Det må vel være mye bedre det,en å feks sitte i et rom med musikk man misliker jævlig.Var i et rom uten hifi engang, det var helt forferdelig.
Det er ved sånne tilfeller det blir håndgemeng.Det må vel være mye bedre det,en å feks sitte i et rom med musikk man misliker jævlig.Var i et rom uten hifi engang, det var helt forferdelig.
Jeg er faktisk positiv hvis der står en illusion af et piano foran mig som jeg kan forveksle med et live-piano, så skider jeg hul hvad mærke det er.Forsåvidt, men hvilket piano lyder det som? Jeg fusker selv med å spille gitar til hjemmebruk,Men lytter man efter naturtro-lyd fra instrumenter (bruger en reference) så er det knapt så vigtigt, den lyd den struktur musikinstrumenter har er der uanset rummets beskaffenhed, et piano lyder som et piano uanset hvor det spiller, ligeså med andre ikke elektrisk forstærkede instrumenter,og alle genkender når musikinstrumenterne lyder helt rigtigt/live.
Men du VET ikke hvordan det skal låte, dermed har du heller ikke fasiten på hvordan ditt anlegg skal låte, har du vel?Jeg er faktisk positiv hvis der står en illusion af et piano foran mig som jeg kan forveksle med et live-piano, så skider jeg hul hvad mærke det er.Forsåvidt, men hvilket piano lyder det som? Jeg fusker selv med å spille gitar til hjemmebruk,Men lytter man efter naturtro-lyd fra instrumenter (bruger en reference) så er det knapt så vigtigt, den lyd den struktur musikinstrumenter har er der uanset rummets beskaffenhed, et piano lyder som et piano uanset hvor det spiller, ligeså med andre ikke elektrisk forstærkede instrumenter,og alle genkender når musikinstrumenterne lyder helt rigtigt/live.
OK, men jeg vil gjerne at en Bösendorfer lyder som en Bösendorfer og ikke som en Steinway eller noe helt annet. Mikrofonteknikken og innspillingslokalet har selvsagt også mye å si, men det er mye mer her enn at det "lyder som et eller annet live piano".Jeg er faktisk positiv hvis der står en illusion af et piano foran mig som jeg kan forveksle med et live-piano, så skider jeg hul hvad mærke det er.
Musikksmaken er jo så forskjellig, likeså lytteren, så dette blir det bare tåpelig å diskutere. Men uten musikk, så sitter du jo bare der og lytter til 50Hz brum, eller sus fra høyttalerene eller hva som ellers gjenstår. Det blir vel litt kjedelig i lengden blir det ikke det da? Du holder vel ikke på med denne hobbyen fordi du er så opptatt av å lytte til anlegget i seg selv vel??? Jeg mener - du spiller vel musikk på det??? Sånn sett må musikken bli viktigere enn både rommet og utstyret. Noen er jo happy med en lommeradio - mens andre sverger til utstyr GALORE. Men jeg vil vel hevde at de alle har til felles at de spiller musikk på anleggene sine. For øvrig kan Kortvarig ta seg en bolleEr redd du har misforstått litt ja.![]()
Mange som glemmer at om musikken tiltaler og er innspilt på en kvalitetsbevisst måte tilgir man ofte noen, objektivt sett, små unoter i oppsettet. Derfor hevder jeg fortsatt at lytteren er den viktigste faktoren og at absoluttene kortvarig, så aggressivt forfekter beviselig ikke betyr alt for en vellydende musikkopplevelse.
Only A Sith Deals In Absolutes
Ikke med Rudy Van Gelder bak spakeneFor å si det sånn! Et piano vil alltid låte som et piano
Om lyden kommer ut av pianoet live, eller om lyden kommer ut av en tivoliradio. Går ikke ann å tro det er noe annet.
Det vil låte som et piano selv under vann![]()
Vi som spiller selv hører lett forskjell mellom forskjellige modeller, også innen samme merke.Hvis du hører forskjell på Bøsendorfer og Steinway så er det vel på grunn av de feite SØLVKABLENE det da![]()
Poenget mitt er helt enkelt at dette ikke er en sport hvor man er nødt til å etterkomme et sett med regler for å få lov til å være med. Tror at de svakeste leddene er overgangene, elektronikk til elektromekanikk og elektromekanikk til luft, samt at man gjør mye galt på innspillingssiden til tider. Det er mye å spille på og alle valg man tar innebærer et kompromiss. Hvilke kompromisser en velger å leve med er opp til hver enkelt utøver. Det er nå også i mine øyne grunnen til at miljøet her inne er så heftet med kjekling. Så ja, den som hevder å sitte på det absolutt rette svaret bør ta seg en bolle.Musikksmaken er jo så forskjellig, likeså lytteren, så dette blir det bare tåpelig å diskutere.
General Electric oks - General Electric.... 8)Sover ikke om natten lenger, da jeg er ganske sikker på at det er 10A/C Moeller sikringen i sikringsskapet som lager 110Hz peaken i anlegget mitt!Sikringer er den nye kabelen nå.
Skulle ha montert Schneider i stedet!![]()
Uten riktige sikringer i sikringsskapet er livet helt meningsløst - alle investeringer i audio meningsløse - potensialet kun 23,6 % utnyttet - bare å sjekke inn på audio avdelingen på Gaustad. - ikke glem å sende en oppdatering på HFS innimellom medisininntakeneGeneral Electric oks - General Electric.... 8)Sover ikke om natten lenger, da jeg er ganske sikker på at det er 10A/C Moeller sikringen i sikringsskapet som lager 110Hz peaken i anlegget mitt!Sikringer er den nye kabelen nå.
Skulle ha montert Schneider i stedet!![]()
Uten riktige sikringer i sikringsskapet er livet helt meningsløst - alle investeringer i audio meningsløse - potensialet kun 23,6 % utnyttet - bare å sjekke inn på audio avdelingen på Gaustad. - ikke glem å sende en oppdatering på HFS innimellom medisininntakeneGeneral Electric oks - General Electric.... 8)Sover ikke om natten lenger, da jeg er ganske sikker på at det er 10A/C Moeller sikringen i sikringsskapet som lager 110Hz peaken i anlegget mitt!Sikringer er den nye kabelen nå.
Skulle ha montert Schneider i stedet!![]()
Final
Nej begrebet hifi har reelt ikke noget med musik at gøre , det er som sagt en særlig naturtro-gengivelse som kan være hvad som helst, et tog ,en lastbil, et autoværksted, fugle, der er et facit, et facit som ingen har problemer med at accepterer i forbindelse med eksempelvis billedgengivelse. Og det er kun os mennesker som kan vurderer resultatet.Mulig jeg har misforstått hele greia, men er ikke musikken viktigst da![]()
Endelig en som fatte hvad jeg prøver at udtrykke , ja har man en rigtig/naturtro gengivelse foran sig af et piano så er det sikkert ikke noget problem for kenderer (dem som interesserer sig for dette) at sige om det er det og det mærke, ligeså med andre instrumenter.Stemmegjenkjennelse fungerer selv gjennom dårlige telefonhøyttalere og dette gjelder jo musikk også. Et piano låter som et piano selv om diskanten er sprengt. Det jeg regner med Extremesound sikter til er at det låter som om pianoet står i rommet. Det er ikke like lett og jeg tipper at hvis man oppnår det så vil man også ganske lett høre forskjell mellom ulike pianomodeller.
For ikke å snakke om 80A NH patronene i inntaket!! Siden jeg jobber i energibransjen så kan jeg jo også skifte 125A sikringene i fordeling, 400A sikringene i nettstasjonen, og 10A sikringene på høyspentsiden av trafoen!Uten riktige sikringer i sikringsskapet er livet helt meningsløst - alle investeringer i audio meningsløse - potensialet kun 23,6 % utnyttet - bare å sjekke inn på audio avdelingen på Gaustad. - ikke glem å sende en oppdatering på HFS innimellom medisininntakeneGeneral Electric oks - General Electric.... 8)Sover ikke om natten lenger, da jeg er ganske sikker på at det er 10A/C Moeller sikringen i sikringsskapet som lager 110Hz peaken i anlegget mitt!Sikringer er den nye kabelen nå.
Skulle ha montert Schneider i stedet!![]()
Final
Du har enda ikke svart på det jeg spør om, du unngår vel ikke litt vanskelig spørsmål vel?Endelig en som fatte hvad jeg prøver at udtrykke , ja har man en rigtig/naturtro gengivelse foran sig af et piano så er det sikkert ikke noget problem for kenderer (dem som interesserer sig for dette) at sige om det er det og det mærke, ligeså med andre instrumenter.Stemmegjenkjennelse fungerer selv gjennom dårlige telefonhøyttalere og dette gjelder jo musikk også. Et piano låter som et piano selv om diskanten er sprengt. Det jeg regner med Extremesound sikter til er at det låter som om pianoet står i rommet. Det er ikke like lett og jeg tipper at hvis man oppnår det så vil man også ganske lett høre forskjell mellom ulike pianomodeller.
Som hvis man hører en bil , så er der straks nogle som kan sige hvad mærke det drejer sig om , jeg må indrømme jeg hører bare en bil. (og et piano) men naturligvis hører jeg forskelle men det er stadigvæk en bil eller et piano
Ok, her er min liste av tiltak:Kanskje det hadde blitt enda bedre om noen kom med konkrete tiltak som er utført i sine rom for å forbedre akustikken?
Evt de som ikke har gjort en dritt og det låter bra likevel?
Mvh
oks
Er lavt under take hos deg ANM vis takplatene dine er oppgitt i cm + dei er fritt hengene![]()
Spørsmålet er vel hva som har størst innvirkning. Eller hvor legger man ressursene for å best mulig lyd utifra et budsjett.Spørsmålet man startet tråden med, "Betyr rom eller hifien mest?" er totalt feil..
Selv om det finnes noen få unntak, er rom og hi-fi to faktorer som jobber sammen og utfyller hverandre.
Det blir som å spørre om hvilken komponent i et 2-komponentlim som betyr mest.
Det er samspillet mellom rommet, hi-fi og egne preferanser som gir de gode musikkopplevelsene.
Man kan si noe utifra rommets dimensjoner, men først og fremst må det måles.Noob spørsmål:
Hvordan vet man at man har dårlig rom(for en uerfaren høyttaler kar)?
Murvegg? Dårlig takhøyde osv? Er vindu negativt? Har alltid hatt lyst å sitte og se ut av vinduet mens jeg nyter musikk
La oss si du egentlig har 100k til hifi, men rommet er dårlig, da kan du kutte budsjettet til anlegg i to?
Om du føler at du nyter musikk beste med litt utsikt har du jo svaret selv.Er vindu negativt? Har alltid hatt lyst å sitte og se ut av vinduet mens jeg nyter musikk
En rask test du kan gjøre et å få hjelp av en kompis.Noob spørsmål:
Hvordan vet man at man har dårlig rom(for en uerfaren høyttaler kar)?
Murvegg? Dårlig takhøyde osv? Er vindu negativt? Har alltid hatt lyst å sitte og se ut av vinduet mens jeg nyter musikk
La oss si du egentlig har 100k til hifi, men rommet er dårlig, da kan du kutte budsjettet til anlegg i to?
Litt bakgrunn: Hos meg står anlegget i kortenden av en dobbel stue med skyvedører i overgangen mellom de to rommene. Når de står åpne er det ca 11 m fra ende til ende, 5,7 m sidelengs og 2,88 m takhøyde. Høyttalerne står ca 1 m fra kortvegg i den ene enden, lytteposisjon ca 2 m fra de åpne dobbeldørene. Rommene er normalt møblert. Parkettgulv, trepanel og tapetserte gipsplater på veggene, trepanel i taket. Et akustisk behagelig rom å være i. Rommet er ikke helt symmetrisk, ettersom det er et karnapp med en sofa nær førsterefleksjonspunktet på den ene siden og en jernovn med pusset mur bak på den andre.Kanskje det hadde blitt enda bedre om noen kom med konkrete tiltak som er utført i sine rom for å forbedre akustikken?
Tiltak hos meg eller som er på vei opp, er fortsatt ikke ferdig med å jobbe med det siden de nye høyttalerne er akkurat oppe.Kanskje det hadde blitt enda bedre om noen kom med konkrete tiltak som er utført i sine rom for å forbedre akustikken?
Evt de som ikke har gjort en dritt og det låter bra likevel?
Mvh
oks