Starter ny akustikk-tråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Med all respekt, men har andre en palvig her virkelig testet i praksis dempning vs. 2 d diffusjon vs. smt wing produkter opp mot hverandre ? Det må da være vanskelig å uttale seg om virkning av produkter/ løsninger satt opp mot hverandre når en ikke har gjort forsøk under like omstendigheter ?

At en kan får fantastiske resultater ved å rendyrke absorbsjon og diffusjon eller kombinasjoner er jo hevet over enhver tvil, men så kom altså påstanden ; palvig har praktisk erfaring med wing , synes det har fordeler og han har prøvd både 2d og absorbsjon.
    Jeg er åpen for at denne formen for diffusjon kan virke positivt men i de senere årene har jeg blitt skeptisk til store ord fra leverandører som bare baserer seg på sin subjektive kundemasse eller reviews for den saks skyld. Skulle de wings gjøre såpass mye positivt for lyden som enkelte skal ha det til burde det være en grei sak å hoste opp målinger som understøtter disse utsagnene, såvidt jeg ser er ikke dette mulig noe jeg syntes er rart.

Når det er sagt skal det heller ikke være forskjellig lyd av de forskjellige softwareavspillerne til min Mac men selv med særdeles kritiske øyne (les ører) stemmer jeg for at det faktisk er det selv om all teori og fornuft tilsier at det ikke skal være det. Problemet for min del er at det ikke er like enkelt å skulle prøve disse vingene i egen stue som det er å laste ned en prøveversjon av en software for å teste.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er som rimelig udiskutabelt er at basskontroll er essensielt til både avspilling og opptaksrom. Det er fundamentet og dersom ikke det er på plass, så vil musikken lide.

Når det gjelder Toole, så virker det som en misfortåelse at han mener veldig tidlige refleksjoner er å foretrekke. Det har i alle fall kommet frem i samtaler med han. Det han derimot har indikert er at laterale refleksjoner som kommet etter en viss tid (12-15 ms?) foretrekkes av en del lyttere til spesifikk musikk. Hvis jeg husker det riktig var det spesielt klassisk og annen musikk gav andre resultater. Og uansett er det viktig at høyttalerne da har en uniform spredning, noe forøvrig de færreste kommersielle høyttalerne har.

Når er riktig nok ikke Toole spesielt konkluderende på dette lenger og har moderert seg i forhold til hva boken gir inntrykk av, men allikevel vil jeg si det er en veldig stor svakhet med undersøkelsene hans. Og det er, og så vidt jeg vet, at han aldri utført tester med skikkelig diffusjon bak i rommet. Det tror jeg kunne ha gitt andre resultater.

Dave Moulton, hvis det er han fyren som har konstruert runde studioer og bruk av rundstrålende høyttalere, blir for min del for sær med ideer som står i for stor kontrast til kjent psykoakustikk. Noe slikt ville jeg aldri ha hatt basert på mine erfaringer.

garden-aerial.jpg

The_Garden.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Med all respekt, men har andre en palvig her virkelig testet i praksis dempning vs. 2 d diffusjon vs. smt wing produkter opp mot hverandre ? Det må da være vanskelig å uttale seg om virkning av produkter/ løsninger satt opp mot hverandre når en ikke har gjort forsøk under like omstendigheter ?

At en kan får fantastiske resultater ved å rendyrke absorbsjon og diffusjon eller kombinasjoner er jo hevet over enhver tvil, men så kom altså påstanden ; palvig har praktisk erfaring med wing , synes det har fordeler og han har prøvd både 2d og absorbsjon.
    Jeg er åpen for at denne formen for diffusjon kan virke positivt men i de senere årene har jeg blitt skeptisk til store ord fra leverandører som bare baserer seg på sin subjektive kundemasse eller reviews for den saks skyld. Skulle de wings gjøre såpass mye positivt for lyden som enkelte skal ha det til burde det være en grei sak å hoste opp målinger som understøtter disse utsagnene, såvidt jeg ser er ikke dette mulig noe jeg syntes er rart.

Når det er sagt skal det heller ikke være forskjellig lyd av de forskjellige softwareavspillerne til min Mac men selv med særdeles kritiske øyne (les ører) stemmer jeg for at det faktisk er det selv om all teori og fornuft tilsier at det ikke skal være det. Problemet for min del er at det ikke er like enkelt å skulle prøve disse vingene i egen stue som det er å laste ned en prøveversjon av en software for å teste.
    Er ganske mye av dette innen lyd synes jeg.:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Det er som rimelig udiskutabelt er at basskontroll er essensielt til både avspilling og opptaksrom. Det er fundamentet og dersom ikke det er på plass, så vil musikken lide.

Når det gjelder Toole, så virker det som en misfortåelse at han mener veldig tidlige refleksjoner er å foretrekke. Det har i alle fall kommet frem i samtaler med han. Det han derimot har indikert er at laterale refleksjoner som kommet etter en viss tid (12-15 ms?) foretrekkes av en del lyttere til spesifikk musikk. Hvis jeg husker det riktig var det spesielt klassisk og annen musikk gav andre resultater. Og uansett er det viktig at høyttalerne da har en uniform spredning, noe forøvrig de færreste kommersielle høyttalerne har.

Når er riktig nok ikke Toole spesielt konkluderende på dette lenger og har moderert seg i forhold til hva boken gir inntrykk av, men allikevel vil jeg si det er en veldig stor svakhet med undersøkelsene hans. Og det er, og så vidt jeg vet, at han aldri utført tester med skikkelig diffusjon bak i rommet. Det tror jeg kunne ha gitt andre resultater.

Dave Moulton, hvis det er han fyren som har konstruert runde studioer og bruk av rundstrålende høyttalere, blir for min del for sær med ideer som står i for stor kontrast til kjent psykoakustikk. Noe slikt ville jeg aldri ha hatt basert på mine erfaringer.

Vis vedlegget 349474

Vis vedlegget 349475
    Synes Toole med flere har gjort en formidabel innsats ved å ta "drittjobben" med å gi fremtidige forskere mange linjer å bygge mer spesifikk forskning ut i fra.
    Stiller man inn forstørrelsesglasset finnes det mange svakheter selvfølgelig, men det skulle bare mangle.

Siste jeg leste fra Toole generelt om rom til å mikse i var ganske rundhåndet. Han syntes at å beholde alle tidlige refleksjoner var for mye slik at man med fordel kunne ta bort noen. Det man mistet med å tillate disse var generell informasjon om opptaksrommet, men han stilte spørsmåltegn ved hvor matnyttig denne informasjonen egentlig er. Igjen blir det smak og behag.
    At klassisk musikk og generell akustisk musikk tåler mer lyd fra lytterommet enn studiomusikk som er spilt inn med nærmikking og ledninger rett i mikseren er nok en god konklusjon.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja absolutt. Toole og Harman Int. har gjort en veldig god jobb med diverse kartlegging. Han fortjente virkelig denne utmerkelsen:
    CE Hall of Fame to Induct Audio Pioneer Floyd Toole | Sound & Vision

Dette med innsikt i opptaksrommet og også avsløre feil der i bruk av micer osv. har falt litt vekk i dag. Men det tror jeg vi lider av og har gjort at vi har mistet mye den naturlige og ekte lyden.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Har kjørt ca 30 målinger i dag for å teste alternative plasseringer til lytteposisjon og frekvens respons i bassen. Testet med mikrofonen fra bakvegg og i 10 cm intervaller opp til 300 cm. En stående bølge på ca 31 Hz kan fjernes helt med å flytte lytteposisjonen, men jeg vet ikke om det er ønskelig. En annen stående bølge på ca 55 Hz blir jeg ikke kvitt med dagens tester. Hvilken frekven skal jeg prioritere å ta med to stykk Svanå V6? Hva foreslår dere?
    Ville prioritert den på 55 av samme grunner som Torolan skriver. Samtidig tror jeg nok sikkert at fellene har større effekt på 55 enn 30.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Om jeg ikke husker feil så har palvig kun prøvd med tynn absorbenter. Mulig jeg tar feil.

Synes jeg husker en liten tråd om dette. I såfall vil feks 5cm plater rundt hele rommet på de riktige plassene. Stort sett fungere som en EQ helt i toppen ned mot øvre mellomtone om man er heldig.

Både jeg og 8x12tom og flere driver med med noe helt annet. Homogen demping ned mot 150hz. Noe som låter helt anerledes enn 5cm. Ja jeg har prøvd.

Har desverre ikke fått anledning til å teste de Svanå produktene. Så jeg kan ikke uttale meg om de. Hadde vert konge å testa, men å legge ut såpass mange kronene for noe som kanskje virker er ikke god butikk for min del.

Om en eller annen hadde vert åpen for å komme hjem til meg med et slikt arsenal av diffusjon så er jeg helt åpen for at dette kan gjøre mye. Det hadde ivertfall vert morro å teste!

Enn sålenge så fortsetter jeg med det jeg vet fungerer for meg.
    Jeg har for år tilbage brugt Rockwool Silk, som er Rockwool Fleks-batts med en meget tynd strømpe rundt om, for at holde de usunde fibre inde. De var 120 x 60 x 10 cm. De blev afprøvet på frontvæggen. De blev placeret ved første refleksions punkt på sidevæggene. De blev placeret imellem anlægget, der dengang stod i et rack og højttaleren. Det var tanker fra Steen Duelund, at højttaleren skulle stå i et sort hul, noget Kortvarig stadig holder fast i.

Tæppe imellem højtalerne.jpg

Det de blev mest afprøvet i 10 cm tykkelse, men jeg prøvede også at gøre det i 2 x 10 cm og der er masser af luft bagved.
    De blev også afprøvet på den lange led, dvs. imellem højttalerne og hen til lytteren, og det forhindrede at lyden fra højre side at blive hørt med venstre øre. Det var rigtig godt, synes jeg. Det var også sjovt at se børnenes reaktion, da de kom ind i stuen... :rolleyes:

På et tidspunkt anskaffede jeg mig nogle Troldtex plader som blev afprøvet ved første reflekspunkt i et lag, men også i flere lag. (Man kan godt bruge tyndere absorbenter og stadig have en fornemmelse af, hvad der sker). Jeg fik vist også lagt lidt Rockwool bagved Troldtex.
    Det var en forbedring.

5 011.jpg

Men så købte jeg Hofa diffusere D2, og de var altså for mig endnu bedre. Jeg fik dem hjem 3 gange, fordi de gav forbedringer på lyden.
    Men jeg ville gøre noget ved loftet, og købte Svanå Pap-vinger, fordi de var interessante og de var lette og dermed forholds nemme at sætte op. Problemet var så, at de var bedre end Hofa diffusere, som jeg selvfølgelig måtte sammenligne med. Så de kom ikke op i loftet, fordi de kunne jo ikke undværes der, hvor de blev afprøvet. Det var også endt med 2 styk af de tunge V-wings, og de er endnu bedre og også dyrere.

Resultatet er i dag mange diffusere .....

DSCN1326.jpg

Et tidligere billede, da der er sket en del siden det blev taget.

Min erfaring er, at flere diffusere hjælper hinanden til den gode lyd. Det oplevede da jeg montere dem i loftet. Jeg lyttede og monterede en, og lyttede igen. De første gav ikke så meget, men hurtigt begyndte der at ske noget. Så sang lokalet.. Satte jeg dem op i loftet i højre side voksede dybden der, og et stort kor begyndte de sangere bagved at blive tydeligere. Det samme skete i venstre side, da der blev sat op i den side.

Sist redigert:

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37

Vis vedlegget 349474

Vis vedlegget 349475

Påstandene dine om Toole stemmer dårlig overens med artiklene/bøkene han har skrevet, 12ms tidsforsinkelse krever rom som er over 7.5 meter brede.

Toole har ikke moderert seg eller endret syn etter han skrev boken, han har aldri proklamert at nakne front sidevegger er det eneste riktige, kun at den faste tommelfingerregelen om å alltid dempe refleksjoner fra front sidevegg først og fremst er et resultat av dårlig off axis respons.

“the inspiration for the [Live-End-Dead-End® control room topology] appears to have been the need to improve the sound of a then popular studio monitor loudspeaker that misbehaved dreadfully in its off-axis response. The only way to deliver good sound quality was to absorb the sounds that would normally have reflected off the floor, walls and ceiling.
    Moulton Laboratories :: Panoramic Power Response: A Fresh Approach To Loudspeaker Dispersion and Control Room Design

Etter min mening så er det en reell debatt gående når det gjelder tidlig refleksjoner og absolutt ikke noen konsensus, spesielt i scenarioer hvor man lytter til musikk sammenhengende.

Sist redigert:

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    For bassabsorbering kan plastduken vise seg å være veldig fordelaktig. Den vil ikke gjøre det verre. Plasten vil også reflektere høye frekvenser. Fleecestoffet vil sannsynligvis absorbere litt av de aller høyeste frekvensene. Hvis det ikke slår heldig ut kan du bare montere et mer reflekterende lag utenpå. :)
    Det var dette svaret jeg håpet på. Jeg vil helst at løsningen skal være "nøytral" uten å oppføre seg som svarte hull. De skal monteres på sidene av en vegg av diffusorer så dette høres perfekt ut. Da kjør me! Takk AtleT. :)
    Bakvegg eller sidevegg?

Den plasseringen som vil gi mest effekt i bassen er å plassere de på skrå i hjørner. Skal du ha de flatt på veggen må de være tykkere for å ha god effekt nedover.
    Vet du vekten på duken pr m2 du skal bruke?
    Duken er veid. 182 gr/m2

2015-11-21 16.34.58.jpg

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ja idag har jeg fått gjort noe jeg har tenkt på lenge egentlig.
    Næmlig å få opp absorbenter i taket

Har fundert en stund på hvordan jeg skulle få hengt opp disse med fester minst mulig synlig , og samtidig ville jeg gjerne ha disse så tykke at dem virket et stykke nedover i mellombassen.
    Men nå er jobben gjort , og at det viker positivt inn på lyden er det ingen tvil om , koser meg nå

Fant ut at å skru opp noen "u-skinner" i taket ville være en god løsning. Da kunne jeg skru på noen lekter på innsiden av rammen jeg lagde , slik at det bare var å styre disse lektene inn i skinnene som var skrudd i taket.

Rammene ble 120x120x20 cm.
    Og her kommer noen halvgode bilder .

Først skinner i taket.
    Skinner i taket.jpg

Slik er rammene :
    Takabsorbent Ramme.jpg

Fylt med 20 cm Rockwoll
    Takabsorbent Ramme fylt med rockwoll.jpg

Så er begge festet i taket :)
    Takabsorbent festet i taket.jpg

Liten tvil om at dette ga et betydelig løft i lyden. Mer attack og snert i mellombassen og alt ble bedre definert , særlig vokalen kommer enda bedre frem synes jeg. Særlig på dypere mannstemmer siden frekvensresponsen ble betraktelig forbedret fra 150hz og oppover , samt at refleksjonene selvsagt ble kraftig redusert.

Kan varmt anbefales :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Ja, her bør du passe deg;) Har i hvert fall vært farlig vanedannende for meg

Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med medlemskap i rockwool klubben. Er vanedannende dette... Så pass på.
    Hehe. Jeg har vært medlem en stund allerede , men i noe mindre skala enn en del andre :)
    Men Rockwool gjør susen det , det er det ingen tvil om.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Torolan: Har du før og etter måling? Kunne vært interessant å se!
    Jeg tok en rask før/etter måling av venstre front uten noen form for EQ eller RK i går , og det vises godt igjen på decay og etc målingene.

Først uten .
    VF uten takabsorbent.jpg

Så etter.
    VF med takabsorbent.jpg

Så etc , rød er etter.
    Man ser tydelig der markøren står ved ca 3ms , at det har skjedd ting.
    ETC med og uten takplater. Rød er med.jpg

Det er venstre front som måler dårligst. Dels pga. vinduer og en sofa osv. og med denne platen så fikk jeg redusert en lei dip ved ca 150 hz med ca 6 db , og det merkes synes jeg.
    FR VF før etter takplate.jpg

Fikk ikke tid til mer i går , men skal se om jeg ikke får tatt flere målinger og litt finpuss med EQ idag.
    At det er hørbart er det hvertfall liten tvil om. Det ble et ryddigere og bedre definert lydbilde , og mer smekk i mellombassen. Vokaler står også bedre frem , det merkes best på mannstemmer. Dem fremstår med noe mer pondus rett og slett :)

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg tok en rask før/etter måling av venstre front uten noen form for EQ eller RK i går , og det vises godt igjen på decay og etc målingene.

Det er venstre front som måler dårligst. Dels pga. vinduer og en sofa osv. og med denne platen så fikk jeg redusert en lei dip ved ca 150 hz med ca 6 db , og det merkes synes jeg.
    Vis vedlegget 351393
    Fikk ikke tid til mer i går , men skal se om jeg ikke får tatt flere målinger og litt finpuss med EQ idag.
    At det er hørbart er det hvertfall liten tvil om. Det ble et ryddigere og bedre definert lydbilde , og mer smekk i mellombassen. Vokaler står også bedre frem , det merkes best på mannstemmer. Dem fremstår med noe mer pondus rett og slett :)
    Utrolig bra med 6db økning av den dippen som lå midt i moro området i mellombassen, jeg hadde ikke trodd det kunne gi en så god forbedring!

Thank`s for sharing (i beste amerikanske AA møte stil ;))

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2

Utrolig bra med 6db økning av den dippen som lå midt i moro området i mellombassen, jeg hadde ikke trodd det kunne gi en så god forbedring!

Thank`s for sharing (i beste amerikanske AA møte stil ;))
    Ja det var veldig merkbart , og veldig gledelig. Og dette var en slik type dipp som ikke lar seg løse med EQ på en god måte heller.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

Først uten .
    Vis vedlegget 351390
    Så etter.
    Vis vedlegget 351391
    Så etc , rød er etter.
    Man ser tydelig der markøren står ved ca 3ms , at det har skjedd ting.
    Vis vedlegget 351392
    Vis vedlegget 351393
    Hei, kan du poste RT60 målinger før og etter også?

8

8x12_TOM

Gjest
    Pass på nå Atle, ellers får du orso på nakken;) Er egentlig enig med deg i at den RT60 forteller noe den også.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Hehe , ja jeg ser det er delte meninger om denne RT60 målingen. Men her kommer den :)
    Men denne kan man ta med en liten klype salt , for når jeg skal kjøre helt pålitelige målinger , så pleier jeg å slå av varmepume , kjøleskap osv , men det ble ikke gjort her. Men den er nå uansett best "etter" - det er den røde.

RT60.jpg

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Har du ETC med lenger tidsvindu?

Ser ut som den flater ut litt tidlig.

Uansett fornuftig tiltak å behandle tak imo, men kunne gjerne dekket et større område.

Finnes ikke noe som ligner diffuse lydfelt i små rom, selv ikke rom med flere titalls diffusorer montert har tilnærmet diffuse lydfelt, derfor blir RT60 en... diffus veileder :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Den gamle er best ;D
    Fordi den ligger høyest , hvertfall i bassen?

Som sagt så er nok kanksje ikke denne målingen helt pålitelig pga. at det var en del støy i huset.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Har du ETC med lenger tidsvindu?

Ser ut som den flater ut litt tidlig.

Uansett fornuftig tiltak å behandle tak imo, men kunne gjerne dekket et større område.

Finnes ikke noe som ligner diffuse lydfelt i små rom, selv ikke rom med flere titalls diffusorer montert har tilnærmet diffuse lydfelt, derfor blir RT60 en... diffus veileder :)
    Hvor langt vil du ha det da ?

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    sikter til området mellom absorbentene i forrige post, tak absorbent kan gjerne være en sammenhengende flate på 180*120.

Blir selvsagt en avveining av utifra hva som lar seg gjøre rent praktisk.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    sikter til området mellom absorbentene i forrige post, tak absorbent kan gjerne være en sammenhengende flate på 180*120.

Blir selvsagt en avveining av utifra hva som lar seg gjøre rent praktisk.
    Og jeg siktet til tidsvinduet du snakket om :)

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det ved jeg godt og det gik lidt stærkt. Men du forstod ikke meningen? :rolleyes: Jeg har rettet indlægget, så der er rigtigt.
    Jeg har de højttaler jeg har og de er håndbygget efter alle kunstens regler og jeg forventer de har en fremragende spredning i rummet. Kabinettet er udformet godt. Lyttermæssigt er spredning meget fin. Det er ikke noget jeg har brugt tid på at måle.
    Når man fylder et rum med wings, får man en mere dynamisk og detaljeret lyd. Refleksioner fra væggene minimeres til ikke at være generende. Jeg synes, at bløde absorbenter skaber en ubalance. En absorbent får lyden lytte mæssigt til at forsvinde, hvorimod en diffuser ikke giver dette sorte hul, som ikke er ønsket, men giver et fornemmelsen af et større rum hvor diffuseren er.

Det er længe siden, at jeg har haft såkaldte købe højttalere hjemme til lytning, fordi jeg får dem bygget af Modifix. Det kan ligeså godt gøres ordentligt...
    Er nok ikke helt enig med deg i dette. Og diffusere på den måten du gjør, blir liksom å skape en egen romklang som ikke tilhører opptaket. Min vei er å høre så mye som mulig av direktelyden fra høyttaleren og så prøve og bevare en del av det som kommer etter 15-20 millisekunder. Ganske vanskelig i et lite rom.
    Hjernen opplever tidlige refleksjoner som forstyrrende og det som kommer etter en viss tid som berikende på romfølelsen.
    Men jeg vet jo ikke om du har fått til noe spesielt, noe jeg i løp av vinteren må få hørt.
    Vi har jo en stående avtale og i den hadde det vært moro med en lytt på Klubbens høyttalere også.
    Hej.
    Mit mål er sidde hjemme og føle og fornemme, at jeg sidder i koncertsalen og ser og er i det store fantastiske rom med højt til loftet og langt til sidevægge. Lyden kommer jo alle steder fra og hvis man i koncertsalen opbyggede en væg til venstre for en, der svarede til den hjemlige afstand, så ville man miste meget efter min mening. Mit mål er at der kommer lyd derfra venstre side som der er i koncertsalen. Det føler jeg, at jeg får med Svanå V-wings. Desværre er de dyre og havde jeg råd, købte jeg flere deraf.

Jeg mener, at man påvirker lyden mere ved at fjerne den, end ved at omdanne den til græs. Her mener jeg en masse uproblematiske små refleksioner. Hvorimod fjerner man lyd, de tidligste refleksioner fjerner man også det der skal give den sene refleksion.
    Jeg mener ikke, at hjernen oplever tidlig refleksion som forstyrrende, hvis de har været igennem en god diffuser. Fordi så forstyrrer refleksionen jo ikke mere.
    Den tidligste refleksion er den første lyd, men hjernen er ikke helt så hurtig, den har en træghed, og den medtager så også lidt af de første refleksioner. Det gør, at det er nemmere at høre og forstå hvad der sker i musikken. Det er godt for hørehæmmede med diffusere, fordi de får nemmere ved at høre. Vi høre også bedre med hænderne bag ørene, og det er tidlige refleksioner udover forstærkningen.

Ja vi har en aftale der stadig gælder. Du er velkommen og det samme gælder Roald, hvis han har lyst til en tur til Danmark igen. :rolleyes:

Klubbens højttaler er du/I velkommen til at høre. Det er så klubaftner hver 3 uge på torsdage. Desværre er vores klublokale under ombygning, fordi brandtilsynet kom forbi, og rummet var næsten fra gulv til loft fyldt med paller, hvilket gav den gode akustik. Alle paller er fjernet på nuværende tidspunkt. Det var bare et AV rum vi lånte.
    Vil lige benytte lejligheden til sparke min kæphest ind i debatten .

Alt hvad man skal hører er i den direkte lyd, men i mange tilfælde høres dette ikke , det kommer ikke igennem hverken elektronik eller højtaler, således at man kan blive transporteret til optage-lokalet i form af lyden i "3 D firkanten".

Vigtig er det også at "3D firkanten" ikke selv bidrager med nogle refleksioner på nogen måde, den del af rummet skal være helt dødt/et sort hul.

Alle anlæg formidler dette aspekt/perspektivet mere eller mindre godt og ingen anlæg gør det perfekt , derfor søger mange ekstra tilskud fra rummet, på forskelige måde ,diffusere, rundestålende højtaler dipoler osv.
    Men jo bedre det oprindelige perspektiv/det optagende perspektiv formidles kommer igennem anlægget, jo mindre har man brug for alle disse kompenserende tiltag.

Hornhøjtaler har faktisk deres eneste fordel ved at lyden er så direkte om den er , men i langt de fleste tilfælde er det ingen fornøjelse at lytte direkte på hornhøjtalere, de formidler lydtryk fint eksempelvis til grønkoncert, men de er ikke gode til at formidle en fuld begivenhed, et totalt lydbillede med alt hvad dette indbærer , der er så meget farvning af lyden at det typisk høres ganske tydeligt, det er ikke den optagende lyd som høres, men selve højtaleren.

Meget elektronik kan heller ikke gengive den optagende lyd, det høres bl.a. ved at perspektivet er rimeligt konstant og ikke forvandler/forandre sig som en kamæleon efter det som afspilles, at højtalerne ikke er bundet til perspektivet på nogen måde, og det gælder på alle leder højde brede dybde. Orgel højt lydbillede kor bredt, symfoniorkester bredt og dybt osv.

Som sagt jeg mener meget af det vi gør som hifi entusiaster skyldes den manglende perfektion vores anlæg har, og dermed bliver det også tit individuelt hvad der virker for den enkelte entusiast .
    Og så kan man diskuterer stolpe op og stolpe ned og fuldstændig overse hvordan stereo grundlæggende virker og hvad hi-fi grundlæggende drejer sig om.

Sist redigert:

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Alt hvad man skal hører er i den direkte lyd,
    Nærmest ingen mikrofonteknikk registrerer "hode skygge effekt" (kun simulert etterligning med "jecklin disc" som sjelden brukes), tidsgapet blir endret "inter aural time delay" og vinkelen refleksjoner kommer fra blir også endret.

Binaurale opptak er selvsagt noe annet, men da bruker man hodetelefoner.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Pass på nå Atle, ellers får du orso på nakken;) Er egentlig enig med deg i at den RT60 forteller noe den også.
    Som jeg tidligere har skrevet er homogenitet i etterklangen i mellomtonen 400-4000hz viktig. Det virker bransjen å være ganske enige om. Synes RT60 korrelerer ganske godt med en glattet frekvensrespons i det frekvensområdet. Det gjør den også i Torolans tilfelle.

FR VF før etter takplate.jpg

RT60.jpg

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    svar post#352

Det eneste jeg kan si er at det ikke er noen åpenbare store problemer ut ifra ETC, hvordan det faktisk låter henger også sammen med retningen refleksjoner kommer fra (måles ikke direkte) og det spektrale innholdet i de refleksjonene, skal man måle dette også så er det mye data å tolke.

Det mest åpenbare fra målingene er "dipen" rundt 85hz i frekvensresponsen.

Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    svar post#352

Det eneste jeg kan si er at det ikke er noen åpenbare store problemer ut ifra ETC, hvordan det faktisk låter henger også sammen med retningen refleksjoner kommer fra (måles ikke direkte) og det spektrale innholdet i de refleksjonene, skal man måle dette også så er det mye data å tolke.

Det mest åpenbare fra målingene er "dipen" rundt 85hz i frekvensresponsen.
    Det var jo greit å høre :)
    Dippen ved 85 hz er kannselering frontveggen dessverre. Men med begge ht samt suben innkoblet (og litt RK) , så blir det ikke så ille likevel.
    Denne målingen er uglattet.
    med sub og takabsorbenter.jpg

Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Hva kan man lese ut av en fasemåling ? Skal man bruke noe glatting når man ser på disse ?
    Dro frem en tidligere måling og sammenlignet med dagens med nye takabsorbenter. (grønn er dagens)
    Den grønne ser jo mye jevnere ut...
    Fasemåling.jpg

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Alt hvad man skal hører er i den direkte lyd,
    Nærmest ingen mikrofonteknikk registrerer "hode skygge effekt" (kun simulert etterligning med "jecklin disc" som sjelden brukes), tidsgapet blir endret "inter aural time delay" og vinkelen refleksjoner kommer fra blir også endret.

Binaurale opptak er selvsagt noe annet, men da bruker man hodetelefoner.
    Det har du ret i , det er en fejl ved den måde man hovedsaglig bruger stereo på idag, da stereo oprindeligt er udviklet til hovedtelefoner.
    Man kan også kalde det crosstalk,

Men denne effekt er begrænset og ødelægger ikke muligheden for et nøjagtig perspektiv efter min mening, det er naturligvis vigtigt at man sider korrekt og at højtalerne er vinklet direkte mod øerne, man har forsøgt at løse dette problem med Ambiophonics.
    AES99NYC_Fig5.jpg

Man kan også prøve at trække et tykt tæppe fra midt imellem højtalerne og frem til ens næsetip og dermed forhindre crosstalk.
    Eller som det vises på
    Ambiophonics side, hvor jeg også har taget den anden illustrationen fra. Ambiophonic har også løst dette problem elektronisk, jeg prøvet det og jeg må indrømme at jeg synes det ødelagde mere end det gavnede.
    AES99NYC_Fig6.jpg

jeg ser også jecklin disc som den rigtige måde at optage på.
    Jeg har hørt en del forskelige måde at optage på , XY AB Decca tree, der er naturligvis nuance forskelle i resultatet , men jeg er alligevel forundret over hvor lidt det drejer sig om, og i alle tilfælde bliver perspektivet korrekt osv uanset hvilken mikrofon teknik opstilling man bruger.

Ps de blev godt nok store de illustrationer , kan man rette på det??.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Jeg tror forskjellen du her ser går på hvor nøyaktig (eller unøyaktig) softwaren din setter startpunktet. Om du har mulighet for å justere dette manuelt kan forsøke å sette dette slik at du får så lite fasedreining på målingene som overhodet mulig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn