Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Svar til Odd: Det amerikanske rettssystemet er i realiteten mange rettssystemer. Ikke minst erstatningslovgivningen varierer fra stat til stat. Alabama er vel en av de delstatene som "utmerker seg" med hensyn til høye erstatningsutmålinger.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.154
    Antall liker
    3.264
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er helt sikkert ulikheter mellom statene her, men generelt har erstatningsbeløpene en tendens til å være langt over det de fleste av oss finner rimelig i forhold til ulempen/skaden som skal erstattes. Samtidig er det greit å kjøre hjem med både en og to innabords...


    Det går en linje fra politivold, etnisitetsproblematikk, ekstremtendens til å påberope seg urettferdig behandlet/nærtagenhet, våpen/beskyttelsesbehov, klasseskiller, inntektsforskjeller, etc etc. Det virker som hele samfunnet borti der beveger seg stadig raskere mot det ekstreme. Og rettsvesenet følger på en måte bare med på den generelle utviklingen.

    Det virker som den praktiske, opplyste og løsningsorienterte amerikaneren som vokste fram og hadde sin storhetstid på 50- og 60-tallet er borte. Sunt bondevett er erstattet med angstbitersk, testosterondryppende babbel. Når var det de begynte å rope i stedet for å snakke? Og gestikulere frenetisk med begge armer mens de roper?

    Dette blir vel feil tråd å utdype dette, men det er uansett typisk at eksosjukset først og fremst er et problem i USA.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Noen ganger lyver VW "feil vei". I følge reklamen skal en Golf GTE akselerere 0-100 på 7,6 sek og ha en kombinert ytelse på 204 hk. I følge målinger akselererer den til 100 på 6,3-6,5 sek og har en kombinert ytelse på 230 hk. Den har ingen problemer med å holde følge med en Audi A5 med 3l dieselmotor med en ytelse på ca 250 hk.

    Snittforbruket etter EU-syklusen skal være på 0,17 l/mil, noe som stemmer ganske bra med mitt kjøremønster. Jeg ligger vel på ca. 0,2 l/mil etter 6500 km. El-rekkevidden på 50 km ser også til å stemme ganske bra nå som temperaturene stiger slik at batteriene får noe bedre arbeidsbetingelser, og man kan slå av varmeapparat og varme i setene. Jeg kom 45 km på strøm på mandag. Da lå jeg i hastigheter mellom 80 og 100 km/t på en noe kupert vei, med utetemperatur på ca 6°C.

    En ypperlig bil så langt (selv om jeg ikke er spesielt imponert hverken over Møller Bil eller VW som firma).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.190
    Antall liker
    14.736
    Det er visstnok ganske vanlig at biler som ikke skal selges som å aksellerere spesielt bra, dvs alt av mellomklasse/småbiler så gidder produsentene knapt teste det ordentlig siden det uansett ikke er noen av kjøperene som bryr seg nevneverdig. Det oppgis konservative tall.

    Elbiler er jo litt spesielt, men på biler med manuelt gir kommer det mye an på føreren også hvor kjapt man klarer å komme seg fra 0-100.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Jo, men Golf GTE er jo nettopp en sportslig bil der ytelse er viktig, selv om den jo selges som en miljøvennlig bil (noe den er forutsatt riktig kjøremønster). I utlandet der man ikke får de samme insentivene for å kjøpe elektriske biler konkurrerer den nettopp med småbiler i GTI-klassen. I Norge er den 150 000 kr billigere enn en Golf GTI/GTD - i utlandet er det omvendt.

    Golf GTE har forøvrig en 6 trinns DSG-kasse.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    I Tyskland koster GTE bare 2000Euro mindre en enn Golf R med 300hk....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Ja. Det er bare i Norge den kommer godt ut prismessig. Mye dyrere enn en Golf GTI andre steder, så ytelsen burde være veldig vesentlig i de markedene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Det er underlig at VW, med de ressursene de har, ikke skal klare å gjøre det de andre produsentene klarer.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det er underlig at VW, med de ressursene de har, ikke skal klare å gjøre det de andre produsentene klarer.
    Vel - VAG/VW påstod at de hadde "clean diesel" teknologi, med større ytelse, lavere utslipp og lavere forbruk - som gikk utenpå hva andre produsenter hadde av teknologi. Det er vel der problemet ligger, siden løsningen kun gjaldt i testbenk ...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Det forklarer jo ikke at de ikke klarer å levere like bra som de andre. Det denne testen viser er jo at VW er verre enn de andre, ikke like dårlige. En ting er at de ikke leverer det de lover (bedre enn de andre), men at de heller ikke leverer like bra som de andre er jo underlig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    "Vorsprung durch werbung" lanserte jeg som begrep for 20 år siden. Aldri har det passet bedre. Skadefro på en fredag, jeg?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.336
    Antall liker
    40.929
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg reflekterte litt over listen med tekniske fadeser jeg selv la ut litt lengre oppe. Denne eksosskandalen, kamkjedebrudd og lekkende stempelringer på TSI-motorene, DSG-girkasser med problemer, ladehybrider som kutter ut, osv.

    For meg ser det ut til å være et mønster her. VW har hatt en ambisiøs og arrogant toppledelse som har trykket på for tekniske gjennombrudd på alle fronter samtidig. Hovedeksemplet er F Piëch selv. Like arrogante sjefer på utviklingsavdelingen har lovet å levere, i overbevisning om at de kunne gjøre mirakler på bestilling. Men det har vært lite karrierefremmende for ingeniørene å si at "dette greier vi ikke å løse innen tidsfristen." Da får de enten beskjed om "bare å løse det", eller prosjektledere byttes ut til noen som fortsatt lover å levere miraklene.

    Så man får finne på noe, da. Noen snarveier her, litt direkte fusk der, og så lanseres bilen med de tekniske gjennombruddene som planlagt. Det går bra en stund, og topplederne gratulerer hverandre med sin fremsynte ledelse og suksess. Helt til ekskrementene treffer roterende deler.

    Denne har vel opprinnelse i 1960-tallets IBM, tror jeg:

    In the beginning was the plan,
    and then the specification;

    And the plan was without form,
    and the specification was void.

    And darkness
    was on the faces of the implementors thereof;

    And they spake unto their leader,
    saying:

    "It is a crock of shit,
    and smells as of a sewer."

    And the leader took pity on them,
    and spoke to the project leader:

    "It is a crock of excrement,
    and none may abide the odor thereof."

    And the project leader
    spake unto his section head, saying:

    "It is a container of excrement,
    and it is very strong, such that none may abide it."

    The section head then hurried to his department manager,
    and informed him thus:

    "It is a vessel of fertilizer,
    and none may abide its strength."

    The department manager carried these words
    to his general manager,
    and spoke unto him
    saying:

    "It containeth that which aideth the growth of plants,
    and it is very strong."

    And so it was that the general manager rejoiced
    and delivered the good news unto the Vice President.

    "It promoteth growth,
    and it is very powerful."

    The Vice President rushed to the President's side,
    and joyously exclaimed:

    "This powerful new software product
    will promote the growth of the company!"

    And the President looked upon the product,
    and saw that it was very good.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    For meg ser det ut til å være et mønster her. VW har hatt en ambisiøs og arrogant toppledelse som har trykket på for tekniske gjennombrudd på alle fronter samtidig. Hovedeksemplet er F Piëch selv. Like arrogante sjefer på utviklingsavdelingen har lovet å levere, i overbevisning om at de kunne gjøre mirakler på bestilling. Men det har vært lite karrierefremmende for ingeniørene å si at "dette greier vi ikke å løse innen tidsfristen." Da får de enten beskjed om "bare å løse det", eller prosjektledere byttes ut til noen som fortsatt lover å levere miraklene.

    Så man får finne på noe, da. Noen snarveier her, litt direkte fusk der, og så lanseres bilen med de tekniske gjennombruddene som planlagt. Det går bra en stund, og topplederne gratulerer hverandre med sin fremsynte ledelse og suksess. Helt til ekskrementene treffer roterende deler.

    Godt resonement. Hadde ikke blitt særlig sjokkert om dette var den egentlige grunnen til fadesen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.251
    Antall liker
    11.102
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel nesten selvsagt at firmaets kultur er kilden til problemene.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    For meg ser det ut til å være et mønster her. VW har hatt en ambisiøs og arrogant toppledelse som har trykket på for tekniske gjennombrudd på alle fronter samtidig. Hovedeksemplet er F Piëch selv. Like arrogante sjefer på utviklingsavdelingen har lovet å levere, i overbevisning om at de kunne gjøre mirakler på bestilling. Men det har vært lite karrierefremmende for ingeniørene å si at "dette greier vi ikke å løse innen tidsfristen." Da får de enten beskjed om "bare å løse det", eller prosjektledere byttes ut til noen som fortsatt lover å levere miraklene.

    Så man får finne på noe, da. Noen snarveier her, litt direkte fusk der, og så lanseres bilen med de tekniske gjennombruddene som planlagt. Det går bra en stund, og topplederne gratulerer hverandre med sin fremsynte ledelse og suksess. Helt til ekskrementene treffer roterende deler.

    Godt resonement. Hadde ikke blitt særlig sjokkert om dette var den egentlige grunnen til fadesen.
    Det ble jo ansett som mest sannsynlig alt i skandalens start, da Herr "Jeg tar min halve milliard og stikker" forlot skuta. Han var stolt av sin tekniske bakgrunn og beryktet for å blande seg i hver minste detalj. Selvsagt kjente han til hva som lå bak "clean diesel", noe etterforskningen nok vil fastslå etterhvert som lik og skjeletter fortsetter å ramle ut av ulike skap.
    Men hva gjør man når man har kommet opp med software clean diesel? Bordet fanget og de måtte stå løpet ut med den motorgenerasjonen.

    Og som Asbjørn nevner, legger slik praksis press på andre utviklingsteam som også lokkes til å ta snarveier, for å tekkes kravstore sjefer. Er nok lite lystelig å stå til rors på VAG nå ...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.154
    Antall liker
    3.264
    Torget vurderinger
    1
    Hadde softvaren bare hatt som formål å redusere eksosverdiene ned til andre merkers verdier så hadde det kanskje ikke blitt oppdaget. Men nei, man kjørte på med tall så lave at noen bare måtte fatte mistanke til slutt. Hovmod står for fall.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Antatt kun i USA og levert med bensinmotor ....... Har fint lite med jukseskandalen å gjøre bortsett fra at tilliten er borte fra dette konsernet for min del hvertfall. Hvordan kan man stole på osv.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.251
    Antall liker
    11.102
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og vi ser jo alle hvordan det gikk med Trabant.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Bloeffwagen/VAG blir nok aldri aktuell i min garasje uansett, og dette bidrar ikke til å endre oppfatning.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det er noen forskjeller. Dette gjelder foreløbig noen små biler som kun selges i Japan og jeg mener det er bensinbiler. De har benyttet feil testmetode ift japanske lovkrav, ikke kreative adaptive sw-endringer Sist, men ikke minst gikk Mitsubishi selv ut med nyheten og ikke lang tid etter at et uavhengig testselskap truet med å slippe bomben. Uten at noe av dette unnskylder Mitsubishi virker det foreløbig noe mer troverdig og rettskaffent håndtert. Så vil tiden vise om dette er hele sannheten. Skuffende er det uansett.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Å, syns det begynner å se bra ut, jeg. Hvor er det blitt av bagatellkorpset, forresten?

    Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler - Dieselskandalen - VG

    Men, naturligvis skal ikke vi få slike gunstige avtaler her hjemme. Må nok en del protester til.
    Erstatning og tilbakekjøp i USA. Blir dyrt, sånt. VW mener selvsagt at inEuropa gjelder andre forutsetninger. Det spørs:

    Den tyske advokaten Christopher Rother sier til avisen at europeiske eiere av tilsvarende biler nå vil legge avtalen i USA til grunn for et lignende krav.
     
    Sist redigert av en moderator:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Å, syns det begynner å se bra ut, jeg. Hvor er det blitt av bagatellkorpset, forresten?

    Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler - Dieselskandalen - VG

    Men, naturligvis skal ikke vi få slike gunstige avtaler her hjemme. Må nok en del protester til.
    Erstatning og tilbakekjøp i USA. Blir dyrt, sånt. VW mener selvsagt at inEuropa gjelder andre forutsetninger. Det spørs:

    Den tyske advokaten Christopher Rother sier til avisen at europeiske eiere av tilsvarende biler nå vil legge avtalen i USA til grunn for et lignende krav.

    Godt en bor slik til at en kan TRILLE ned da om det skulle bli helt stopp... Skoda er vel gjerne mer solide biler også ? :)


    Såklart er det ingen bagatell, men det er uansett vanskelig å være profet..Selvom noen på OT liker å fremstå som det. Gjerne da om det er noe negativt å melde.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.551
    Antall liker
    3.505
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Såklart er det ingen bagatell, men det er uansett vanskelig å være profet..Selvom noen på OT liker å fremstå som det. Gjerne da om det er noe negativt å melde.
    Ja, her kryr det av freske hobbyanalytikere. VW puster greit - og det fortsetter de nok å gjøre. Til en smule forargelse for noen... :)
    Naboen har forresten kjøpt seg VW - steike ta..!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke VW 450 milliarder på bok?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Jeg trodde Winterkorn fikk dette i belønning for å ha ansvar for fadesen da han gikk av? Nei, vent - det var 450 millioner.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.849
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Interessant artikkel om Volkswagen:


    Source: VW to pay $1B to diesel owners, buy back some cars




    Her kan vi bl.a. lese følgende: (Oversatt etter beste evne)
    1.
    Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake noen av de 600.000 bilene som er solgt i USA. Ikke alle. Hvilken pris de vil betale pr. bil er ikke kjent.
    2.
    Volkswagen tilbyr 1 milliard dollar i erstatning til eierne. Dette skal fordeles avhengig av alder på bilene.
    3.
    Volkswagen har informert aksjonærene om at de har lagt til side 7,3 milliarder dollar for å dekke erstatning og bøter.
    4.
    Volkswagen risikerer å få bøter på opptil 20 milliarder dollar for å ha brutt ustlippskrav i USA.
    5.
    Eksperter hos myndighetene i California tror ikke det er teknisk mulig å bygge om motorene slik at de greier de avgasskravene som California har. De slipper ut 40 ganger mer NO2 enn det som er tillatt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    En milliard her, en milliard der. Blir fort penger av slikt. Og her er ikke søksmålene lagt inn. Fossilbiler er, som dinosaurer, på vei til sin siste gravplass, kan det synes som. I går ble Mercedes saksøkt for juks.


    Skjermbilde 2016-04-22 kl. 11.47.57.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.336
    Antall liker
    40.929
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke VW 450 milliarder på bok?
    Det har de ikke. VW har ikke publisert regnskapet for 2015 ennå, men ved utgangen av 2014 hadde de rundt 260 milliarder NOK i cash. Samtidig hadde de ca 1170 BNOK i kortsiktig gjeld. Total egenkapital var ca 810 BNOK.
    http://www.volkswagenag.com/content...bin.html/binarystorageitem/file/GB+2014_d.pdf

    Økte avsetninger til 150 milliarder er jo penger det også.
    VW hikes emissions provisions to 16-17 billion euros: source | Reuters

    Det er nok noen finansanalytikere som sitter og regner på kontantstrømmer og fremskrivninger av egenkapital for VW nå.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.154
    Antall liker
    3.264
    Torget vurderinger
    1
    Blir det billige US-dieselbiler å få kjøpt snart kanskje? blir vel et problem hvor de skal gjøre av alt de kjøper tilbake...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn