I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp rundet av selv, par timer med å drømme seg bort.... nå må jeg jobbe litt men lørdag kveld/natt er satt av til musikk. Skal sprette en ny kasse med CD'er.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Se bare hva som skjedde med Emo - jeg lagde en collage med potteplanter på høyttalerne, rosa kanintøfler og barnevogn i stua hans. Nå, ett år senere skifter'n bleier så møkka skvetter :D SnåsaSluk fikk rett igjen..
    Jeg tuller ikke med SnåsaSluk jeg.... :)

    Må bare si at det er så innmari deilig når platesamlingen fremstår som en eneste stor godtebutikk. Skulle lagt meg for to timer siden, men klarer ikke slå av anlegget. Er på min 7 time nå.... Bare avbrutt av en 5 timers øving.

    Blir spennende å høre om du har truffet med sammensetningen... En liten feil, og en kan bli utryddet ...:cool:



    atle1.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Det kan bli litt stram line til tider ja.. :)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.881
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for at jeg fikk komme på besøk i den lyse kammersalen i formiddag:)
    Nå har jeg fått en referanse-illusjonsskaper til på listen!!! Dette låt ikke hifi, men ekte musikk med tilhørende akustikk. Det er ingen tvil om at det er mulig å få frem akustikken fra optaket i et ikke dempet rom,vel og merke hvis det blir gjort riktig.
    Ekstrakanalene var ikke direkte hørbare, men ga som du sa den lille ekstra xfaktoren. Jeg tror veldig mange andre hadde kjørt de høyere for å få mer snurrerundtlyd, men du har gjort det akkurat passe diskret. Jeg tror ikke jeg har hørt symfonisk musikk gjengitt bedre enn det jeg hørte hos deg. Perfekt klangbalanse og masse mikro- og makrodetaljer med naturlig utklinging.
    Jeg skal kanskje være glad for at jeg ikke har like bra lyd hos meg, for da hadde jeg ikke kommet meg i seng og det hadde ikke vært bra for helsa:)
    Nok en gang, takk for lytten, kaffen, eplejuicen, croissant og særdeles hyggelig samvær:)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tusen takk for at du ville ta turen og "innvie" Kammersalen Vidar. :) Hyggelig og interessant som alltid å ha kontakt med deg.
    Å få en slik tilbakemelding fra en "kjenner" som deg som også ladet opp på kammerkonsert i operaen dagen før er jo veldig hyggelig.

    Jeg har jo lurt litt på hvor universelt effekten er i det å gjennskape lyden av ekte instrumenter + opptaksrom i lytterommet med flere kanaler slik jeg har satt det opp. Hørbarhetstersklene varierer jo litt, så det var gull verdt for meg med besøk og tilbakemeldinger fra to skarpe ører som er vant akustisk og klassisk musikk.

    Tusen takk for besøket og nyttige tilbakemeldinger! :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åh. Prøv å gjette om jeg hadde likt meg med den gjengen der, AtleT.
    Jeg tror det klippet vil passe bra med dipolbassen på bakkanalene mine.

    Kjekt å se hyggelig rapport fra vidarje, der ser det ut som du har truffet god match.
    Takk for sist, forresten, vidarje :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tror ikke jeg har hørt noe liknende low brass noen gang. Bare opplys meg hvis det finnes noe liknende Ottone eller andre. :) Er en viss mengde luft som blir flyttet i det rommet der. Sykt er nok det rette ordet.

    Norsk godplate i spilleren nå. Hyllest til Jaco Pastorius.

    Spindrift.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Her er youtube videoen fra Elixir vi snakket om:
    Det bor en liten neger i Garbarek - ikke veldig stor men han er der... Flott rytme og driv - akkurat slik som en klassisk skolert musiker ville hatt vanskeligheter med...:rolleyes:

    Må sjekke om dette finnes utgitt. Ingen stor garbarek tilhenger, men dette var en side av ham som funker for meg..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Dette er fra Mazur sitt album "Elixir" Sluk. Flere musikalske godbiter og lyden er bra, anbefales.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    MM er bra, alltid hatt sansen for henne - bare aldri sjekket ut hele katalogen! 'Bout time.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Elixir er et album som i hvert fall spiller/spilte tøft her hjemme, selv om enkelte dansker kaller dette for manipulert lort som ikke har en eneste tone igjen fra virkeligheten.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Det er danskene som er manipulert lort! Får man fot av det så spiller det da for faen ingen rolle hvordan opptaket er gjort? Denne toskete snobbismen må det bli en slutt på. Det som gir deg glede må være verdt å ta vare på og være av det gode uansett? Hele verden er manipulert på en eller annen måte.

    Spilte en vanvittig fin orgelskive her om dagen, delvis innspilt på et "syntetisk" kirkeorgel - men musikkopplevelsen og godfølelsen var der i mengder, uten tanke for at det ikke var et "ekte" kirkeorgel... Hva er ekte da? Alt er jo manmade uansett - med unntak av naturens egne lyder. Men det er greit nok; vil en sitte å høre på fuglekvidder og tordenskral så er det helt greit det også, men en trenger ikke drite på de som tross alt liker andre ting.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er danskene som er manipulert lort! Får man fot av det så spiller det da for faen ingen rolle hvordan opptaket er gjort? Denne toskete snobbismen må det bli en slutt på. Det som gir deg glede må være verdt å ta vare på og være av det gode uansett? Hele verden er manipulert på en eller annen måte.

    Spilte en vanvittig fin orgelskive her om dagen, delvis innspilt på et "syntetisk" kirkeorgel - men musikkopplevelsen og godfølelsen var der i mengder, uten tanke for at det ikke var et "ekte" kirkeorgel... Hva er ekte da? Alt er jo manmade uansett - med unntak av naturens egne lyder. Men det er greit nok; vil en sitte å høre på fuglekvidder og tordenskral så er det helt greit det også, men en trenger ikke drite på de som tross alt liker andre ting.
    Her er det mer snakk om å "åbne låget for at skide Oppi":)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hørte denne plata første gang hos 8x12tom og det var det mest realistiske perkusjonslyden jeg hadde hørt. Tenker at Elixir er en representant for det beste et studioalbum kan by på. Man plasserer to fremragende musikere med et langt og nært vennskap bygget på respekt for hverandres musikalitet sammen i et eller to små rom og lar de holde på å lage musikk.

    Denne musikken er blitt dokumentert på den måten at man hører de minste nyanser i klang og dynamikk og produsert av lydmester Manfred Eicher som har disse musikerenes tillit. Det er morsomt med høna/egget tanker. Mazur har vel reist jorda rundt for å finne perkusjonsinstrumenter som klinger på en spesiell måte. Ikke som hyllevaren til Yamaha, men som gir en klangstruktur som er man sjelden hører. Hun øver slagteknikker for å få akkurat disse instrumentene til å klinge på den måten hun vil og så skal liksom hun la noen ødelegge denne sounden med elektronisk tillagt etterklang på hennes egen soloplate?

    Vidar og jeg diskuterte dette og vi var vel ganske enige om at enkelte av perkusjonssporene faktisk er tatt opp nærmest helt tørt, men siden det er tatt opp nært får man fram den mørke klangstrukturen som gjør at det kan høres ut som masse tillagt etterklang for utrente ører. Dette er gjort med god smak for å fremheve klangfargene og skape variasjon mellom sporene ikke for å ødelegge instrumentenes ekte klang. Bortsett fra de våteste sporerne berører klangen knapt instrumentenes direktelyd, men slår inn ganske sent etter anslaget.


    "Elixir" however marks the first time that Marilyn Mazur has herself set the stage for a collaboration with Garbarek, who appears on approximately half of the disc. In preparing for her first ECM leader date since "Small Labyrinths" (recorded 1994), Mazur weighed up her options. In her Danish homeland she plays in many contexts including, latterly, collaborations with orchestras. For the new recording, she decided to work the opposite end of the scale: "I wanted to record something improvisational and open, based on my instruments themselves and to see what would happen when I collaborated with Manfred Eicher. So one could say that this recording is 'microcosmic', with each instrument allowed to speak in its own voice." Marilyn's percussion "kit" for "Elixir" includes instruments from every continent: marimba, bowed vibraphone and waterphone, hang, bells, gongs, cymbals, magic drum, log drum, sheep bells, Indian cowbells, udu drum, various drums and metal-utensils...

    After being encouraged and coaxed to 'speak' alone, Mazur brought her instruments into dialogues with Garbarek. "It felt great. We know each other so well, and with the outer structural framework gone we were able just to play freely together." A wind instrument and a drum - one of the oldest of all musical combinations, employed here with great sensitivity by the two players. The music flowed, with apparent effortlessness, in a session channelled into a charming and touching programme. Mazur once said of her own music that it is not intended to be "polished and finished", but more like "a living organism. It represents a wide dynamic spectrum, explores many emotions." In these improvisations she continually triggers new responses from Garbarek: yearning melodies, joyful dances, and meditations."
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Det holder nok ikke for de "rett-troende" uansett.. - men sikkert mer enn godt nok for oss vanlige hardcore musikkelskere :D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det holder nok ikke for de "rett-troende" uansett.. - men sikkert mer enn godt nok for oss vanlige hardcore musikkelskere :D
    Holder for meg også, og har forresten en meget bra konsert live med MM, der de til stadighet (fire -fem ganger)annonserte den fantastiske lyden de hadde i lokalet den kvelden. Forbausende likt det jeg opplevde hjemme med en knapp seier til oppsettet;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner problemstillingen - har opplevd det samme flere ganger, bl.a. fra opera live fra The Met, og et par jazzkonserter her i byen. Bra lyd ute - enda bedre hjemme!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Manfred Eicher: "I believe the producer’s role is to capture the music he likes, to present it to those who don’t know it yet. It’s a very important a difficult task, which must be dealt with reponsability and integrity. If you work in that direction, caring for the sound, getting some precise information or inspired sleeve notes in a booklet, working on the pictures for the record cover, then a kind of symbiotic unity is at work, and people feel you have been producing the record for good reasons. So you can touch them, beyond cultural borders, they understand and appreciate what you have to offer them. It’s all about taking risks, but still being generous and rigourous. I sincerely belive these are the reasons why ECM kept running for 30 years now".
    "For us, the decision on which score is to be realized or which musician or group of musicians is to be recorded will be the ‘given’ for the direction of the sound. And this varies, greatly. In the past, we have recorded in many different locations, from monasteries to modern studios and with various engineers, using diverse technology &endash; analog, digital, two-track, multitrack… Over the last six or seven years, Steve Lake has also joined the journey as a producer. A lot of factors influence each recording. All that can really be said about “ECM sound” at this point is that the sound that you hear is the sound that we like. What is too often forgotten by occasional critics, none of whom has been at our sessions, is that the musicians are our partners all the way through the mixing or editing process as well. Recording is also teamwork".
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.881
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var mange kloke ord. Det han sier er utvilsomt en av grunnene til at min platesamling består av relativt mange utgivelser fra ECM:)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke jeg har hørt noe liknende low brass noen gang. Bare opplys meg hvis det finnes noe liknende Ottone eller andre. :) Er en viss mengde luft som blir flyttet i det rommet der. Sykt er nok det rette ordet.
    ...........
    Liknende og liknende, kan diskuteres. Ikke akkurat messing, men likevel. Tygg på denne
    Passelig gale disse sveitserne, flinkeste folk i Europa med det vakreste landet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.429
    Antall liker
    13.110
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For de som er interessert i orgel, er det gitt ut ei plate med domkantor Magne Draagen på det restaurerte Steinmeyer orgelet i Nidarosdomen. Plata er OK, med variert musikk, men går delvis ut på å demonstrere egenskapene til dette fantastiske orgelet, som også har en fascinerende historie
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tror ikke jeg har hørt noe liknende low brass noen gang. Bare opplys meg hvis det finnes noe liknende Ottone eller andre. :) Er en viss mengde luft som blir flyttet i det rommet der. Sykt er nok det rette ordet.
    ...........
    Liknende og liknende, kan diskuteres. Ikke akkurat messing, men likevel. Tygg på denne
    Passelig gale disse sveitserne, flinkeste folk i Europa med det vakreste landet.
    Oi sann.... Rister nok godt i kroppen i midten der. Gale folk.:)

    Fikk assosiasjoner til en konsert jeg spilte for litt siden med kor på 600 pers. En viss autoritet over den sounden der.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    For de som er interessert i orgel, er det gitt ut ei plate med domkantor Magne Draagen på det restaurerte Steinmeyer orgelet i Nidarosdomen. Plata er OK, med variert musikk, men går delvis ut på å demonstrere egenskapene til dette fantastiske orgelet, som også har en fascinerende historie
    Tusen takk for tips! Flott rom, orgel og organist. Den skal høstes inn. Vet ikke om jeg rekker i dag, men i morgen kanskje... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Rakk innom Lawo-butikken i dag og hanket inn orgelanbefalingen fra Auditor. Orgelet i Nidarosdomen er et av Europas største og når man skal lage en plate for å "vise frem" dette byr det på mange utfordringer, nettopp fordi det er så stort. Lydbildet er tatt opp litt uvanlig langt unna. Dette går utover klarhet og små detaljer, men får til gjengjeld med mer av rommet og størrelsen på rom og orgel. Det låter svært og grandiost og får virkelig frem størrelsen. Bassen er virkelig vellykket og kan brukes til å rive ned huset med. Veldig moro. Takk for anbefalingen! :)

    Nidaros.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tenker å dele litt av tankegodset den gærne trompetisten har ruget på en stund.

    Tilnærmingen min til disse greiene har lenge vært å forstå lydbasics først og fremst. Å lage tråden "Trompetnerds nye stue jakten på det perfekte lytterom" er noe av det smarteste jeg har gjort. Fikk utrolig mye god og konstruktiv starthjelp fra mange (sender en takk i tilfeldig rekkefølge til BX, Vredensgnag, EHED, Orso, Tangen, RoDa og mange flere, dere fikk fart på sakene). Selv om dette dreide seg om hifi først og fremst så er lyd universalt, så selv om det var vanskelig å finne ut av gåten HIFI, så var det desto enklere å finne ut av tingene i utøverposisjon.

    Som lesere av tråden har skjønt for lengst så hadde jeg en kammersal i planleggingen. Et prosjekt jeg hadde tenkt ut i lang tid hvor Tralltrall sin kino ble en slags prøveprosjekt for ideene til den. Dette skulle rendyrkes i kjelleren. Når det ikke ble noe av ble det litt bråstopp. Hva skal man finne på da? Kjøpe hodetelefoner?
    Bøttekottet var som dere vet et kontrollrom hvor jeg ville forsøke å dra det konseptet med så lite rombidrag så langt jeg kunne, finne plusser og minuser.

    Kammersalen skulle være et prosjekt hvor man virkelig fikk stereo til å høres ut som en liten konsertsal.

    I en minimalistisk stue formet som en U der jeg har anlegget i pr i dag er alle akustiske tiltak jeg kan ha gardiner og noen tepper.
    Jeg liker å trimme hjernen med å gi den "mind games". Jeg snudde som mange før meg bunken, startet fra scratch og tenkte, Atle: hva er det du har lyst til, hvordan skal det låte, og hvordan skal du få det til å låte sånn, hvordan utstyr trenger du. Kan jeg bruke noe av det utstyret jeg har? Budsjettet skulle ideelt sett være null, men kanskje legge på et par titusenlapper mot slutten. Helst skal utstyret være kompatibelt med å bygge ut en opptaksrigg samtidig.

    De som fulgte med i gamle dager husker muligens at jeg var veldig opptatt av klang. Det er jeg fortsatt. Jeg vil at det skal låte riktig og naturlig i tillegg skal musikken puste​.

    Naturlig lyd høres for meg ut som tredimensjonal når det spilles live. Det har ikke noe med holografi eller dybde i lydbildet å gjøre, men at lyden på en måte er "tykk". Stereoanlegg høres som oftest endimensjonal og tynn ut selv om det er mye dybde i lydbildet.
    Dette har jeg fundert mye på.

    Jeg skulle ønske meg lyd som kombinerer luftigheten til elektrostater, soliditeten og den lette dynamikken fra horn og trykket fra kasser som spiller bass. Å få bukt med akustisk crosstalk hadde også vært fordelaktig.

    Slukoteket er av en annen verden for en med mitt lydideal. Perfeksjon. Men hvis jeg må velge så er det mellomtonen hans og oppover som jeg ønsker mest hjemme.

    Slukets rigg er for stor og for dyr for en som meg på det nåværende tidspunkt. Dessuten er det veldig kjedelig å bare hoppe på en annens konsept. Mye morsommere å tråkke opp stier selv.

    Klassisk og studioinnspillinger har for lengst skilt lag i dette huset, ønsker fleksibilitet til å gjøre ytterligere forskjeller.

    Fleksibilitet og headroom blir nøkkelord. Fleksibiliteten skal også gjelde for fremtidige anlegg og prosjekter.

    Jeg ser hva du tenker. Dette er dømt til å misslykkes. Jeg er enig, men jeg skal forsøke og kommer til å ha det VELDIG moro i prosessen. Tror løsningen ligger på fordomsfri konseptbasis. Og er det en ting dette ikke blir, så er det High end. High end forsvant ut døra i går. Dessverre vil jeg absolutt si. Og jeg er faktisk ikke sikker på om jeg noen gang kommer dit igjen. Redd jeg kommer til å angre salget av Diablo resten av mitt liv.

    So, stay tuned.... Shopping i morra, tenkte å la noen selvsikre amerikanere få sjansen.... Ikke ha høye forhåpninger. Dette blir ikke noe sikleprosjekt.

    :D;):):rolleyes::cool:
    Tenkte å dra frem dette innlegget som ble skrevet med pengene i hånden dagen før shopping av nye komponenter fra september i fjor.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-dunkel-og-kald-kammersal-49.html#post2113180

    Siden det begynner å bli betryggende lenge siden og jeg fortsatt er der at dette er selve "veien og lyset", så har jeg lyst til å fokusere litt på fordommer og vedtatte sannheter i hifi. For å stake ut en ny kurs ble alt man har lest innen hifi og studio kastet og man begynte fra null og bygget det opp med fokus på ren lydfysikk og psykoakustikk. Løsningen så utradisjonell og går mot så mange vedtatte sannheter at det nesten er litt morsomt å liste opp.
    Jeg nevner de jeg kommer på i farten.

    -høyttalere plassert tett på sidevegg.
    -L-formet minimalistisk lytterom uten symmetri med vindu på den ene siden og peis på den andre
    -ingen akustikktiltak
    -Flerkanals upmix av stereospor for akustisk musikk.
    -proff flerkanals lydkort
    -klasse D rund baut
    -kun digital volumkontroll
    -fullfrekvente høyttalere med bassrefleksport bak plassert tett innpå vegg.
    -ulike høyttalere med ulik spredningskarakteristikk som alle spiller med sin naturlige avrulling
    -en ukalibrert subwoofer plassert i hjørne som selvstendig lydkilde
    -romkorreksjon
    -DSP
    -ingen hifi-tweaks
    -flat targetkurve

    Litt å ta tak i her som dere ser. Resultatet er som tidligere skrevet den beste lyden jeg har hatt i mine ører og jeg tviler på at jeg hadde fått det bedre hvis kjellerrommet hadde blitt realisert.

    Skriver dette i håp om å inspirere til å tenke sjølv og ikke ta vedtatte sannheter så høytidelig. God søndagskveld! :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.429
    Antall liker
    13.110
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fikk både boka og plata til jul fra datter som har bodd i Trondheim i flere år. Har hatt mange opplevelser i domen under Olavsdagene i flere år. Fikk bl.a med meg en konsert for et par år siden, med en samling av alle landet domkor- pluss Moskvapatriarkatets mannskor..... en særdeles interessant opplevelse :)
    Dessverre har datter funnet på å flytte nordover igjen, så for slike opplevelser.... :(
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Tenker å dele litt av tankegodset den gærne trompetisten har ruget på en stund.

    Tilnærmingen min til disse greiene har lenge vært å forstå lydbasics først og fremst. Å lage tråden "Trompetnerds nye stue jakten på det perfekte lytterom" er noe av det smarteste jeg har gjort. Fikk utrolig mye god og konstruktiv starthjelp fra mange (sender en takk i tilfeldig rekkefølge til BX, Vredensgnag, EHED, Orso, Tangen, RoDa og mange flere, dere fikk fart på sakene). Selv om dette dreide seg om hifi først og fremst så er lyd universalt, så selv om det var vanskelig å finne ut av gåten HIFI, så var det desto enklere å finne ut av tingene i utøverposisjon.

    Som lesere av tråden har skjønt for lengst så hadde jeg en kammersal i planleggingen. Et prosjekt jeg hadde tenkt ut i lang tid hvor Tralltrall sin kino ble en slags prøveprosjekt for ideene til den. Dette skulle rendyrkes i kjelleren. Når det ikke ble noe av ble det litt bråstopp. Hva skal man finne på da? Kjøpe hodetelefoner?
    Bøttekottet var som dere vet et kontrollrom hvor jeg ville forsøke å dra det konseptet med så lite rombidrag så langt jeg kunne, finne plusser og minuser.

    Kammersalen skulle være et prosjekt hvor man virkelig fikk stereo til å høres ut som en liten konsertsal.

    I en minimalistisk stue formet som en U der jeg har anlegget i pr i dag er alle akustiske tiltak jeg kan ha gardiner og noen tepper.
    Jeg liker å trimme hjernen med å gi den "mind games". Jeg snudde som mange før meg bunken, startet fra scratch og tenkte, Atle: hva er det du har lyst til, hvordan skal det låte, og hvordan skal du få det til å låte sånn, hvordan utstyr trenger du. Kan jeg bruke noe av det utstyret jeg har? Budsjettet skulle ideelt sett være null, men kanskje legge på et par titusenlapper mot slutten. Helst skal utstyret være kompatibelt med å bygge ut en opptaksrigg samtidig.

    De som fulgte med i gamle dager husker muligens at jeg var veldig opptatt av klang. Det er jeg fortsatt. Jeg vil at det skal låte riktig og naturlig i tillegg skal musikken puste​.

    Naturlig lyd høres for meg ut som tredimensjonal når det spilles live. Det har ikke noe med holografi eller dybde i lydbildet å gjøre, men at lyden på en måte er "tykk". Stereoanlegg høres som oftest endimensjonal og tynn ut selv om det er mye dybde i lydbildet.
    Dette har jeg fundert mye på.

    Jeg skulle ønske meg lyd som kombinerer luftigheten til elektrostater, soliditeten og den lette dynamikken fra horn og trykket fra kasser som spiller bass. Å få bukt med akustisk crosstalk hadde også vært fordelaktig.

    Slukoteket er av en annen verden for en med mitt lydideal. Perfeksjon. Men hvis jeg må velge så er det mellomtonen hans og oppover som jeg ønsker mest hjemme.

    Slukets rigg er for stor og for dyr for en som meg på det nåværende tidspunkt. Dessuten er det veldig kjedelig å bare hoppe på en annens konsept. Mye morsommere å tråkke opp stier selv.

    Klassisk og studioinnspillinger har for lengst skilt lag i dette huset, ønsker fleksibilitet til å gjøre ytterligere forskjeller.

    Fleksibilitet og headroom blir nøkkelord. Fleksibiliteten skal også gjelde for fremtidige anlegg og prosjekter.

    Jeg ser hva du tenker. Dette er dømt til å misslykkes. Jeg er enig, men jeg skal forsøke og kommer til å ha det VELDIG moro i prosessen. Tror løsningen ligger på fordomsfri konseptbasis. Og er det en ting dette ikke blir, så er det High end. High end forsvant ut døra i går. Dessverre vil jeg absolutt si. Og jeg er faktisk ikke sikker på om jeg noen gang kommer dit igjen. Redd jeg kommer til å angre salget av Diablo resten av mitt liv.

    So, stay tuned.... Shopping i morra, tenkte å la noen selvsikre amerikanere få sjansen.... Ikke ha høye forhåpninger. Dette blir ikke noe sikleprosjekt.

    :D;):):rolleyes::cool:
    Tenkte å dra frem dette innlegget som ble skrevet med pengene i hånden dagen før shopping av nye komponenter fra september i fjor.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-dunkel-og-kald-kammersal-49.html#post2113180

    Siden det begynner å bli betryggende lenge siden og jeg fortsatt er der at dette er selve "veien og lyset", så har jeg lyst til å fokusere litt på fordommer og vedtatte sannheter i hifi. For å stake ut en ny kurs ble alt man har lest innen hifi og studio kastet og man begynte fra null og bygget det opp med fokus på ren lydfysikk og psykoakustikk. Løsningen så utradisjonell og går mot så mange vedtatte sannheter at det nesten er litt morsomt å liste opp.
    Jeg nevner de jeg kommer på i farten.

    -høyttalere plassert tett på sidevegg.
    -L-formet minimalistisk lytterom uten symmetri med vindu på den ene siden og peis på den andre
    -ingen akustikktiltak
    -Flerkanals upmix av stereospor for akustisk musikk.
    -proff flerkanals lydkort
    -klasse D rund baut
    -kun digital volumkontroll
    -fullfrekvente høyttalere med bassrefleksport bak plassert tett innpå vegg.
    -ulike høyttalere med ulik spredningskarakteristikk som alle spiller med sin naturlige avrulling
    -en ukalibrert subwoofer plassert i hjørne som selvstendig lydkilde
    -romkorreksjon
    -DSP
    -ingen hifi-tweaks
    -flat targetkurve


    Litt å ta tak i her som dere ser. Resultatet er som tidligere skrevet den beste lyden jeg har hatt i mine ører og jeg tviler på at jeg hadde fått det bedre hvis kjellerrommet hadde blitt realisert.

    Skriver dette i håp om å inspirere til å tenke sjølv og ikke ta vedtatte sannheter så høytidelig. God søndagskveld! :)
    Helt vesentlig å ikke ta vedtatte sannheter og myter alvorlig, automatisk. Det er for så vidt nesten alltid et snev av sannhet i det, men det betyr ikke at det skal følges slavisk dersom en vil videre. Det er nemlig slik st mye av dette er markeds/bransjestyrt og da naturlig nok i en retning som er kommersielt forsvarlig. Deretter er mange slike ting relativt gamle og utdaterte, verden går faktisk videre, også i hifisammenheng.

    Skulle jeg holdt meg til gehalten i myter og vedtatte sannheter hadde jeg hverken hatt den lyden jeg har nå eller problemfritt anlegg - ei heller roen i sinnet som følge av at en har oppdaget muligheten til å se gjennom hele det markedsstyrte bondefangeriet. Keep up the good work Atle!

    Det som er uthevet i blått er en realitet her hos meg, det som er i rødt er kommende endringer som jeg VET gir forbedringer. Grønt er interessante ting som er verdt å utforske. Umerkede punkter er for mitt vedkommende ikke relevante, men det betyr ikke dermed at det ikke er interessant for andre.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fikk både boka og plata til jul fra datter som har bodd i Trondheim i flere år. Har hatt mange opplevelser i domen under Olavsdagene i flere år. Fikk bl.a med meg en konsert for et par år siden, med en samling av alle landet domkor- pluss Moskvapatriarkatets mannskor..... en særdeles interessant opplevelse :)
    Dessverre har datter funnet på å flytte nordover igjen, så for slike opplevelser.... :(
    Morsomt å lese. Blir litt ekstra å høre slike plater da. :) Boka ser interessant ut.

    Har jobbet mye i "Domen" over en 10 års periode så jeg kjenner også orglene og rommet. Har hørt gjennom et par ganger til i dag og liker platen godt. En av de mest underholdene orgelplatene jeg har tror jeg. Godt for kroppen med de svake partiene der de største pipene går kjellerdypt med det store rommet rund.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Helt vesentlig å ikke ta vedtatte sannheter og myter alvorlig, automatisk. Det er for så vidt nesten alltid et snev av sannhet i det, men det betyr ikke at det skal følges slavisk dersom en vil videre. Det er nemlig slik st mye av dette er markeds/bransjestyrt og da naturlig nok i en retning som er kommersielt forsvarlig. Deretter er mange slike ting relativt gamle og utdaterte, verden går faktisk videre, også i hifisammenheng.

    Skulle jeg holdt meg til gehalten i myter og vedtatte sannheter hadde jeg hverken hatt den lyden jeg har nå eller problemfritt anlegg - ei heller roen i sinnet som følge av at en har oppdaget muligheten til å se gjennom hele det markedsstyrte bondefangeriet. Keep up the good work Atle!

    Det som er uthevet i blått er en realitet her hos meg, det som er i rødt er kommende endringer som jeg VET gir forbedringer. Grønt er interessante ting som er verdt å utforske. Umerkede punkter er for mitt vedkommende ikke relevante, men det betyr ikke dermed at det ikke er interessant for andre.
    Godt sagt. Det ligger mye i det å la høyttalerene "spille på lag med rommet" og det kan bety så mangt avhengig av hvilket rom man skal spille på lag med.
    Når det er sagt så er det selvsagt ikke noe galt i mer tradisjonelle oppsett så lenge de gjør akkurat det.

    Blir veldig spennende å se hva du finner på fremover og er noe jeg virkelig gleder meg til å oppleve når du er ferdig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har fått min gamle mor til å lage litt abstrakt kunst på akustikk platene mine i dag..Hadde noen sagt for 12 mnd at jeg i det hele tatt skulle hatt noe slikt i et rom med et anlegg så hadde jeg ikke trodd det..Men nå så ser jeg nytten av det for å få lyden , slik jeg vil..:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn