Når du legger nytt støygulv er det veldig viktig å rive ut det gamle først, så støygulvet ikke blir høyere enn før!BTW, Maxbo har tilbud på støygulv denne uka!
Slutt å mobb mann.Jeg likte "Romlingane" da jeg var liten
Hvordan "erstatter" en dyb-bass ? Hva tenker du her Bergfinn ? . Og ja, Atle går sine egne veier. Helt knall det.Men denne suben blir vel ikke brukt på samme måte som andre gjør om jeg har forstått rett.
Du erstatter ikke dypbass, bare tilfører?
Veldig nysgjerrig på opplegget du har AtleT, du holder på med ting som ingen andre gjør.
Tommelen opp for folk som utforsker nye veier.
Nettopp - Suppedragen var helten, meget fascinert av tankene på å ha en slik matforsyning, bare å senke gryta ned i hullet så kom middagen ferdig opp! Ingebrigt Davik var helten.Slutt å mobb mann.Jeg likte "Romlingane" da jeg var liten
Du som sitter der oppe på din høye hest....eeh, SLOB mener jeg.
(husker du suppedragen i romlingane?, var nesten like skummel som Gorgon vaktmester i Pompel & Pilt)
De fleste bruker jo en slik sub til å avlaste høyttalerne i dypbassen.Hvordan "erstatter" en dyb-bass ? Hva tenker du her Bergfinn ? . Og ja, Atle går sine egne veier. Helt knall det.Men denne suben blir vel ikke brukt på samme måte som andre gjør om jeg har forstått rett.
Du erstatter ikke dypbass, bare tilfører?
Veldig nysgjerrig på opplegget du har AtleT, du holder på med ting som ingen andre gjør.
Tommelen opp for folk som utforsker nye veier.
Ja, dette med trykkgradient sideveis (noen kaller det partikkelhastighet) og trykk forfra er også noe jeg har tro på. Men med vanlig tokanals stereo får jeg bare en smak av lavfrekvent klang for noen frekvenser. Men det har likevel stor betydning. Metoden i linken funker også på tokanal.Filosofien bak flerkanals stereo har så mange lag at det er vanskelig for meg å dele det oversiktelig i tråden, men en av tankene med ekstrahøyttalere og suben er også noe liknende denne artikkelen fra nettopp nevnte Griesinger i tillegg til at alle høyttalerene effektiv jevner ut SBIR.
http://www.davidgriesinger.com/asa05.pdf
Takk!Ja, dette med trykkgradient sideveis (noen kaller det partikkelhastighet) og trykk forfra er også noe jeg har tro på. Men med vanlig tokanals stereo får jeg bare en smak av lavfrekvent klang for noen frekvenser. Men det har likevel stor betydning. Metoden i linken funker også på tokanal.Filosofien bak flerkanals stereo har så mange lag at det er vanskelig for meg å dele det oversiktelig i tråden, men en av tankene med ekstrahøyttalere og suben er også noe liknende denne artikkelen fra nettopp nevnte Griesinger i tillegg til at alle høyttalerene effektiv jevner ut SBIR.
http://www.davidgriesinger.com/asa05.pdf
Med flerkanals stereo blir nok effekten mer fremtredende og for flere frekvenser.
Jeg skrev litt om det i en tråd her: http://www.hifisentralen.no/forumet...r-approach-av-earl-geddes-11.html#post2146142
Tenker at operaen tar i mot tilbakemeldinger fra publikum med åpne armer.Jeg skal skrive til dem, vet ikke hvor mange tilbakemeldinger de får. Jeg tenkte også at det var for å spare penger, men de hadde iallfall med fire levende perkusjonister Til deres forsvar, så la ikke konen min merke til at det ikke var orkester tilstede før jeg poengterte det, hun var helt oppslukt i dansen
Det virker som de har et rimelig potent lydanlegg siden Mozart dansene tross alt låt så bra.
Nå har jeg sendt tilbakemelding til Operaen
Lytterommet mitt er ca 3x6 meter og det er omtrent like dårlig som ett kvadratisk rom med tanke på plassering i senter og langs senterlinjen. Ved å studere symmetriske og asymmetrisk rommodus fant jeg helt andre plasseringer av både høyttalere og meg selv som gir mulighet for å fange opp små tidsdfferanser i ankomsttid fra høyttaleren der hvor trykkgradienten er høyest (trykket er lavest sideveis) samtidig som trykket forfra er maks. Da styres trykket av det som er felles fra begge høyttalere, mens envelopment styres av differansen på signalet i høyre og venstre kanal. Reverb (både ekte og kunstig har slike differanser)Jeg er veldig usikker på årsaksammenhengen når hva som gir opplevelse av reverb i det lave registeret på plata. Så lurer jeg litt på om det egentlig kan kalles det samme som envelopment? Og hvordan høres det egentlig ut når man får til Griesingers teori i forhold til andre løsninger?
Slukets oppsett er fantastisk på det jeg vil kalle for envelopment, men følger ikke Griesingers teori slik jeg forstår det.
Hva opplever du er forskjellen med en høyttalerplassering etter Griesinger i forhold til annen?
Driver ikke romnodene i det hele tatt. Da jeg spilte med de i lengderetningen innledningsvis rett etter montasjen så var det helt annerledes.Det jeg lurer på er om det er rommodene som trigger den opplevelsen av stort rom hos deg eller noe annet. Tror ikke slobene driver rommodene noe spesielt slik de står hos deg nå. For meg så høres det mer ut som noe som likner ekte envelopment.
Har fokusert på å lytte til bassen i store rom denne uka når jeg er ute og spiller. Mest fordi suben og innstillingen av den er under evaluering. Fikk hørt basstrombone mandag, orgelbass i går og hørte kontrabass i et annet rom i dag, to nye rom med kontrabass på fredag og søndag og elbass i morgen. Blir forhåpentlig litt mer bevisst på hvordan bass egentlig låter i store rom. Man glemmer fort.
Skjønner. Godt gjort at du har fått det til.Lytterommet mitt er ca 3x6 meter og det er omtrent like dårlig som ett kvadratisk rom med tanke på plassering i senter og langs senterlinjen. Ved å studere symmetriske og asymmetrisk rommodus fant jeg helt andre plasseringer av både høyttalere og meg selv som gir mulighet for å fange opp små tidsdfferanser i ankomsttid fra høyttaleren der hvor trykkgradienten er høyest (trykket er lavest sideveis) samtidig som trykket forfra er maks. Da styres trykket av det som er felles fra begge høyttalere, mens envelopment styres av differansen på signalet i høyre og venstre kanal. Reverb (både ekte og kunstig har slike differanser)Jeg er veldig usikker på årsaksammenhengen når hva som gir opplevelse av reverb i det lave registeret på plata. Så lurer jeg litt på om det egentlig kan kalles det samme som envelopment? Og hvordan høres det egentlig ut når man får til Griesingers teori i forhold til andre løsninger?
Slukets oppsett er fantastisk på det jeg vil kalle for envelopment, men følger ikke Griesingers teori slik jeg forstår det.
Hva opplever du er forskjellen med en høyttalerplassering etter Griesinger i forhold til annen?
Øret er veldig følsomt for slike forskjeller ved nullgjennomgang, hvor hastigheten et størst. Jeg har envelopment for to områder sentrert rundt 75hz og 115 hz om jeg husker riktig.
Forskjellene er merkbare for ulike materiale men jeg er nok blitt mer kritisk til moderne loudnesswar - komprimerte ting. Den nye utgaven av Fairytales med Radka gav meg ikke envelopment, her oppstår stemme og piano mer i hodet enn utenfor. Min gamle cd utgave har jo en helt nydelig produksjon som gir virkelig opplevelse av rikdom, klangfarger og ikke minst lytteengasjement med oppsett ala Griesinger. Steely Dan blir mere puncy med sine elbasser og gitaren til Walter...hva mer kan man forlange?
Nemlig, men Griesingers teori går ut på at det er romnodene som skaper "rommet" i bassen, men hos deg høres bassen mer ut som i et større rom.Driver ikke romnodene i det hele tatt. Da jeg spilte med de i lengderetningen innledningsvis rett etter montasjen så var det helt annerledes.Det jeg lurer på er om det er rommodene som trigger den opplevelsen av stort rom hos deg eller noe annet. Tror ikke slobene driver rommodene noe spesielt slik de står hos deg nå. For meg så høres det mer ut som noe som likner ekte envelopment.
Har fokusert på å lytte til bassen i store rom denne uka når jeg er ute og spiller. Mest fordi suben og innstillingen av den er under evaluering. Fikk hørt basstrombone mandag, orgelbass i går og hørte kontrabass i et annet rom i dag, to nye rom med kontrabass på fredag og søndag og elbass i morgen. Blir forhåpentlig litt mer bevisst på hvordan bass egentlig låter i store rom. Man glemmer fort.
Som sagt er kvadratiske(N*N) eller( 2N*N) som mitt, nesten umulige å få envelopment i ved de vanlige regler ved to-kanals stereooppsett. Om du tester symmetrisk vs usymmetrisk oppsett i ett slikt rom så gjør det stor forskjell. Tester mann to oppsett som begge har partikkehastighet så blir det nok tilsynelatende andre konklusjoner. Hvilken grad av partikkelhastighet og for hvile frekvenser blir det bra eller godt nok?Godt gjort at du har fått det til.
....
Griesingers poenger under er spennende, men synes det er vanskelig å gjør skikkelig tester på det.
Jepp... Det er tiden som har vært utfordringen, men jeg har en plan.Da er du vel rede for et lite gjenbesøk?
Ferdigstilt i betydningen "ferdig med planene som ble lagt før sommeren i fjor". Ikke ferdig for alltid. Jeg tør ikke vedde i mot og skal huske at du sa det.I helsike heller... ferdigstilt? det er bare noe du TROR Jeg gir deg til over sommerferien (og da er jeg raus) - da begynner det igjen. Hva om... hvis... (her begynner kaldsvettinga og nattesøvnsproblematikken å melde seg). Så setter høstværet inn og du får mer innetid - så er du i gang igjen! Husk jeg sa det.
Satt og tenkte på det på orkesterprøve i går. Det er noe i direktelyden jeg ikke får til her hjemme....Beryllium gjenstår vet du Atle
Jeg tuller ikke med SnåsaSluk jeg....Se bare hva som skjedde med Emo - jeg lagde en collage med potteplanter på høyttalerne, rosa kanintøfler og barnevogn i stua hans. Nå, ett år senere skifter'n bleier så møkka skvetter SnåsaSluk fikk rett igjen..