Svar til Odd: Det amerikanske rettssystemet er i realiteten mange rettssystemer. Ikke minst erstatningslovgivningen varierer fra stat til stat. Alabama er vel en av de delstatene som "utmerker seg" med hensyn til høye erstatningsutmålinger.
Vel - VAG/VW påstod at de hadde "clean diesel" teknologi, med større ytelse, lavere utslipp og lavere forbruk - som gikk utenpå hva andre produsenter hadde av teknologi. Det er vel der problemet ligger, siden løsningen kun gjaldt i testbenk ...Det er underlig at VW, med de ressursene de har, ikke skal klare å gjøre det de andre produsentene klarer.
Godt resonement. Hadde ikke blitt særlig sjokkert om dette var den egentlige grunnen til fadesen.For meg ser det ut til å være et mønster her. VW har hatt en ambisiøs og arrogant toppledelse som har trykket på for tekniske gjennombrudd på alle fronter samtidig. Hovedeksemplet er F Piëch selv. Like arrogante sjefer på utviklingsavdelingen har lovet å levere, i overbevisning om at de kunne gjøre mirakler på bestilling. Men det har vært lite karrierefremmende for ingeniørene å si at "dette greier vi ikke å løse innen tidsfristen." Da får de enten beskjed om "bare å løse det", eller prosjektledere byttes ut til noen som fortsatt lover å levere miraklene.
Så man får finne på noe, da. Noen snarveier her, litt direkte fusk der, og så lanseres bilen med de tekniske gjennombruddene som planlagt. Det går bra en stund, og topplederne gratulerer hverandre med sin fremsynte ledelse og suksess. Helt til ekskrementene treffer roterende deler.
Det ble jo ansett som mest sannsynlig alt i skandalens start, da Herr "Jeg tar min halve milliard og stikker" forlot skuta. Han var stolt av sin tekniske bakgrunn og beryktet for å blande seg i hver minste detalj. Selvsagt kjente han til hva som lå bak "clean diesel", noe etterforskningen nok vil fastslå etterhvert som lik og skjeletter fortsetter å ramle ut av ulike skap.Godt resonement. Hadde ikke blitt særlig sjokkert om dette var den egentlige grunnen til fadesen.For meg ser det ut til å være et mønster her. VW har hatt en ambisiøs og arrogant toppledelse som har trykket på for tekniske gjennombrudd på alle fronter samtidig. Hovedeksemplet er F Piëch selv. Like arrogante sjefer på utviklingsavdelingen har lovet å levere, i overbevisning om at de kunne gjøre mirakler på bestilling. Men det har vært lite karrierefremmende for ingeniørene å si at "dette greier vi ikke å løse innen tidsfristen." Da får de enten beskjed om "bare å løse det", eller prosjektledere byttes ut til noen som fortsatt lover å levere miraklene.
Så man får finne på noe, da. Noen snarveier her, litt direkte fusk der, og så lanseres bilen med de tekniske gjennombruddene som planlagt. Det går bra en stund, og topplederne gratulerer hverandre med sin fremsynte ledelse og suksess. Helt til ekskrementene treffer roterende deler.
In your dreams!! ( Dessverre! )
Å, syns det begynner å se bra ut, jeg. Hvor er det blitt av bagatellkorpset, forresten?In your dreams!! ( Dessverre! )
Å, syns det begynner å se bra ut, jeg. Hvor er det blitt av bagatellkorpset, forresten?In your dreams!! ( Dessverre! )
Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler - Dieselskandalen - VG
Men, naturligvis skal ikke vi få slike gunstige avtaler her hjemme. Må nok en del protester til.
Erstatning og tilbakekjøp i USA. Blir dyrt, sånt. VW mener selvsagt at inEuropa gjelder andre forutsetninger. Det spørs:
Den tyske advokaten Christopher Rother sier til avisen at europeiske eiere av tilsvarende biler nå vil legge avtalen i USA til grunn for et lignende krav.
Ja, her kryr det av freske hobbyanalytikere. VW puster greit - og det fortsetter de nok å gjøre. Til en smule forargelse for noen...Såklart er det ingen bagatell, men det er uansett vanskelig å være profet..Selvom noen på OT liker å fremstå som det. Gjerne da om det er noe negativt å melde.
Det har de ikke. VW har ikke publisert regnskapet for 2015 ennå, men ved utgangen av 2014 hadde de rundt 260 milliarder NOK i cash. Samtidig hadde de ca 1170 BNOK i kortsiktig gjeld. Total egenkapital var ca 810 BNOK.Har ikke VW 450 milliarder på bok?