M
Medlem 1792
Gjest
I dag blir det en Rachmaninov dag:
Nå fikk jeg en ny epost fra Platekompaniet som stort sett sa det samme som den første, nemlig at boksen er forsinket fra leverandøren. Så det går nok den veien du antydet, awe. Det ender vel med at bestillingen blir annullert.Ja dessverre awe, jeg også. Nå skal det sies at et album jeg bestilte - ikke klassisk - også ble forsinket, noe jeg fikk beskjed om av Platekompaniet. Ikke så lenge etter fikk jeg leveringsbekreftelse, og albumet i posten. Så det er jo håp. Håper jeg.
Det er kanskje den veien det går, awe. På den annen side, Festetics er på lager hos JPC, Amazon og MDT. Tar man valutakurser og frakt med i beregningen, kommer JPC best ut. Man risikerer jo moms osv på toppen, men det gjelder jo for alle disse utenlandske nettbutikkene.Hiv deg på The London Haydn Quartet først som sist, Steinar. State of the art på alle vis. Så langt er opusnumrene 9, 17, 20, 33 og 50 ute: Du har 30 førsteklasses Haydn-kvartetter bare der! Totalopplevelsen av klang og innsikt gjør at i alle fall denne lytteren spiller hver CD flere ganger. Kanskje det beste kvalitetstegnet for oss klassiske storetere. Slik får musikken tid til å synke inn, man får den i blodet og bredden i Haydns idéer og stemninger trer gradvis frem.
Dessverre er for få av både lyttere og utøvere oppmerksomme nok på opus 9 og 17. De går helt enkelt sagt glipp av mye fin musikk.
Siden Hyperion selger to CD'er for prisen av én i denne serien, er heller ikke økonomien noen alvorlig hindring.
Jeg hører også på en bråte andre innspillinger av Haydns strykekvartetter. Det er stor variasjon i fremføringspraksis, tilnærming, instrumenter, opptaksteknikk osv., men det det til syvende og sist kommer an på, er om musikerne klarer å formidle musikkens innhold. De kan hete hva de vil, men gjerne The London Haydn Quartet for min del. Hver gang jeg spiller dem, faktisk.
På den annen side; Nå har Steinar fått los på at et par av Hyperions album er tilgjengelig for nedlasting i hi-res, og dermed var det gjort.Takk for tips, otare. Da spørs det hvor mange dobbeltalbum det er snakk om. Med f.eks. 10 stk blir det ca £90, noe som langt overstiger JPCs pris med Festetics. Riktignok risikerer man ikke moms osv på toppen, men likevel...
På bakgrunn av awes vise innlegg, har Steinar_Lund/dnuL_ranietS lyst til spørre otare/erato om de vet noe om de øvrige albumene forventes å bli tilgjengelige i hi-res? De to jeg lastet ned i går i 24/96 var Opp. 33 og 50.Jeg er ikke best på pris og leverandør. Der får vi alle god drahjelp fra otare og erato, som er racere på de virkelig gode tilbudene. De har makeløs oversikt, og fortjener en stor takk for mange verdifulle tips, år etter år.
Det hadde jeg jo tenkt å gjøre, men jeg tenkte at hvis d'herrer her inne visste om det, ville det ta kortere tid å få svarBeklager, men det aner jeg ikke. Det er kanskje bedre å spørre Hyperion om det?
Da fikk jeg svar fra HyperionDet hadde jeg jo tenkt å gjøre, men jeg tenkte at hvis d'herrer her inne visste om det, ville det ta kortere tid å få svarBeklager, men det aner jeg ikke. Det er kanskje bedre å spørre Hyperion om det?
Farrenc er bra. Har en av symfoniplatene på cpo ( i tillegg til den kammermusikkplaten du refererer); og den er skikkelig bra, også fra et rent teknisk perspektiv.Jeg må innrømme at jeg så langt bare har hørt cellosonaten, men den var flott. Den første klavertrioen til Louise Farrenc var også svært hørbar. Hun var samtidig med Fany Mendelssohn og Clara Schumann - det finnes ikke så mye musikk av kvinnelige komponister fra den tiden. Man skjønner jo for såvidt grunnen til det - det var ikke fordi de ikke skrev utmerket musikk!
Takk for denne. Er helt fantastisk.Fransk senbarokk (1746):