8
8x12_TOM
Gjest
Ha en riktig god sommer, Atle. Og hvis du skulle være i nærheten av Langesund gir du tegn fra deg på mobil, så skal jeg vise deg ordentlig PA
He he, tøyer tiden litt da. Var ute på joggetur og rakk å se denne noen minutter på.Ha en god ferie og trivelig tur tur til gamlelandet. Skal selv dit om et par uker.
Du kan gjerne filosofere litt mere rundt PA-lyd. Er det slik å forstå at Audiolence kan rigges så det virker som om dynamikken øker?
Det er stadig 27 minutter igjen av juni
Steen
Atle, takk for veldig hyggelig og engasjert besøk ut i de små timer. Tiden gikk så utrolig fort, sånn er det i godt selskap. Vi fikk spilt mye variert musikk og det er artig at jeg kunne finne ny musikk utenfor din vanlige sjanger, og som falt i smak.Tar et lite opphold i internettpausen for å avlegge en hifi rapport.
Hadde en veldig hyggelig og interessant 8 timers økt foran dette oppsettet i går og det må selvsagt rapporteres før det går i glemmeboken.
Vis vedlegget 388825
Bildet tatt fra denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-hi-fi-anlegg/73046-wall-2.html#post2296838
Dette har Final og jeg snakket om lenge, men en forsterkerreparasjon har stukket kjepper i hjulene en god stund, men nå var forsterkeren tilbake og det var i tillegg kommet til et nytt komponent som tydelig gjorde forbedringer. Det jeg visste før besøket er at Final er en Responsbroder og har en tydelig filosofi omkring nøytral og transparent lyd hvor rent signal inn i høyttalerene er målet.
Oppsettet:
Anlegget består av noen gamle Respons høyttalere fra tiden der Reidar brukte lukket kasse med akustiske ventiler, men er senere blitt oppgradert med nye elementer og delefiltre og har den siste berylium diskanten. Dette blir drevet av en Dynamic presicion A1S som er litt modifisert til full bandwith uten lavpassfilter på utgangen. Denne igjen står koblet opp til en Bricasti M1 dac i siste versjon med usb og minimumfasefiltre. Laptop og JRiver står for biblioteket.
Rommet:
Oppsettet til Final står i en kjellerstue jeg vil kalle akkurat stort nok for musikkutskeielser. Tipper noe sånt som 4.5x5.5m. Det er panel på veggene og betong i taket. I utgangpunktet et rom som vanligvis ville krevd akustikktiltak, men dette rommet fungerer veldig bra uten noe.
Musikken og lyden:
Vi spilte mye forskjellig musikk, nytt, gammelt, gode og mindre gode opptak, fra rock til klassisk. Dacen har mange ulike digitale filtre som egentlig fungerer som en slags EQ tilpassning til høyttaler/rom. Smart funksjon på en dac. Største kvalitative forskjellen i mine ører var linjærfasefiltre og minimumsfasefiltre. Minimumsfase vant overlegent. Ingen tvil om at denne dacen er et rasedyr.
Nå tror jeg nok at denne konklusjonen om hvilke filtre vil variere fra konstruksjon til konstruksjon, men første utgave av denne dacen har kun linjærfasefiltre så vidt jeg vet, så linjærfasefiltrene må jo være optimalisert. I forhold til minimumsfase låt linjærfase rett og slett mer digitalt, men mer kanter i lyden. Noen som mener det ikke er forskjell mellom dacer?
Minimumsfasefordelene hørtes egentlig best på gjengivelsen av selve rommet og atmosfæren fra opptaket. Noe som også var førsteinntrykket mitt som holdt seg resten av kvelden. Dette oppsettet var UTROLIG oppløst og detaljert i ordets mest positive forstand. På en typisk hifimåte, men ikke slik at det ble negativt som jeg ofte opplever det, men snarere veldig besnærende positivt. Her hører man dypt dypt inn i opptaket. Når dette stemmer så får man liksom alt med på kjøpet som materiallyd, de ulike mikrofonegenskapene innenfor hver låt. Graden av varme i opptakene var tydelig.
En slik detaljertgjengivelse har jeg gått litt bort i fra fordi jeg ikke har fått det til godt nok, men hos Final fungerer det utmerket ved at disse detaljene ikke "kler av" dårlige opptak, men bare forteller hva som finnes der. Imponerende rett og slett.
Bassen opplevdes litt slank i begynnelsen, noe jeg forstår når jeg kommer tilbake til mitt eget oppsett som spiller med en mye mer volumiøs bass som et nullpunkt. Finals oppsett spiller veldig tørt og presist i bassen med en egneskap jeg ikke har hørt før ved at det virker som det blir mer og mer dynamikk jo kraftigere anslagene der vanlige anlegg ofte diffrensierer bedre når det spiller svakt og puslete, men komprimerer litt når det virkelig braker løs. Litt motsatt her.
Den DPen hadde full kontroll hele kvelden og imponerte stort, men liknet egentlig ikke noen forsterker jeg har hørt før. Som nevnt over passet den ikke innenfor den typiske rammen for klasse AB forsterkere. Spennende rett og slett. I ren sammeligning er jeg overbevist om at selv en Hypex Ncore 1000 hadde hatt problemer med å henge med i svingene. Kanskje vi skal sammenligne ved en anledning?
Tilbake til 0-punktet i bassen. Jeg har ingen klar preferanse på hvor nullpunktet skal være så lenge det fungerer og forandrer seg med innspillingen, men var litt overrasket over hvor mye jeg satte pris på den tørre presise klare bassen i løpet av kvelden. Måtte virkelig høre noen timer på eget anlegg før jeg godtok at jeg har tunet nullpunktet til mer utflytende her i dag.
Responsene til Final spiller ganske forskjellig fra mine. Det må være en ganske annen avrullig. Mistenker at de ruller av tidligere enn mine, men seinere for slik dypbass får ikke jeg ut av mine her. Fasinerende hva to enkle titommer kan utgjøre med rette forsterkeriet.
Alt i alt et særdeles vellykket oppsett i mine ører og jeg koste meg glugg. I disse tider hvor mange er opptatt av akustikk, aktiv deling, svære subbasstårn og DSP er det jo gøy å høre at det fortsatt går an på "gamlemåten" også. I det siste har jeg hørt både Impulse og Final sitt som går etter renest mulig signal og den gjengivelsen fasinerer like mye som de andre retningene.
Faktisk har jeg meget lite negativt å sette fingeren på og det vil jeg si er meget sjeldent.
Tusen takk for at jeg fikk komme! Tiden fløy alt for fort i godt selskap med en god DJ.
Nå sommer og internettfri modus på igjen.