I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.273
    Antall liker
    11.322
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    PERVERST tøft cover!!!
    Den evige trompeten, ja.
    Takk for påminnelsen, AtleT.
    Hørte om denne utgivelsen da den var ny, men glemmeboken sluker mye.
    Må jo ha den uansett, Erlend har jeg fulgt med lenge, men spesielt siden jeg kjenner foreldrene.
    Fint å se at det blir folk (les musikere) av ungene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atle, uten å gjøre det om til et professorat, kan du enkelt forklare hva Audiolense gjør og hva en targetkurve er?
    Steen

    PS! Beklager min uvitenhet
    Audiolense er et softwareprogram som korrigerer høyttalerene etter et fleksibelt valgt tidsvindu fra en romakustikkmåling etter en fleksibelt valgt frekvenskurve (target). Fantastisk software. Juice HiFi
    Det som kreves på Hardwaresiden er PC avspilling. På avspillingsoftware-siden så kreves et program som kan kjøre et convolution-program.
    Så vi som primært driver i det analoge domene, vil fortsette å være lykkelig uvitende om slik triksing.
    Steen
    He he, ja det kan se slik ut ja. Det meste er mulig i det analoge domenet også, men det blir fort litt mer komplisert ja.
    Her sørger Audiolense for at høyttalerene har likt utgangspunkt i frekvens og tid og så justerer jeg fra DSP-studio i JRiver i tillegg.
    Har to grovoppsett i software med ulike target fra Audiolense, korreksjonsvknduer og innstillinger i DSP studio. Et for studiomusikl og ett for klassisk musikk. I tillegg har jeg en egen volumkontroll for hver enkelt kanal gjennom lydkortet.
    En skulle tro det blir mye justering, men det setter jeg av tid til noen skippertak med måneder i mellom. Ellers er det bare som en avansert volumjustering.

    Klarte jeg å friste deg nå? :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    PERVERST tøft cover!!!
    Den evige trompeten, ja.
    Takk for påminnelsen, AtleT.
    Hørte om denne utgivelsen da den var ny, men glemmeboken sluker mye.
    Må jo ha den uansett, Erlend har jeg fulgt med lenge, men spesielt siden jeg kjenner foreldrene.
    Fint å se at det blir folk (les musikere) av ungene.
    Moro. Tenkte du hadde god kjennskap til han ja. Brassmiljøet i Bergen er jo stort, men ikke sååå stort. ;D

    Har fulgt med Erlend en stund jeg også, men kjenner han ikke personlig. Representerer den nye generasjonen på mange måter. Platen synes jeg holder godt norsk nivå innenfor de trompet-recital platene som finnes fra Tine og Ole Edvard.

    Grusomt god trompeter rett og slett. Tror KORK har skutt gullfuglen der hvis de får beholde han.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.468
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg "skummet" albumene og det var Erlend som fanget meg mest, tror jeg må legge inn en bestilling på klick tracks:)
    Sitter akkurat å hører på en klassiker, som du sikkert kjenner fra før:) Et kjempe album etter min mening.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Morsomt at du har sjekket de ut og liker trompetplata. I forhold til flere andre instrumentalplater synes jeg solisten her tar et skritt tilbake og lar musikken snakke for seg selv. Når i tillegg musikken vekker undring og nysjerrighet blir det interessant. Liker spesielt de elektroniske sporene. Spennende og grensesprengende genre.

    Hvem er Ella Fitzgerald igjen? ;D
    Et av historiens beste det der synes jeg... :)

    PS: i går hadde jeg benket for å se kreativitetprogrammet du linket til forleden, men da var det blokkert. :(
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takrefleksjoner er en plage - særlig hos meg som har betongtak - burde lagt absorbenter i taket - men takhøyden er 210 og sønnen min 205 and growing. Derfor denne midlertidige løsning - en pute oppå HT - funker veldig bra - Tvilsom WAF dog .
    Tenkte bildet kunne skape litt munterhet. Litt mindre proft enn DSP dette.

    Final 20160330_190424.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, huff da! :)

    Forhåpentligvis betyr 205cm at han snart skal ut å studere?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ikke noe nytt der.
    Vi med normal hørsel vil klare oss med det vanlige formatet 16/44, noe som i hvert fall jeg har vært klar over en god stund.
    Men vi har jo et Knippe her inne som har superhørsel, og der kan det se ut som det ikke er noen begrensning på noen ting
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Atle, nå har ikke jeg hengt meg i timen her for jeg kom inn fra innlegg #1946 nå :rolleyes: Veldig interessant og ikke minst, som andre også sier, veldig godt skrevet.
    Eksperimenterer en del i eget lytterom selv om dagen, og fjernet for en uke siden absorbenter (eller egentlig bassfeller) fra 1ste refleksjon i mitt relativt lille lytterom uten at jeg kan høre noen negative effekter av det (når jeg for 2 dager siden gjorde en måling så kunne jeg heller ikke se at det ble noe værre ifm f.eks ETC), og har kanskje vært litt i stuss på det.

    Er rart med det, "live and learn" ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du som liker å sette deg litt inn i ting, sett denne ?

    24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed

    God helg! :)
    Hei du! God helg!

    Har ikke sett akkurat den teksten før, men innholdet er jo kjent. Går som tidligere nevnt svanger med ambisjoner om å gi ut høykvalitetsopptak og da er slike ting som formater essensielle å sette seg inn i teoretisk og praktisk.

    Det er et stort tema jeg naturlig nok ikke har lyst til å dele så mye om, men jeg kan si såpass at i en perfekt verden ville 16 bit 48Khz vært 100% transparent i forhold til høyere formater. Problemet ligger i implementeringen i opptak, master, dac og software.
    Derfor kan 192Khz i mange sammenhenger høres overlegent mye bedre ut enn MP3 320kbps, men optimalt gjort er det nesten umulig å høre forskjell. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atle, nå har ikke jeg hengt meg i timen her for jeg kom inn fra innlegg #1946 nå :rolleyes: Veldig interessant og ikke minst, som andre også sier, veldig godt skrevet.
    Eksperimenterer en del i eget lytterom selv om dagen, og fjernet for en uke siden absorbenter (eller egentlig bassfeller) fra 1ste refleksjon i mitt relativt lille lytterom uten at jeg kan høre noen negative effekter av det (når jeg for 2 dager siden gjorde en måling så kunne jeg heller ikke se at det ble noe værre ifm f.eks ETC), og har kanskje vært litt i stuss på det.

    Er rart med det, "live and learn" ;)
    Tusen takk! :)

    Enig, man lærer så lenge man lever.
    Det høres rart ut at du ikke får utslag på ETC. Er du sikker på at tiltakene er riktig plassert? Det bør være ganske klar hørbar forskjell hvis du treffer med tiltakene. Om det blir best med eller uten kommer litt an på imo.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Atle, nå har ikke jeg hengt meg i timen her for jeg kom inn fra innlegg #1946 nå :rolleyes: Veldig interessant og ikke minst, som andre også sier, veldig godt skrevet.
    Eksperimenterer en del i eget lytterom selv om dagen, og fjernet for en uke siden absorbenter (eller egentlig bassfeller) fra 1ste refleksjon i mitt relativt lille lytterom uten at jeg kan høre noen negative effekter av det (når jeg for 2 dager siden gjorde en måling så kunne jeg heller ikke se at det ble noe værre ifm f.eks ETC), og har kanskje vært litt i stuss på det.

    Er rart med det, "live and learn" ;)
    Tusen takk! :)

    Enig, man lærer så lenge man lever.
    Det høres rart ut at du ikke får utslag på ETC. Er du sikker på at tiltakene er riktig plassert? Det bør være ganske klar hørbar forskjell hvis du treffer med tiltakene. Om det blir best med eller uten kommer litt an på imo.
    Hehe, nei jeg skal ikke være sikker på noe, kan godt være de ikke stod riktig, kanskje det mest sannsynlige :)
    Brukte ett speil for å finne riktig plassering men var alene om det, så kan ha blitt feil alikevel, ble litt farting opp og ned fra sofaen. Men er ikke ferdig, så kanskje det kommer en aha opplevelse etterhvert "slow and steady will win the race" :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atle, nå har ikke jeg hengt meg i timen her for jeg kom inn fra innlegg #1946 nå :rolleyes: Veldig interessant og ikke minst, som andre også sier, veldig godt skrevet.
    Eksperimenterer en del i eget lytterom selv om dagen, og fjernet for en uke siden absorbenter (eller egentlig bassfeller) fra 1ste refleksjon i mitt relativt lille lytterom uten at jeg kan høre noen negative effekter av det (når jeg for 2 dager siden gjorde en måling så kunne jeg heller ikke se at det ble noe værre ifm f.eks ETC), og har kanskje vært litt i stuss på det.

    Er rart med det, "live and learn" ;)
    Tusen takk! :)

    Enig, man lærer så lenge man lever.
    Det høres rart ut at du ikke får utslag på ETC. Er du sikker på at tiltakene er riktig plassert? Det bør være ganske klar hørbar forskjell hvis du treffer med tiltakene. Om det blir best med eller uten kommer litt an på imo.
    Hehe, nei jeg skal ikke være sikker på noe, kan godt være de ikke stod riktig, kanskje det mest sannsynlige :)
    Brukte ett speil for å finne riktig plassering men var alene om det, så kan ha blitt feil alikevel, ble litt farting opp og ned fra sofaen. Men er ikke ferdig, så kanskje det kommer en aha opplevelse etterhvert "slow and steady will win the race" :)
    He he, høres bra ut! "Skynde seg sakte" er et motto jeg også forsøker å leve etter. Synes akustikkmålingers største force er å kunne plassere akustikktiltak der de virker mest effektivt, så kan ørene få bestemme hvordan de liker forandringen. Trenger ikke speilmetoden når man har ETC. Fantastisk å ha full kontroll på refleksjonsmønsteret.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    The greatest challenge of hifi!

    I dag har jeg moret meg litt. En får jo det ikke moro enn man lager selv tross alt.

    Har vært på fjellet et par dager og reiste rett hjem til en 5 timer lang øving. Det som var litt spesielt med denne øvingen var at det var i akkurat samme lokale og med akkurat samme ensemble som jeg spilte inn en plate med for en tid tilbake.

    Synes ofte man har en kort "tilvenningsperiode" når man lytter på anlegget første gang etter noen dagers pause med andre impulser. Benyttet denne sjansen å dra rett fra øving til å sette på denne plata foran anlegget. Etter å ha lyttet litt og notert noen pros and cons bak øret satte jeg på hodetelefonene og gjorde samme runden.

    Konklusjonen er at anlegget klarer å fange opptaksrommets klang og stemning i de fleste oktaver. Sammenlignet med hodetelefonene så søler det til litt i tenor-registeret (ca 250-300hz) og legger generelt litt "avstand" på nærmikkingen, men anlegget er gir en mer engasjerende utgave av opptaket og formidler rommet i topp og bunn på en mer troverdig måte enn hodetelefonene. Flytter lytteren litt bort i fra mikrofonene og ut til tredje rad.

    Morsomt eksperiment og en nådeløs oppgave for anlegget. Skal legge hodet i bløt for å utbedre tenor-området.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    De albumene skal sjekkes ut:)
    Har du forresten fått med deg NRK-programmet om kreativitet? https://tv.nrk.no/program/KOID22008713/bli-meir-kreativ
    Jeg tror det kan være noe av interesse for deg der.
    Nå har jeg endelig fått sett dette Vidar. BBC-linken fungerte bare litt halvveis, men fant denne : Horizon: The Creative Brain How Insight Works

    Du traff virkelig innertier her. Jeg er helt satt ut av hvor mange puslespillbrikker du gav meg bare ved å dele denne linken. TUSEN TAKK!! :)
    Har på følelsen av at du på forhånd visste akkurat hvilken ny innsikt dette ville gi meg. Kommer til å ta tid å fordøye disse tingene.

    Ha en fin uke Vidar!! :):):)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.468
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Så bra at du likte den og at du fant en link som virket:) Jeg hviste ikke nøyaktig hvilken ny innsikt det ville gi deg, men jeg regnet med at ikke alt var kjent fra før.
    Ha en fin uke du også:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette kommer til å gi et ras av ny forståelse av tenkte tanker.
    Det at kreativitet er en langsommere prosess med lange signalbaner i forhold til systematisk tenkning var veldig interessant. Det var fint å få bekreftet at man er mest kreativ mens hjernen er i lett aktivitet, fremfor helt hvile eller tunge prosesser. Spennende at det venstre øyet er mest mottakelig for kreative impulser. Gjelder dette venstre øre også mon tro?

    Likte uttrykket "moment of insight". Om det ikke er det samme må da dette være sterkt tilknyttet intuisjon?

    Det er mye av dette blant annet blindtestingsmetodikken min bygger på. Å vente på "the moment of insight" i stedet for å lytte konkret og konsentrert.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.468
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette betyr at du er på det mest kreative samtidig som du spiller enkle stykker som rondo satsen i Hummel eller kanskje Schlossberg's daglige driller:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, I wish.. Mine beste "tenkeaktiviteter" er når jeg er ute på sykkeltur, kjører bil eller gressklipping eller annet hagearbeid. Når jeg spiller føles hodet ganske fullt gitt. :D Har dog eksprimentert med øvinger som går ut på å fylle hodet med så mye annet så underbevisstheten tar seg av spillingen uten at jeg opplever at det er en tilstand jeg streber etter å være i.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.468
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    :) Det ville jo vært synd om du spilte på "autopilot" Jeg har sendt deg en epost med en oversiktsartikkel.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for epost. Kan vel fastslå at hørselen følger liknende mønster. Artikklen summerte slik:
    "To summarize: using relatively large variety of stimula-tion, the above-reviewed studies indicate the predominantrole of the left auditory areas in phonetic as well as induration discrimination. At the same time, they pinpoint theimportance of the right auditory areas in pitch discrimina-tion. Importantly, these data were obtained in experimentalparadigms in which the subjects’ focused attention towardsthe sounds is not required. Therefore, we can conclude thatbasic forms of brain asymmetry in audition exist even priorto the attentional control"


     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har holdt av kvelden til deg og Tomasz. Lørdagens egenproduserte musikalske krumspring skal være unnagjort i god tid før kl 21.00. :)
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Har lyst til å skrive litt mer om lytteromsakustikk her på en skjærtorsdag.

    Jeg har som kjent litt vanskelig for å finne en fasit for akustikk for alle typer musikk og høyttalere. Jeg mener ganske sterkt at i hovedsak klassisk musikk, men også annen akustisk musikk kler en livligere akustikk enn annen musikk. Skal skrive litt om hvorfor jeg tror det har en sammenheng.

    I akustikk har man betegnelser som critical distance og dette illustrerer styrkeforholdet mellom høyttaler og refleksjonene i rommet ved økt avstand. For mer tradisjonell studiomusikk som oftest er nærmikket er det mer naturlig å dempe mange av førsterefleksjonene og ha et rom med mindre bidrag fra refleksjoner fordi fasiten egentlig ligger i den lyden som mikses fra miksepulten.

    I en opptakssituasjon for klassisk musikk vil problemstillingen rundt critical distance bli det samme i forholdet mellom kilden og mikrofonen som i en lyttesituasjon. Jo nærmere mikrofonen er i forholdt til reflekterende flater jo sterkere vil kilden være i forhold til rommet.

    I klassisk musikk ligger mye av dynamikken i toppregisteret fordi flesteparten av instrumentene aktiverer flere ressonanser når de spiller sterkt enn når de spiller svakt. Dette er gjenomfrekvensspekter fra 29 klassiske innspillinger. Jo sterkere musikken er jo mer høyfrekvent blir den helt opp i 10Khz. Størst utslag blir det på ca 8khz.

    Vis vedlegget 372420

    Ok, men dette gjengitt av diskanten og kan fint oppfattes i hvilket som helst akustikk ser jeg skrevet av profesjonelle studiomusikere rundt om kring. Men hvorfor oppleves det ikke sånn da!?

    Hvis man går litt dypere inn i materien så vet man at det er i selve tonestarten frekvensspekteret til instrumenter er rikest. Dette forklares av at materialene ikke klarer å holde holde intensiteten oppe mer enn i noen millisekunder. Men oppløsningen i øret vårt er slik at vi ikke rekker å oppfatte dette første gangen lyden passerer øret vårt. Det har en sammenheng med denne.

    Vis vedlegget 372425

    For å oppfatte de lyseste overtonene trenger vi de rett og slett gjentatt flere ganger og det er der refleksjonene hjelper oss. Dette er også grunnen til at instrumenter spilt utendørs uten nære reflekterende flater lyder veldig kroppslig og mellomtonebasert i forhold til i eksempelvis en steinkirke.

    I tillegg kommer det an på retningen lyden kommer fra. Vi har bedre oppløsning i de lyse frekvensene når lyden kommer fra siden. Noe som gjør at skoeskekonsertsalene har fått fotfeste. Dette kommer av at siderefleksjonene bidrar til en sterkere oppfattelse av dynamikk og klangfarger.

    Vis vedlegget 372426

    Denne undersøkelsen viser at man oppfatter opptil 5db større dynamiske utsving med bidrag fra siderefleksjoner i konsertsaler. Disse tallene kan ikke direkte overføres til lytterom, det vil være store tidsforskjeller her, men ørene fungerer på samme måte i et mindre rom og det indikerer et litt mer komplekst bilde for akustikken i lytterommene.

    Vis vedlegget 372431

    Hjernen summerer refleksjonene og setter de sammen til en sound. Når idealet er å sitte i en akustisk sal hvor vi er vant til at refleksjonene kommer fra alle mulige vinkler så behøver vi de samme refleksjonene fra lytterommet for å skape en god illusjon.

    Det spesielle er at dette gjelder faktisk refleksjoner så høyt som 6-10Khz for klassisk musikk. De akustiske data til mange akustikkprodusenter prioriterer ikke målinger over 5Khz, som viser at frekvenser over 5Khz ikke er prioritert. Etterklangmålinger RT60 brukes etter standarden kun til 4Khz.

    Tenker man over det er det kanskje ikke så rart klassisk musikkk ofte lyder litt merkelig rundt omkring?


    Hvis lydsporet inneholder elektroniske lyder eller bass, trommer og gitarer som enten er plugget rett i miksebordet eller er nærmikket vil de samme refleksjonene kunne virke forstyrrende og ødeleggende.

    Skriver litt mer senere i påsken hvordan det lyder i rom der disse frekvensene blir tatt vare på i forhold til rom der etterklangen helt øverst er kort.
    Det er da vitterlig ingen grense ved 4000hz?

    https://www.google.no/search?q=ISO3...moQ_AUICigA&dpr=1.5#q=ISO3382+8000hz&start=10


    I konsertsaler så er det luftabsorbsjon av lysere frekvenser:
    But around 4000 Hz, and sometimes as low as 2000 Hz, virtually every hall begins a rapid roll-off at even quite close-up audience locations. By 8000 Hz, there is typically a 7 to 10 dB dropoff from midrange level. The graphs are not given beyond 8 kHz; but from theoretical considerations, the roll-off at higher frequencies would be expected to be even greater.
    Records and Reality

    I auditorier så er nok ikke luftabsorbsjon så vesentlig.

    edit:
    Når det gjelder høyfrekvent lyd så har er det interessant det du skriver, muligens så plukker ikke en rt60 opp denne forskjellen ettersom impulse lyden som brukes kun er en kort transient lyd (ballong som sprekker eller skudd), mens f.eks et flygel består av et anslag med en kort transient og deretter en vedvarende tone som dør ut, et reflektivt rom forsterker på en måte en del av instrumentlyden, den korte transienten blir mer hørbar ettersom den gjentas?

    Forsterkning av lysere frekvenser som følge av lateral innfallsvinkel plukkes ikke opp av rt60 da dette er mer over i psykoakustikk, dessuten så er nok Energy Time Curve et bedre virkemiddel for å finne intensiten på tidlige laterale refleksjoner f.eks i en konsertsal.


    Når det gjelder diffusor design så finnes det utallige design som har god effekt over 4000hz, og dette er forholdsvis lett å få til med moderne maskineringsmetoder, bøygen er som regel å lage noe som fungerer ned til schrøder frekvensen for oppsett hvor dette er nødvendig.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for respons Henrik! :)

    Skrev bare at det over 5Khz ikke er prioritert, men det er naturlig at resultatene fra målingene er med hele veien opp. Hvis man ser på målingene som er lagt ut kommersielt så er det erfaringsvis få som viser over 5Khz.

    Det impulsen jeg mener ja. En etterklang i en konsertsal har mellom 1.5 og 2.5 sekunders etterklang som tilsvarer over 500 meter mens luftabsorbsjonen har innvirkning etter 30-50 meter. Eksempelvis er 8Khz dempet med 10 db etter 100 meter.
    Det er akkurat som du skriver, både at den korte transienten gjentas og at den kommer fra siden er begge poenget.

    Det er vanlig å si at virkeligheten lyder mørkere enn stereoanlegget, men jeg mener at virkeligheten lyder både lysere i transienten og mørkere i etterklangen. Målet for konsertsaler er ofte at etterklangen skal dø ut jevnt nedover i frekvens for best klangbalanse.

    Det er nok en slag impulsrespons som egner seg for slike visninger ja. Den visningen jeg hadde i innlegget er nok hentet fra en slags impulsrespons som også måler innfallsvinkel.

    Jeg har altfor god tid til å reflektere over slikt når jeg spiller trompet i mange slags rom.
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Ja, det kunne godt sikkert vært mer data over 5khz, men det finnes adskillige design med dokumentasjon over 5khz, uansett så vil eventuelle dårlige design raskt bli gjenkjent ved f.eks bem modelering og kunnskaper om diffraksjon av akustikere.


    Snakket om transienter i forrige post, det er vel også sustain delen av lyden som får fler overtoner når man spiller sterkt, og dette er vel spesielt fremtredende med messing blås?

    Et forsøk på oppsummere slik jeg har forstått dette elementet med tidlig laterale refleksjoner i større rom: klangkarakteren får en vekting mot de lysere frekvenser når man spiller mer intenst på et instrument og pga det ytre ørets form så blir det et dynamisk aspekt ved disse refleksjonene , laterale refleksjoner påvirker lydbildet mer når det spilles sterkt og den dynamiske spennvidden økes, Apperant Source Width kan også påvirkes dynamisk som følge av dette.


    I et stort rom så er det større forskjell på retning lyden kommer fra når man sammenligner direktelyd (musikere) og laterale refleksjoner fra sidevegger, i et lytterom så er ofte høyttalerene plassert 30 grader ut til siden.

    Tidsdifferansen direktelyd-refleksjoner er også mye mindre, mange foretrekker å behandle førsterefleksjoner.


    Det fundamentale utfordringen er uansett stående bølger/kanseleringer i små rom imo.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Den høyfrekvente energien kommer fra treblås, fiolin, trompet og perkusjon.
    Impulsen vil inneholde overtoner over 20Khz selv i lavere styrkegrader ja.

    Tror nok hovedpoenget om bedre hørbarhet av lyse overtoner er gjentakende refleksjoner fra ulike vinkler selv om tidsavstanden er ulik i forhold til større rom. Bare som et artig poeng er gjentakende refleksjoner grunnideen bak både reverb og vibrato.

    Er ikke helt sikker på hvor bredt et orkester blir i forhold til en lytter midt i salen, men det vil nok nærme seg bredden til høyttalerplassering litt avhengig av avstand. Man ønsker også god bredde på lyden i en konsertsal.

    De opprinnelige innleggene om dette bør leses som den siste prikken over i-en i å reprodusere klassisk/akustisk musikk. Dette blir uannsett en tunings sak som vil variere fra oppsett til oppsett.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvis du tenker på suben, så forstår jeg skepsisen.. Men denne ikke brukes på samme måte som suber brukes tradisjonelt.

    Hvis du derimot tenker på konserten jeg åpenbart ikke er på så ble det tretimers øving på meg i dag før at jeg spilte egen konsert, etterfulgt å lytte på en to-timers konsert etterpå og da med mangel på selskap prioriterte ørene mine å ferie bursdagen til mor fremfor polsk trompeter. Får en ny sjanse i mai.

    Har lyttet gjennom mye av katalogen til Billy Cobham denne uka. Takk for tips!!

    :):):)

     
    Sist redigert:

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Den høyfrekvente energien kommer fra treblås, fiolin, trompet og perkusjon.
    Impulsen vil inneholde overtoner over 20Khz selv i lavere styrkegrader ja.

    Tror nok hovedpoenget om bedre hørbarhet av lyse overtoner er gjentakende refleksjoner fra ulike vinkler selv om tidsavstanden er ulik i forhold til større rom. Bare som et artig poeng er gjentakende refleksjoner grunnideen bak både reverb og vibrato.

    Er ikke helt sikker på hvor bredt et orkester blir i forhold til en lytter midt i salen, men det vil nok nærme seg bredden til høyttalerplassering litt avhengig av avstand. Man ønsker også god bredde på lyden i en konsertsal.

    De opprinnelige innleggene om dette bør leses som den siste prikken over i-en i å reprodusere klassisk/akustisk musikk. Dette blir uannsett en tunings sak som vil variere fra oppsett til oppsett.

    Siktet til den økte "skarpheten" i mangel av et bedre ord etter transienten/"attacket" for messingblås dersom man spiller en vedvarende tone, begynner veldig svakt og øker intensiteten dramatisk.

    Lyden fra Fløyene i et orkester kan komme fra samme vinkel som høyttalerne i en likesidet trekant dersom man sitter litt foran midten i salen,men veldig mye av direktelyden kommer vel tilnærmet vinkelrett forfra i en konsertsal/auditorium (solister, mye strykere blås++).

    Uansett, merker det fort blir litt fragmentert når jeg plukker ting fra hverandre og diskuterer på nett, ha en fortsatt fin dag :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn