Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Hm, så du mener den dårligst likte ikke nødvendigvis er den mest hetsede?
    Absolutt. Jeg bruker feks å svare bastante påstander med spørsmål som sjeledent blir besvart, og selv om jeg ikke føler at jeg blir hetset for det antar jeg at de som er svar skyldig ikke liker det. Og da må jeg bare gå ut fra at de ikke liker meg heller :)
    Så hvis jeg ikke hadde kommet opp med dette svaret på innlegget ditt nå, ville du automatisk trodd at jeg ikke likte deg? Dette lukter litt psykolog mat, men du trenger ikke ta det som hets :) (eller kanskje du bør det med tanke på tråden)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge disse audiofile påberoper seg hørsel, så er det bare å hetse dem full styrke. Det tar ikke slutt før det blir stille; og selv da kommer det vel en og sier at han kan høre stillheten - som karakteren til Hamsun som satt der og hørte intet. Hets dem til taushet!

Sist redigert:

Brotherlove

Medlem
    Ble medlem
    29.11.2015
    Antall liker
    19
    Skulle ønske at Jon Hustad hetset audiofile istedenfor syke kvinner.Tenk alle de gode fakta han kunne brukt mot gubbene med gullørene.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Hm, så du mener den dårligst likte ikke nødvendigvis er den mest hetsede?
    Absolutt. Jeg bruker feks å svare bastante påstander med spørsmål som sjeledent blir besvart, og selv om jeg ikke føler at jeg blir hetset for det antar jeg at de som er svar skyldig ikke liker det. Og da må jeg bare gå ut fra at de ikke liker meg heller :)
    Så hvis jeg ikke hadde kommet opp med dette svaret på innlegget ditt nå, ville du automatisk trodd at jeg ikke likte deg? Dette lukter litt psykolog mat, men du trenger ikke ta det som hets :) (eller kanskje du bør det med tanke på tråden)

Mnei. Sentralen har allerede en selvutnevnt (så vidt jeg vet) psykolog som forklarer det meste med kvasiforklaringer og synsing, there can be only one.

Men tilbake til spørsmålet, klart du ikke liker meg. Det fins det ingen grunn overhodet til at du skulle så vidt jeg vet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liker deg når du er edru.
    Hvem i all verden logger seg på edru? De kan ikke være vel bevart...

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Ok, så du har som grunnholdning at ingen liker deg til det motsatte er bevist? Det du egentlig trenger er solide porsjoner med hets slik at du føler at du er verdt noe du óg.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.520
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    SÅ mye Cognac på lager? Minner meg om en litt naiv bekjent som sovnet (uvitende) på\ homsebar etter et cognacparty. Siden har han ikke smakt drikken - påstår han bare blir sår i ræva av Cognac :(
    Skulle dere være i Haugesunds traktene, er det bare å gi beskjed. Da can det være mulighet for litt Cognac og musikk uten fare for å få vondt i ræva :)

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Liker deg når du er edru.
    Va svær i kjeften ved en tidligere anlednig og det va vi vel enige om. Mulig det krydde av hetsing som har blitt moderert bort men da fikk jeg den ikke meg meg.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Ok, så du har som grunnholdning at ingen liker deg til det motsatte er bevist? Det du egentlig trenger er solide porsjoner med hets slik at du føler at du er verdt noe du óg.
    Må svare nei der også, ute i gråsona som ikke er Sentralen føler jeg meg tvert imot høvelig godt likt. Men der er jeg jo stort sett blandt folk jeg har kjent i etpar tiår og de har jo ingen anelse om hvilken drittsekk de har med å gjøre. Så ja, velfortjent hets er det underskudd på syns jeg.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Personlig føler jeg det egentlig er altfor lite hets i samfunnet, og jeg er glad for at denne problemstillingen blir belyst med oss audiofile i sentrum her. Det begynner tross alt å bli en del tiår siden adolfen gikk bananas med jødene og det har vel egentlig ikke vært noen skikkelige hetskampanjer siden da. Du er liksom ikke noe før du har blitt hetset ordentlig, og det er vel noe vi ser med de fleste grupper som blir tatt seriøst i dagens samfunn. Alt fra jøder til negere via alenemødre og homofile ser vi at det er hets som bringer disse gruppene ut i søkelyset og frem i samfunnet. Jeg håper jeg med denne tråden har gjort et lignende krafttak for de audiofile slik at vi etterhvert vil bli respektert som en seriøs samfunnsaktør. Jeg vil også slå et slag for selvhetsing og oppfordre alle audiofile til å sette av en dag i året til kun avspilling av Barbie Girl for å minne oss på vår egentlige identitet. Peace out.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede foreslått krystallnetter for rørhoder og Zyklon B for transistorfolk. Samt kremering av klasse D/T-brukere mens de fortsatt er i live. Som alltid er det jeg som sitter med løsningen på alle problemer.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.082
    Torget vurderinger
    0
    KONJAKK, TRANSPARENS OG INNKJØRING AV BIL

Dagens beste innlegg hadde med fransk brennevin og gjennomsiktighet å gjøre.

Noen foretrekker konjakken så naturlig som mulig. Andre foretrekker den tilsatt sukker og karamell. Hva er den mest transparente konjakken?

Minner ikke det om vinyldebatten? Den digitale tidsalderen innenfor lydområdet startet på midten av 1970-tallet. I dag kopieres digitalt lydmateriale over på vinyl. Og mange mener den digitale kilden høres bedre ut når den avspilles på vinyl. Smaken er som kjent udiskutabel, men er vinyl transparent? Vil ikke en digitalinnspilling som avspilles digitalt være mer tro mot begrepet transparens?

I en annen tråd, http://www.hifisentralen.no/forumet...kk/85355-hvordan-finner-dere-retningen-2.html, spørres folk om hvor fornøyd de er med anlegget sitt. Mange svarer et tall som ligger nært opp til 100 prosent.

Det minner meg om en annen historie. En bilprodusent tenkte at det var dumt å be kundene om å kjøre inn motoren på et bestemt vis de første tusen kilometerne, for ved hjelp av en ny datamaskin kunne motoren kjøres inn på fabrikken. Men kundene likte ikke det nye tilbudet. Hvordan kan en motor være ferdig innkjørt?

Bilprodusenten delte en kundegruppe inn i to; den ene delen fikk vite at motoren var kjørt inn, mens den andre delen fikk beskjed om at de måtte kjøre inn den samme motoren etter et strengt innkjøringsregime. I realiteten var det hele tiden samme type motor det var snakk om, og alle motorene var innkjørt.

Så henvendte man seg til de to kundegruppene noen år etterpå. Og da viste det seg at kundegruppen som ble bedt om å kjøre inn motorene etter et nærmest religiøst regime, var mer fornøyd med bilen. Hvorfor? Fordi selve innkjøringsprosessen - som i realiteten hadde null verdi - hadde skapt et forhold mellom kunden og bilen. Kundene som kjørte inn bilene sine etter det strenge regimet, behandlet også bilene sine penere enn de som bare kunne kjøre i vei.

Minner ikke eksemplet om folkene her på HFS? De som tukler mest i jakten på den perfekte lyden, er de som er mest fornøyd med lyden. Av anlegget og hodet betyr hodet mest.

Jeg tipper for øvrig det er derfor interessen for det psykologiske aspektet ved hifi er så liten blant mange av brukerne på HFS. Samtidig som debatten om single-wiring, double-wiring og tri-wiring gløder blant entusiastene...

Hei! Hvor ble det av hetsen i dette innlegget? Den åpenbare hetsen uteble fordi det er mangel på selvinnsikt å anklage andre for å ikke ha selvinnsikt.

;-)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg jobbet i en kjent monopolbedrift i mange år. Der var det fast rutine, hver eneste dag, et par timer, å se, lukte og smake på vin og brennevin, derefter utspytting. Og så plukke ut det man mente det norske folk fortjente. Jeg var ganske ny (kom fra en sjokoladefabrikk, hvor det organoleptiske, altså utseende, lukt og smak, er helt vesentlig, så jeg kunne litt om testing).

Efter noen måneder turte jeg å spørre innkjøpssjefen (som jeg da var blitt sjef til) om han ville være med på en såkalt blindsmaking, altså: han ante ikke hva det var han skulle teste og så svare på hvilken drue det var, region, land, om produktet var fatlagret osv. Det var full nekt!

Dette tok han ikke sjansen på.

Vi foretok en test til (som er vanlig i dag bl.a. hos NOFIMA på Ås): Vi fylte hvitvin og rødvin i kobolt-fargete glass; da ser man ikke hvilken vin som er i glasset. Nesten halvparten gikk i baret. Halvparten? Jepp. Vel, vel.

Når sant skal sies så er faktum at durkdrevne vin- og brennevinstestere scorer høyere enn amatører. For ikke å snakke om avholdsfolk, på den andre siden. Sistnevnte skjønte aldri bæret. Totalt borte.

Konklusjonen er at øvelse gjør mester. Nesten. For smakssansene forringes. Det samme med hørselen. Men erfaringen bedres.

Så ikke hets en musikk- og HiFi-entusiast over 60. :)

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79
    KONJAKK, TRANSPARENS OG INNKJØRING AV BIL

Dagens beste innlegg hadde med fransk brennevin og gjennomsiktighet å gjøre.

Noen foretrekker konjakken så naturlig som mulig. Andre foretrekker den tilsatt sukker og karamell. Hva er den mest transparente konjakken?

Minner ikke det om vinyldebatten? Den digitale tidsalderen innenfor lydområdet startet på midten av 1970-tallet. I dag kopieres digitalt lydmateriale over på vinyl. Og mange mener den digitale kilden høres bedre ut når den avspilles på vinyl. Smaken er som kjent udiskutabel, men er vinyl transparent? Vil ikke en digitalinnspilling som avspilles digitalt være mer tro mot begrepet transparens?

I en annen tråd, http://www.hifisentralen.no/forumet...kk/85355-hvordan-finner-dere-retningen-2.html, spørres folk om hvor fornøyd de er med anlegget sitt. Mange svarer et tall som ligger nært opp til 100 prosent.

Det minner meg om en annen historie. En bilprodusent tenkte at det var dumt å be kundene om å kjøre inn motoren på et bestemt vis de første tusen kilometerne, for ved hjelp av en ny datamaskin kunne motoren kjøres inn på fabrikken. Men kundene likte ikke det nye tilbudet. Hvordan kan en motor være ferdig innkjørt?

Bilprodusenten delte en kundegruppe inn i to; den ene delen fikk vite at motoren var kjørt inn, mens den andre delen fikk beskjed om at de måtte kjøre inn den samme motoren etter et strengt innkjøringsregime. I realiteten var det hele tiden samme type motor det var snakk om, og alle motorene var innkjørt.

Så henvendte man seg til de to kundegruppene noen år etterpå. Og da viste det seg at kundegruppen som ble bedt om å kjøre inn motorene etter et nærmest religiøst regime, var mer fornøyd med bilen. Hvorfor? Fordi selve innkjøringsprosessen - som i realiteten hadde null verdi - hadde skapt et forhold mellom kunden og bilen. Kundene som kjørte inn bilene sine etter det strenge regimet, behandlet også bilene sine penere enn de som bare kunne kjøre i vei.

Minner ikke eksemplet om folkene her på HFS? De som tukler mest i jakten på den perfekte lyden, er de som er mest fornøyd med lyden. Av anlegget og hodet betyr hodet mest.

Jeg tipper for øvrig det er derfor interessen for det psykologiske aspektet ved hifi er så liten blant mange av brukerne på HFS. Samtidig som debatten om single-wiring, double-wiring og tri-wiring gløder blant entusiastene...

Hei! Hvor ble det av hetsen i dette innlegget? Den åpenbare hetsen uteble fordi det er mangel på selvinnsikt å anklage andre for å ikke ha selvinnsikt.

;-)
    Synes du er inde på noget vigtigt og meget rigtigt her , det nærmest religiøse forhold nogle har til deres eget udstyr/anlæg og dets kvaliteter, et forhold mange vælger at tage med når de diskuterer hi-fi her i forummet. Og stakkels den som våger at kritiserer disse præferencer.

Og Guderne skal vide når man har hørt anlæg rundt omkring så er det bestemt ikke lige godt alt sammen, langtfra!! ,
    selvom ejermanden synes det er helt fantastisk.

Det afgørende/grund-substansen for en god diskussion er at alt ikke er lige godt til at realiserer hi-fi.

Hvis en diskussion skal være frugtbar så mener jeg man må ligge disse personlige forhold til eget udstyr til side, Og faktisk agerer som en anmelder af hi-fi burde gøre.
    Ellers bliver det til en diskussion om præference og ikke en diskussion om hi-fi.

Plus man må se kritisk på ens inderste grundholdninger, her tænker jeg naturligvis på det som fejlagtigt deles knivskarpt op objektivister (måle-mafiaen) og subjektivister, for sagen er den , at det er ikke er noget problem at være begge dele.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.082
    Torget vurderinger
    0
    Jeg jobbet i en kjent monopolbedrift i mange år. Der var det fast rutine, hver eneste dag, et par timer, å se, lukte og smake på vin og brennevin, derefter utspytting. Og så plukke ut det man mente det norske folk fortjente. Jeg var ganske ny (kom fra en sjokoladefabrikk, hvor det organoleptiske, altså utseende, lukt og smak, er helt vesentlig, så jeg kunne litt om testing).

Efter noen måneder turte jeg å spørre innkjøpssjefen (som jeg da var blitt sjef til) om han ville være med på en såkalt blindsmaking, altså: han ante ikke hva det var han skulle teste og så svare på hvilken drue det var, region, land, om produktet var fatlagret osv. Det var full nekt!

Dette tok han ikke sjansen på.

Vi foretok en test til (som er vanlig i dag bl.a. hos NOFIMA på Ås): Vi fylte hvitvin og rødvin i kobolt-fargete glass; da ser man ikke hvilken vin som er i glasset. Nesten halvparten gikk i baret. Halvparten? Jepp. Vel, vel.

Når sant skal sies så er faktum at durkdrevne vin- og brennevinstestere scorer høyere enn amatører. For ikke å snakke om avholdsfolk, på den andre siden. Sistnevnte skjønte aldri bæret. Totalt borte.

Konklusjonen er at øvelse gjør mester. Nesten. For smakssansene forringes. Det samme med hørselen. Men erfaringen bedres.

Så ikke hets en musikk- og HiFi-entusiast over 60. :)
    60?

Det minner meg om lyddebatten i hjemmet til sjuende far i huset. Gamlefar vant alltid den debatten.

De hifi-religiøses 4. bud: Du skal hedre de eldre!

;-)

Fra spøk til alvor: Jeg likte vineksemplet ditt. I min misjonering på HFS forsøker jeg ganske enkelt å argumentere for at du kan få god vin for 200 og 300 kroner. Jeg kjenner til en portugisisk til 157 kroner (Vinha Grande fra Casa Ferreirinha, samme selskap som lager Barca Velha) som konkurrerer med dyrere viner som koster 100 kroner mer. Jakten på de siste vinpoengene (jf. 0-100-skalaen blir fort veldig dyr, og noe av gleden er også å finne frem viner til fornuftig pris; alle kan finne en god vin hvis de legger 500 eller 1000 kroner på bordet.

Og selvsagt klarer jeg å kjenne forskjell på god og dårlig vin i større grad enn de som ikke har interessen. Men jeg vil aldri disse de som kjøper pappvin og aldri en flaske over 200 kroner.

Likeledes finnes det trente lyttere som har udiskutabel erfaring med lyd og avspillingen av denne. Det er mer laugsmentaliteten jeg smiler av; erfarne lyttere uten psykologisk innsikt som i realiteten argumenterer for at en middag på Bagatelle er bedre enn pizza fra Napoli.

Det er derfor jeg tror din erfaring, janfrt, er gull verdt i hifi-sammenheng. Du har ikke bare lest om, men også erfart hvordan eldre uten bevissthet rundt det psykologisk forlanger guru-status. Men den eldre var ikke tryggere på egen kapasitet enn at han avfeide blindtesten som metode. Derfor lytter jeg gjerne til janfrt om hifi! :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har vi sporet av tråden?:confused: :p

Kabeltrådene blir stengt med en gang, men denne? Urettferdig!!! :p

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Hadde kabeltrådene sporet av til hyggelig koseprat om cocnac og annet som kan være til glede i en ellers traurig tilværelse, hadde ikke de blitt stengt heller. Her har vi endelig en tråd som, i det store hele, er fri for personangrep og det som verre er - og så vil du stenge den?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.082
    Torget vurderinger
    0

Jeg disser laugsmentaliteten i innlegget mitt ovenfor, så kommer Bergen Lydlaug med oppfordring om å stenge tråden (og heller åpne en kabeltråd)...

Case closed!

;-)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23

Hadde kabeltrådene sporet av til hyggelig koseprat om cocnac og annet som kan være til glede i en ellers traurig tilværelse, hadde ikke de blitt stengt heller. Her har vi endelig en tråd som, i det store hele, er fri for personangrep og det som verre er - og så vil du stenge den?

HFS i et nøtteskall... Start en tråd hvor det er meningen å denge løs (eller belyse sådanne eksempler) og det blir riktig så koselig og broderskapsaktig (internasjonale avvikere finnes, som alltid) mens kabeltråder gjerne ender opp som en slags Syria i miniatyr - en ber pent om fred men det varer aldri lenge før våpenvilen er over. Spesielt fenomen - skulle vært morsomt å fått inn fagfolk til å kommentere og teoretisere... Psykologer vs. psykopater! Audio MMA.
    For øvrig kan det vel forventes en forsterkning av tendensene i begge trådene nå som det er fredag og Kong Alkohol har møterett.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

For så hvitt sant. :)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.018
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Svar på trådtittel:

Føler ikke at vi audiofile blir hetset, kun sett på som lettlurte nerder ;)

For den gemene hop ser de kun poenget med å kunne spillere høyere/mer bass etc.
    Rent lydmessig er det jo ingen forskjeller, det er bare noe man innbiller seg.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Svar på trådtittel:

Det rare er at målemafiaen ser ut til å ha alliert seg med den gemene hop i forhold til at det rent lydmessig ikke eksisterer noen forskjeller. Nesten som de som sier du er idiot hvis du kjøper en 55' TV til 20k når du kan få en like stor skjerm til 5k, og det uansett er umulig å se forskjell hvis du ikke sitter klistret opp i skjermen.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Så lenge disse audiofile påberoper seg hørsel, så er det bare å hetse dem full styrke. Det tar ikke slutt før det blir stille; og selv da kommer det vel en og sier at han kan høre stillheten - som karakteren til Hamsun som satt der og hørte intet. Hets dem til taushet!
    Alle audiofile går vel til jevnlig hørselkontroll?;)

A

ANM

Gjest
    Nå prater du ut av ræva igjen Ketil. Jeg er for min del ikke alliert med annet en egne lyster, fienden er lommeboka. Det gir ingen mening å smykke anlegget med kabler til flere tusen når man ikke en gang har råd til eget lytterom med fullfrekvens høyttalere. Men når jeg i tillegg ser på bilder her inne og hvilke forutsetninger noen av dere gir anlegget i rommet.... Kabelaper er som feite mennesker som drikker Cola Light til de 10 wienerbrødene de døtter i trynet!

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Nå prater du ut av ræva igjen Ketil. Jeg er for min del ikke alliert med annet en egne lyster, fienden er lommeboka. Det gir ingen mening å smykke anlegget med kabler til flere tusen når man ikke en gang har råd til eget lytterom med fullfrekvens høyttalere. Men når jeg i tillegg ser på bilder her inne og hvilke forutsetninger noen av dere gir anlegget i rommet.... Kabelaper er som feite mennesker som drikker Cola Light til de 10 wienerbrødene de døtter i trynet!
    Ahh, denne hetsingen, føles så hærlig.

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Antall liker
    186
    Litt vel mye tran

ANM da.... tok du litt vel mye tran i morges, glemte du å ta tranflasken fra munnen?;)
    Det lå litt fynd og klem bak den der. :p

Men herlig formulert, det var det.

KR.

A

ANM

Gjest
    Ai eims tu plis! Var bare så glad for nominasjonen i går jeg! Svever på en sky ennå!;) Synes forøvrig ikke motkanditatene er akseptable med mindre de kan fremlegge dokumentasjon på å ha mottatt advarsler fra o'store i år.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Denne tråden her er kjempegod oppvarming til jeg får besøk av frk. Fryd i kveld med pisk og lær.

A

ANM

Gjest
    Blir det musikk æh Ketil? Noen toner på kjøttfløyta? Eller bedre, en runde med rusty trombone.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det rare er at målemafiaen ser ut til å ha alliert seg med den gemene hop i forhold til at det rent lydmessig ikke eksisterer noen forskjeller.
    For enkelte produkttyper, ja. Men "alliert seg"? Nei. Hvis man er en del av et mindretall med en annen oppfatning om noe enn "den gemene hop", betyr ikke det at alle de andre har alliert seg mot deg.

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    95
    Angåande HDMI-kablar:
    Denne kabelen gir mer farger og bedre sprut i bildene
    sa Oslo Hi-fi Center sin selgar Jan Didrik Halvorsen om ein Nordost-kabel som dei selger.
    Men han ville ikkje tippe kva som var den kostbare Nordost-kabelen og kva som var den billige kabelen i ein test.
    Les meir her:
    Ikke verdt pengene

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Blir det musikk æh Ketil? Noen toner på kjøttfløyta? Eller bedre, en runde med rusty trombone.
    Lurer på hva det kalles å ha sex med sitt alter ego.... ehh vent nå litt, nå vet jeg hva du skal holde på med i kveld.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sluket oppfordrer oss til å hetse han, så da er det bare å la være:)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.082
    Torget vurderinger
    0
    Svar på trådtittel:

Det rare er at målemafiaen ser ut til å ha alliert seg med den gemene hop i forhold til at det rent lydmessig ikke eksisterer noen forskjeller. Nesten som de som sier du er idiot hvis du kjøper en 55' TV til 20k når du kan få en like stor skjerm til 5k, og det uansett er umulig å se forskjell hvis du ikke sitter klistret opp i skjermen.
    Hifi-entusiasten har et problem hvis vanlige folk (dvs. det Ketil kaller "den gemene hop") ikke hører forskjell på de møysommelige og ofte dyre tweaks som er gjort. Hvis man må være trent over flere tiår for å høre slike nyanser (i sin egen stue...), har man gått inn på et smalt spor. Blindspor?

Det beste kompliment en hifi-entusiast kan få fra "vanlige folk" er vel "heisann, så flott musikk du spiller"?

Hvis hifi bare lages for å høres på og "forstås" av hifi-entusiaster, spørs det om referansen er riktig.

BRANNFAKKEL: Det vi trenger, er en referanse for "naturlig lyd", dvs. en definisjon av dette begrepet. Hvis begrepet ikke er definert, vil all diskusjon pendle mellom tomt sofisteri og svermeri.

;-)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.087
    Frekvensanalysatorene driver på å maler bilder med like mye av alle farger til det perfekte og kjedsommelige. Det blir en estetisk døll uttrykksform. Spenningen ligger i en skarp strek med kontrast og harmonier i tid. Kabler er en av tingene som kan påvirke de dynamiske egenskapene i stereolydfeltet. Høyttalere, innspilling og rom er helt sikkert viktigere. Siden dette (med kabler) ikke trenger å være dyrt, så kan man kanskje frakoble frekvensmålemafiaen fra den gemene hop?

Men uansett kan det være ett langt lerret å bleke - det å kunne sanse fase i ett anlegg. Dette er tydeligvis ikke for alle og for det hetser jeg dere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.558
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det rare er at målemafiaen ser ut til å ha alliert seg med den gemene hop i forhold til at det rent lydmessig ikke eksisterer noen forskjeller.
    Det virkelig rare er at dette stråmannsargumentet gjentas og gjentas, selv om det i virkeligheten ikke er noen som mener eller hevder noe slikt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn