Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    En slik bil skulle kostet 200' så hadde det stått en på gården her før uka var omme!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.416
    Antall liker
    1.255
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^ det der er for øvrig tullball, som nevnt flere ganger på dette forum.

    Norge er 90%+ vannkraft. Punktum. Resten er en papirøvelse.
    Det er fysisk umulig å selge 80% av norsk vannkraft til utlandet uansett om vi av en eller annen grunn skulle ønske å gjøre det, og det er akkuart like umulig å importere 80%+ av det norske strømforbruket. Da mener jeg fysisk umulig som i fitte umulig da det ikke eksisterer i nærheten av nok overføringskapasitet til å gjøre noe slikt.
    Så NVE vet ikke hva de gjør?
    Politikk for å skru prisen opp , og politikk er som kjent ikke å stole på.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår at weld ble oppbrakt, da denne falske statistikken dras frem til stadighet. Sannheten er at vi har veldig liten overføringskapasitet til utlandet, følgelig blir godt over 90% av norsk vannkraftproduksjon forbrukt i Norge. Men vi selger grønn kraft sertifikater til kraftselskap nede i Europa, som så later som om strømmen tyskerne får fra kullkraftverk er ren norsk strøm. Vi får svarte sertifikater i retur, slik at vi kan late som om vår vannkraft er kullkraft.
    But what's the point? Er det en dyp sannhet i det hele jeg ikke får med meg?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.192
    Antall liker
    14.741
    Nei. Systemet skal bidra til mer utbygging av ren kraft. For Norge bli det bare rart siden "all" kraft her er ren allerede.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.343
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Likevel, så langt er det logisk nok. Og det virker. Hardingfeles tabell på forrige side viser hvordan ny produksjon av vann- og vindkraft endrer kraftbalansen på nettet, fortrenger den lille importen som har vært, og i stedet øker krafteksporten. Det er et overskudd av ren strøm på det nordiske nettet.

    Men for min del slet jeg litt med logikken da jeg tegnet strømabonnement med "grønn" opprinnelsesgaranti for å slippe den evindelige diskusjonen om at det "egentlig" er kullkraft i stikkontakten når jeg lader elbilen. Det er ikke det, og det har det aldri vært, men nå har jeg også papir på det.

    Det ulogiske var at strømabonnement med opprinnelsesgaranti kostet mindre pr kWh enn et uten. Det tyder på at nordmenn er villige til å betale ekstra for å kunne late som om det er (litt) kullkraft i stikkontakten, heller enn å være garantert fornybar energi. Forstå det den som kan.

    obelix.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.952
    Antall liker
    1.319
    Hvis de hadde lagd den med samme størrelse på sidevindu forran og bak, hadde i3 lett blitt en konkurrent til 1-serien vår.
    Den ser veldig mye bedre ut uten elbil felger, men de bakvinduene får meg til å tenke på en buss
    Her har Tesla vært flinke og laget en elbil som ser ut som en bil. Jeg forstår ikke hvorfor en bil på død og liv skal ha star trek design bare fordi den har elektrisk drivlinje.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
    Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.

    Så da så!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
    Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.

    Så da så!
    Tror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
    Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.

    Så da så!
    Tror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.
    Og prøver du den, er du solgt. Madamen låner den - får den ikke tilbake lengre.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Det kan jeg tenke meg!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er fremdeles lysten på en i3, men vi frakter ski og kajakk når vi er på tur i nærområdet så med en i3 uten muligheter til å få festet takstativ utgår denne desverre.

    Er fortsatt på utkikk etter bil da jeg så meg nødt til å avbryte handelen med eieren av en e-up. Mannen ville ha 90000,- i depositum før jeg fikk kommet meg ned for å se på bilen. Tok ikke sjansen når han for 3 eller 4 gang ringte og maste om penger på under et døgn.

    Jakten fortsetter..
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
    Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.

    Så da så!
    Tror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.
    Du ER faktisk kappevenderen :)
    Så mye pes som du har utdelt når det gjelder elbiler tidligere...

    Er det forresten noe bevegelse på USA-forsendelsen ennå:confused:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.416
    Antall liker
    1.255
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er fremdeles lysten på en i3, men vi frakter ski og kajakk når vi er på tur i nærområdet så med en i3 uten muligheter til å få festet takstativ utgår denne desverre.

    Er fortsatt på utkikk etter bil da jeg så meg nødt til å avbryte handelen med eieren av en e-up. Mannen ville ha 90000,- i depositum før jeg fikk kommet meg ned for å se på bilen. Tok ikke sjansen når han for 3 eller 4 gang ringte og maste om penger på under et døgn.

    Jakten fortsetter..
    Men du er vel ikke på tur med kajakk og ski hver dag, og du hadde en annen bil - sant ? Jeg løste mitt problem med å få kajakken med ved å melde meg inn i en lokal kajakk-klubb med en haug forskjellige kajakker. Har aldri padelet så mye, utolig praktisk og kan velge en ny type nesten hver gang. Fare for at den som henger i garasjen blir solgt gitt.

    Synes det er dumt at spesieller til som hengerfeste, manglende takstativ og avstand til hytta skal avgjøre valget !
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.416
    Antall liker
    1.255
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Overskriften er elbiler :mad: Ingen med erfaring medi3?


    Noen her som har erfaring med i3?
    Det er faktisk folk som fortsatt er i arbeid på denne tiden av døgnet....
    I Norge jobbes det 24/7. Ingeniører ikke unntatt! :)
    Bortsett fra det - var det noe du lurte på ?

    Er som sagt meget fornøy:

    Pluss:
    -liker utseende på bilen utvendig
    -liker utseeende innvendig nesten bedre da man sitter høyt og har god avstand til instumenter, som en SUV. Fint for oss som har kommer i lesebrille alder
    -veldig kjapp, nesten for sprek i enkelte situasjoner. 0-100 på 7 sekunder.
    -bakvendte bakdører er praktisk men kun når man er få i familien
    -veldig godt skrudd - ikke et knirk noe sted
    -bilen er laget fra bunnen av som elbil og alt som ikke trenger service er gjemt unna. Du slipper et stort halvtomt motorrom som mange har
    -mer en god nok rekkevidde for daglig bruk og hurtiglader som fikser langturene greit
    -tilnærmet rustfri
    -bilen er altid på nett og kan fjernstyres med app.

    Minus:
    -smale hjul med lite luft i dekkene og stiv fjering som gjør bilen litt stumpete over fartsperrer og ujevnt underlag
    -veldig direkte styring som er fin etter et par turer men som gjør bilen vinglete ved de første turene
    -noe vindutsatt
    -ikke hengerfeste eller takstativ. Det finnes mulighet for å feste stativ med sugekopp og man kan ettermontere hengerkule for sykkel og ski stativ

    Sikker andre ting og, og for en morroklump som deg kan du jo parkere bilen litt unna der du sitter og så venter du til det kommer noen å stikker nesa borti bilen - da fjernoppererer du hornet. Drawbacket er at hornet er rimelig enklet men effekten på den som titter er morsom ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er fremdeles lysten på en i3, men vi frakter ski og kajakk når vi er på tur i nærområdet så med en i3 uten muligheter til å få festet takstativ utgår denne desverre.

    Er fortsatt på utkikk etter bil da jeg så meg nødt til å avbryte handelen med eieren av en e-up. Mannen ville ha 90000,- i depositum før jeg fikk kommet meg ned for å se på bilen. Tok ikke sjansen når han for 3 eller 4 gang ringte og maste om penger på under et døgn.

    Jakten fortsetter..
    Men du er vel ikke på tur med kajakk og ski hver dag, og du hadde en annen bil - sant ? Jeg løste mitt problem med å få kajakken med ved å melde meg inn i en lokal kajakk-klubb med en haug forskjellige kajakker. Har aldri padelet så mye, utolig praktisk og kan velge en ny type nesten hver gang. Fare for at den som henger i garasjen blir solgt gitt.

    Synes det er dumt at spesieller til som hengerfeste, manglende takstativ og avstand til hytta skal avgjøre valget !
    De stedene vi padler finnes det ikke kajakklubber desverre.
    Som sagt i3 er favoritten. Mulig jeg klarer å overbevise fruen ( og meg selv ) men da må det dukke opp en i nærheten med riktig pris.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.648
    Antall liker
    7.330
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er fortsatt på utkikk etter bil da jeg så meg nødt til å avbryte handelen med eieren av en e-up. Mannen ville ha 90000,- i depositum før jeg fikk kommet meg ned for å se på bilen. Tok ikke sjansen når han for 3 eller 4 gang ringte og maste om penger på under et døgn.
    90 lapper i depositum på et usett privatkjøp!?! Mannen må ha drukket seg fra sans og samling og vært i beit for penger til mere brennevin...

    hvis det derimot var firmakjøp, så skal man og være forsiktig. Det er mange som har gått i baret med firmaer som f.eks. Tailor Made Cars. Forhåndsbetalt bilen, og så har ikke TMC penger til å betale avgiftene, så gubben får registrert bilen...

    Johan-Kr
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Det er faktisk folk som fortsatt er i arbeid på denne tiden av døgnet....
    I Norge jobbes det 24/7. Ingeniører ikke unntatt! :)
    Bortsett fra det - var det noe du lurte på ?

    Er som sagt meget fornøy:

    Pluss:
    -liker utseende på bilen utvendig
    -liker utseeende innvendig nesten bedre da man sitter høyt og har god avstand til instumenter, som en SUV. Fint for oss som har kommer i lesebrille alder
    -veldig kjapp, nesten for sprek i enkelte situasjoner. 0-100 på 7 sekunder.
    -bakvendte bakdører er praktisk men kun når man er få i familien
    -veldig godt skrudd - ikke et knirk noe sted
    -bilen er laget fra bunnen av som elbil og alt som ikke trenger service er gjemt unna. Du slipper et stort halvtomt motorrom som mange har
    -mer en god nok rekkevidde for daglig bruk og hurtiglader som fikser langturene greit
    -tilnærmet rustfri
    -bilen er altid på nett og kan fjernstyres med app.

    Minus:
    -smale hjul med lite luft i dekkene og stiv fjering som gjør bilen litt stumpete over fartsperrer og ujevnt underlag
    -veldig direkte styring som er fin etter et par turer men som gjør bilen vinglete ved de første turene
    -noe vindutsatt
    -ikke hengerfeste eller takstativ. Det finnes mulighet for å feste stativ med sugekopp og man kan ettermontere hengerkule for sykkel og ski stativ

    Sikker andre ting og, og for en morroklump som deg kan du jo parkere bilen litt unna der du sitter og så venter du til det kommer noen å stikker nesa borti bilen - da fjernoppererer du hornet. Drawbacket er at hornet er rimelig enklet men effekten på den som titter er morsom ;)
    Flott oppsummering - meget praktisk. Alle de fordelene du nevner er helt relevante, ulempene er ikke vesentlige - har egen kassebil med kajakkstativ og god plass til sykler etc. Kjenner igje den direkte styringen - har det p min Vito (ekstra lett servo) og vil ikke unnvære det når en er vant til det!

    Kanskje det bærer mot prøving..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
    Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.

    Så da så!
    Tror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.
    Du ER faktisk kappevenderen :)
    Så mye pes som du har utdelt når det gjelder elbiler tidligere...

    Er det forresten noe bevegelse på USA-forsendelsen ennå:confused:
    For noe tøys! Kun Tesla jeg har uttalt meg negativt om (eller rettere sagt objektivt...) da jeg nevnte at "S" sto for "Stranded Whale" hvilket jeg fortsatt mener.

    En glimrende beskrivelse ført i pennen opprinnelig av en annen medforumist med øyne for design! Har for øvrig ingen ting med at fremdriftssystemer er drevet av strøm å gjøre, det er vel ok..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.416
    Antall liker
    1.255
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Glemte en viktig ting og det er en pedal kjøringen man praktiserer i i3. Bilen har en meget kraftig regenerering som gjør at bilen bremser gradvis mer og mer ettersom man går av gassen. I praksis kjører man bilen kun med gassen og er skjelden bortpå bremsen. Suverent spesielt i kø. Folk som liker å seile liker det ikke - jeg synes det er helt suverent.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Den nye i3-en, med dobbelt så stort batterikapasitet (uten at batteriet er vesentlig større eller tyngre) ser interessant ut. Når du kan regne med ca 25 mil på strøm kan man i praksis glemme rekkeviddeangsten i det daglige. Skulle jeg hatt en ny bil nå, ville den ligge høyt oppe på ønskelisten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.252
    Antall liker
    11.102
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En elbil som går 25 mil (eller i hvert fall garantert 20 på en dårlig dag) uten alt for tung batteripakke er en utmerket nr 2 bil som dekker alt unntatt ferieturer og langpendling. Hvis vi blir sittende med 2 biler på sikt, så vil nr 2 definitivt være en elbil med såpass til egenskaper. Om man liker designet på i3 er en annen sak, jeg merker at man venner seg til det meste over tid. BMW skal dog ha kred for å ha designet en elbil som elbil fra bunnen av, og jeg liker konseptet med plastkarosseri og potensielt lite rust. Men jeg tror jo at tilbudet av velkonstruerte elbiler vil øke kraftig de nærmeste 2-3-4 årene, og personlig føler jeg ikke det er et must å ha BMW logoen i grillen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.416
    Antall liker
    1.255
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den nye i3-en, med dobbelt så stort batterikapasitet (uten at batteriet er vesentlig større eller tyngre) ser interessant ut. Når du kan regne med ca 25 mil på strøm kan man i praksis glemme rekkeviddeangsten i det daglige. Skulle jeg hatt en ny bil nå, ville den ligge høyt oppe på ønskelisten.
    50% økning...

    For øvrig greier det fleste seg greit med en 10 mil kapasitet da det fleste kjører rundt 3-4 mil om dagen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.192
    Antall liker
    14.741
    En bil nr. 2 trenger ikke 20-25 mil rekkevidde med mindre man har ganske sære behov i det daglige. Gitt at en større batteripakke nødvendigvis må koste en god del mer enn en mindre pakke så er det rasjonelle rent økonomisk å bruke bil nr. 1 de gangene bil nr. 2 ikke duger. Når man har kun en bil og det er en elbil blir rekkevidden mye viktigere.

    Om man har valgt å ha to biler og en av de har "ubegrenset" rekkevidde (les: går på bensin eller diesel) så holder det at bil nr. 2 dekker daglig småkjøring året rundt. Hvor langt dette er varierer selvsagt fra person til person, men så mye som 20 mil på en dag er det neppe veldig mange som kjører hyppig.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Nordmenn kjører i snitt ca 33,5km/dag i personbiler.
    Vi er europamestere i bilkjøring - dagsavisen.no

    Mest bilbruk i Oslo/Akershus:
    Biler i alt som er registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene. Gjennomsnittlig kjørelengde i Oslo og Akershus var henholdsvis 14 808 og 14 353 kilometer i 2014. Personbiler registrert i Rogaland ble i gjennomsnitt kjørt 11 481 kilometer i 2014. Dette var lavest i landet.

    40km/dag i snitt i Oslo.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.678
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Den nye i3-en, med dobbelt så stort batterikapasitet (uten at batteriet er vesentlig større eller tyngre) ser interessant ut. Når du kan regne med ca 25 mil på strøm kan man i praksis glemme rekkeviddeangsten i det daglige. Skulle jeg hatt en ny bil nå, ville den ligge høyt oppe på ønskelisten.
    50% økning...

    For øvrig greier det fleste seg greit med en 10 mil kapasitet da det fleste kjører rundt 3-4 mil om dagen.
    50% ja, ikke dobbel så stor.
    Priset nettopp en i3 med full pakke av alt, inklusive hurtiglader. 350'. 25 mil rekkevidde. Hurtiglader. Da er vi der en el-bil bør ligge prismessig for å bli en bil hvermannsen kan vurdere.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.192
    Antall liker
    14.741
    Nordmenn kjører i snitt ca 33,5km/dag i personbiler.
    Vi er europamestere i bilkjøring - dagsavisen.no

    Mest bilbruk i Oslo/Akershus:
    Biler i alt som er registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene. Gjennomsnittlig kjørelengde i Oslo og Akershus var henholdsvis 14 808 og 14 353 kilometer i 2014. Personbiler registrert i Rogaland ble i gjennomsnitt kjørt 11 481 kilometer i 2014. Dette var lavest i landet.

    40km/dag i snitt i Oslo.
    Det mest relevante er strengt tatt hvor ofte man kjører lengre enn "kort". Det gir en indikator på hvor mange ganger rekkevidde er et faktisk problem. Dersom dette tallet er stort er kortrekkeviddebil ikke veldig praktisk, dersom det er (svært) lavt så bør man eventuelt se på å låne/leie bil de svært få gangene det er et tema, eventuelt vurdere om man er villig til å bruke lang tid på turen med hyppige ladestopp. Uansett er "timelønnen" astronomisk kontra å ha en annen bil stående som det kun er behov for noen veldig få ganger i løpet av året.

    Jeg tror det etter hvert vil komme økt bevissthet rundt hva man faktisk bruker og trenger bil til, da vil folk etter hvert tenke annerledes.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Nordmenn kjører i snitt ca 33,5km/dag i personbiler.
    Vi er europamestere i bilkjøring - dagsavisen.no

    Mest bilbruk i Oslo/Akershus:
    Biler i alt som er registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene. Gjennomsnittlig kjørelengde i Oslo og Akershus var henholdsvis 14 808 og 14 353 kilometer i 2014. Personbiler registrert i Rogaland ble i gjennomsnitt kjørt 11 481 kilometer i 2014. Dette var lavest i landet.

    40km/dag i snitt i Oslo.
    Det mest relevante er strengt tatt hvor ofte man kjører lengre enn "kort". Det gir en indikator på hvor mange ganger rekkevidde er et faktisk problem. Dersom dette tallet er stort er kortrekkeviddebil ikke veldig praktisk, dersom det er (svært) lavt så bør man eventuelt se på å låne/leie bil de svært få gangene det er et tema, eventuelt vurdere om man er villig til å bruke lang tid på turen med hyppige ladestopp. Uansett er "timelønnen" astronomisk kontra å ha en annen bil stående som det kun er behov for noen veldig få ganger i løpet av året.

    Jeg tror det etter hvert vil komme økt bevissthet rundt hva man faktisk bruker og trenger bil til, da vil folk etter hvert tenke annerledes.
    Her var det ikke mye tendenser til eierglede å spore.
    Hva med å leie en seilbåt istedenfor eie? For 14 dager om sommeren kan man leie seg en Røkke-båt og det koster mindre.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn