Jeg tuller ikke med SnåsaSluk jeg....Se bare hva som skjedde med Emo - jeg lagde en collage med potteplanter på høyttalerne, rosa kanintøfler og barnevogn i stua hans. Nå, ett år senere skifter'n bleier så møkka skvetter SnåsaSluk fikk rett igjen..
Må bare si at det er så innmari deilig når platesamlingen fremstår som en eneste stor godtebutikk. Skulle lagt meg for to timer siden, men klarer ikke slå av anlegget. Er på min 7 time nå.... Bare avbrutt av en 5 timers øving.
Rykker til i høyrearmen når jeg ser/hører det stykket der, før jeg vet ordet av det så er vi i 7.pos. automatisk...Dette var horna sine! Pokker så tøft.
Det bor en liten neger i Garbarek - ikke veldig stor men han er der... Flott rytme og driv - akkurat slik som en klassisk skolert musiker ville hatt vanskeligheter med...Her er youtube videoen fra Elixir vi snakket om:
Her er det mer snakk om å "åbne låget for at skide Oppi"Det er danskene som er manipulert lort! Får man fot av det så spiller det da for faen ingen rolle hvordan opptaket er gjort? Denne toskete snobbismen må det bli en slutt på. Det som gir deg glede må være verdt å ta vare på og være av det gode uansett? Hele verden er manipulert på en eller annen måte.
Spilte en vanvittig fin orgelskive her om dagen, delvis innspilt på et "syntetisk" kirkeorgel - men musikkopplevelsen og godfølelsen var der i mengder, uten tanke for at det ikke var et "ekte" kirkeorgel... Hva er ekte da? Alt er jo manmade uansett - med unntak av naturens egne lyder. Men det er greit nok; vil en sitte å høre på fuglekvidder og tordenskral så er det helt greit det også, men en trenger ikke drite på de som tross alt liker andre ting.
Holder for meg også, og har forresten en meget bra konsert live med MM, der de til stadighet (fire -fem ganger)annonserte den fantastiske lyden de hadde i lokalet den kvelden. Forbausende likt det jeg opplevde hjemme med en knapp seier til oppsettetDet holder nok ikke for de "rett-troende" uansett.. - men sikkert mer enn godt nok for oss vanlige hardcore musikkelskere
Liknende og liknende, kan diskuteres. Ikke akkurat messing, men likevel. Tygg på denneTror ikke jeg har hørt noe liknende low brass noen gang. Bare opplys meg hvis det finnes noe liknende Ottone eller andre. Er en viss mengde luft som blir flyttet i det rommet der. Sykt er nok det rette ordet.
...........
Oi sann.... Rister nok godt i kroppen i midten der. Gale folk.Liknende og liknende, kan diskuteres. Ikke akkurat messing, men likevel. Tygg på denneTror ikke jeg har hørt noe liknende low brass noen gang. Bare opplys meg hvis det finnes noe liknende Ottone eller andre. Er en viss mengde luft som blir flyttet i det rommet der. Sykt er nok det rette ordet.
...........
Passelig gale disse sveitserne, flinkeste folk i Europa med det vakreste landet.
Tusen takk for tips! Flott rom, orgel og organist. Den skal høstes inn. Vet ikke om jeg rekker i dag, men i morgen kanskje...For de som er interessert i orgel, er det gitt ut ei plate med domkantor Magne Draagen på det restaurerte Steinmeyer orgelet i Nidarosdomen. Plata er OK, med variert musikk, men går delvis ut på å demonstrere egenskapene til dette fantastiske orgelet, som også har en fascinerende historie
Tenkte å dra frem dette innlegget som ble skrevet med pengene i hånden dagen før shopping av nye komponenter fra september i fjor.Tenker å dele litt av tankegodset den gærne trompetisten har ruget på en stund.
Tilnærmingen min til disse greiene har lenge vært å forstå lydbasics først og fremst. Å lage tråden "Trompetnerds nye stue jakten på det perfekte lytterom" er noe av det smarteste jeg har gjort. Fikk utrolig mye god og konstruktiv starthjelp fra mange (sender en takk i tilfeldig rekkefølge til BX, Vredensgnag, EHED, Orso, Tangen, RoDa og mange flere, dere fikk fart på sakene). Selv om dette dreide seg om hifi først og fremst så er lyd universalt, så selv om det var vanskelig å finne ut av gåten HIFI, så var det desto enklere å finne ut av tingene i utøverposisjon.
Som lesere av tråden har skjønt for lengst så hadde jeg en kammersal i planleggingen. Et prosjekt jeg hadde tenkt ut i lang tid hvor Tralltrall sin kino ble en slags prøveprosjekt for ideene til den. Dette skulle rendyrkes i kjelleren. Når det ikke ble noe av ble det litt bråstopp. Hva skal man finne på da? Kjøpe hodetelefoner?
Bøttekottet var som dere vet et kontrollrom hvor jeg ville forsøke å dra det konseptet med så lite rombidrag så langt jeg kunne, finne plusser og minuser.
Kammersalen skulle være et prosjekt hvor man virkelig fikk stereo til å høres ut som en liten konsertsal.
I en minimalistisk stue formet som en U der jeg har anlegget i pr i dag er alle akustiske tiltak jeg kan ha gardiner og noen tepper.
Jeg liker å trimme hjernen med å gi den "mind games". Jeg snudde som mange før meg bunken, startet fra scratch og tenkte, Atle: hva er det du har lyst til, hvordan skal det låte, og hvordan skal du få det til å låte sånn, hvordan utstyr trenger du. Kan jeg bruke noe av det utstyret jeg har? Budsjettet skulle ideelt sett være null, men kanskje legge på et par titusenlapper mot slutten. Helst skal utstyret være kompatibelt med å bygge ut en opptaksrigg samtidig.
De som fulgte med i gamle dager husker muligens at jeg var veldig opptatt av klang. Det er jeg fortsatt. Jeg vil at det skal låte riktig og naturlig i tillegg skal musikken puste.
Naturlig lyd høres for meg ut som tredimensjonal når det spilles live. Det har ikke noe med holografi eller dybde i lydbildet å gjøre, men at lyden på en måte er "tykk". Stereoanlegg høres som oftest endimensjonal og tynn ut selv om det er mye dybde i lydbildet.
Dette har jeg fundert mye på.
Jeg skulle ønske meg lyd som kombinerer luftigheten til elektrostater, soliditeten og den lette dynamikken fra horn og trykket fra kasser som spiller bass. Å få bukt med akustisk crosstalk hadde også vært fordelaktig.
Slukoteket er av en annen verden for en med mitt lydideal. Perfeksjon. Men hvis jeg må velge så er det mellomtonen hans og oppover som jeg ønsker mest hjemme.
Slukets rigg er for stor og for dyr for en som meg på det nåværende tidspunkt. Dessuten er det veldig kjedelig å bare hoppe på en annens konsept. Mye morsommere å tråkke opp stier selv.
Klassisk og studioinnspillinger har for lengst skilt lag i dette huset, ønsker fleksibilitet til å gjøre ytterligere forskjeller.
Fleksibilitet og headroom blir nøkkelord. Fleksibiliteten skal også gjelde for fremtidige anlegg og prosjekter.
Jeg ser hva du tenker. Dette er dømt til å misslykkes. Jeg er enig, men jeg skal forsøke og kommer til å ha det VELDIG moro i prosessen. Tror løsningen ligger på fordomsfri konseptbasis. Og er det en ting dette ikke blir, så er det High end. High end forsvant ut døra i går. Dessverre vil jeg absolutt si. Og jeg er faktisk ikke sikker på om jeg noen gang kommer dit igjen. Redd jeg kommer til å angre salget av Diablo resten av mitt liv.
So, stay tuned.... Shopping i morra, tenkte å la noen selvsikre amerikanere få sjansen.... Ikke ha høye forhåpninger. Dette blir ikke noe sikleprosjekt.
Helt vesentlig å ikke ta vedtatte sannheter og myter alvorlig, automatisk. Det er for så vidt nesten alltid et snev av sannhet i det, men det betyr ikke at det skal følges slavisk dersom en vil videre. Det er nemlig slik st mye av dette er markeds/bransjestyrt og da naturlig nok i en retning som er kommersielt forsvarlig. Deretter er mange slike ting relativt gamle og utdaterte, verden går faktisk videre, også i hifisammenheng.Tenkte å dra frem dette innlegget som ble skrevet med pengene i hånden dagen før shopping av nye komponenter fra september i fjor.Tenker å dele litt av tankegodset den gærne trompetisten har ruget på en stund.
Tilnærmingen min til disse greiene har lenge vært å forstå lydbasics først og fremst. Å lage tråden "Trompetnerds nye stue jakten på det perfekte lytterom" er noe av det smarteste jeg har gjort. Fikk utrolig mye god og konstruktiv starthjelp fra mange (sender en takk i tilfeldig rekkefølge til BX, Vredensgnag, EHED, Orso, Tangen, RoDa og mange flere, dere fikk fart på sakene). Selv om dette dreide seg om hifi først og fremst så er lyd universalt, så selv om det var vanskelig å finne ut av gåten HIFI, så var det desto enklere å finne ut av tingene i utøverposisjon.
Som lesere av tråden har skjønt for lengst så hadde jeg en kammersal i planleggingen. Et prosjekt jeg hadde tenkt ut i lang tid hvor Tralltrall sin kino ble en slags prøveprosjekt for ideene til den. Dette skulle rendyrkes i kjelleren. Når det ikke ble noe av ble det litt bråstopp. Hva skal man finne på da? Kjøpe hodetelefoner?
Bøttekottet var som dere vet et kontrollrom hvor jeg ville forsøke å dra det konseptet med så lite rombidrag så langt jeg kunne, finne plusser og minuser.
Kammersalen skulle være et prosjekt hvor man virkelig fikk stereo til å høres ut som en liten konsertsal.
I en minimalistisk stue formet som en U der jeg har anlegget i pr i dag er alle akustiske tiltak jeg kan ha gardiner og noen tepper.
Jeg liker å trimme hjernen med å gi den "mind games". Jeg snudde som mange før meg bunken, startet fra scratch og tenkte, Atle: hva er det du har lyst til, hvordan skal det låte, og hvordan skal du få det til å låte sånn, hvordan utstyr trenger du. Kan jeg bruke noe av det utstyret jeg har? Budsjettet skulle ideelt sett være null, men kanskje legge på et par titusenlapper mot slutten. Helst skal utstyret være kompatibelt med å bygge ut en opptaksrigg samtidig.
De som fulgte med i gamle dager husker muligens at jeg var veldig opptatt av klang. Det er jeg fortsatt. Jeg vil at det skal låte riktig og naturlig i tillegg skal musikken puste.
Naturlig lyd høres for meg ut som tredimensjonal når det spilles live. Det har ikke noe med holografi eller dybde i lydbildet å gjøre, men at lyden på en måte er "tykk". Stereoanlegg høres som oftest endimensjonal og tynn ut selv om det er mye dybde i lydbildet.
Dette har jeg fundert mye på.
Jeg skulle ønske meg lyd som kombinerer luftigheten til elektrostater, soliditeten og den lette dynamikken fra horn og trykket fra kasser som spiller bass. Å få bukt med akustisk crosstalk hadde også vært fordelaktig.
Slukoteket er av en annen verden for en med mitt lydideal. Perfeksjon. Men hvis jeg må velge så er det mellomtonen hans og oppover som jeg ønsker mest hjemme.
Slukets rigg er for stor og for dyr for en som meg på det nåværende tidspunkt. Dessuten er det veldig kjedelig å bare hoppe på en annens konsept. Mye morsommere å tråkke opp stier selv.
Klassisk og studioinnspillinger har for lengst skilt lag i dette huset, ønsker fleksibilitet til å gjøre ytterligere forskjeller.
Fleksibilitet og headroom blir nøkkelord. Fleksibiliteten skal også gjelde for fremtidige anlegg og prosjekter.
Jeg ser hva du tenker. Dette er dømt til å misslykkes. Jeg er enig, men jeg skal forsøke og kommer til å ha det VELDIG moro i prosessen. Tror løsningen ligger på fordomsfri konseptbasis. Og er det en ting dette ikke blir, så er det High end. High end forsvant ut døra i går. Dessverre vil jeg absolutt si. Og jeg er faktisk ikke sikker på om jeg noen gang kommer dit igjen. Redd jeg kommer til å angre salget av Diablo resten av mitt liv.
So, stay tuned.... Shopping i morra, tenkte å la noen selvsikre amerikanere få sjansen.... Ikke ha høye forhåpninger. Dette blir ikke noe sikleprosjekt.
http://www.hifisentralen.no/forumet...-dunkel-og-kald-kammersal-49.html#post2113180
Siden det begynner å bli betryggende lenge siden og jeg fortsatt er der at dette er selve "veien og lyset", så har jeg lyst til å fokusere litt på fordommer og vedtatte sannheter i hifi. For å stake ut en ny kurs ble alt man har lest innen hifi og studio kastet og man begynte fra null og bygget det opp med fokus på ren lydfysikk og psykoakustikk. Løsningen så utradisjonell og går mot så mange vedtatte sannheter at det nesten er litt morsomt å liste opp.
Jeg nevner de jeg kommer på i farten.
-høyttalere plassert tett på sidevegg.
-L-formet minimalistisk lytterom uten symmetri med vindu på den ene siden og peis på den andre
-ingen akustikktiltak
-Flerkanals upmix av stereospor for akustisk musikk.
-proff flerkanals lydkort
-klasse D rund baut
-kun digital volumkontroll
-fullfrekvente høyttalere med bassrefleksport bak plassert tett innpå vegg.
-ulike høyttalere med ulik spredningskarakteristikk som alle spiller med sin naturlige avrulling
-en ukalibrert subwoofer plassert i hjørne som selvstendig lydkilde
-romkorreksjon
-DSP
-ingen hifi-tweaks
-flat targetkurve
Litt å ta tak i her som dere ser. Resultatet er som tidligere skrevet den beste lyden jeg har hatt i mine ører og jeg tviler på at jeg hadde fått det bedre hvis kjellerrommet hadde blitt realisert.
Skriver dette i håp om å inspirere til å tenke sjølv og ikke ta vedtatte sannheter så høytidelig. God søndagskveld!
Morsomt å lese. Blir litt ekstra å høre slike plater da. Boka ser interessant ut.Fikk både boka og plata til jul fra datter som har bodd i Trondheim i flere år. Har hatt mange opplevelser i domen under Olavsdagene i flere år. Fikk bl.a med meg en konsert for et par år siden, med en samling av alle landet domkor- pluss Moskvapatriarkatets mannskor..... en særdeles interessant opplevelse
Dessverre har datter funnet på å flytte nordover igjen, så for slike opplevelser....
Godt sagt. Det ligger mye i det å la høyttalerene "spille på lag med rommet" og det kan bety så mangt avhengig av hvilket rom man skal spille på lag med.Helt vesentlig å ikke ta vedtatte sannheter og myter alvorlig, automatisk. Det er for så vidt nesten alltid et snev av sannhet i det, men det betyr ikke at det skal følges slavisk dersom en vil videre. Det er nemlig slik st mye av dette er markeds/bransjestyrt og da naturlig nok i en retning som er kommersielt forsvarlig. Deretter er mange slike ting relativt gamle og utdaterte, verden går faktisk videre, også i hifisammenheng.
Skulle jeg holdt meg til gehalten i myter og vedtatte sannheter hadde jeg hverken hatt den lyden jeg har nå eller problemfritt anlegg - ei heller roen i sinnet som følge av at en har oppdaget muligheten til å se gjennom hele det markedsstyrte bondefangeriet. Keep up the good work Atle!
Det som er uthevet i blått er en realitet her hos meg, det som er i rødt er kommende endringer som jeg VET gir forbedringer. Grønt er interessante ting som er verdt å utforske. Umerkede punkter er for mitt vedkommende ikke relevante, men det betyr ikke dermed at det ikke er interessant for andre.