Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvor godt konseptet med å kreve 70 000 kroner for å utnytte kapasiteten i S60 batteriet er.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da de stengte ene løpet på Smestad-tunellene så man jo at det faktisk var ganske mye slack i folks reisemønster, men om det er like mye slack over tid er en annen sak.
    Stenging av ett løp i Brynstunellen har ikke gått like smertefritt. Et helt annet trafikkmønster der enn ved Smestad.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Ja, Bryn har nok betydelig mer gjennomgangstrafikk enn Smestad.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    832
    Lurer på hvor godt konseptet med å kreve 70 000 kroner for å utnytte kapasiteten i S60 batteriet er.
    Av samme grunn jeg tror man aldri vil kunne bytte batteripakke i elbiler. Man hører at batteripriser skal ned, men aldri i livet at Tesla mfl vil la kunder bytte til ny batteripakke for en neve dollar, da er derimot sugerøret på plass og det vil nok brukes for hva det er verdt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De skal selge batteripakker også. Alt er et spørsmål om prising. Hvis bilen er still going strong når batteripakken begynner å dabbe litt av etter 8-10 år vil jeg selvsagt vurdere ny batteripakke vs ny bil. Selve bilen bør ha en teknisk levetid på ca det dobbelte, så en oppgradering til en 100 eller 120 kWh batteripakke kan være attraktivt.

    "Sugerøret" i denne forbindelse er at Tesla kan selge en batteripakke til en Tesla, men risikerer å miste kunden til konkurrerende merker hvis en levetidsforlengelse på bilen ikke er mulig eller økonomisk attraktivt. Forutsatt at konkurrentene har greid å få frem attraktive produkter til den tid, da. Det vil jo ikke være mulig å hente ut mer cash fra kunden på noen annen måte når batteriet nærmer seg end of life. Dessuten har brukte elbilbatterier en verdi for stasjonære formål eller for gjenvinning, så skroting er lite attraktivt. Jeg tipper at det vil dukke opp en eller annen form for innbytteordning etterhvert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvor godt konseptet med å kreve 70 000 kroner for å utnytte kapasiteten i S60 batteriet er.
    Av samme grunn jeg tror man aldri vil kunne bytte batteripakke i elbiler. Man hører at batteripriser skal ned, men aldri i livet at Tesla mfl vil la kunder bytte til ny batteripakke for en neve dollar, da er derimot sugerøret på plass og det vil nok brukes for hva det er verdt.
    Når de tar 70 000 kroner for en parameterendring kan man iallfall trygt anta at batteriene ikke får en forbrukervennlig pris. Håper det kommer konkurrenter med tilsvarende produkt så Tesla ikke blir en ny Apple.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.932
    Torget vurderinger
    23
    Ikke så rart....... "S" står som kjent for Stranded Whale! Amerikanernes "Dieselgate" dette.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Dypt skeptisk til autonome biler og definitivt noe man bør vurdere om skal tillates. Folk misbruker teknologien.
    Det er mange og gode grunner til å være skeptisk til å la teknologi få ta over for meget! En av de viktigere er at mennesket fra naturen sin side er laget slik at vi er flinkere til "å gjøre" enn til å "monitorere". I praksis betyr det av er flinkere til å gjøre ting rett selv enn å "se" når automatikken gjør feil.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.499
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så en Model-X igår i Lørenskog.
    Kandidat for verdens styggeste bil? Det var heslige greier.

    Vært på en 11 dagers rundtur i Sveits, Østerrike, Tyskland, Italia nå (mange fjelloverganger). 4 tesla model s spottet. 2 norsk registrerte :) En totalhavarert etter tydligvis å ha blåst ned en lyktestolpe for etterpå å ta seg en kraftig tur over 2felt vei og inn i autovern.
    Håper det gikk bra med de involverte....
    En BMW I3 også. Tror det var det hele av el-biler.

    La også merke til at nå er vi kommet opp i "EK" registrering av el-biler her til lands.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Om Wikipedia har riktige tall så er det ca 1/5 så mange Model S i Sveits som i Norge (dvs i overkant av 2000 stk i Sveits), men de befinner seg da nok andre steder enn du ferdes... Østerrike har ikke så mange med i underkant av 700, Italia under 200 stk. Må nok inn i storbyene for å se særlig med elbiler sentralt i Europa regner jeg med - men noen norsk tetthet blir det selvsagt ikke - selv i Norge er det jo bare et par prosent av (person)bilparken som er elektrisk. Norge har så vidt jeg vet ca 25% av det europeiske markedet for elbiler.

    Jeg har ikke sett Model X live, men synest ikke den er spesielt pen på biler i alle fall. Model S synest jeg egentlig er ganske pen, men her til lands er det jo en helt ordinær bil siden det er så mange av de.

    Vil du se elbiler i Sveits er det bare å dra til Zermatt. Med unntak av brannvesen, politi og lege er det ikke lov med biler med forbrenningsmotor i byen, og slik har det vært siden lenge før det fantes "normale" elektrikse biler. De vil ikke ha støy og vil bevare den klare alpeluften. Nå er det vel snart 10 år siden jeg var der, men hadde man en "vanlig" bil måtte den parkeres utenfor byen og så var det tog eller elktrisk taxi/buss siste delen inn til sentrum.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ganske mange Model S i Stockholm i forrige uke. Også som taxier på Arlanda. Jeg så vel en 5-6 stykker på vei fra Arlanda til sentrum.

    Som jeg har nevnt tidligere: Dette er en bil med autopilot, ikke en autonom/selvkjørende bil. Autopiloten brukes under "cruise conditions", f eks på motorvei og i langsom kø. Da er det en nyttig sikkerhetsdetalj hvis føreren må bruke litt oppmerksomhet på å ta en telefon eller å bla i musikkarkivet. Men man må fortsatt være klar til å overta kontrollen øyeblikkelig hvis noe uvanlig skjer. Det er en grunn til at fly fortsatt har piloter i cockpit.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Jeg så ikke en eneste en sist jeg var i Sverige til tross for at jeg reiste Arlanda - Borås - Ludvika - Arlanda.

    Nå koster vel en S85 det dobbelte av en E-klasse der..

    Red. Västerås, ikke Borås
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.943
    Antall liker
    2.963
    Torget vurderinger
    1
    Her hvor jeg bor er det ikke så mange Teslaer, men det slenger nå en og annen og tettheten øker nok en god del på sommerstid når feriefolket kommer utover.

    Må si at jeg fremdeles synes modell S har fine og harmoniske linjer. Det er en stor bil, men Tesla har holdt designet svært lett og elegant. Bruken av krom og bling er holdt på et riktig nivå.

    Dette i motsetning til amerikansk bildesign for øvrig som er håpløs. Enten skal man signalisere testosteron på linje med feitingene i amerikansk formiddagssåpe på NatGeo (pickupene) eller så frir man til den amerikanske fryktsomheten og bygger biler som minner om militære kjøretøyer med høye rette sidepaneler og små vindusflater. For å sitere favorittuttrykket til en kompis: Usj!

    Men Tesla har en veldig fin design, selv om X er noe uforløst og anonym kanskje.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hvis Tesla sitt utgangspunkt for Model S var at 'vi skal lage en el-bil som ser ut som en tradisjonell, vanlig bil og ikke en el-bil slik befolkningen oppfatter el-biler' så har de jo lykkes ganske godt.
    Er det lov å si at jeg liker BMW sin tilnærming bedre, ref. i3?
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Jeg har hørt i3 omtalt som "fryktelig stygg" så smaken er særdeles delt når det gjelder design. Er ikke stor fan av den selv heller.
    Tesla S syntes jeg er pen, men så ser den jo ut som en "vanlig" bil (om det skulle være negativt).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    10.143
    Tesla model S er meget anonym og lite nyskapende i designet. Ikke så rart, den begynner faktisk å bli gammel. Prototypen ble vist i 2008. Dessuten ligger vel ikke USA akkurat i tet hva design angår.
    i3 har et spennende og moderne design, med rett farge er den riktig så snasen
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke blant dem som mener at stygt = spennende...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.499
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    i3 er jo som snytt ut av nesen til den gamle Audi A2 :) fra 1999... De var da for tidlig ute med et slikt chassis og solgte ikke så mye.
    1wcof4g8zohg.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    A2 var forut for sin tid. Bygd i aluminium. Brukte vel 0.3 på mila. Mye penere enn i3.....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.943
    Antall liker
    2.963
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan fotoshoppe en modell S som stasjonsvogn?!
     

    Regasus

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg fått stiftet nærmere bekjentskap med en 6 mnd gammel Model S 85D.
    Som en gammel BMW entusiast lå det litt langt inne å byttelåne bil med en god kompis, som skulle bruke henger til flyttelasten. Særlig når jeg visste at vi skulle på tur til familie i sør Sverige var jeg noe skepsis. Selv om jeg har fått med meg at Tesla har et eget lade nettverk, som lader svært hurtig var jeg noe skeptisk.

    Daglig kjører jeg en 2011 525D (siste med 6er motor som 525D i 2011).

    Bilen ble overlevert med ca 70% på batteriet og vi vendte nesen mot Sverige fra Ski i Akershus for en 4 dagers tur nedover i Sverige.

    Det første som slo meg med Model S utenom litt mangel på oppbevaringsrom i kupen er smidigheten og responsen på "drivverket" dette var virkelig noe annet en det jeg er vant til med tradisjonell bensin/ diesel motor. Akselerasjon er umiddelbar og til tider brutal om du ikke varsler dine medpassasjerer. Dette likte jeg virkelig og jeg må innrømme at de første milene ble litt små rampete i kjørestilen. Forbikjøringer er ekstremt trygt i en 85D. Jeg målte ikke men 60-100 km/h gikk nok unna på bare et par sekunder. Jeg fikk ikke prøvd bilen over 135-140Km/h, men opp til den farten har jeg pr i dag ikke kjørt en gatebil med så mye overskudd, som 85D. Selv min fars 2013 535i sedan oppleves ikke i nærheten så rask innenfor de hastighetene vi kjørte.

    Vel ut på motorveien og etter en telefonsamtale med instruks på hvordan du skrur på "styre-assistenten" var vi i gang med vår 120mil t/r reise.
    Fra E6 Tusenfryd til Solli fungerte"styre-assistenten" uten noen behov for inngrep fra meg. Det er en merkelig følelse å gi fra seg kontrollen på denne måten, men samtidig en ganske behagelig måtte å kjøre på motorvei når du finner roen. Bilen ber at du holder på rattet inn i mellom. Sikkert for å registrere at du er fortsatt har øynene på veien.

    På Solli ble det en kjapp påfyll av energi for å kunne kjøre direkte til laderen utenfor Gøteborg.
    Med Model S synes jeg at den såkalte "rekkevidde angsten" ikke eksiterer. Det er så mye energi her at du må være temmelig surrete i topplokket for å kjøre deg tom med en 85D

    Ute på motorveien synes jeg bilen oppførte seg minst like bra som min 5 serie. Lite sporing og ligger veldig stabilt og godt på veien. Mere en nok grep for min smak og kjørestil. Komfortmessig opplevde jeg bilen som ganske behagelig. Jeg har M-Sport oppsett på BMWen, så Teslaen oppleves som litt mere rolig over skjøter på motorveien. Jeg ser at endel har kritisert Model S for høyt støynivå i høyre hastighet. Jeg kan ikke si at jeg opplevde noe stor forskjell i type 110-130 Km/h fra BMWen. men støyen er annerledes pga fravær av motorlyd. Det jeg tror mange opplever er at det er en annen støybilde og ikke nødvendigvis mye høyere en Tyske bensin/ diesel premiumbiler. Mulig Tesla har blitt bedre på støy på nyere modeller en de klagene jeg har sett på forumer tidligere?

    Ellers må jeg si at til å være første egen produserte bil skal Tesla har kreditt for å ha levert et "alternativ" produkt som fungerer fint i hverdagen. For min del har jeg ingen problemer med å vurdere en Tesla i fremtiden selv om faren min gjør meg nok omtrent arveløs ved å vurdere noe annet en BMW :rolleyes:

    Synes forøvrig at det er trist at så mange velger å bare rakke ned på alt som har med Tesla å gjøre. Etter mitt syn fortjener de respekt for å satse på det de tror på. Det kan uansett virke slik at de har fått de store bilprodusenten, som lo av de i begynnelsen til å åpne øyene med de vanvittige antallet av reservasjoner på Model 3 og ikke minst lade nettverket sitt. For meg er det sistnevnte som gjør at jeg kan gjerne vurdere en Tesla neste gang vi skal bytte bil.

    Greit og også huske at Tesla er 100% Amerikansk og bygget av hardt arbeidene mennesker i USA. Det skal de ha ros for etter min mening. Ikke at det betyr kvalitet, men i disse tider kunne det har blitt gjort så meget annerledes.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.943
    Antall liker
    2.963
    Torget vurderinger
    1
    Flott innlegg om hvordan du opplevde 'førstekontakten' med Tesla og kanskje elbil som sådan også? Har til gode å prøve selv, må få til en prøvetur i sommer. Tror veldig mange med erfaring fra tysk Premium ikke har tro på amerikanske biler eller elbiler og hvertfall ikke begge deler på engang. Har inntrykk av at bilen overrasker positivt når man først får kjørt den. Veldig mange på elbilforum melder om at man finner motorkarakteristikken i bensin/dieselmotorer traurig og gammeldags etter å ha vent seg til elmotorens sømløse oppførsel med kjapp respons og stort dreiemoment på lavt turtall.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flott innlegg om hvordan du opplevde 'førstekontakten' med Tesla og kanskje elbil som sådan også? Har til gode å prøve selv, må få til en prøvetur i sommer. Tror veldig mange med erfaring fra tysk Premium ikke har tro på amerikanske biler eller elbiler og hvertfall ikke begge deler på engang. Har inntrykk av at bilen overrasker positivt når man først får kjørt den. Veldig mange på elbilforum melder om at man finner motorkarakteristikken i bensin/dieselmotorer traurig og gammeldags etter å ha vent seg til elmotorens sømløse oppførsel med kjapp respons og stort dreiemoment på lavt turtall.
    Men det er en amerikansk bil og det betyr at du må leve med større avvik enn det som tolereres på tyske og japanske biler. Greit med garanti, er vel et must på Tesla, men alt fikses ikke som større mistilpasninger i karosseri og plateskjøter. Og er avvikene store så blir heller ikke takluker med mer tette. Dette må man leve med på en Tesla er Tesla Norges svar. Etter å ha lest maaange sider på Teslas klagetråd på Elbilforum skal i alle fall jeg ikke ha Tesla. Mange er heldig, men er du uheldig så står du der...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For hva det nå enn er verdt: Jeg har to og har tydeligvis ikke vært "uheldig". Den første (aug 2013) behøvde litt finjustering av karosseriskjøter. Den andre (mar 2015) var spot on. En gummilist sprakk etter noen måneder og ble byttet på garanti. Det var det hele. Kanskje ikke Lexus-presisjon, men ingen grunn til å overdrive "avvikene" heller. Men så er jeg vant til franske biler fra før. :)
     

    Regasus

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Flott innlegg om hvordan du opplevde 'førstekontakten' med Tesla og kanskje elbil som sådan også? Har til gode å prøve selv, må få til en prøvetur i sommer. Tror veldig mange med erfaring fra tysk Premium ikke har tro på amerikanske biler eller elbiler og hvertfall ikke begge deler på engang. Har inntrykk av at bilen overrasker positivt når man først får kjørt den. Veldig mange på elbilforum melder om at man finner motorkarakteristikken i bensin/dieselmotorer traurig og gammeldags etter å ha vent seg til elmotorens sømløse oppførsel med kjapp respons og stort dreiemoment på lavt turtall.
    Men det er en amerikansk bil og det betyr at du må leve med større avvik enn det som tolereres på tyske og japanske biler. Greit med garanti, er vel et must på Tesla, men alt fikses ikke som større mistilpasninger i karosseri og plateskjøter. Og er avvikene store så blir heller ikke takluker med mer tette. Dette må man leve med på en Tesla er Tesla Norges svar. Etter å ha lest maaange sider på Teslas klagetråd på Elbilforum skal i alle fall jeg ikke ha Tesla. Mange er heldig, men er du uheldig så står du der...

    Beklager evt personlig kommentarer her (absolutt ikke vondt ment) Men du som presenterer deg som Ingeniør burde vite at en Tesla klagetråd ikke kan brukes som en referanse på bilkjøp? Det blir rett og slett mindre reflektert og gjennomtenkt spør du meg. Som nevnt tidligere er jeg en BMW entuiast. Jeg er ganske aktiv på de forumene også og jeg kan love deg at klagetråden der er helt lik også. Nemlig full av klager på bilene. Panotaket er en absolutt gjenganger der også. Dugg i lykter og sensorfeil er også en typisk gjenganger. Om jeg ikke tar helt feil bruker flere produsenter samme underlevrandør på panotak, så mye kan ligge der. Kjøper ikke Tesla mye fra Mercedes delelageret til Model S?

    Jeg har ingen grunnlag til å påstå at Tesla har generell bra eller dårlig kvalitet, men å bruke en klagetråd som referanse blir jo bare... Tullete!

    En annenting som mange tar lite høyde for er hvor mange fornøyde bileiere skriver om sine gode opplevelser i diverse forumer? Svært lite i forhold til de som er misfornøyd vil jeg tro? Eieren av 85D jeg lånte har ingenting å klage over sier han. Har kjørt 26k på litt over 6mnd og er svært fornøyd med bilen.

    Jeg har inntrykk fra andre bilforumer at det er gjennomgående hat for Tesla. Kan nesten virke som at folk frykter de, så tåplig som mange av kommentarerene jeg leser om Tesla og elbil generellt er. Jeg tror elbil har kommet for å bli og gleder meg virklig til de andre produsentene kommer etter med en direkte konkurrent til Tesla Model S. Inntil da er Tesla virklig noe jeg kunne tenkt meg å kjøre mere og bli kjent med. Det ga absolutt mersmak.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg har inntrykk fra andre bilforumer at det er gjennomgående hat for Tesla. Kan nesten virke som at folk frykter de, så tåplig som mange av kommentarerene jeg leser om Tesla og elbil generellt er. Jeg tror elbil har kommet for å bli og gleder meg virklig til de andre produsentene kommer etter med en direkte konkurrent til Tesla Model S. Inntil da er Tesla virklig noe jeg kunne tenkt meg å kjøre mere og bli kjent med. Det ga absolutt mersmak.
    Mennesker vil alltid motsette seg endringer - det ligger i vår natur.
    Det er også mye mer komfortabelt med inkrementelle endringer enn kvantesprang.
    Det er bare å ta frem Henry Ford sitt berømte utsagn, nemlig at hvis man skulle spurt folk om hva de ønsket seg, så hadde de sagt 'en raskere hest' og ikke en bil....
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    832
    26000km på 6 mnd over. Samme rapporterer vel Asbjørn.. Skulle likt å sett årsnitt kjørte km med elbil, finnes det statistikk for det i Norge? Miljøargumentet faller jo til de grader bort når man kjører dobbelt så mye som tidligere. Skulle tro folkehelsa også får et skudd for bauen med mindre fysisk aktivitet kombinert med pølser på ladestasjonene.
     

    Regasus

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    26000km på 6 mnd over. Samme rapporterer vel Asbjørn.. Skulle likt å sett årsnitt kjørte km med elbil, finnes det statistikk for det i Norge? Miljøargumentet faller jo til de grader bort når man kjører dobbelt så mye som tidligere. Skulle tro folkehelsa også får et skudd for bauen med mindre fysisk aktivitet kombinert med pølser på ladestasjonene.
    Hvorfor skal noen kjøre mere med elbil en noe annet kjøretøy? Fordi det er mere moro å kjøre elbil? Tviler sterkt på at noen kjører mye mere med elbil for de ikke har noe bedre å gjøre i hverdagen. Selv kjører jeg min diesel bil ca 40k i året pga lang vei til jobb. For min bekjente Tesla eier sin del pendler han Moss - Jessheim daglig. Det samme gjorde han før med diesel E-klassen sin . Spør du meg er Model S midt i blinken for slikt bruk?

    Helt utrolig at noen evner å vri noe så dumt til en enda en usaklig negativ kommentar om elbilens bruk i samfunnet. Snakk om å ha hodet langt oppi et hvis sted.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    832
    Selvfølgelig kjører man mer med elbil; alle incentivene ligger jo til rette for det. Ingen bom og ingen drivstoffkostnader for eksempel. Gå på finn og se på elbiler; svært mange av dem har høyere km stand enn snittet.

    Hva med en uhøytidelig undersøkelse blant Tesla eierne i tråden her; hvor langt kjørte man før og etter Teslakjøpet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører nok en god del mer, men det skyldes i stor grad endret rolle på jobb. Mye mindre fly, fler reiser i kjøreavstand. Når jeg først skal kjøre langt foretrekker jeg selvsagt den elektriske bilen. Familiens to fossilbiler får mye mindre kjørelengde pr år enn tidligere (og kommer til å bli solgt etterhvert). Miljøeffekten kan sikkert diskuteres, men jeg har ihvertfall mistet gullkortet hos SAS.

    I rent og skjært energiforbruk bruker den elektriske ca 0,2 kWh/km, mens dieselbilen bruker ca 0,6 kWh/km. Sånn sett kan jeg kjøre tre ganger lengre med den elektriske og fortsatt bruke mindre energi enn med fossilbil.
     
    Sist redigert:

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjører akkurrat det samme med min Model S, som tidligere A6 TDI. Ca 25k i året.
    Synes argumentasjonen din er tøyeste Ole_Martin.
    Jeg har nok som skjer i hverdagen min med famile, barn osv. Hvorfor skulle jeg plutslig kjøre mye mere en tidligere pga Tesalen? Greit at den er god å kjøre, men transportbehovene mine er fortsatt de samme med el-bil. Største forskjellen jeg merker er at jeg ikke ser en regning på ca 2500,- pr mnd fra Statoil lenger. Vinn vinn for min del.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.943
    Antall liker
    2.963
    Torget vurderinger
    1
    Støtter de siste innleggene her; tror man kjører akkurat like mye eller lite uansett hva bilen går på. Vi her i Norge har råd til det meste, dyre SUVer inkludert, og drivstoffutgiftene bryr vi oss lite om. Har aldri møtt noen som har lagt om kjøremønsteret sitt fordi drivstoffet har blitt dyrt. Og heller ikke andre veien, tviler på om noen kjører ekstra mye fordi strømmen er billig. Men påstanden om at elbiler generelt går lite fordi de er familiens bil nr 2 tror jeg er helt feil. Den kan nok være kjøpt inn som bil nr 2 (Tesla unntatt) men ender snart opp som nr 1 pga anvendeligheten som er veldig stor i det daglige. De fleste Nissan Leaf i Norge har gått akkurat like langt som en Nissan Sunny ville ha gjort for å si det sånn.

    For min del er det ikke uten betydning å få ned kostnader på drivstoff og service da jeg kjører rundt 50 000 km i året. Gratis ferge utgjør 30 kr hver vei og bomveger/kollektivfelt er det fint lite av her. Men kjøper altså diesel for 40 000kr i året, det kunne vært 4 000 i strøm i stedet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flott innlegg om hvordan du opplevde 'førstekontakten' med Tesla og kanskje elbil som sådan også? Har til gode å prøve selv, må få til en prøvetur i sommer. Tror veldig mange med erfaring fra tysk Premium ikke har tro på amerikanske biler eller elbiler og hvertfall ikke begge deler på engang. Har inntrykk av at bilen overrasker positivt når man først får kjørt den. Veldig mange på elbilforum melder om at man finner motorkarakteristikken i bensin/dieselmotorer traurig og gammeldags etter å ha vent seg til elmotorens sømløse oppførsel med kjapp respons og stort dreiemoment på lavt turtall.
    Men det er en amerikansk bil og det betyr at du må leve med større avvik enn det som tolereres på tyske og japanske biler. Greit med garanti, er vel et must på Tesla, men alt fikses ikke som større mistilpasninger i karosseri og plateskjøter. Og er avvikene store så blir heller ikke takluker med mer tette. Dette må man leve med på en Tesla er Tesla Norges svar. Etter å ha lest maaange sider på Teslas klagetråd på Elbilforum skal i alle fall jeg ikke ha Tesla. Mange er heldig, men er du uheldig så står du der...

    Beklager evt personlig kommentarer her (absolutt ikke vondt ment) Men du som presenterer deg som Ingeniør burde vite at en Tesla klagetråd ikke kan brukes som en referanse på bilkjøp? Det blir rett og slett mindre reflektert og gjennomtenkt spør du meg. Som nevnt tidligere er jeg en BMW entuiast. Jeg er ganske aktiv på de forumene også og jeg kan love deg at klagetråden der er helt lik også. Nemlig full av klager på bilene. Panotaket er en absolutt gjenganger der også. Dugg i lykter og sensorfeil er også en typisk gjenganger. Om jeg ikke tar helt feil bruker flere produsenter samme underlevrandør på panotak, så mye kan ligge der. Kjøper ikke Tesla mye fra Mercedes delelageret til Model S?

    Jeg har ingen grunnlag til å påstå at Tesla har generell bra eller dårlig kvalitet, men å bruke en klagetråd som referanse blir jo bare... Tullete!

    En annenting som mange tar lite høyde for er hvor mange fornøyde bileiere skriver om sine gode opplevelser i diverse forumer? Svært lite i forhold til de som er misfornøyd vil jeg tro? Eieren av 85D jeg lånte har ingenting å klage over sier han. Har kjørt 26k på litt over 6mnd og er svært fornøyd med bilen.

    Jeg har inntrykk fra andre bilforumer at det er gjennomgående hat for Tesla. Kan nesten virke som at folk frykter de, så tåplig som mange av kommentarerene jeg leser om Tesla og elbil generellt er. Jeg tror elbil har kommet for å bli og gleder meg virklig til de andre produsentene kommer etter med en direkte konkurrent til Tesla Model S. Inntil da er Tesla virklig noe jeg kunne tenkt meg å kjøre mere og bli kjent med. Det ga absolutt mersmak.
    Klagetråden har nok rett. Tesla er elbilen med desidert mest feil, men eierne liker den da den duger som eneste bil hvis du trenger lang rekkevidde og duger hvis formålet er å erte nabo'n :). De fleste klarer seg med betydelig mindre rekkevidde da gjennomsnittet å kjørt distanse per dag er rundt 4 mil. I3'n min dekker mitt behov til 99%.

    Tesla-eiere: – Flere feil på bilen, men vi «elsker» den! - Elbil - VG
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har kjørt og kunne fint levd med en Tesla til daglig. Spesielt på motorvei rett frem.
    I ferien den siste uken har jeg hatt en BMW M3 til fri disposisjon. Det har vært en flott uke :)
    Dårlig sammenligning, men for en bil. Den rett og slett knuser Modell S på kjøreglede!

    Dere som kjører mye med elbil, hva er årskostnaden på pølser, burgere, brus ol. mens dere lader og hvilken effekt har dette på kroppen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn