svart-hvitt
Hi-Fi freak
Takk. Måtte faktisk slå opp "stymper".Ja, ja! OlavE er en snillistisk feiging! Og svart-hvitt er en feig stymper som påpeker det! Og jeg er som alltid nøytral og objektiv.
;-)
Takk. Måtte faktisk slå opp "stymper".Ja, ja! OlavE er en snillistisk feiging! Og svart-hvitt er en feig stymper som påpeker det! Og jeg er som alltid nøytral og objektiv.
Jeg skal ikke skryte på meg ekspertkompetanse på verken arkitektur eller hifi, jeg da. Men de to nye diskantene som jeg erstattet de gamle med kostet sånn ca. nøyaktig dobbelt så mange tusen som hva jeg måtte gi for effektforsterkeren. Vet ikke om det faller inn under en en slik billig/dyrt-kombinasjon?I designer og arkitekturverdenen er ofte tegnet på\ en god konstruktør kombinasjonen av enkelt og komplisert, billig og svindyrt. De gutta er mye bedre enn hififolket til å skille Shit from ShinolaIkke noe å være flau over OlavE.
Jeg vurderer selv å hanke inn 2-3 kanskje 4 stk. A500 selv til vinterens DIY prosjekter.
oppdaterte litt for å holde topicSa så brura ogJøss denne tråden har blitt lang
Sant nok. Bønder hele gjengen! Fysj og fy!Den eneste agendaen jeg har klart å lese ut av OlavEs kommentarer på internettet er at han ønsker fred i verden, samt god musikk på veien dit.Etter denne kommentaren så er det vel lov å spørre hva "kvasi" har i stua si som er så fantastisk?Må si jeg har litt problemer med å forstå agendaen din her på sentralen.
Du misjonerer tungt for aktive høyttalere og DSP i stort sett de fleste tråder jeg er innom, men i stua har du (i mine øyne) crap som gjør det motsatte av hva min stereo skal gjøre. Hifi, vet du.. Så?
Og forresten, det å beskylde folk for å ha en "agenda" på ett hifi forum er helt usannsynlig søtt.
Og det synes jeg OlavE fortjener litt hets for!
;-)
Regner med følelsen var god?Jeg skal ikke skryte på meg ekspertkompetanse på verken arkitektur eller hifi, jeg da. Men de to nye diskantene som jeg erstattet de gamle med kostet sånn ca. nøyaktig dobbelt så mange tusen som hva jeg måtte gi for effektforsterkeren. Vet ikke om det faller inn under en en slik billig/dyrt-kombinasjon?I designer og arkitekturverdenen er ofte tegnet på\ en god konstruktør kombinasjonen av enkelt og komplisert, billig og svindyrt. De gutta er mye bedre enn hififolket til å skille Shit from ShinolaIkke noe å være flau over OlavE.
Jeg vurderer selv å hanke inn 2-3 kanskje 4 stk. A500 selv til vinterens DIY prosjekter.
Vet ikke - det kan det selvsagt gjøre. Det er mange variabler, ikke minst de subjektive. Men jeg kan liste opp mange eksempler på gode forsterkere (gode nok) som koster brøkdeler av diskanter som er virkelig gode, og hvor pengefordelingen slår ut i et bedre sluttresultat. Mange som ser seg blinde (nesten fysisk også, p.g.a. blinget) på dyre flotte forsterkere og tenker mindre på bitene som skal omsette elektriske (lett frambragte og formidlete signaler) til noe av det vanskeligste, konvertering til fysiske størrelser, eller lydbølger om du vil. Folk ville blitt forbauset. Problemet er at mange hififolk ikke er folk - de er merkevarehorer, blinde (døve egentlig) høner som flyr rundt og pikker i den audiofile bakken i håp om å finne korn. Det gjør de og, men det er som oftest ikke gull!!!Jeg skal ikke skryte på meg ekspertkompetanse på verken arkitektur eller hifi, jeg da. Men de to nye diskantene som jeg erstattet de gamle med kostet sånn ca. nøyaktig dobbelt så mange tusen som hva jeg måtte gi for effektforsterkeren. Vet ikke om det faller inn under en en slik billig/dyrt-kombinasjon?
Jepp. Og de vokser stadig på meg! Merker faktisk mye mindre tegn til lyttetretthet nå. De originale diskantene kunne til tider bli litt slitsomme, med komprimert musikk spesielt, og hadde antydning til sibilanter. Med de nye er alt det der historie.Regner med følelsen var god?Jeg skal ikke skryte på meg ekspertkompetanse på verken arkitektur eller hifi, jeg da. Men de to nye diskantene som jeg erstattet de gamle med kostet sånn ca. nøyaktig dobbelt så mange tusen som hva jeg måtte gi for effektforsterkeren. Vet ikke om det faller inn under en en slik billig/dyrt-kombinasjon?I designer og arkitekturverdenen er ofte tegnet på\ en god konstruktør kombinasjonen av enkelt og komplisert, billig og svindyrt. De gutta er mye bedre enn hififolket til å skille Shit from ShinolaIkke noe å være flau over OlavE.
Jeg vurderer selv å hanke inn 2-3 kanskje 4 stk. A500 selv til vinterens DIY prosjekter.
På slutten der kom det faktisk litt vaskekte hets, Sluket! Endelig! Nå snakker vi!Vet ikke - det kan det selvsagt gjøre. Det er mange variabler, ikke minst de subjektive. Men jeg kan liste opp mange eksempler på gode forsterkere (gode nok) som koster brøkdeler av diskanter som er virkelig gode, og hvor pengefordelingen slår ut i et bedre sluttresultat. Mange som ser seg blinde (nesten fysisk også, p.g.a. blinget) på dyre flotte forsterkere og tenker mindre på bitene som skal omsette elektriske (lett frambragte og formidlete signaler) til noe av det vanskeligste, konvertering til fysiske størrelser, eller lydbølger om du vil. Folk ville blitt forbauset. Problemet er at mange hififolk ikke er folk - de er merkevarehorer, blinde (døve egentlig) høner som flyr rundt og pikker i den audiofile bakken i håp om å finne korn. Det gjør de og, men det er som oftest ikke gull!!!Jeg skal ikke skryte på meg ekspertkompetanse på verken arkitektur eller hifi, jeg da. Men de to nye diskantene som jeg erstattet de gamle med kostet sånn ca. nøyaktig dobbelt så mange tusen som hva jeg måtte gi for effektforsterkeren. Vet ikke om det faller inn under en en slik billig/dyrt-kombinasjon?
Der har du det - den brutale sannhet i form av rå hets! En slags audiofil hybrid om du vil. Hybrid er jo så inn for tiden.
Jeg trives i objektivist-helvete jeg.Å stole mer på målemic'en enn ørene første steg på vei til objektivist-helvete. Vi subjektivister har dyrekjøpte erfaringer i 100 tusen kroners klassen på veien og lurt blir vi nok med.Du skal få en "liker" av meg Ketil. Jeg hetser med glimt i øyet, det skjønner du sikkert.
Egentlig er jeg drit lei hele tråden, og savner gode faglige målemafia-tråder her på sentralen som man kan lære litt av. Litt magert her i det siste.
Du skjønner, jeg tror jeg har blitt avhengig av målemic, for jeg stoler ikke på ørene mine.
Det jeg kanskje savner litt mer er deling av disse dyrekjøpte erfaringene, både de med målemic og de med ørene.
Jeg likte storyen dinJeg trives i objektivist-helvete jeg.Å stole mer på målemic'en enn ørene første steg på vei til objektivist-helvete. Vi subjektivister har dyrekjøpte erfaringer i 100 tusen kroners klassen på veien og lurt blir vi nok med.Du skal få en "liker" av meg Ketil. Jeg hetser med glimt i øyet, det skjønner du sikkert.
Egentlig er jeg drit lei hele tråden, og savner gode faglige målemafia-tråder her på sentralen som man kan lære litt av. Litt magert her i det siste.
Du skjønner, jeg tror jeg har blitt avhengig av målemic, for jeg stoler ikke på ørene mine.
Det jeg kanskje savner litt mer er deling av disse dyrekjøpte erfaringene, både de med målemic og de med ørene.
Ok, skal forsøke å dele litt.
På 80 og 90 tallet var jeg en subjektivist i hifi verden.
Gikk lei mot årtusenskifte etter lang bytte/matching syke og tok godt over 10 års pause fra hele skiten.
Kom tilbake i 2012 etter å ha oppdaget HFS og Bernt Rønningsbakk's DSP software.
Plutselig fikk godlydens kår en annen dimensjon og jeg begynte å håpe på at det var mulig å nå min versjon av lyd nirvana. Det har tatt sin tid, bratt læringskurve med disse dsp greiene for en gammal stakkar.
Har nevnt det før, men jeg har dårlig råd og kan ikke kjøpe makkintosj, krell, magico, avantgarde og alle de smukke sakene.
Jeg biter meg fast i trua på at jeg skal få like god lyd med DIY/DSP for myyyye mindre penger, og da kommet man ingen vei uten målemic og medlemskap i målemafian.
Jeg hadde mye bedre råd i gamledager, kjørte biwiring med dyre kabler på Martin Logan, svære ProAc, Quad ESL63, Kef 107 og mye annet.
Synes det låter bedre i dag med mine stativ monitorer med digital EQ m/ FIR korreksjon.
Vis vedlegget 401062
Jeg stoler forresten på ørene mine, en kombo av ører og mic er veien for å nå et tilfredsstillende resultat tror jeg.
Ja, vakkert OlavEPå slutten der kom det faktisk litt vaskekte hets, Sluket! Endelig! Nå snakker vi!Vet ikke - det kan det selvsagt gjøre. Det er mange variabler, ikke minst de subjektive. Men jeg kan liste opp mange eksempler på gode forsterkere (gode nok) som koster brøkdeler av diskanter som er virkelig gode, og hvor pengefordelingen slår ut i et bedre sluttresultat. Mange som ser seg blinde (nesten fysisk også, p.g.a. blinget) på dyre flotte forsterkere og tenker mindre på bitene som skal omsette elektriske (lett frambragte og formidlete signaler) til noe av det vanskeligste, konvertering til fysiske størrelser, eller lydbølger om du vil. Folk ville blitt forbauset. Problemet er at mange hififolk ikke er folk - de er merkevarehorer, blinde (døve egentlig) høner som flyr rundt og pikker i den audiofile bakken i håp om å finne korn. Det gjør de og, men det er som oftest ikke gull!!!Jeg skal ikke skryte på meg ekspertkompetanse på verken arkitektur eller hifi, jeg da. Men de to nye diskantene som jeg erstattet de gamle med kostet sånn ca. nøyaktig dobbelt så mange tusen som hva jeg måtte gi for effektforsterkeren. Vet ikke om det faller inn under en en slik billig/dyrt-kombinasjon?
Der har du det - den brutale sannhet i form av rå hets! En slags audiofil hybrid om du vil. Hybrid er jo så inn for tiden.
Ja, jeg vet jo at det vil bli enda bedre lyd hjemme hos meg hvis jeg går et hakk opp forsterkermessig. Men jeg finner også en viss anti-snobbete glede i å prøve å perfeksjonere lyden så langt det er mulig hjemme i stua, selv om elektronikk-utgiftene enn så lenge forblir på et minimum.
For meg har det der alltid virket så opplagt, egentlig, hvor de store utfordringene i hifikjeden befinner seg. Altså ikke alltid som i "helt siden jeg kom inn på denne jord", men som i "alltid" siden jeg begynte å sette meg inn i det tekniske rundt lydgjengivelse for en 3-4 år siden. --- Hvis man tenker på lyd som en slags magisk levende vesen som skal gjennom en rekke med hamskifter: Det må jo opplagt være ganske vanskelig for dette vesenet å forvandle seg fra å være et luft-basert vesen som beveger seg i bølgeform gjennom lufta, til å bli et signal-basert vesen som skal bevege seg elektronisk gjennom analoge kretser og kabler... for så igjen å forvandle seg til å bli et luft-og trykkbølge-basert vesen på nytt, som attpåtil skal ut og gjøre ugagn i et helt annet rom enn der det levde som luftbasert vesen forrige gang. Tross alt er dette helt forskjellige elementer. Luft-elementet ,versus elektriske ledere-element. Stakkars vesen! Men skal vi synes synd på vesenet i perioden der det må bevege seg gjennom kobbertråder, elektroniske apparater, osv? Nei, her befinner det seg jo hele tiden i ett og samme element - og det er allerede et elektrisk vesen som er i sitt rette element. Når det skal forvandle seg til luft igjen, derimot... Huttemegtu.
Ugh! Lydsjamanen Olav har talt.
De fleste her skulle gjerne krysset mesteparten av boksene, men man skal jo være ærlig og det er der man sliter ..Bra å se at Bergis har fått et mer kroppslig forhold til det hele...
- bruker sine egne HENDER mer (DIY)
- lytter nå med ØRA
- lytter nå IKKE med AUA....
- har ikke RÆVA lyd lenger
- har begynt å bruke HODET
- river seg ikke lenger i HÅRET nå som han har sett lyset!
- løper ikke lenger HALS over HODET for å bytte ut biter..
- stoler på MAGEfølelsen
- får igjen FOT av musikken
- kan slå seg på BRYSTET av alle disse oppdagelsene!
- skulle gjerne slått FINGRENE i et par SLOBS
- er HJERTELIG velkommen til en hyggeaften det året avkommet er gammelt nok til å være hjemme alene
Jeg trives i objektivist-helvete jeg.Å stole mer på målemic'en enn ørene første steg på vei til objektivist-helvete. Vi subjektivister har dyrekjøpte erfaringer i 100 tusen kroners klassen på veien og lurt blir vi nok med.Du skal få en "liker" av meg Ketil. Jeg hetser med glimt i øyet, det skjønner du sikkert.
Egentlig er jeg drit lei hele tråden, og savner gode faglige målemafia-tråder her på sentralen som man kan lære litt av. Litt magert her i det siste.
Du skjønner, jeg tror jeg har blitt avhengig av målemic, for jeg stoler ikke på ørene mine.
Det jeg kanskje savner litt mer er deling av disse dyrekjøpte erfaringene, både de med målemic og de med ørene.
Ok, skal forsøke å dele litt.
På 80 og 90 tallet var jeg en subjektivist i hifi verden.
Gikk lei mot årtusenskifte etter lang bytte/matching syke og tok godt over 10 års pause fra hele skiten.
Kom tilbake i 2012 etter å ha oppdaget HFS og Bernt Rønningsbakk's DSP software.
Plutselig fikk godlydens kår en annen dimensjon og jeg begynte å håpe på at det var mulig å nå min versjon av lyd nirvana. Det har tatt sin tid, bratt læringskurve med disse dsp greiene for en gammal stakkar.
Har nevnt det før, men jeg har dårlig råd og kan ikke kjøpe makkintosj, krell, magico, avantgarde og alle de smukke sakene.
Jeg biter meg fast i trua på at jeg skal få like god lyd med DIY-høyttalere/DSP for myyyye mindre penger, og da kommet man ingen vei uten målemic og medlemskap i målemafian.
Jeg hadde mye bedre råd i gamledager, kjørte biwiring med dyre kabler på Martin Logan, svære ProAc, Quad ESL63, Kef 107 og mye annet.
Synes det låter bedre i dag med mine stativ monitorer med digital EQ m/ FIR korreksjon.
Vis vedlegget 401062
Jeg stoler forresten på ørene mine, en kombo av ører og mic er veien for å nå et tilfredsstillende resultat tror jeg.
Snart kan alle signalkablene kuttes: Wisa* gir 7.1 opp til 24/96 med rask feilkorrigering og gjenoppretting, fast latens på 5 ms, ± 1 µs høyttaler-til-høyttaler-forsinkelse. Medlemmer i dag: Bang & Olufsen, Fostex, Kipsch, LG, Martin Logan, Onkyo, Pioneer, PolkAudio og TEAC.Ja, vakkert OlavEPå slutten der kom det faktisk litt vaskekte hets, Sluket! Endelig! Nå snakker vi!Vet ikke - det kan det selvsagt gjøre. Det er mange variabler, ikke minst de subjektive. Men jeg kan liste opp mange eksempler på gode forsterkere (gode nok) som koster brøkdeler av diskanter som er virkelig gode, og hvor pengefordelingen slår ut i et bedre sluttresultat. Mange som ser seg blinde (nesten fysisk også, p.g.a. blinget) på dyre flotte forsterkere og tenker mindre på bitene som skal omsette elektriske (lett frambragte og formidlete signaler) til noe av det vanskeligste, konvertering til fysiske størrelser, eller lydbølger om du vil. Folk ville blitt forbauset. Problemet er at mange hififolk ikke er folk - de er merkevarehorer, blinde (døve egentlig) høner som flyr rundt og pikker i den audiofile bakken i håp om å finne korn. Det gjør de og, men det er som oftest ikke gull!!!Jeg skal ikke skryte på meg ekspertkompetanse på verken arkitektur eller hifi, jeg da. Men de to nye diskantene som jeg erstattet de gamle med kostet sånn ca. nøyaktig dobbelt så mange tusen som hva jeg måtte gi for effektforsterkeren. Vet ikke om det faller inn under en en slik billig/dyrt-kombinasjon?
Der har du det - den brutale sannhet i form av rå hets! En slags audiofil hybrid om du vil. Hybrid er jo så inn for tiden.
Ja, jeg vet jo at det vil bli enda bedre lyd hjemme hos meg hvis jeg går et hakk opp forsterkermessig. Men jeg finner også en viss anti-snobbete glede i å prøve å perfeksjonere lyden så langt det er mulig hjemme i stua, selv om elektronikk-utgiftene enn så lenge forblir på et minimum.
For meg har det der alltid virket så opplagt, egentlig, hvor de store utfordringene i hifikjeden befinner seg. Altså ikke alltid som i "helt siden jeg kom inn på denne jord", men som i "alltid" siden jeg begynte å sette meg inn i det tekniske rundt lydgjengivelse for en 3-4 år siden. --- Hvis man tenker på lyd som en slags magisk levende vesen som skal gjennom en rekke med hamskifter: Det må jo opplagt være ganske vanskelig for dette vesenet å forvandle seg fra å være et luft-basert vesen som beveger seg i bølgeform gjennom lufta, til å bli et signal-basert vesen som skal bevege seg elektronisk gjennom analoge kretser og kabler... for så igjen å forvandle seg til å bli et luft-og trykkbølge-basert vesen på nytt, som attpåtil skal ut og gjøre ugagn i et helt annet rom enn der det levde som luftbasert vesen forrige gang. Tross alt er dette helt forskjellige elementer. Luft-elementet ,versus elektriske ledere-element. Stakkars vesen! Men skal vi synes synd på vesenet i perioden der det må bevege seg gjennom kobbertråder, elektroniske apparater, osv? Nei, her befinner det seg jo hele tiden i ett og samme element - og det er allerede et elektrisk vesen som er i sitt rette element. Når det skal forvandle seg til luft igjen, derimot... Huttemegtu.
Ugh! Lydsjamanen Olav har talt.
Kan kun si for meg selv på ANALOG måte at jeg har byttet så mye utstyr oppigjennom og sikkert sløst bort mange kroner på å komme tilbake der jeg er i dag, dvs fornøyd med det jeg hører at jeg har skjønt at JA, bransjen må ha noe å leve av. Kabler, dingser og dupeditter er jo så gøy og gir en deilig følelse av eierglede så snart det er i hus. Jeg har en bod i kjelleren som er full av mye av disse dupedittene men de har jo gitt mange gode opplevelser i hver sin hype. Noen som husker shakti stone? og disse mus-lignende pungene som skulle være her og der? Messingbjeller? Finnes jo en egen tråd her om sånne ting men måtte bare nevne det. Mine venner som har havnet i horn-verden, mer eller midre "Sluk-style" tror jeg var litt ivrige men har løsnet slipsknuten. Nå er det bare ledning. Jeg er litt i samme gata, har ikke plass til samme systemer men LEDNING har vi
Det er høst. Har du tatt putekassa innendørs?
Prisverdig dette - og i mange tilfeller så kan man nok klare akkurat dette. Problemet noen ganger kan vel heller være at noen DIY folk kan ha en litt urealistisk og krampaktig forestilling om hva systemet deres er i stand til hvis ikke man kalibrerer seg jevnlig mot de etablerte referansene der ute. Det hadde jo vært flott hvis man gjør litt selv, opparbeider eierglede og sparer masse penger, men så var det dette da med trær som ikke vokser inn i himmelen.....Jeg biter meg fast i trua på at jeg skal få like god lyd med DIY-høyttalere/DSP for myyyye mindre penger, og da kommet man ingen vei uten målemic og medlemskap i målemafian.
Sant nok, men det å kaste seg på diy kjøret med litt innlært dsp kunnskap tror jeg gjør det enklere å nå ønskede mål enn å tukle med passive filterløsninger for en gammal krok som meg.Prisverdig dette - og i mange tilfeller så kan man nok klare akkurat dette. Problemet noen ganger kan vel heller være at noen DIY folk kan ha en litt urealistisk og krampaktig forestilling om hva systemet deres er i stand til hvis ikke man kalibrerer seg jevnlig mot de etablerte referansene der ute. Det hadde jo vært flott hvis man gjør litt selv, opparbeider eierglede og sparer masse penger, men så var det dette da med trær som ikke vokser inn i himmelen.....Jeg biter meg fast i trua på at jeg skal få like god lyd med DIY-høyttalere/DSP for myyyye mindre penger, og da kommet man ingen vei uten målemic og medlemskap i målemafian.
Det var dagens DIY hets,
Drita coolt det designer paraplystativet inntil veggen!
Vet det... men har du ikke hørt om SlukKiIDS - en barnevakttjeneste for sårt trengende musikkentusiaster som har tatt ansvar og replisert? Barna er fremtiden!Takk Slukster.
Den der med AUA tror jeg mang en hfs'er burde tenke litt over.
Kommer mer enn gjerne på hyggeaften i Slukoteket når tiden strekker til.
Er vanligvis alene med to små etter arbeidstid, og i går hadde jeg jaggu 3 og måtte bytte 4 bæsjebleier. For et slit. Varer heldigvis ikke så lenge, noen mnd. til bare.
DEN var slem.... mye slemmere enn paraplystativet!Det er høst. Har du tatt putekassa innendørs?
;-)
Undskyld mig men hvordan vil du overfører den nødvendige strøm trådløst, men har bare flyttet højtalerledningen ind i højtalerkassen, og ja , så bliver muligheden for at tweake for de fleste ikke mulig mere.Snart kan alle signalkablene kuttes: Wisa* gir 7.1 opp til 24/96 med rask feilkorrigering og gjenoppretting, fast latens på 5 ms, ± 1 µs høyttaler-til-høyttaler-forsinkelse. Medlemmer i dag: Bang & Olufsen, Fostex, Kipsch, LG, Martin Logan, Onkyo, Pioneer, PolkAudio og TEAC.Ja, vakkert OlavEPå slutten der kom det faktisk litt vaskekte hets, Sluket! Endelig! Nå snakker vi!
Ja, jeg vet jo at det vil bli enda bedre lyd hjemme hos meg hvis jeg går et hakk opp forsterkermessig. Men jeg finner også en viss anti-snobbete glede i å prøve å perfeksjonere lyden så langt det er mulig hjemme i stua, selv om elektronikk-utgiftene enn så lenge forblir på et minimum.
For meg har det der alltid virket så opplagt, egentlig, hvor de store utfordringene i hifikjeden befinner seg. Altså ikke alltid som i "helt siden jeg kom inn på denne jord", men som i "alltid" siden jeg begynte å sette meg inn i det tekniske rundt lydgjengivelse for en 3-4 år siden. --- Hvis man tenker på lyd som en slags magisk levende vesen som skal gjennom en rekke med hamskifter: Det må jo opplagt være ganske vanskelig for dette vesenet å forvandle seg fra å være et luft-basert vesen som beveger seg i bølgeform gjennom lufta, til å bli et signal-basert vesen som skal bevege seg elektronisk gjennom analoge kretser og kabler... for så igjen å forvandle seg til å bli et luft-og trykkbølge-basert vesen på nytt, som attpåtil skal ut og gjøre ugagn i et helt annet rom enn der det levde som luftbasert vesen forrige gang. Tross alt er dette helt forskjellige elementer. Luft-elementet ,versus elektriske ledere-element. Stakkars vesen! Men skal vi synes synd på vesenet i perioden der det må bevege seg gjennom kobbertråder, elektroniske apparater, osv? Nei, her befinner det seg jo hele tiden i ett og samme element - og det er allerede et elektrisk vesen som er i sitt rette element. Når det skal forvandle seg til luft igjen, derimot... Huttemegtu.
Ugh! Lydsjamanen Olav har talt.
Kan kun si for meg selv på ANALOG måte at jeg har byttet så mye utstyr oppigjennom og sikkert sløst bort mange kroner på å komme tilbake der jeg er i dag, dvs fornøyd med det jeg hører at jeg har skjønt at JA, bransjen må ha noe å leve av. Kabler, dingser og dupeditter er jo så gøy og gir en deilig følelse av eierglede så snart det er i hus. Jeg har en bod i kjelleren som er full av mye av disse dupedittene men de har jo gitt mange gode opplevelser i hver sin hype. Noen som husker shakti stone? og disse mus-lignende pungene som skulle være her og der? Messingbjeller? Finnes jo en egen tråd her om sånne ting men måtte bare nevne det. Mine venner som har havnet i horn-verden, mer eller midre "Sluk-style" tror jeg var litt ivrige men har løsnet slipsknuten. Nå er det bare ledning. Jeg er litt i samme gata, har ikke plass til samme systemer men LEDNING har vi
*The Wireless Speaker and Audio (WiSA®)Association
Signalfremtiden er trådløs.
Vinylvennene er allerede på vikende front: Vinyl record sales fall in 2016 | What Hi-Fi?
Jippi! Hipsterne har omsider funnet frem barberhøvelen. Nå kan vi samlere få ha hobbyen for oss selv igjen.Vinylvennene er allerede på vikende front: Vinyl record sales fall in 2016 | What Hi-Fi?
Jippi! Hipsterne har omsider funnet frem barberhøvelen. Nå kan vi samlere få ha hobbyen for oss selv igjen.Vinylvennene er allerede på vikende front: Vinyl record sales fall in 2016 | What Hi-Fi?
Merk at jeg skriver at "signalfremtiden er trådløs". Jeg regner ikke strøm som en del av signalkjeden.Undskyld mig men hvordan vil du overfører den nødvendige strøm trådløst, men har bare flyttet højtalerledningen ind i højtalerkassen, og ja , så bliver muligheden for at tweake for de fleste ikke mulig mere.Snart kan alle signalkablene kuttes: Wisa* gir 7.1 opp til 24/96 med rask feilkorrigering og gjenoppretting, fast latens på 5 ms, ± 1 µs høyttaler-til-høyttaler-forsinkelse. Medlemmer i dag: Bang & Olufsen, Fostex, Kipsch, LG, Martin Logan, Onkyo, Pioneer, PolkAudio og TEAC.Ja, vakkert OlavEPå slutten der kom det faktisk litt vaskekte hets, Sluket! Endelig! Nå snakker vi!
Ja, jeg vet jo at det vil bli enda bedre lyd hjemme hos meg hvis jeg går et hakk opp forsterkermessig. Men jeg finner også en viss anti-snobbete glede i å prøve å perfeksjonere lyden så langt det er mulig hjemme i stua, selv om elektronikk-utgiftene enn så lenge forblir på et minimum.
For meg har det der alltid virket så opplagt, egentlig, hvor de store utfordringene i hifikjeden befinner seg. Altså ikke alltid som i "helt siden jeg kom inn på denne jord", men som i "alltid" siden jeg begynte å sette meg inn i det tekniske rundt lydgjengivelse for en 3-4 år siden. --- Hvis man tenker på lyd som en slags magisk levende vesen som skal gjennom en rekke med hamskifter: Det må jo opplagt være ganske vanskelig for dette vesenet å forvandle seg fra å være et luft-basert vesen som beveger seg i bølgeform gjennom lufta, til å bli et signal-basert vesen som skal bevege seg elektronisk gjennom analoge kretser og kabler... for så igjen å forvandle seg til å bli et luft-og trykkbølge-basert vesen på nytt, som attpåtil skal ut og gjøre ugagn i et helt annet rom enn der det levde som luftbasert vesen forrige gang. Tross alt er dette helt forskjellige elementer. Luft-elementet ,versus elektriske ledere-element. Stakkars vesen! Men skal vi synes synd på vesenet i perioden der det må bevege seg gjennom kobbertråder, elektroniske apparater, osv? Nei, her befinner det seg jo hele tiden i ett og samme element - og det er allerede et elektrisk vesen som er i sitt rette element. Når det skal forvandle seg til luft igjen, derimot... Huttemegtu.
Ugh! Lydsjamanen Olav har talt.
Kan kun si for meg selv på ANALOG måte at jeg har byttet så mye utstyr oppigjennom og sikkert sløst bort mange kroner på å komme tilbake der jeg er i dag, dvs fornøyd med det jeg hører at jeg har skjønt at JA, bransjen må ha noe å leve av. Kabler, dingser og dupeditter er jo så gøy og gir en deilig følelse av eierglede så snart det er i hus. Jeg har en bod i kjelleren som er full av mye av disse dupedittene men de har jo gitt mange gode opplevelser i hver sin hype. Noen som husker shakti stone? og disse mus-lignende pungene som skulle være her og der? Messingbjeller? Finnes jo en egen tråd her om sånne ting men måtte bare nevne det. Mine venner som har havnet i horn-verden, mer eller midre "Sluk-style" tror jeg var litt ivrige men har løsnet slipsknuten. Nå er det bare ledning. Jeg er litt i samme gata, har ikke plass til samme systemer men LEDNING har vi
*The Wireless Speaker and Audio (WiSA®)Association
Signalfremtiden er trådløs.
Vinylvennene er allerede på vikende front: Vinyl record sales fall in 2016 | What Hi-Fi?
Men det betyder ikke det samme som at problemet er væk/løst, plus det at man indfører en masse ny elektronik som skal kunne overfører wireless, det har sikkert også en lydsignatur, som igen de færreste kan tweake på.
Det interessante, og det mytiske er at der skal ikke mere end 10 ja 1 cm kabel til før lydsignaturen er tilstede , fordi lydsignaturen ikke overordnet er bestemt af det målemafiaen tror, nemlig RLCG , man kan prøve at forlænge sit kabel med et stykke af samme type kabel, det er ikke nemt at hører, men her øger man altså RLCG. men et lille stykke kabel som er anderledes end det som er der forvejen kan give en ulogisk stor lydændring.
Er det et meget lille stykke kabel der forlænges med (en jumper eks.v) så er den samlede ændring af RLCG minimal og helt ubetydelig i elektrisk forstand.
Som sagt på grund af 1-10cm kabel er nok til at give lydsignatur så kan de meget omtalte jumpere sagtens have en stor lydmæssig virkning og være en god opgradering for nogle.
Nye ledninger til højtalerbøsningerne i en forstærker kan have den samme virkning. Igen på trods af der kun er tale om få centimeter.
jeg erkende det i sandhed er mærkeligt og at jeg kan ikke umiddelbart forklare det, men det er klart noget af det som er med til at hi-fi er præget af rod , "hokuspokus", og ikke mindst tvivlsomme kvasi/pseudo forklaringer .