Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvordan norske byer ville sett ut om vi hadde samme "Kei-regler" som Tokyo. Eller aller helst : Mulighet til å velge Kei-bil i områder som de større byene. Perfekte for småkjøring. Er for eksempel litt av ei gåte hvorfor Norge ikke har flere Daihatsu . Dette japanske merket besitter en stor ekspertise på biler som er såpass små, men har altså på det nærmeste trukket seg ut av landet. Og det etter å på tidlig nittitall ha hatt Norges mest solgte småbil med diesel. Som da hadde forbruksverdensrekord pålydende mikroskopiske 0,284 liter/mil.
    Det burde da være sjans for å klemme Kei-biler godt under hundre tusen her- for en ny? Rundt femti, kanskje? Samt gi dem egenskaper som takler norsk vinter..Mtp HVEM som bygger disse burde det være en bagatell å få feks Daihatsu Tanto godkjent.Vi hadde Copen, men de småmerkelige Suzuki Wagon R og Opel Agila er vel det nærmeste vi kommer. Istedet vurderer altså norske forhandlere å ta inn indiske elbiler hit..dog er det altså ikke noe i veien med indisk industristolthet. Det er bare det at Japan har skjønt ultraminimarkedet..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.970
    Antall liker
    10.476
    Lurer på hvordan norske byer ville sett ut om vi hadde samme "Kei-regler" som Tokyo. Eller aller helst : Mulighet til å velge Kei-bil i områder som de større byene. Er for eksempel litt av ei gåte hvorfor Norge ikke har flere Daihatsu Copen. Dette japanske merket besitter en stor ekspertise på biler som er såpass små, men har altså på det nærmeste trukket seg ut av landet. Det burde da være sjans for å klemme Kei-biler godt under hundre tusen her- for en ny? Samt gi dem egenskaper som takler norsk vinter..
    Kei-biler er ikke godt nok for nordmenn. Vi skal ha store, blanke biler.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    5.817
    Sted
    oslo
    Lurer på hvordan norske byer ville sett ut om vi hadde samme "Kei-regler" som Tokyo. Eller aller helst : Mulighet til å velge Kei-bil i områder som de større byene. Perfekte for småkjøring. Er for eksempel litt av ei gåte hvorfor Norge ikke har flere Daihatsu . Dette japanske merket besitter en stor ekspertise på biler som er såpass små, men har altså på det nærmeste trukket seg ut av landet. Og det etter å på tidlig nittitall ha hatt Norges mest solgte småbil med diesel. Det burde da være sjans for å klemme Kei-biler godt under hundre tusen her- for en ny? Rundt femti, kanskje? Samt gi dem egenskaper som takler norsk vinter..Mtp HVEM som bygger disse burde det være en bagatell å få feks Daihatsu Tanto godkjent.Vi hadde Copen, men de småmerkelige Suzuki Wagon R og Opel Agila er vel det nærmeste vi kommer. Istedet vurderer altså noske forhandlere å ta inn indiske elbiler hit..dog er det altså ikke noe i veien med indisk industristolthet. Det er bare det at Japan har skjønt ultraminimarkedet..
    vi har som du sier hatt en del kei biler til salgs her i norge opp gjennom tidene, men da ofte med større motorer enn i japan.
    wagon R gjorde det jo ganske bra en stund, så markedet finnes jo helt klart.
    problemet nå til dags er vel at japan har forskjellige sertifiseringsstandarder og kollisjonsregler enn europa, slik at det å få godkjent en småskala-modell ikke nødvendigvis lønner seg med mindre den har muligheten til å bli populær i flere store markeder (f.eks tyskland og england)

    i tillegg har vi ikke et like stort skattelette for småmotorer og størrelse i norge, så 660cc motorene blir nok litt vanskelige å svelge for nordmenn flest, spesielt når man kan få en litt større bil til kun noen få kroner mer.

    det er jo egentlig ganske synd, for japanerne er like glad i 4x4 som oss nordmenn, så selv den usleste mikrokonebilen fåes jo med både firehjulstrekk, turbo og kompressorladning.
    selv koser jeg meg med min kei baserte subaru domingo, som er den perfekte bilen her i oslo sentrum.
    man trenger ikke mer enn 55hk når bilen veier under et tonn og alt man gjør er å vente i lyskryss hele dagen.
    litt masete ved motorveihastighet, men har allerede krysset fjellet fire ganger i vinter uten noen problemer takket være firehjulstrekken.
    selvfølgelig ikke førstevalget ved en front mot front, men det gjelder jo så godt som "alle" kule biler :cool:

    grunnen til at daihatsu forsvant, var vel at toyota hadde majoritetsposten og presset dem ut av europa siden de ikke tjente så masse penger og konkurerte med toyotas småbiler.
    nå har derimot toyota akkurat kjøpt opp hele driten, så du skal ikke se bort i fra at de plutselig dukker opp igjen med biler i mikrostørrelse som ikke stjeler salg fra yaris.
    i det minste kommer det nok en eller annen daihatsu med toyotalogo på panseret.
    kanskje som neste aygo?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Prisene ville jo da selvfølgelig måtte justeres ned på de "større bilene" , BjarneTV. Som at vi satte max størrelse, samt max pris og mikro skatt på en Kei..Da ville feks en Tanto koste 45-50k, en Space Star 100k og en utstyrspakka Golf ca 175..tysk nivå.. Da hadde vi tilogmed hatt amerikanere i Norge som- i tillegg til Chrysler og Ram - faktisk ER verd sin pris. Toyota er visstnok Japans BMW, de..svært kyniske ift andre merker..men fakta er at Toyota LÆRTE mye av Daihatsu-oppkjøpet også. Som feks hvordan ultramini kunne bygges. Ikke mange Domingo i Norge, men tøffe, seige små, det er de!:rolleyes:

    Pink: Det eneste negative med Kei-mulighet- merk: MULIGHET- i Norge er- som jeg ser det- at veiene ville blitt fulle av treklosser istf såpestykker..og at det nok ville blitt vanskeligere for de av oss som trenger større hjelpemidler for bevegelse..ikke alle KAN bruke noe så smått- inkludert meg-, men det er greit å kunne velge å gjøre det. Stikkord er fornyelse av bilparken- også på ultramini lønn. Perfekte ungdomsbiler. Akkurat små nok til å gi respekt for fart og trafikk! Og fine festbiler også, med sin plass til minst fire.

    Kollektivtilbudet skal selvfølgelg også forbedres, men istedet for å fjerne hundre parkplasser i Oslo sentrum må da disse bilene være bedre enn Norges absolutt billigste "bilvalg"- Renault Twizy??Forøvrig tøff, men ingen ekte bil. Kombinert med elbiler og andre bensin/diesel biler- men også en større prosentandel på E85, propan og hydrogen? Den muligheten finnes allerede på fyllestasjonene i Sverige, og Saab var langt framme der (Biopower-systemet). Burde være langt mer gjennomførbart enn å fjerne alle fossildrevne biler fra norske veier innen femten år.. Det ville i såfall være det mest positive nordmenns bilparti- FRP- kunne gjennomført i regjering..og svelgbart for MDG og, vel?
     
    Sist redigert:

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Norsjö shopper
    Handikapp moppe.jpg

    1280px-NorsjoShopperRedOpened01.jpg
    I vår stad kallades den för handikappmoppe

    Ännu en svensk 70-tals mopedbil Rolloped
    Avsedd för rullstolsbundna utan körkort.
    Eldriven 5 stycken tillverkade...
    250px-Rolloped_snett_framifrån.jpg
    250px-Rolloped_bakifrån_öppen.jpg
    Bilen hade inga säten! Föraren skulle sitta i sin rullstol och köra
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Dere kan hjelpemidler, Oskar. Det har jeg oppdaget for lengst, da dama har både Permobil, Leber og Pantera..men den der er vel strengt tatt ingen bil? :cool: Uansett: KONSTIG..
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    1.337
    Takket være Hr. bjarnetv har jeg sett usunt mye på Subaru Libero de siste dagene... fantastisk morsom doning. 7 seter i noe som er på størrelse med en melkekartong. Diverse fiffige løsninger og enorm takluke. Bilen består nesten av mer glass enn plåt.

    maxresdefault.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ekte frihetskjerre (sjekk italiensboka for navneforklaring før dere drar bleievitsen, takk) der. Og et bevis på hvorfor stasjonsvogner burde vært langt færre enn de er på landets veier- gjerne byttet ut med tøffe minivans. Den er som teltet til Weasleys (Harry Potter). Knøtt liten utenpå, SVÆR inni. Og full av overraskelser! Barnevennlig til Pleiadene og tilbake..Hva skal vi med Mercedes Vito hvis Subaru kunne laget en ny versjon av sin Libero? Renault har også en med 4WD. Forresten- stryk den- det er tross alt noe som heter utvalg. Flere Vito som rullestolbiler- det er det en grunn til. Pokker så gjennomtenkte, de og- selv om jeg personlig liker Vaneo bedre:cool:

    Det er også en grunn til at jeg selv har en like gjennomtenkt- men langt penere, større og kraftigere enn Subaruen- Chrysler:cool:.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.057
    Antall liker
    12.686
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er mulig noe av dette kunne funke i skjermede bygater, men ute i friluft i 10-15 m/s sidevind tror jeg det ble litt verre... :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.675
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Mitsubishi i-MiEW/Peugeot iOn/Citroen C-Zero er bygget etter Kei-forskriftene:



    Det får dem til å se ganske merkelige ut. Veldig smale ift. lengde og høyde.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    5.817
    Sted
    oslo
    Det er mulig noe av dette kunne funke i skjermede bygater, men ute i friluft i 10-15 m/s sidevind tror jeg det ble litt verre... :)
    ja, det er definitivt ikke rett bil å kjøre til lokalbutikken for å kjøpe stearinlys og tomatsuppe under de verste høststormene.

    traff på noe jeg mistenker var stiv kuling mellom dale og bergen når jeg krysset fjellet like før jul.
    ble en del ratting for å holde den på rett side av veien, men etter to timer med vaskebrettholke og styrtregn over fjellet var alt annet en kjærkommen avveksling :rolleyes:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.970
    Antall liker
    10.476
    Takket være Hr. bjarnetv har jeg sett usunt mye på Subaru Libero de siste dagene... fantastisk morsom doning. 7 seter i noe som er på størrelse med en melkekartong. Diverse fiffige løsninger og enorm takluke. Bilen består nesten av mer glass enn plåt.

    Dette er for min del grunn god nok til å ikke befrafkte familien i en Kei-car
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    5.817
    Sted
    oslo
    Dette er for min del grunn god nok til å ikke befrafkte familien i en Kei-car
    alle gamle biler er dessverre farlige å kjøre.
    vi har vel alle sett renault modus vs volvo 940 klippet.

    denne genarasjonen sambar/libero/domingo stammer fra 1990, og sikkerhet var definitivt ikke på dagsordnen når de designet den.
    som nevnt av valentino er i-miev en mer moderne kei variant, og jeg mistenker at den tilfredstiller mer moderne kolisjonskrav.

    personlig har jeg for tiden tre biler, en 72 mini, en 89 renault og en 97 domingo.
    alle vil nok aktivt prøve å ta livet av meg i en kollisjon, så hadde jeg hatt barn ville jeg nok kjøpt noe litt nyere. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Valentino: De er fine, de. Men dessverre kun tilgjengelige med eldrift. Hadde de- til samme pris- hatt modeller for E85 eller hydrogen i tillegg...kjempebiler!! Null rekkeviddeangst.

    Leser du lenger oppe, Pink, vil du se at jeg har den fordi jeg ikke kan bruke noe mindre. Den begrensninga har ikke 90% av stasjonsvognfolket..
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.641
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig noe av dette kunne funke i skjermede bygater, men ute i friluft i 10-15 m/s sidevind tror jeg det ble litt verre... :)
    Jeg holdt på å blåse av Øresundsbroen i en Audi A2 en gang. Etter det ble det slutt på å kjøre leiebiler mindre enn en Golf eller Focus. Fra enkelte vinkler er A2'en merkelig nok til å kvalifisere i denne tråden:

    87865791999_a2_3.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Et levende. norsk nybilmarked godt UNDER hundre tusen- all in- Og fullt av gode kvaliteter og design. Det er uansett mitt ønske.
    Det største problemet ,er høye nybilpriser, høy alder på bilparken, samt liten eller ingen mulighet for de lavere bemidlede klasser/ eldre//ungdom/førstegangssjåfører å komme inn på nybilmarkedet, og bidra til nedsatte utslipp ved finansielt smarte, brukbare, logiske valg.. Vi bør ha slutt på at den delen av markedet heller henter seg en tredve år gammel Golf enn en ny C-Zero. En løsning er å bygge den franske sjarmøren:cool: som alkoholhybrid(E85 + strøm)..Sett nyprisen mellom 50 og 60 000, feks..Vel skal vi respektere klassikerne, men de finnes blant nybilene også. Og selvfølgelig skal det også være plass til dem- som England tar vare på sin bilhistorie skal også vi gjøre det samme. Men Renault har skjønt ett og annet med sitt Renaultveringsprogram, Dessverre er ikke Zoë en bil som helt kurerer rekkeviddeangst ennå..elllers er´a ei tøff lita bildame:cool: Om noe dyr...nærmere bestemt ca hundre tusen. Hu sku også hatt mulighet for å rulle på E85..Da tror jeg flere av de etablerte produsentene i våres marked hadde måttet skerpe seg radikalt..
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.675
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Audi A2 er en klassiker i mine øyne. Audi våget den gang. Lenge siden nå.

    En annen vovet bil er den originale Mercedes A-klasse. Merkelig, og veldig veldig lur.



    Bosch er sikkert Svensk bilprovning evig takknemlig. Hadde det ikke vært for deres äljtest hadde ESP i småbiler kommet år senere. Mine foreldre hadde en. Ufattelig mye plass inni.

    90-tallets bildesign er ganske så distinkt. Det skulle være ellipser eller konvekse buer. På absolutt alt. Mercedes feilet på frontruten...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Spesielt, ja...men like fullt er det der omtrent den eneste Merce jeg klarer å se uten å få rullebevelgelser- og påfølgende reisesyke i legemet, Valentino..både Mk1 og spesielt en enda litt rundere, ryddigere Mk2-som vel her er vist over- er fine. Dog velger jeg heller da en Citroén C2 VTR..Men alle nevnte her (C2, A2, Ferrari og MBene) er klassikere av sin tid.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.675
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er første generasjon A-klasse på bildet. Dette er annen generasjon. Ikke fullt så mange konvekse linjer:

    MERCEDESBENZA-Klasse-309_4.jpg

    Siden gikk det nedover. Nå er A-klasse blitt Golf premium. Gjesp.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Matra M630 V12 - 48 valves. Debuterte i Le Mans i 1968. Det ble ingen suksess, men de noterte toppfarten. Over 330 km/t !!! - Det er snart 50 år siden. De må ha hatt relativt voksne baller de som rattet disse i 24 timer. Mulig i regnvær midt på natten.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.605
    Antall liker
    4.639
    Torget vurderinger
    10

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    En ting til som er tøft med Renault Zoë er at den tydeligvis ikke er å få i Resale Red..:cool:
    Merce A Mk3 er jo for pokker nesten en BMW 1 med stjernedetaljer i formspråket..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Episenter på merkelig..men ingen serieprodusert bil..De der er dog kanskje grunnen til at svenskene lærer å håndtere bil såpass godt som de gjør- excl. de som ALDRI skulle ha fått lappen, da..
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.868
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    ^Audi A2 er en klassiker i mine øyne. Audi våget den gang. Lenge siden nå.

    En annen vovet bil er den originale Mercedes A-klasse. Merkelig, og veldig veldig lur.



    Bosch er sikkert Svensk bilprovning evig takknemlig. Hadde det ikke vært for deres äljtest hadde ESP i småbiler kommet år senere. Mine foreldre hadde en. Ufattelig mye plass inni.

    90-tallets bildesign er ganske så distinkt. Det skulle være ellipser eller konvekse buer. På absolutt alt. Mercedes feilet på frontruten...
    Er en uheldig eier av en A140 2001 modell. Mitt verste mareritt noen sinne. Fikk den akkurat tilbake for noen timer siden, etter rep. nr. XXXX.
    Mitt dårligste kjøp noensinne. Bare trøbbel med denne "veltepetteren" . Den ble EU godkjent i August 2015 (etter mange rep.) Har et lite håp om at den holder til neste EU-godkjenning. Da går den til høggern........... Drittbil :mad:

    Mvh.

    Johnny
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kaller du DEN snål, Syncro? KUL, sier jeg. Da er A-klasse verre. Lotus fikk vistnok mye ut av Renaultmaskinen de putta i den..

    Bytt den ut igår, Ine..mandagsprodukt med Mercestjerne er utrolig dyrt over tid. Ikke vits i å utfordre skjebnen mer. Jeg er IKKE den som anbefaler Toyota heller, men vil du ha noe derfra det går an å se på, kikk på IQ:rolleyes: Finnes til og med i Aston Martindrakt- da kalt Cygnet. En bil Aston laget i 1000 ex, som ekstrabil til allerede eksisterende kunder. Slik at de kunne kjøre Aston hele tida, uten å forurense godsets oppkjørsel med en japansk knøttebil som til syvende og sist ble brukt mer enn den ordentlige bilen..:cool: En fire-fem av dem kom til Norge, og er akkurat like driftssikre som en Toyota..fordi de er basert på en.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn