Lurer på hvordan norske byer ville sett ut om vi hadde samme "Kei-regler" som Tokyo. Eller aller helst : Mulighet til å velge Kei-bil i områder som de større byene. Perfekte for småkjøring. Er for eksempel litt av ei gåte hvorfor Norge ikke har flere Daihatsu . Dette japanske merket besitter en stor ekspertise på biler som er såpass små, men har altså på det nærmeste trukket seg ut av landet. Og det etter å på tidlig nittitall ha hatt Norges mest solgte småbil med diesel. Det burde da være sjans for å klemme Kei-biler godt under hundre tusen her- for en ny? Rundt femti, kanskje? Samt gi dem egenskaper som takler norsk vinter..Mtp HVEM som bygger disse burde det være en bagatell å få feks Daihatsu Tanto godkjent.Vi hadde Copen, men de småmerkelige Suzuki Wagon R og Opel Agila er vel det nærmeste vi kommer. Istedet vurderer altså noske forhandlere å ta inn indiske elbiler hit..dog er det altså ikke noe i veien med indisk industristolthet. Det er bare det at Japan har skjønt ultraminimarkedet..
vi har som du sier hatt en del kei biler til salgs her i norge opp gjennom tidene, men da ofte med større motorer enn i japan.
wagon R gjorde det jo ganske bra en stund, så markedet finnes jo helt klart.
problemet nå til dags er vel at japan har forskjellige sertifiseringsstandarder og kollisjonsregler enn europa, slik at det å få godkjent en småskala-modell ikke nødvendigvis lønner seg med mindre den har muligheten til å bli populær i flere store markeder (f.eks tyskland og england)
i tillegg har vi ikke et like stort skattelette for småmotorer og størrelse i norge, så 660cc motorene blir nok litt vanskelige å svelge for nordmenn flest, spesielt når man kan få en litt større bil til kun noen få kroner mer.
det er jo egentlig ganske synd, for japanerne er like glad i 4x4 som oss nordmenn, så selv den usleste mikrokonebilen fåes jo med både firehjulstrekk, turbo og kompressorladning.
selv koser jeg meg med min kei baserte subaru domingo, som er den perfekte bilen her i oslo sentrum.
man trenger ikke mer enn 55hk når bilen veier under et tonn og alt man gjør er å vente i lyskryss hele dagen.
litt masete ved motorveihastighet, men har allerede krysset fjellet fire ganger i vinter uten noen problemer takket være firehjulstrekken.
selvfølgelig ikke førstevalget ved en front mot front, men det gjelder jo så godt som "alle" kule biler
grunnen til at daihatsu forsvant, var vel at toyota hadde majoritetsposten og presset dem ut av europa siden de ikke tjente så masse penger og konkurerte med toyotas småbiler.
nå har derimot toyota akkurat kjøpt opp hele driten, så du skal ikke se bort i fra at de plutselig dukker opp igjen med biler i mikrostørrelse som ikke stjeler salg fra yaris.
i det minste kommer det nok en eller annen daihatsu med toyotalogo på panseret.
kanskje som neste aygo?