Jeg synes det er 1) vanskelig å koble teorien til subjektive lytteinntrykk og 2) vanskelige å kvantifisere størrelsen på avvik mot idealet.
OMF
Enig i det. Subjektive lytteinntrykk avhenger av mange faktorer, som bla. musikkmaterialet og rommet det spilles i. Tilsvarende vil forvrengningen/ulinearitetene også oppleves forskjellig. Jo ryddigere lyden oppleves og jo større dynamisk vidde det er på det innspilte materialet dess lettere har vi også for å spille høyere (uten at det føles subjektivt høyere eller ubehagelig på noen måte).
Jeg skal prøve å forklare litt bedre:
Du nevner blant annet crestfaktor...(altså hvor høyt er høyeste lyd på plata i forhold til midlere lydnivå) og man kan sikkert argumentere både for 10, 20 og 25dB. Så selv om man sikkert kan gjøre mange betraktninger rundt dette - så er det på en måte ingen fasit om man skal bruke 18 dB eller 24 dB. Men med alt annet likt så trenger man vel 4 ganger så mange elementer for 24dB.
Det samme kan man i grunn si om midlere lydnivået....hvor høyt spiller folk....du viser i eksempelet over at man kan spille 77 på det ene og 107 på det andre....men hva er fornuftig dimmensjoneringskriterie..? Jeg spiller nok ikke veldig høyt, men jeg spiller nok en del høyere enn de som har anlegg i leilighet eller bruker stativhøyttalere og slikt. Men igjen så er dette et området man synser med relativt stort slingringsmonn. Skal man ta utgangspunkt i 92dB eller i 98 dB - igjen med en firegang i forhold til antall elementer, hvis man holder alt annet likt.
Dobling i elementbestykning gir +6dB (20 ganger logaritmen for lydnivå).
Jeg mener jo selvsagt at min tilnærming til hva som er fornuftige dimensjoneringkriterium grei, ellers hadde jeg vel ikke brukt det
Uansett, bruker du 20dB Crest som dimensjonerende for anlegget så har du tatt høyde materiale med høy dynamisk vidde. 20dB gir plenty headroom på materiale med mindre dynamisk vidde og så taper du litt om materialet har høyere CF (forutsatt at peakene er i dypbassregionen selvsagt)
Tilsvarende mener jeg at å bruke 20Hz for kapasitetsvurdering er et greit utgangspunkt når vi snakker fullrange system. Jeg ville vurdert det annerledes for en monitor med begrenset båndbredde.
Når det gjelder BL(x)/k(x) ulinearitet (elementet fungerer som en effektiv kompressor over sitt lineære område) så er det ikke nødvendigvis slik at det låter ræva blues om kompresjonen tiltar. Igjen dine element komprimerer rundt 20% ved xmax og det er tvilsomt om du plages av det. Om du hører forskjell på 20% og 1% er en annen sak. 20% utgjør i underkant 2dB mindre nivå ved full pinne vs. cruisenivå. Dette går også utover høyereliggende toner siden disse moduleres over dypbassen. I tillegg har vi andre forvrengningsartefakter som er utelatt i diskusjonen her.
I ditt tilfelle synes jeg personlig at xmax er et greit utgangspunkt. Men, skal du måle mot ingen kompresjon så må du også redusere slaget i utregningene. Det handler for min del ikke hovedsakelig om hvor høyt man kan spille (det begrenses stort sett av x-mech), men hvor høye peaker man kan gjengi uten tap av kvalitet.
Jeg synes selvsagt det er bra å ha noen beregninger i bunn, men poenget mitt er at når relativt små endringer i forutsetninger gir gigantiske utslag så blir det vanskelig å forholde seg til:
*Hvordan spiller et system som er dimmensjonert med en crestfaktor på 24dB vs et hvor det er brukt 18dB.
*I hviken grad hører man forskjell på et som er dimmensjonert for midlere lydtrykk på 100dB ved 20Hz, VS et som er dimmensjonert for 100dB ved 30Hz.
I så måte hadde jeg trodd at det var lettere å si noe om kapasitet hvis man kan ta utgangspunkt i at min nåværende konfigurasjon med 4 x LROY på hver side for meg spiller godt/høyt nok. Og at jeg blir mer enn fornøyd dersom jeg får ryddet opp i frekvensgangen i rommet og kuttet ned etterklangstiden.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bedre svare på dette ift. det jeg tidligere har gjort. Hele hensikten med dimensjonering er å gjøre det beste ut av det for å ta høyde for det verste. Hvis du kun har én plate og that's it og aldri har tenkt å kjøpe noen annen heller så dimensjonerer du i forhold til den. Hvis du derimot skal kunne spille et hvilket som helst materiale under forutsetning om "forvreningningsfri lyd" så vil crestfaktoren kunne bestemme hvor høyt du kan spille uten at det komprimerer i peakene. Altså totalt uanstrengt innenfor kapasitetsgrensen.
Så jeg hadde i grunn trodd:
*Fra 8 til 16 elementer i samme kasseløsnigner gir +3dB
*fra punktkilde til hel vegg gir +X dB
*Fjerning av etterklang gir -X dB
*endring av rombidrag gir +/-X dB
Og med litt synsing rundt dette så vil man kunne si at jeg vil få litt mer e headroom, eller omtrent det samme, eller litt lavere.
8 til 16 element gir +6dB.
Du har rett i at jeg har utelatt å gå fra 4pi spredning (anekoisk) til 2pi i eksemplene over. 2pi spredning gir 6dB mer nivå. 2pi er rettere å bruke for dypbass. Dette gjelder også for punktkilde i et reflekterende rom.
En fordel med DBA rent kapasitetsmessig er det nokså konstante lydnivået gjennom rommet.
Jeg er usikker på hva du legger i bidraget "etterklang" i dette tilfellet. I dypbassen hvor det kapasiteten utfordres (spesielt for lukkede kasser) så vil vi normalt sett snakke om frekvenser under rommets fundamentalfrekvens. Rombidraget har derimot stor betydning for det maksimale lydnivået.
Derimot så tåler bassene mye mer - før jeg justerte ned gain i forsterkerne så kunne jeg spille jeg 13dB høyere, tror vi gjorde en test på det når Roald var innom....og da vippet vel dB måleren rett over 100dB....og selv om det er gøy å dra på en gang i blant, så er det for meg helt meningsløst å dimmensjonere anlegget for spilling på et slikt nivå.
Bassene tåler å bli kjørt ut til xmech de. Igjen, min tilnærming har ikke noe med hvor høyt det kan spilles, men hvor høyt det kan spilles uten tap av lydkvalitet. 100dB midlere nivå er forresten etter min målestokk et fint utgangspunkt når et all-out anlegg dimensjoneres.
Nytt regneeksempel, tilpasset ditt DBA oppsett med 16 stk. L26ROY i lukket kasse på hver vegg. Jeg må bare gjette på at du kan ha 4dB roomgain ved 30Hz og rundt 6dB ved 20Hz.
Et element leverer 95dB i 4 pi og xmax (20% reduksjon i BL) ved 20Hz og 102dB i 4 pi og xmax ved 30Hz.
16 element gir 24dB økt bidrag. 2 pi gir 6dB vs 4pi (som simuleringen bruker)
Tar vi høyde for room gain så er maks lydnivå innenfor xmax = 131dB@20Hz og 136dB@30Hz
Selv med crestfaktor på 25dB vil du da kunne spille med et midlere lyttenivå på 106dB ved 20Hz uten at det komprimerer betydelig.
Du har m.a.o. laget deg et meningsløst system