erato
Æresmedlem
Nei.Overskriften er elbiler Ingen med erfaring medi3?
Noen her som har erfaring med i3?
Men dinside hadde en grei omtale av den siste modellen:
Testet: BMW i3 94AH (33kWh) - DinSide
Nei.Overskriften er elbiler Ingen med erfaring medi3?
Noen her som har erfaring med i3?
Ingeniøren har vel en slik.Overskriften er elbiler Ingen med erfaring medi3?
Noen her som har erfaring med i3?
Jepp - et år med bilen, veldig fornøyd og av det morsomste å kjøre...Noen her som har erfaring med i3?
Politikk for å skru prisen opp , og politikk er som kjent ikke å stole på.Så NVE vet ikke hva de gjør?^ det der er for øvrig tullball, som nevnt flere ganger på dette forum.
Norge er 90%+ vannkraft. Punktum. Resten er en papirøvelse.
Det er fysisk umulig å selge 80% av norsk vannkraft til utlandet uansett om vi av en eller annen grunn skulle ønske å gjøre det, og det er akkuart like umulig å importere 80%+ av det norske strømforbruket. Da mener jeg fysisk umulig som i fitte umulig da det ikke eksisterer i nærheten av nok overføringskapasitet til å gjøre noe slikt.
Det er faktisk folk som fortsatt er i arbeid på denne tiden av døgnet....Overskriften er elbiler Ingen med erfaring medi3?
Noen her som har erfaring med i3?
But what's the point? Er det en dyp sannhet i det hele jeg ikke får med meg?Jeg forstår at weld ble oppbrakt, da denne falske statistikken dras frem til stadighet. Sannheten er at vi har veldig liten overføringskapasitet til utlandet, følgelig blir godt over 90% av norsk vannkraftproduksjon forbrukt i Norge. Men vi selger grønn kraft sertifikater til kraftselskap nede i Europa, som så later som om strømmen tyskerne får fra kullkraftverk er ren norsk strøm. Vi får svarte sertifikater i retur, slik at vi kan late som om vår vannkraft er kullkraft.
Var en av de første som kjøpte denne. Fikk den i begynnelsen av Februar 2014.Jepp - et år med bilen, veldig fornøyd og av det morsomste å kjøre...Noen her som har erfaring med i3?
I Norge jobbes det 24/7. Ingeniører ikke unntatt!Det er faktisk folk som fortsatt er i arbeid på denne tiden av døgnet....Overskriften er elbiler Ingen med erfaring medi3?
Noen her som har erfaring med i3?
Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
Hvem husker ikke Bokløv stilen og når Mercedes kom med de skråttliggende frontlyktene?Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
Tror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
Så da så!
Og prøver du den, er du solgt. Madamen låner den - får den ikke tilbake lengre.Tror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
Så da så!
Du ER faktisk kappevenderenTror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
Så da så!
Men du er vel ikke på tur med kajakk og ski hver dag, og du hadde en annen bil - sant ? Jeg løste mitt problem med å få kajakken med ved å melde meg inn i en lokal kajakk-klubb med en haug forskjellige kajakker. Har aldri padelet så mye, utolig praktisk og kan velge en ny type nesten hver gang. Fare for at den som henger i garasjen blir solgt gitt.Jeg er fremdeles lysten på en i3, men vi frakter ski og kajakk når vi er på tur i nærområdet så med en i3 uten muligheter til å få festet takstativ utgår denne desverre.
Er fortsatt på utkikk etter bil da jeg så meg nødt til å avbryte handelen med eieren av en e-up. Mannen ville ha 90000,- i depositum før jeg fikk kommet meg ned for å se på bilen. Tok ikke sjansen når han for 3 eller 4 gang ringte og maste om penger på under et døgn.
Jakten fortsetter..
Bortsett fra det - var det noe du lurte på ?I Norge jobbes det 24/7. Ingeniører ikke unntatt!Det er faktisk folk som fortsatt er i arbeid på denne tiden av døgnet....Overskriften er elbiler Ingen med erfaring medi3?
Noen her som har erfaring med i3?
De stedene vi padler finnes det ikke kajakklubber desverre.Men du er vel ikke på tur med kajakk og ski hver dag, og du hadde en annen bil - sant ? Jeg løste mitt problem med å få kajakken med ved å melde meg inn i en lokal kajakk-klubb med en haug forskjellige kajakker. Har aldri padelet så mye, utolig praktisk og kan velge en ny type nesten hver gang. Fare for at den som henger i garasjen blir solgt gitt.Jeg er fremdeles lysten på en i3, men vi frakter ski og kajakk når vi er på tur i nærområdet så med en i3 uten muligheter til å få festet takstativ utgår denne desverre.
Er fortsatt på utkikk etter bil da jeg så meg nødt til å avbryte handelen med eieren av en e-up. Mannen ville ha 90000,- i depositum før jeg fikk kommet meg ned for å se på bilen. Tok ikke sjansen når han for 3 eller 4 gang ringte og maste om penger på under et døgn.
Jakten fortsetter..
Synes det er dumt at spesieller til som hengerfeste, manglende takstativ og avstand til hytta skal avgjøre valget !
90 lapper i depositum på et usett privatkjøp!?! Mannen må ha drukket seg fra sans og samling og vært i beit for penger til mere brennevin...Er fortsatt på utkikk etter bil da jeg så meg nødt til å avbryte handelen med eieren av en e-up. Mannen ville ha 90000,- i depositum før jeg fikk kommet meg ned for å se på bilen. Tok ikke sjansen når han for 3 eller 4 gang ringte og maste om penger på under et døgn.
Flott oppsummering - meget praktisk. Alle de fordelene du nevner er helt relevante, ulempene er ikke vesentlige - har egen kassebil med kajakkstativ og god plass til sykler etc. Kjenner igje den direkte styringen - har det p min Vito (ekstra lett servo) og vil ikke unnvære det når en er vant til det!Bortsett fra det - var det noe du lurte på ?I Norge jobbes det 24/7. Ingeniører ikke unntatt!Det er faktisk folk som fortsatt er i arbeid på denne tiden av døgnet....
Er som sagt meget fornøy:
Pluss:
-liker utseende på bilen utvendig
-liker utseeende innvendig nesten bedre da man sitter høyt og har god avstand til instumenter, som en SUV. Fint for oss som har kommer i lesebrille alder
-veldig kjapp, nesten for sprek i enkelte situasjoner. 0-100 på 7 sekunder.
-bakvendte bakdører er praktisk men kun når man er få i familien
-veldig godt skrudd - ikke et knirk noe sted
-bilen er laget fra bunnen av som elbil og alt som ikke trenger service er gjemt unna. Du slipper et stort halvtomt motorrom som mange har
-mer en god nok rekkevidde for daglig bruk og hurtiglader som fikser langturene greit
-tilnærmet rustfri
-bilen er altid på nett og kan fjernstyres med app.
Minus:
-smale hjul med lite luft i dekkene og stiv fjering som gjør bilen litt stumpete over fartsperrer og ujevnt underlag
-veldig direkte styring som er fin etter et par turer men som gjør bilen vinglete ved de første turene
-noe vindutsatt
-ikke hengerfeste eller takstativ. Det finnes mulighet for å feste stativ med sugekopp og man kan ettermontere hengerkule for sykkel og ski stativ
Sikker andre ting og, og for en morroklump som deg kan du jo parkere bilen litt unna der du sitter og så venter du til det kommer noen å stikker nesa borti bilen - da fjernoppererer du hornet. Drawbacket er at hornet er rimelig enklet men effekten på den som titter er morsom
For noe tøys! Kun Tesla jeg har uttalt meg negativt om (eller rettere sagt objektivt...) da jeg nevnte at "S" sto for "Stranded Whale" hvilket jeg fortsatt mener.Du ER faktisk kappevenderenTror jeg må overføre deg til hetsetråden! Bilen er praktisk som fy med suicide bakdører, vinduslinjene er forfriskende annerledes - nesten franske og en kjærkommen avveksling til alt standard. Bilen ER bæltøff også! Da så.Aldri blir den hæslige brutalismen i fronten noe som likner styggtøff. Og den vinduslinja langs sidene blir en sjøsjuk av. Det er vel det nærmeste en kommer en forfeilet genmanipulering av en boxer. Uten harmoni i proporsjonene.Bilen er styggtøff den, Dong - det er brillene dine som har for høy THD!
Så da så!
Så mye pes som du har utdelt når det gjelder elbiler tidligere...
Er det forresten noe bevegelse på USA-forsendelsen ennå
50% økning...Den nye i3-en, med dobbelt så stort batterikapasitet (uten at batteriet er vesentlig større eller tyngre) ser interessant ut. Når du kan regne med ca 25 mil på strøm kan man i praksis glemme rekkeviddeangsten i det daglige. Skulle jeg hatt en ny bil nå, ville den ligge høyt oppe på ønskelisten.
50% ja, ikke dobbel så stor.50% økning...Den nye i3-en, med dobbelt så stort batterikapasitet (uten at batteriet er vesentlig større eller tyngre) ser interessant ut. Når du kan regne med ca 25 mil på strøm kan man i praksis glemme rekkeviddeangsten i det daglige. Skulle jeg hatt en ny bil nå, ville den ligge høyt oppe på ønskelisten.
For øvrig greier det fleste seg greit med en 10 mil kapasitet da det fleste kjører rundt 3-4 mil om dagen.
Det mest relevante er strengt tatt hvor ofte man kjører lengre enn "kort". Det gir en indikator på hvor mange ganger rekkevidde er et faktisk problem. Dersom dette tallet er stort er kortrekkeviddebil ikke veldig praktisk, dersom det er (svært) lavt så bør man eventuelt se på å låne/leie bil de svært få gangene det er et tema, eventuelt vurdere om man er villig til å bruke lang tid på turen med hyppige ladestopp. Uansett er "timelønnen" astronomisk kontra å ha en annen bil stående som det kun er behov for noen veldig få ganger i løpet av året.Nordmenn kjører i snitt ca 33,5km/dag i personbiler.
Vi er europamestere i bilkjøring - dagsavisen.no
Mest bilbruk i Oslo/Akershus:
Biler i alt som er registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene. Gjennomsnittlig kjørelengde i Oslo og Akershus var henholdsvis 14 808 og 14 353 kilometer i 2014. Personbiler registrert i Rogaland ble i gjennomsnitt kjørt 11 481 kilometer i 2014. Dette var lavest i landet.
40km/dag i snitt i Oslo.
Her var det ikke mye tendenser til eierglede å spore.Det mest relevante er strengt tatt hvor ofte man kjører lengre enn "kort". Det gir en indikator på hvor mange ganger rekkevidde er et faktisk problem. Dersom dette tallet er stort er kortrekkeviddebil ikke veldig praktisk, dersom det er (svært) lavt så bør man eventuelt se på å låne/leie bil de svært få gangene det er et tema, eventuelt vurdere om man er villig til å bruke lang tid på turen med hyppige ladestopp. Uansett er "timelønnen" astronomisk kontra å ha en annen bil stående som det kun er behov for noen veldig få ganger i løpet av året.Nordmenn kjører i snitt ca 33,5km/dag i personbiler.
Vi er europamestere i bilkjøring - dagsavisen.no
Mest bilbruk i Oslo/Akershus:
Biler i alt som er registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene. Gjennomsnittlig kjørelengde i Oslo og Akershus var henholdsvis 14 808 og 14 353 kilometer i 2014. Personbiler registrert i Rogaland ble i gjennomsnitt kjørt 11 481 kilometer i 2014. Dette var lavest i landet.
40km/dag i snitt i Oslo.
Jeg tror det etter hvert vil komme økt bevissthet rundt hva man faktisk bruker og trenger bil til, da vil folk etter hvert tenke annerledes.