Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    For å beskytte kutterhodet er det som oftest brukt low-pass filter ved 18kHz på vinyl. Med half-speed mastering kunne man utfordre den begrensningen.
    En grei test: har man Sgt. Pepper, så kan man spille spøkelsessporet på side 2, som er skåret inn rett før label, etter innersporet.
    Før man hører "never lucy abbey all the way" er det lagt inn en høy tone. George Martin påstod den lå på 18kHz, når man måler ligger den straks over 15kHz.
    Fin sjekk på hvorvidt ørene er med.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    # tkr

    Får du lagt inn et filter <15 khz og spiller av det overskytende i halv hastighet eller noe mindre vil du nok kunne høre hva det er der.

    Det er så mange muligheter for lekkasjer og crosstalk, statisk elektrisitet, støy fra motorer måledingser som ikke skulle vært jordet - og - egentlig skulle nok stiften vært jordet og samt at måleutstyret må kobles rett på pickupens terminaler og samtidig forsikre seg om at måleledninger/prober er riktig skjermet slik at de feks ikke plukker opp støy fra motor eller omliggende utstyr som feks strømforsyninger til mobiler mv - disse er noen fryktelige støygriser.


    Bare for å illustrere hvor sensitivt ting kan være:

    Forsøk å koble høyttaleren fra forsterkeren, koble et sensitivt instrument til høyttalerkablen (mv) og beveg hånden - flat hånd raskt rett foran bass elementet og les av spenningen :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen som foretrekker vinyl fremfor digitalt lagret musikk som gjør det fordi de innbiller seg at formatet er teknisk overlegent. Om det er slik at vinylinnspillinger ruller av over 15-16 KHz, så er det mer sannsynlig at nettopp det faktisk bidrar til den organiske, varme, attraktive vinyl-egenarten vi kjenner og elsker. Dette var altså ikke noe skudd for baugen for de som liker lp-plater.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    For å beskytte kutterhodet er det som oftest brukt low-pass filter ved 18kHz på vinyl. Med half-speed mastering kunne man utfordre den begrensningen.
    En grei test: har man Sgt. Pepper, så kan man spille spøkelsessporet på side 2, som er skåret inn rett før label, etter innersporet.
    Før man hører "never lucy abbey all the way" er det lagt inn en høy tone. George Martin påstod den lå på 18kHz, når man måler ligger den straks over 15kHz.
    Fin sjekk på hvorvidt ørene er med.
    Det er bekreftet at det er 15 kHz.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er ingen som foretrekker vinyl fremfor digitalt lagret musikk som gjør det fordi de innbiller seg at formatet er teknisk overlegent. Om det er slik at vinylinnspillinger ruller av over 15-16 KHz, så er det mer sannsynlig at nettopp det faktisk bidrar til den organiske, varme, attraktive vinyl-egenarten vi kjenner og elsker. Dette var altså ikke noe skudd for baugen for de som liker lp-plater.
    Helt enig med deg. Det er "hypen" jeg ikke liker og når man (igjen) ser hvor lite følsom hørselen er over 10 kHz spiller det ufattelig liten rolle om det butter på 15 eller 20.

    HØRSEL.jpg


    I sin tid kjøpe jeg den originale direktegraverte LPn med Thelma Huston og The PC som har vært nevnt på dette forumet tidligere og den virket som den manglet mye i toppen sammenlignet med ordinære produksjoner. Låt rett og slett litt tamt men den hadde kanskje bedre dynamikk.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Gjorde et litet "dirty" eksperiment for å se hvordan spektrumet opp til 20k så ut med 96/48 og 192 kHz lossless FLAC filer så ut. Jammen tippet de et sted mellom 16 og 20k i flere tilfeller. Brukte iPhone m/spectrum. Tror ikke feilmarginen er veldig stor her.

    Det som er åpenbart - og der både Vinyl og CDer er kjent for å slite, det er med Ssene. Skarpe Sser havnet ofte mellom 16 og 20. Skarptromme like så. Her er noen eksempler - skal komme nærmere tilbake til dette. Når man har lydfiler fra 48 og opp forsvinner problemet med Ssene helt.




     
    A

    ANM

    Gjest
    Hverken Way eller Harding ennå ikke har kommet med konkrete kilder for sine påstander og selv om jeg ikke hadde noen grunn til å tvile på at en av de har rett, har jeg fortsatt ikke funnet bekreftelse på at 15 eller 18kHz er en fastsatt norm. Det jeg derimot har funnet noen specs på forskjellige eldre cuttere samt en grundig analyse vinylens egenskaper og begrensninger. Noen linker under bildet.

    Sal74.jpg



    Note on Record Specifications

    http://vintagewindings.com/products/NeuLatheDVD.html


     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.304
    Antall liker
    11.506
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ingen som foretrekker vinyl fremfor digitalt lagret musikk som gjør det fordi de innbiller seg at formatet er teknisk overlegent. Om det er slik at vinylinnspillinger ruller av over 15-16 KHz, så er det mer sannsynlig at nettopp det faktisk bidrar til den organiske, varme, attraktive vinyl-egenarten vi kjenner og elsker. Dette var altså ikke noe skudd for baugen for de som liker lp-plater.
    Helt enig med deg. Det er "hypen" jeg ikke liker ..........
    ...........
    Der er jeg også enig.
    Det du kaller "hypen" er kanskje et inntrykk som utenforstående (nye/unge) kan få av at vinyl er det ypperste som finnes lydmessig, når de leser våre kose-tråder der vi klør hverandre på ryggen med stemning og fine bilder.
    Jeg er alltid forsiktig med å anbefale vinyl til folk som ikke har erfaring med det. De risikerer å lure seg selv, bli skuffet og kaste vekk masse penger og tid. Jeg gremmer meg også over stive priser for søppel-kvalitet på nye vinylpressinger.
    Sier jeg, som kjøper mer vinyl enn noen gang, stadig oppgraderer flere spillere, PU og RIAA, og koser meg.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    #ANM

    15kHz "verifisert" gjaldt kun den tonen som ble finnes sist på SGT Pepper albumet og som jeg vil anta er det meste de kunne klare for serieproduksjon.

    Når det gjelder vinyl forøvrig uttales det fra en av redaktørene i videoen jeg linket til at masterene kun graveres med 15k maks ellers ville maskinene bli ødelagt. Dette kommer åpenbart fra industrien - det er det han referer til.
     
    A

    ANM

    Gjest
    #ANM

    15kHz "verifisert" gjaldt kun den tonen som ble finnes sist på SGT Pepper albumet og som jeg vil anta er det meste de kunne klare for serieproduksjon.

    Når det gjelder vinyl forøvrig uttales det fra en av redaktørene i videoen jeg linket til at masterene kun graveres med 15k maks ellers ville maskinene bli ødelagt. Dette kommer åpenbart fra industrien - det er det han referer til.
    Men som du så er ikke det hele sannheten. Ja, RIAA kurven gir en stor påkjenning for skjærehodet og må rulles av, men det skjer ikke nødvendigvis ved 15kkHz, som du først antydet, på alt av vinyl bortsett fra hsm. Du har derimot rett i at hsm eller 45rpm vil underlette graveringsjobben.

    Spektrogram av en HSM

    dreamer.jpg


    Vil påpeke også at utfordringer på avspillingssiden også setter begrensninger for vinylens båndbredde. Nemlig det faktum at sporets hastighet gradvis synker desto nærmere midten man kommer. Et eksempel hvor dette er tydelig og CDen er langt bedre, er Roger Waters Amused To Death. Orginalutgivelsen dmm på vinyl høres ikke bra ut på spor 3 blandt annet. Den nye er bedre, men CDen er fortsatt best. Imo
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen som foretrekker vinyl fremfor digitalt lagret musikk som gjør det fordi de innbiller seg at formatet er teknisk overlegent. Om det er slik at vinylinnspillinger ruller av over 15-16 KHz, så er det mer sannsynlig at nettopp det faktisk bidrar til den organiske, varme, attraktive vinyl-egenarten vi kjenner og elsker. Dette var altså ikke noe skudd for baugen for de som liker lp-plater.
    Absolutt. Vi kjører tross alt en spiker nede i en grøft og får musikk fra prosessen. Lyder likevel praktfullt.
    Jeg spiller all musikk fra vinyl OG SPOLEBÅND nå.

    Jeg bruker heller ikke mikrobølgeovn. ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    Helsikes vinyltrend.

    Omtrent 2008-2010 tanket jeg opp med vinylplater. Det var overkommelig, greie priser også på rene kupp. Slentretråden vitner om det.

    Og nå? Innom en nedkjørt brukthandel som har flyttet vinylplater fram til disken, etter å ha gravd dem ut av vedbua de har ligget i de seneste tredve årene. Roger Whittaker og Boney M, etc - minimum 50 kroner per plate!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Forutser at boblen snart sprekker, hipsterne har jo allerede begynt å flykte. Om 5-10 år har vi vinylen for oss selv igjen og et stort overflod på markedet. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.117
    Antall liker
    30.218
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    #ANM

    Når det gjelder vinyl forøvrig uttales det fra en av redaktørene i videoen jeg linket til at masterene kun graveres med 15k maks ellers ville maskinene bli ødelagt. Dette kommer åpenbart fra industrien - det er det han referer til.
    Her er absolutt ingen enighet. Jeg legger ut tre linker:

    https://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/63776-low-pass-filters-use.html
    Tips for saving the life of my Cutterhead | Recording
    Analysis of Vinyl Frequency Content

    1) Det går frem av linkene at LPF blir benyttet, men ikke alltid.
    2) Det er stor variasjon i hvor knekkpunktet evt. settes inn
    3) Det er enda større variasjon i hvor bratt filteret er. Det siste er svært viktig. 8 dB/ oktav filter med knekkpunkt 16 kHz betyr at HF- innholdet over 16 kHz er ned med 8 dB på 32 kHz. M.a.o. er HF- innholdet ikke kuttet, men attenuert. Big difference.

    mvh
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Enda flere meninger:

    Myths (Vinyl)



    Myth: Vinyl sounds better than CD

    No discussion about this topic would be complete without acknowledging that a person's perception is their own reality.
    Many people prefer listening to music on vinyl rather than on CD or digital formats, a majority of those people do so because they honestly percieve the sound to be better. Better meaning; more natural, less artificial, more true to the original studio recording, more organic, more enjoyable etc. For such people the statement that "vinyl sounds better than CD" is not a myth but a fact.
    There are many examples where a vinyl record may sound better than its equivalent CD for specific reasons. Conversely there are many CD's that may sound better than a vinyl record for specific reasons.
    The statement "Vinyl sounds better than CD" has nothing to do with technical measurements. In context, the word "sounds" refers to waves interpreted by an individual's ears, not by a piece of measuring equipment. The word "better" is subjective, based on personal experiments,comparisons and observations, and in the case of sound quality is very personal. We could make the statement "CD sounds better than Vinyl" and the previous statement would equally apply.
    Anytime a person makes a claim about something sounding better than another thing, we need to be understanding that the statement has no bearing on technical measurements but is based on personal perception.

    Myth: Vinyl requires a better-sounding master because it is physically incapable of reproducing the hypercompressed sound mastered to CD[edit]

    Different masters can substantially improve or reduce sound quality. Some have less background noise. Some alter the dynamic range. There are other mastering techniques that can also affect the sound.
    There are documented instances of different masters being used on vinyl releases compared to CD releases. A bass note which is panned hard to the left or right will cause the needle on an LP record to jump out of the groove, an early example of this is the song Crazy by Seal which had to be remastered for vinyl with the bass repositioned in the centre stage. Another notable example is The White Stripes' Icky Thump. However, there are also instances of the same masters being used on vinyl releases compared to CD releases. In fact, if you purchase an album produced in the last two decades on vinyl, it is likely that the master will be no different than the one used on CD. Alternative masters for vinyl cost money, and mastering is a significant cost of producing a record. The reason for different masters is that producers possibly view digital media (like CD) and analog media (like Vinyl) to be different in nature, so they might produce a different master for each medium. Some even believe that Vinyl will automatically yield a superior sound, despite the well known technical limitations and disadvantages compared to the CD.
    The technical details behind this myth are as follows. The cutting heads used for creating the vinyl lacquer (or metal mother) are speaker-like electromechanical devices driven by an extremely powerful amplifier (several hundred watts). At extremely large/fast cutting head excursions, the cutting head coils may physically burn up, much like how a speaker's voice coils may be destroyed by an excessive current. Also, the diamond cutting head stylus may prematurely wear or break. This places important constraints on the maximum levels that can be recorded to a record.
    A very high power output is required to cut grooves with a high acceleration. Acceleration at the same signal amplitude is higher for higher-frequency signals. Heavily clipped and limited CDs in the modern mastering style have more high-frequency content than earlier masters. In general, increasing the perceived volume of a record - whether by increasing the recording level or by limiting/clipping/compression - raises the cutting head average power.
    Additionally, during playback, the turntable's stylus has limits on what grooves it can successfully track. Cartridges can only track grooves of a finite modulation width (measured in microns) that decreases in frequency. For instance, a cartridge may only be able to track a 300 µm-wide groove at 300 Hz, and yet only 50 µm at 20 kHz. This also places limits on the acceleration and velocity limits the record master can take.
    The most obvious way to work around these issues is simply to reduce the recording level of the vinyl master. That's exactly what vinyl mastering houses do, using multiband limiters that dynamically reduce the treble content of the master, to limit the cutting head power usage.

    Effect of vinyl mastering on dynamic range[edit]


    A related myth is that when vinyl has a higher dynamic range than CD, it means the audio was sourced from a different, more dynamic master, and that the difference in dynamics will be audible.
    It is true that recordings on vinyl sometimes have a spikier waveform and a measurably higher dynamic range than their counterparts on CD, at least when the dynamic range is reported by crude "DR meter" tools that compare peak and RMS levels. The higher "DR value" could indeed be a result of entirely different master recordings being provided to the mastering engineers for each format, or different choices made by the engineers, as happens every time old music is remastered for a new release.
    But even when the same source master is used, the audio is normally further processed when mastering for the target format (be it CD or vinyl), and this often results in vinyl having a spikier waveform and higher DR measurement. There are two types of processing during vinyl mastering that can increase the DR measurements and waveform spikiness, thus reducing the RMS and increasing the basic DR measurement by perhaps several dB:

    • The audio is subjected to low-pass or all-pass filtering, which can result in broad peaks becoming slanted ramps.
    • The amount and stereo separation of deep bass content is reduced for vinyl, to keep the stylus from being thrown out of the groove.
    It is quite possible that these changes are entirely inaudible, despite their effect on the waveform shape and DR measurement.
    The dynamic range of the waveform is also affected by the vinyl playback system; different systems provide different frequency responses. Factors include cartridge, tonearm, preamp, and even the connecting cables. A vinyl rip with weak bass may well have a higher reported DR value than a rip of the same vinyl on equipment with a stronger bass response.

    Myth: The vinyl surface is heated to several hundred degrees on playback, and repeat play of the same track should wait at least several hours until the vinyl has cooled


    Professional estimates for the stylus surface temperature during playback are 300-500 °F. Obviously, the temperature of the record is at or close to room temperature except at the stylus contact point - otherwise the record would completely melt. Back-to-back playback will introduce slightly more distortion than a fresh play. This is believed to be a temporary effect and goes away after approx. 10 minutes.
    Repeated playback (no matter what the timeframe) carries the risk of permanent damage. Obviously, records are observed to wear out with repeated play. No published evidence exists of back-to-back playback causing any more permanent damage than if repeated plays are separated by any longer period of time.

    Myth: Proper vinyl playback is click-free


    Pops and clicks are often not audible during a song on a well-maintained record and should not distract from the listening experience. No evidence exists of a record that is shown to be played back with absolutely no pops or clicks whatsoever. They are introduced at virtually every stage of production, from cutting the lacquer to the pressing to the playback itself. Some pops and ticks are pressed into the record itself.
    Some pops and ticks result from static discharges during playback. However, this may be mitigated by the use of topical treatments on the record.
    Because of the lack of evidence for a tick-free record and the engineering factors making such a record extremely rare, it is quite likely that no record exists that is truly free from all pops and ticks, but in all fairness, the vast majority of new, and well maintained records will play with very few ticks or pops.
    Myth: Vinyl is better than CD because it reproduces higher frequencies than CD and avoids anti-aliasing filter issues at the frequencies CDs can reproduce[edit]

    The recording/tracking ability of vinyl is easily at least 50 kHz depending upon the cartridge and stylus profile, and perhaps as high as 100 kHz. The most notable proof of this is the CD4 quadraphonic system which relied on a 45 kHz bandwidth to be accurately reproduced. That said, the high-frequency response accuracy of vinyl varies tremendously. Amplitude deviations of 5-10 dB or greater are not uncommon in the 20 kHz range for many records, but many records are cut faithfully to the source material and a high quality record player and cartridge combination should have no problems faithfully reproducing the recorded sound.
    More discussion: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=98178
    Playback of ultrasound frequencies is still not guaranteed. Many MM cartridges have resonant peaks defined by the preamp loading, or stylus tip resonances defined by the cantilever, that attenuate high-frequency content, however these issues are minimised with the use of high quality cartridges, and correct capacitive loading of the phono preamp. Moving Coil cartridges are unaffected by capacitive loading due to their design.
    When groove wear does occur, it occurs much faster at high frequencies than at low frequencies. For modern styli this is not as much of a concern, and tests have been conducted which deonstrate that a record can be played up to 1000 times before there is any measurable increase in distortion as a result of record wear.
    Commonly there is audio content up to 23-24 kHz on many vinyl records. Many instruments have overtones up to 100 kHz. See article: There's life above 20 kilohertz! A survey of musical instrument spectra to 102.4 kHz
    There are rarely, if ever, any ultrasonic frequencies for vinyl to preserve. In audio recordings, such frequencies, when present, are normally low-energy noise imparted by electrical equipment and storage media used during recording, mixing, and mastering. Although some musical instruments can produce low-energy overtones in the ultrasonic range, they could only be on the vinyl if every piece of equipment and storage medium in the recording, mixing, and mastering stages was able to preserve them—which is unlikely even in modern recordings, since the average microphone or mixing console is designed only with audible frequencies in mind. Even if the overtones were preserved all the way to the mastering stage, mono and stereo lacquer cutting equipment typically includes a low-pass filter to avoid overheating the cutting head with ultrasonic frequencies, however the commonly found audio information up to 23-24 kHz is still present at significant amplitude on vinyl records.
    There is still debate on the topic of ultrasonic frequencies modulating audible frequencies and its affect on the sound. More discussion https://www.hydrogenaud.io/forums/index.php?showtopic=74432&st=50
    A recent AES paper documents evidence that reconstruction and anti-aliasing filters are audible. https://secure.aes.org/forum/pubs/conventions/?ID=416
    Myth: Vinyl is better than digital because the stylus tracks the analog signal exactly, while digital is quantized into steps[edit]

    This topic has again used the subjective term "better" which was discussed in the (opening chapter.) There is much truth to the statement that "the stylus tracks the analog signal exactly" but whether or not this is a better way to play back music must be determined by the individual.
    It is true that analog formats do not have a measurable time or signal resolution, while PCM encoding (used on CDs and DVD-A) records audio data in a quantized format: each sample is taken at evenly spaced steps in time, and embodies amplitude as a step on a finite logarithmic scale.
    However, the Nyquist-Shannon sampling theorem states that continuous-time (analog) signals and their corresponding discrete-time (digital) signals are mathematically equivalent representations of any bandwidth-limited signal, provided the sample rate is higher than 2X the bandwidth. At this point we should discuss that a DC signal sampled at 44.1Khz will have 44,100 samples representing the waveform per second, but a sine wave signal of 20kHz sampled at 44.1khz only has two samples to represent the waveform. Even though mathematically, a 20Khz sine wave can be reconstructed, complex high frequency musical signals cannot be captured exactly using digital recording at 44.1khz, because the higher the audio frequency we wish to capture, the less samples there are to capture it. Whereas analog recording can accurately capture these high frequency signals. It must be pointed out that a reconstruction is not a facsimile of the original waveform, but a mathematical reconstruction. In the real world, the digital reconstruction is very similar to the original, and during playback any audible differences may or may not be percieved depending upon the individual.
    All relevant advantages and disadvantages result from implementation details rather than analog versus digital signal representation method, per se.
    Implementation details and other considerations follow.
    Frequency resolution[edit]

    The most significant impact of finite sample rate is finite bandwidth. The sample rate determines the Nyquist frequency, the maximum frequency the digital signal can represent.
    Vinyl enthusiasts often imagine that the shape of the waveform between the points where samples are taken is relevant, but the only thing that can exist 'between the samples' is content above the Nyquist frequency. At a CD's 44.1 KHz sample rate, the shape of the waveform between the samples is only accounting for the frequency content above 22.05 KHz, which are deliberately filtered out in CD recordings. As discussed earlier, Vinyl frequently does have audio content above 22kHz.
    Similarly, PCM is sometimes characterized as producing a jagged, "stair-step" waveform. This is only partially correct; internally, analog-to-digital conversion (ADC) does indeed use a sample-and-hold circuit to measure (sample) the amplitude precisely at one point in time, and digital-to-analog conversion (DAC) changes its output voltage instantaneously from sample to sample (in practice, this means as fast as possible), generating a rectangular-ish waveform. However, this output is always then subjected to additional filtering to smooth it out: the anti-aliasing filter before the ADC, and the reconstruction filter after the DAC. Both should remove all signal components above half the sampling frequency. Effectively, the ADC output sample values are interpreted as a series of points intersected by the waveform; the DAC output is a smooth curve, not a stair-step at all. Additionally, modern ADC and DAC chips are engineered to reduce below the threshold of audibility any other sources of noise in this conversion process, resulting in an extremely high correlation between the input and output signals. (Perhaps a better explanation: xiph.org's "Digital Show & Tell" video)
    A related myth is that components of the signal near the Nyquist frequency must be square waves on CD (or digital media), and that vinyl (or any analog media) preserves pure sine waves. The premise is false. A square wave, or any wave that's not a perfect sine wave, is the sum of multiple pure tones (sine waves), by definition. So if you have a pure 22.05 KHz signal on CD (i.e., sample values +n, -n, repeatedly), the DAC may first construct a square wave, but the reconstruction filter then filters out everything above the Nyquist frequency, leaving behind a sine wave. The principle is the same even in complex waveforms. The end result is that the uppermost frequency components on CD are no closer to being square waves than they are on vinyl. However since only 2 samples can represent a 20Khz tone, it can be seen that high frequencies will not have the same accuracy to their capture as lower frequencies.
    By the way, the reconstruction filter also eliminates beat frequencies that seem to appear if the sampling rate is not an integral multiple the signal frequency, for example a sine wave of 21kHz sampled at 44.1kHz.
    Jitter[edit]

    Another impact of finite sample rate is the possibility of jitter in the sample clock. If the clock is not exactly on time, the jitter causes distortion, sometimes called "jitter error". Jitter error is unique to digital, and is vanishingly minuscule, a tribute to the many years of effort that went into minimizing it. By the time the earliest CD players came out, distortion produced by jitter was well below the threshold of audibility.
    Since it does not use discrete timing steps, analog gear does not have jitter, per se, but wow and flutter—large and small speed variations—occur in all analog gear. The scale of wow and flutter is far greater than that of digital jitter, and is far more likely to produce audible effects.
    Time resolution[edit]

    PCM can encode time delays to any arbitrarily small length. Time delays of 1µs or less—a tiny fraction of the sample rate—are easily achievable. The theoretical minimum delay is 1 nanosecond or less. (Proof here.)
    Dynamic range[edit]

    Another significant impact of finite quantizing resolution is finite dynamic range. As implemented, the bit depth of CD and DVD digital audio formats accommodates a higher dynamic range than vinyl is capable of. The only signal that can exist 'between the bits' of a CD is drowned out by random noise from the vinyl surface grain.
    Quantization error[edit]

    Another impact of finite quantizing resolution is systematic rounding and truncation error. The process of ignoring anything too small to be measured can lead to distortion of small signal levels if not splitting the difference exactly between quanta. This is the 'quantization distortion' most often referred to. It is another source of error that is unique to digital.
    With a correct implementation using dither, signal quantization (ie 16-bit or 24-bit) only adds wideband noise to the signal, not quantization distortion. If this dither noise is well below the already-present noise floor, it is inaudible.
    Even without dither, quantization noise from conversion to 16 or 24-bit is unlikely to ever be audible against digitally recorded music or dialog, and in analog recordings and on vinyl will be fully buried in the background noise.
    In inexpensive 1-bit converters, quantization can also cause spurious low-magnitude tones. This is yet another error unique to digital. Understanding of spurious tones is limited, but fortunately some techniques of reducing them have been developed, and 1-bit converters are now in widespread use.
    Vinyl is often sourced from digital anyway[edit]

    The original way of cutting a record master was to use a tape deck equipped with a preview head to allow the cutting engineer to monitor the amplitude of the incoming signal and make approprate adjustments to the groove spacing.
    In the mid-1970s, the digital delay line (DDL) was invented and some vinyl mastering houses began to use this technology instead of the preview head on the signal going to the lathe that cuts the spiral groove. However many mastering houses continued to use an maintain their tape decks equipped with the preview head, and did not use DDL's.
    The vinyl mastering process may well have involved a conversion to digital and back.[1] however individuals will need to do further reaserch on particular vinyl mastering houses at certain era's in order to determine the specifics of any particular vinyl release. This information may be difficult to obtain.
    Further comparisons[edit]

    Any method of recording audio whether using a digital or an analog process involves the use of active amplification devices such as transistors and op-amps, and passive devices such as resistors and capacitors, all of these devices introduce some degree of harmonic distortion, intermodulation distortion and noise. It is part and parcel of the recording and playback process. A high quality professional analog tape recorder meeting factory specifications should provide extremely low levels of noise and distortion, and so too will a high quality professional digital recording system. Though it is fair to say that the digital process will have lower levels of noise and distortion than the analog system.
    Vinyl playback does suffer from a varying degrees of tracking errors which can be due to;

    • the stylus contacting the medium.
    • cyclic wow with subsonic noise if the pressing is off center from the spindle hole.
    • Wow and flutter.
    • External vibrations from footsteps or feedback.
    Vinyl listeners frequently and easlily minimise the above issues to a level which is not intrusive to thier listening experience.
    Digital storage has none of these errors, but CD playback can still mistrack when subjected to high levels of vibration, though in the vast majority of normal usage this isn't a problem.
    Digital also has advantages for audio production. Such as the ability to edit tracks quckly without "drop in" noise from tape heads. The ability to bounce tracks without losses, and these days digital effects can be applied to the recorded sound without the audio having to travel to outboard effects, then be routed back into the recorder. Digital recording offers a speed of mixing and processing audio that was impossible to do as quickly and easliy with analog recording.
    Myth: Vinyl has greater resolution than CD because its dynamic range is higher than for CD at the most audible frequencies[edit]

    The dynamic range of vinyl, when evaluated as the ratio of a peak sinusoidal amplitude to the peak noise density at that sine wave frequency, is somewhere around 80 dB. Under theoretically ideal conditions, this could perhaps improve to 120 dB. The dynamic range of CDs, when evaluated on a frequency-dependent basis and performed with proper dithering and oversampling, is somewhere around 150 dB. Under no legitimate circumstances will the dynamic range of vinyl ever exceed the dynamic range of CD, under any frequency, given the wide performance gap and the physical limitations of vinyl playback. More discussion at Hydrogenaudio.
    Myth: Adding a penny to the headshell improves tracking/sound[edit]

    The trackability of a cartridge is related to the mechanical parameters of the tonearm and stylus assembly. Adding weight to the headshell, and adjusting the counterweight to compensate, increases the effective mass of the tonearm and reduces its resonant frequency. If the resonant frequency is excessively high (e.g., 15-20 Hz, as measured by a test record), the increased mass may improve trackability by moving the resonance out of the audible range. Otherwise, it will generally only reduce trackability.
    Adding weight to the headshell without adjusting the counterweight may improve the ability of a severely damaged stylus to track the groove, or the ability of an undamaged stylus to track a record in poor condition, but the excess weight almost certainly damages the record. A stylus in good condition will yield optimum sound with minimal damage to the groove when used within the tracking force range it's designed for. If the sound/trackability improves when exceeding this recommended range, then the record or stylus should be replaced.
    Myth: A cartridge is permanently damaged and should be replaced if the stylus appears even slightly bent[edit]

    Cartridges and styli are hand-built and always have some finite tolerance in their construction. No stylus has a cantilever that is perfectly straight.
    That said, a severely bent stylus can cause azimuth and alignment errors which may be audible. In extreme cases, it can cause record damage. However, the cartridge itself is unlikely to be at fault; only the stylus would need to be replaced.
    In the case of Moving Coil this is not correct. The stylus is part of the unit and the cantilever/stylus assembly cannot be removed. Stylus can be re-tipped but not just simply replaced like a moving magnet. Its often more costly to re-tip than to replace. There are cartridges that are indeed perfect (straight) in manufacture using elements that stay straight yet can flex in service.
    Myth: Belt-driven turntables are better than direct-drive turntables[edit]

    General claims of improved musicality and audio quality of belt drives are subjective and have no scientific basis.
    In the secondhand market, neither type of drive holds its value any better than the other.
    A poorly-built drive of any type will not necessarily fare better than any other.
    There is a common myth that a direct drive will "hunt" for the correct speed and cause audible speed variations. This has no basis in reality.
    In favor of belt drives:

    • Belt drives are generally easier and cheaper to implement, improve, and repair than direct drives.
    • Since belt drives are cheaper, a belt-driven turntable can come with a more expensive tonearm than a direct-drive turntable in the same price range.
    In favor of direct drives:

    • Well-built direct drives can match or outperform well-built belt drives in terms of rumble.
    • Well-built direct drives can match or outperform well-built belt drives in terms of speed tolerance.
    • Direct drives tend to last a very long time without maintenance; belt drives need new belts on a semi-regular basis.
    • Belt drives tend to have noisier motors as compared to direct drives in the same price range.
    [A comment: there seems to be a general perception, that driving a turntable with high momentum using an Idler Wheel, or a belt drive can accomplish better transient response. There are a fair amount of reports stating that claim although I have not seen any scientific proof of the claim. In comparison most direct drives are very low momentum.
    In regards to Belt driving, much of the problems stem from friction in the main bearing and inconsistency in the belt itself. A study at the Danish Technical University some 30 years ago revealed that a belt drive utilizing an airborne bearing reduced the influence from the belt itself.]

     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.117
    Antall liker
    30.218
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -Og når vi først fordyper oss i temaet:

    RIAA-curve.gif


    RIAA eq. Som du ser, blir HF innhold på 20 kHz forsterket + 20 dB ved gravering.

    Kombiner dette med at HF blir attenuert og ikke fjernet, ser det ut til at de som hevder at det ikke er HF > 15 kHz på vinyl, er helt på jordet.

    mvh
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    -Og når vi først fordyper oss i temaet:

    Vis vedlegget 366652

    RIAA eq. Som du ser, blir HF innhold på 20 kHz forsterket + 20 dB ved gravering.

    Kombiner dette med at HF blir attenuert og ikke fjernet, ser det ut til at de som hevder at det ikke er HF > 15 kHz på vinyl, er helt på jordet.

    mvh
    Nei, det handler om strategien man anvender for å bli kvitt høyfrekvent støy som er et resultat av den mekaniske kuttingen, ikke om musikkinnhold.
    Tilsvarende høyfrekvente støyartefakter oppstår ved avspilling, og kan variere med signalet, fordi de inntreffer som følge av sporingen.

    The one thing that saves us from bass being a big problem is the RIAA pre-emphasis curve. Most of the noise in the recording process is at higher frequencies. So on record, we pre-emphasize the signal by pumping up the highs, and then on playback the phono amplifier has a roll-off curve that is the exact inverse of the curve in the record chain, which rolls them off. This means that the music has the same frequency response, but the noise is reduced, primarily on the high end.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, nå blir HF dempet for å undertrykke støy og gitt at HF info blir ytterligere dempet, så vi bør kanskje ikke overdrive verdien av informasjonen der oppe, men konkludere med at det ikke er full stopp, slik jeg og andre har prøvd å poengtere. 15kHz er ikke en norm!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.117
    Antall liker
    30.218
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -Og når vi først fordyper oss i temaet:

    Vis vedlegget 366652

    RIAA eq. Som du ser, blir HF innhold på 20 kHz forsterket + 20 dB ved gravering.

    Kombiner dette med at HF blir attenuert og ikke fjernet, ser det ut til at de som hevder at det ikke er HF > 15 kHz på vinyl, er helt på jordet.

    mvh
    Nei, det handler om strategien man anvender for å bli kvitt høyfrekvent støy som er et resultat av den mekaniske kuttingen, ikke om musikkinnhold.
    Tilsvarende høyfrekvente støyartefakter oppstår ved avspilling, og kan variere med signalet, fordi de inntreffer som følge av sporingen.

    The one thing that saves us from bass being a big problem is the RIAA pre-emphasis curve. Most of the noise in the recording process is at higher frequencies. So on record, we pre-emphasize the signal by pumping up the highs, and then on playback the phono amplifier has a roll-off curve that is the exact inverse of the curve in the record chain, which rolls them off. This means that the music has the same frequency response, but the noise is reduced, primarily on the high end.
    Ingen krangel med det, Fela. Vil bare myten til livs at det ikke blir gravert innhold > 15 kHz på en vinylplate, og at alt over det blir kuttet ut. Det er rett og slett feil. Og jeg står på mitt. HF innhold blir forsterket med 20 dB ved 20 kHz. ved gravering.

    At en vanlig RIAA attenuerer dette med - 20 dB ved avspilling er helt riktig, men saken uvedkommende. HF- innholdet er der.

    mvh
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men vi som deltar i tråden er vel enige om at vinyl avtastning gir en ekstra dimensjon på opplevelsen? Være seg det er nostalgi, utfordringen eller lydkarakterestikken.
     
    A

    ANM

    Gjest
    I dag kommer Okki Nokkien min også. Storrengjøring i helgen. Ta meg en tur på Biltema og kjøpe kondensfjerner.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 366652

    RIAA eq. Som du ser, blir HF innhold på 20 kHz forsterket + 20 dB ved gravering.

    Kombiner dette med at HF blir attenuert og ikke fjernet, ser det ut til at de som hevder at det ikke er HF > 15 kHz på vinyl, er helt på jordet.

    mvh
    Nei, det handler om strategien man anvender for å bli kvitt høyfrekvent støy som er et resultat av den mekaniske kuttingen, ikke om musikkinnhold.
    Tilsvarende høyfrekvente støyartefakter oppstår ved avspilling, og kan variere med signalet, fordi de inntreffer som følge av sporingen.

    The one thing that saves us from bass being a big problem is the RIAA pre-emphasis curve. Most of the noise in the recording process is at higher frequencies. So on record, we pre-emphasize the signal by pumping up the highs, and then on playback the phono amplifier has a roll-off curve that is the exact inverse of the curve in the record chain, which rolls them off. This means that the music has the same frequency response, but the noise is reduced, primarily on the high end.
    Ingen krangel med det, Fela. Vil bare myten til livs at det ikke blir gravert innhold > 15 kHz på en vinylplate, og at alt over det blir kuttet ut. Det er rett og slett feil. Og jeg står på mitt. HF innhold blir forsterket med 20 dB ved 20 kHz. ved gravering.

    At en vanlig RIAA attenuerer dette med - 20 dB ved avspilling er helt riktig, men saken uvedkommende. HF- innholdet er der.

    mvh
    Nå vet jeg ikke hvor null innhold over 15kHz kommer fra. Hele poenget med half-speed mastering var å klare å legge mer av det man fikk gjennom digitale opptak på vinylen. Det er mulig å nå helt opp til rett under 25kHz, men da sliter man også med transienter.

    RIAA-kurven ble til på et tidspunkt da det var sjelden med innhold over 11kHz på plater og det gjerne lå lavere. Lyman fra Infrasonics imsitatet nederst om dette. Han kutter plater. Pga CDer vil vi ha mer i toppen og det medfører store utfordringer.

    God vinyl har mono bass og betraktelig prosessert hf, med cut-off i toppen og manipulering av all bass i frekvensleie uten retningssignatur.
    I tillegg avtar hf-gjengivelsen etterhvert som nåla sporer innover, og er dårlig fra halvveis på LPen og til innerspor. (Nåla har fart i sporet innerst som er halvparten av fart i sporet ytterst.)

    Masse myter om LPer og hva de kan gjengi, og det er dumt å holde liv i dem. Det fine er at man kan få en fantastisk musikkoplevelse fra dem - omtrent som å sitte og nyte en illuminert bok fra middelalderen, sammenlignet med å lese samme tekst på et lesebrett.

    Blir enda bedre med et glass whisky innen rekkevidde.

    In addition, the RIAA curve boosts the frequencies above 1 kHz to increase the signal-to-noise ratio in the high end. The maximum increase is about 20 dB around 20 kHz. “Unfortunately, all the high end we're now used to is aggravated by the RIAA curve,” Lyman says. “When they came up with this system, there wasn't much going on above 8 and 10 kHz.”
     
    A

    ANM

    Gjest
    Siden du spurte Hardingfele, her startet det.

    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.034
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    siden dette er en analogtråd
    mange av de ovennevnte problemene slipper man med tape.....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    siden dette er en analogtråd
    mange av de ovennevnte problemene slipper man med tape.....
    Har noen andre utfordringer da...
    Men bass kan legges realistisk kanalmessig og hf kan gjengis uten de mange triksene som kreves med LP. Har man høy nok avspillingshastighet gjengis musikken usedvanlig godt. I tillegg er altså gjengivelsen ens fra første til siste båndmeter.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men bass kan legges realistisk kanalmessig og hf kan gjengis uten de mange triksene som kreves med LP. Har man høy nok avspillingshastighet gjengis musikken usedvanlig godt. I tillegg er altså gjengivelsen ens fra første til siste båndmeter.
    Elsker min NM Akai GX-4000d jeg, så vikler meg ikke inn i en ny debatt hvor jeg må stå på feil side å påpeke svakheter! ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    siden dette er en analogtråd
    mange av de ovennevnte problemene slipper man med tape.....
    Som jeg har vært inne på i en annen tråd:

    Dette med analogt versus digitalt er vel en avsporing, men skitt samma.

    Som Asbjørn viser er det mildt sagt begrenset S/N og dynamikkområde på analogt.

    Samme med båndbredde. Det virker som om folk har fått for seg at analoge signaler og systemene som tar dem opp og gjengir dem pr. def. har ubegrenset båndbredde.

    Men sånn er det vitterlig ikke. Analog på en platespiller er begrenset oppover av at nålslipningen har en radius i lengderetningen. Etterhvert som frekvensene blir høyere, så blir også radius på bølgene i platerillene mindre. Når radius på rillesvingene blir mindre enn radius på nålslipningen, så kommer nåla rett og slett ikke ned i sporet, og kan dermed ikke avlese noe som helst. På frekvenser som nærmer seg får man forvrengning. Nåla på kutterhodet er mye skarpere slipt enn man kan gjøre på avspillingssiden. Man vil jo ikke skjære i rillene når man spiller plater. Men kutterhodet har også en radius (riktignok særdeles liten) som begrenser båndbredden, selv om det er avspillingskjeden som bestemmer med sin lavere grensefrekvens. Plater som snurrer på 45 har forresten større båndbredde enn 33 1/3, gitt samme nålslipning.

    Vis vedlegget 355972

    Det samme gjelder for magnetbånd. Med høyere frekvens blir bølgelengden i båndets magnetisering kortere. Både innspillings- og avlesningshode baserer seg på en spole og en kjerne med et gap. Når bølgelengden på båndet blir mindre enn bredden på åpningen på denne kjernen vil man få lobing og deretter stupende frekvensrespons. Større båndhastighet eller mindre gap gir større båndbredde.


    Vis vedlegget 355969


    Så det er en stor misforståelse at analoge signaler og medier ikke er begrenset. Det er de i aller høyeste grad. Det at begrensningene er vanskeligere å definere og beskrive betyr på ingen måte at de ikke eksisterer.
    @Sluket. Sånn ca.....

    Lurer forresten på om jeg ikke surrer litt med hvordan båndbreddebegrensningen på tape arter seg. Tror det begynner å falle et stykke under, og at den første 'fulldybde-dippen' kommer der en hel bølgelengde på tapen tilsvarer bredden på gapet, begge halvperioder inne i gapet skulle summere til 0. Deretter spretter den tilbake til halv amplitude ved 1 1/2 bølgelengde inne i gapet, ned til 0 ved 2 bølgelengder og så videre. Uansett. Det er begrenset båndbredde, og det er poenget.

    Når det gjelder pickuper og nålslipinger, så ligger båndbredden på mange av dem temmelig høyt. De fleste påkostede pickuper rekker mye lenger opp enn CD. Men når kom denne utviklingen? Vi kan takke kvadrofoni for både Shibata og flere av de andre. Behovet meldte seg da man ville ha fire kanaler fra to rillevegger. Nå er jeg langt fra ekspert på dette, men et av systemene hadde vel bakkanalene innspilt som FM-modulert signal ved 40 kHz eller noe. Tanken om at vi trengte båndbredde langt over 20 kHz var ikke drivende i denne utviklingen.

    Ellers kan man jo spørre om hva vi egentlig har bruk for av både båndbredde og S/N.

    Selv ikke de aller mest anerkjente mikrofonene kan slå i bordet med imponerende data på disse parametrene.
    Jeg er fortsatt usikker på om jeg har full koll på mekanismene som begrenser båndbredde på tape, men skitt la gå. Om noen føler behov for 100% om hvordan dette henger sammen, så er google en bedre venn enn meg.
    Tape har i tillegg crossoverforvrengning. Det er løst/redusert ved at man legger en høyfrekvent tone over musikksignalet slik at den krysser 0-punktet flere ganger pr. periode ved audiofrekvenser, og deretter filtrerer man bort høyfrekvenstonen ved avspilling.

    Det er en lang rekke andre krykker involvert også, som på vinyl, og på digitalt, med sine ønskede virkninger og sine uheldige bivirkninger.

    Det er bare å puste gjennom nesa. Det er neppe mange som innbiller seg at tujahekken vokser inn i himmelen. Ingen formater eller lagringsmedier er uten begrensninger.

    Antydningen om at alle som liker vinyl innbiller seg at mediet er perfekt, vel, den er intet mindre enn frekk og ufordragelig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    Bilde fra en morsom kveld. En LP med 45rpm avspillingshastighet mot et Mint spolebånd fra dengang da med samme musikk. LP avspilt på min Garrard 301 fra en SPU Royal GMII. Båndet i 7,5ips på min Technics 1506.

    Whisky klart for hånden i begge tilfeller.
    Det kom noen "Fy faen så bra" fra dem som var med på gildet.

    Nyt musikken.


    image.jpeg
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    6.113
    Torget vurderinger
    2
    Vær så snill og ikke gå til personangrep. Svar heller saklig på uenigheter.

    Enkelte innlegg er tatt bort.

    Mvh
    Høvdingen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jadda! Dette er direkte ufyselig nedlatenhet, som jeg tillater meg å møte med en smule sarkasme. Du får gjerne slette dette også, men da skjer det noe med min deltagelse.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    6.113
    Torget vurderinger
    2
    Jadda! Dette er direkte ufyselig nedlatenhet, som jeg tillater meg å møte med en smule sarkasme. Du får gjerne slette dette også, men da skjer det noe med min deltagelse.
    Det du sikter til ble fjernet så da hadde jeg ikke så mye annet valg enn å ta bort ditt innlegg. Hvis ikke ville ingen skjønt noenting av innlegget ditt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.034
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Bilde fra en morsom kveld. En LP med 45rpm avspillingshastighet mot et Mint spolebånd fra dengang da med samme musikk. LP avspilt på min Garrard 301 fra en SPU Royal GMII. Båndet i 7,5ips på min Technics 1506.

    Whisky klart for hånden i begge tilfeller.
    Det kom noen "Fy faen så bra" fra dem som var med på gildet.

    Nyt musikken.


    Vis vedlegget 366665

    hadde vært artig med en oppsummering av inntrykkene fra de ulike mediene, selv om tapen er lavhastighet og 4 spors
    mvh
    Leif
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Som trådstarter, føler jeg et visst ansvar. Tråden var aldri tiltenkt krangling. Kun et supplement til spm. ang. analog lydavspilling, der andre tråder er for spesifikke. Og ja, spolebånd er innenfor.


    mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jadda! Dette er direkte ufyselig nedlatenhet, som jeg tillater meg å møte med en smule sarkasme. Du får gjerne slette dette også, men da skjer det noe med min deltagelse.
    Det du sikter til ble fjernet så da hadde jeg ikke så mye annet valg enn å ta bort ditt innlegg. Hvis ikke ville ingen skjønt noenting av innlegget ditt.
    Etterhvert, ja. Innleggene jeg siktet til ble stående lenger enn mitt. Men fair enough nå....

    Edit: Da har jeg fått en oppklarende PM av mannen med fem fjær. Ingen høner igjen å plukke med den karen. :D
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    Bilde fra en morsom kveld. En LP med 45rpm avspillingshastighet mot et Mint spolebånd fra dengang da med samme musikk. LP avspilt på min Garrard 301 fra en SPU Royal GMII. Båndet i 7,5ips på min Technics 1506.

    Whisky klart for hånden i begge tilfeller.
    Det kom noen "Fy faen så bra" fra dem som var med på gildet.

    Nyt musikken.


    Vis vedlegget 366665

    hadde vært artig med en oppsummering av inntrykkene fra de ulike mediene, selv om tapen er lavhastighet og 4 spors
    mvh
    Leif
    Båndet var mint. Det var forseglet da jeg mottok det.
    LPen var denne: NAT KING COLE LOVE IS THE THING (180g 45RPM Vinyl 2LP) at Music Direct

    Båndet stod seg meget godt, for å være fra 1957! Men miksen på LPen ga stemmen et veldig godt boost. Gray og Hoffman jobbet fra 3-kanals originalbånd, og det er tydelig at stemmen er løftet ut, sammenlignet med andre versjoner, også mitt 2-kanals spolebånd. Røsten står som en bauta i rommet fra LP.

    Røsten tar et steg tilbake på båndet, men er full av detaljer. Spolebåndet har bedre oppløsning av perspektivet i strengeinstrumentene. Det er tjukt med feler på mange av sporene, og jeg får bedre tak i hva som er hvor fra spolebåndet.

    Konsensus den kvelden, vi var tre stykker, var at LPen lå hakket over spolebåndet. Der har man igjen for 45rpm, kun to spor på hver side av LPen og en nymiks med hva Gray og Hoffman disponerte fra 3-kanals master.
    Men det var spolebåndet jeg la på tidligere idag, da jeg fikk lyst til å lytte igjen. ;)

    Stereo ble først sluppet på spolebånd. Det var dyre greier. Denne kostet USD 14,95 i 1957; i dagens verdi USD 126!

    Skjermbilde 2016-02-19 kl. 17.44.40.jpg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.034
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er dette båndet 2 spors og ikke 4? på 7,5ips?
    er det fra USA?
    da er det NAB eq og ikke CCIR/IEC
    kan RS1506 spille av både NAB og CCIR? ble ikke helt klok av info på nettet
    mvh
    Leif
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    18.115
    Torget vurderinger
    2
    er dette båndet 2 spors og ikke 4? på 7,5ips?
    er det fra USA?
    da er det NAB eq og ikke CCIR/IEC
    kan RS1506 spille av både NAB og CCIR? ble ikke helt klok av info på nettet
    mvh
    Leif
    4-spors og fra USA/NAB. Min 1506 er CCIR, men som jeg skrev i starten på tråden Hvor kan man kjøpe spolebånd?

    Er båndhastigheten 19cm/sek (7,5"), vil diskanten få et dytt om man avspiller NAB på IEC-maskiner. Men mange liker faktisk dette "dyttet," det er gjort en del tester på dette. Man kan trygt kjøpe NAB-bånd og avspille disse på europeiske maskiner.
    Noen påstår at dette dyttet faktisk er en grei kompensasjon på bånd som eventuelt ikke er blitt godt lagret. Og i tester der man har svitsjet mellom NAB og IEC på NAB-bånd, sier folk veldig ofte at de foretrekker IEC-versjonen.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...an-kja-pe-spoleba-nd.html#sA3I7Yl2ug1xaspE.99
    Så det er ikke en helt rettferdig sammenligning fra dette båndet mot den LPen. Men siden båndet er like gammelt som meg og Gray/Hoffman fikk leke seg med 3-kanals master da de gjorde en remiks, der de boostet stemmen til Nat King Cole, er jeg mildt sagt forbauset over hvor godt tapen har stått seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn