Jeg er godt bevandret i Monitor Audio sine modeller opp gjennom de senere år. Nå er riktignok det blitt oppdateringer i forhold til mine Gold GS20, men jeg har vært innom RS og RX i SIlver, kjenner til eldre modeller og den nå utgående PL serien, som erstattes av en oppdatert linje i løpet av neste år.
Det er rimelig spenstig lyd i flere av modellene deres, faktisk solgte jeg aller mest at Silver RS6 i sin tid, fordi den spilte musikk og bød på bass nesten ingen andre gjorde i prisklassen for noen år tilbake. Faktisk var det slik at da RX6 overtok, ble den mer lik GS-seriens modeller, noe strammere og mindre sprudling i diskanten. Det var det ikke alle som likte. Samtidig kom RST-teknologien til Silver serien, og den ble faktisk bedre, mer presis.
Det gjøres mye godt arbeid hos Monitor Audio, det er det ingen tvil om. Ser at de fleste produkter slåss med det beste i sine respektive klasser, noe som virkelig tyder på at det er kvalitet som står i fokus.
I går fikk jeg lyttet og testet noen timer til, dog ikke på noe spesielt høyt volum ettersom naboen over kakket i gulvet når jeg testet bassen. 8)
Det viser seg at disse youtube-testene for bass ikke kan stoles noe særlig på, for det er et stort sprik på hvilken frekvens bassen ruller av i de forskjellige testene. Her må naboene plages mer, er jeg redd!
Etter å ha kvalitetstestet mitt feilaktige førsteinntrykk av inkludering av Hegel Super i kjeden (innlegg over) ble det vel klinkende klart at begrensingen i systemet mitt definitivt ikke ligger hos høyttalerne. Det er jo alltid en hyggelig oppdagelse.
Senere på kvelden fikk jeg besøk av min 20 år gamle søster og typen, og da spilte jeg musikk lavt i bakgrunnen mens vi pratet over kaffe og kaker. Når Andrea Bocelli og Sarah Brightman kom på skjedde det noe magisk;
Så snart Brightman åpnet munnen ble det brått stilt i stuen. Alle snudde seg mot tv'en med fårete blikk (spilte fra youtube) og bare lyttet intenst.
Klarheten og luften i Brightmans stemme satt rett og slett selv uinteresserte ungdommer fullstendig ut av spill. Ord som "utrolig" ble ytret, en fullt forståelig reaksjon for de av dere som virkelig har HØRT slike artister.
Denne type musikk har jeg alltid spilt i bakgrunnen ved selskap med mine gamle JBL Studio 280 (horn), men aldri har noen reagert på en slik måte. Det viser litt av kvaliteten i bånddiskanten til Monitor Audio.
Riktignok er Studio-serien til JBL mer et slags hjemmekino-system enn musikk-system, så sammenligningen blir ikke helt fair i så måte.
PL-serien viste jo veien for hva som skulle komme etter hvert, i alle fall angående bånddiskanter og elementer festet i i kabinettet ved hjelp av gjennomgående stag. Bånddiskanter har noe eget ved seg, noe jeg jo hører f.eks. også ved de nye Dali høyttalerne i Opticon og Rubicon serien. Det blir mer luft, mindre kompresjon.
Apropos GS20, så går den ganske dypt i bassen. De blir oppgitt ned til 32 Hz og opp mot 43 KHz. Jeg går ut fra at det gjelder rundt +/- 6 dB, og at den ikke går fult så dypt ved +/-3 dB. Uansett, det er en av egenskapene jeg veier alle andre modeller opp mot denne når jeg ser på eventuelle "arvinger" -men jeg vet at også andre parametre spiller inn.
Når jeg startet min første hifi-tour ble det relativt fort klart for meg at jeg foretrakk bånddiskanter langt mer enn andre typer diskanter, på grunn av egenskapene du nevner. Nå har jeg ikke hørt veldig spesielle typer diskanter, slik som AMT diskant, men av hva jeg har hørt er det definitivt bånddiskant som har truffet meg best
Jeg har lest at de tidligere versjonene av Gold-serien kunne bli litt skarp, litt lys i toppen, hvordan vil du sammenligne PL serien med GS i dette henseende? Min erfaring med nye Gold er at det aldri har slått meg som skarpt eller spisst i toppen, til tross for at jeg er meget sensitiv for akkurat dette. Nå ser jeg vekk ifra håpløse innspillinger der alt høres grusomt ut, som feks "Four five seconds" med Rihanna, Kanye og McCartney...
Når det kommer til bassrespons har jeg gjort meg noen oppdagelser hjemme; gulvet høyttalerne står på gir ganske mye etter. Det er et parkettgulv med elektrisk gulvvarme lagt over betong. Frontveggen (den bak høyttalerne omtales vel som front?) består av tynne mdf-plater som gir godt etter, virker nesten som om det ikke er gips bak.
Vil disse faktorene påvirke bassen i negativ forstand? Tenker da om det blir mindre snert og presisjon enn det burde være?
Jeg savner ikke snert og presisjon, men jeg slet veldig med buldrete grøtbass med JBL Studio. Og da jeg var hos min broder og skrudde opp volumet på hans Klipsch RP-250 fikk jeg bakoversveis av trykket, snerten og pisket fra bassen der sammenlignet med nevnte JBL. Det var med dødt gulv og gipsvegg bak høyttalerne.
Nå er ellers ikke stuene våre sammenlignbare, så jeg skal kanskje ikke legge for mye i akkurat det?
Gold 200 har ikke fremvist noen tendenser til grøtete buldrebass så langt, men jeg har heller ikke spilt spesielt høyt foreløpig.
Forøvrig er jeg fryktelig imponert over dybden i lyden på lave nivåer, det er liksom god trykk i bassen selv på vanlig talevolum.
Hva er erfaringene dine med plassering av gs20, er de veldig sensitiv for plassering?