Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Larkus

Gjest
    Noe annet som også er VIRKELIG rart er at evnen til å høre forskjell på kabler og alskens tvilsomme "tweaks" er omvendt proporsjonal med kunnskap om elektronikk og akustikk. Enkelte her på hfs utmerker seg spesiellt i så måte...............

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79
    Noe annet som også er VIRKELIG rart er at evnen til å høre forskjell på kabler og alskens tvilsomme "tweaks" er omvendt proporsjonal med kunnskap om elektronikk og akustikk. Enkelte her på hfs utmerker seg spesiellt i så måte...............
    Nu føler jeg mig hetzet....

U

Utgatt24668

Gjest
    KONJAKK, TRANSPARENS OG INNKJØRING AV BIL

Dagens beste innlegg hadde med fransk brennevin og gjennomsiktighet å gjøre.

Noen foretrekker konjakken så naturlig som mulig. Andre foretrekker den tilsatt sukker og karamell. Hva er den mest transparente konjakken?

I en annen tråd, http://www.hifisentralen.no/forumet...kk/85355-hvordan-finner-dere-retningen-2.html, spørres folk om hvor fornøyd de er med anlegget sitt. Mange svarer et tall som ligger nært opp til 100 prosent.
    - Jeg synes dette er en veldig interessant observasjon: Hvordan kan så mange umulig være 100% fornøyd med sine respektive anlegg?

- Jeg stiller meg spørsmålet hvorfor mange hifi-merker selger høyttalere/utstyr overhodet.

- Da Quad lagde sine første elektrostater på 50-tallet så forberedte andre høyttalerprodusenter seg på konkurs. Det skjedde ikke. Svaret vet vi idag. Folk prioriterer ikke lyden. Den kommer langt ned på listen. Som Mcintosh har sagt det selv: Folk handler hifi med følelser og ikke med et objektivt eller rasjonelt blikk .. eh øre. . til lyden.

- Man må akseptere at folk bruker sine oppsparte penger på hva de vil - selv om det er uvettig bruk.

- Er jeg noe bedre enn dere på dette? Nei.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    KONJAKK, TRANSPARENS OG INNKJØRING AV BIL

Dagens beste innlegg hadde med fransk brennevin og gjennomsiktighet å gjøre.

Noen foretrekker konjakken så naturlig som mulig. Andre foretrekker den tilsatt sukker og karamell. Hva er den mest transparente konjakken?

I en annen tråd, http://www.hifisentralen.no/forumet...kk/85355-hvordan-finner-dere-retningen-2.html, spørres folk om hvor fornøyd de er med anlegget sitt. Mange svarer et tall som ligger nært opp til 100 prosent.
    - Jeg synes dette er en veldig interessant observasjon: Hvordan kan så mange umulig være 100% fornøyd med sine respektive anlegg?

- Jeg stiller meg spørsmålet hvorfor mange hifi-merker selger høyttalere/utstyr overhodet.

- Da Quad lagde sine første elektrostater på 50-tallet så forberedte andre høyttalerprodusenter seg på konkurs. Det skjedde ikke. Svaret vet vi idag. Folk prioriterer ikke lyden. Den kommer langt ned på listen. Som Mcintosh har sagt det selv: Folk handler hifi med følelser og ikke med et objektivt eller rasjonelt blikk .. eh øre. . til lyden.

- Man må akseptere at folk bruker sine oppsparte penger på hva de vil - selv om det er uvettig bruk.

- Er jeg noe bedre enn dere på dette? Nei.
    Men elektrostatene til Quad hadde vel sine svakheter de også. Som manglende makrodynamikk og bass? Det handler vel ikke om at man ikke prioriterer lyden, men hvilke deler av gjengivelsen man prioriterer.

U

Utgatt24668

Gjest
    Men elektrostatene til Quad hadde vel sine svakheter de også. Som manglende makrodynamikk og bass? Det handler vel ikke om at man ikke prioriterer lyden, men hvilke deler av gjengivelsen man prioriterer.
    Er jeg noe bedre enn dere på dette? Nei

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    Hva skjer? Her har jeg lest 80 sider, og det skjer ingenting! Ølen er kald og alt er klart for en kveld med å lese hatefulle postinger. Er dere på et julebord jeg ikke vet om?

Ps. Synes synd på tapere som ikke har høyttalere som skraper i taket.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Hva skjer? Her har jeg lest 80 sider, og det skjer ingenting! Ølen er kald og alt er klart for en kveld med å lese hatefulle postinger. Er dere på et julebord jeg ikke vet om?

Ps. Synes synd på tapere som ikke har høyttalere som skraper i taket.
    Du har åpenbart ikke peiling på hva du driver med!

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    De eneste som fortjener hets er folk som har hifiutstyr til titusener som tjatter og tjatter , og ikke har råd til å støtte Sentralen med medlemskap:mad:.
    Og det som er forbløffende er at de ikke synes å ense det faktum selv:rolleyes:.

Skam dere, skulle dere:p
    Den traff så bra at penger for fornyelse er på vei. Faen ta dere.

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13

Ble litt inspirert av et par tråder her nå... er igjen litt av denne, tror jeg ofrer den i kveld til ære for
    gubben og hans uovertrufne måte å oopdra juniorsluk på i sin tid:cool:

Skål!

Vis vedlegget 400761
    Du bør jo slutte og blande Coca Cola i den veska der først og fremst...

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Svar på trådtittel:

Føler ikke at vi audiofile blir hetset, kun sett på som lettlurte nerder ;)

For den gemene hop ser de kun poenget med å kunne spillere høyere/mer bass etc.
    Rent lydmessig er det jo ingen forskjeller, det er bare noe man innbiller seg.
    Det rare er at målemafiaen ser ut til å ha alliert seg med den gemene hop i forhold til at det rent lydmessig ikke eksisterer noen forskjeller. Nesten som de som sier du er idiot hvis du kjøper en 55' TV til 20k når du kan få en like stor skjerm til 5k, og det uansett er umulig å se forskjell hvis du ikke sitter klistret opp i skjermen.
    Hifi-entusiasten har et problem hvis vanlige folk (dvs. det Ketil kaller "den gemene hop") ikke hører forskjell på de møysommelige og ofte dyre tweaks som er gjort. Hvis man må være trent over flere tiår for å høre slike nyanser (i sin egen stue...), har man gått inn på et smalt spor. Blindspor?

Det beste kompliment en hifi-entusiast kan få fra "vanlige folk" er vel "heisann, så flott musikk du spiller"?

Hvis hifi bare lages for å høres på og "forstås" av hifi-entusiaster, spørs det om referansen er riktig.

BRANNFAKKEL: Det vi trenger, er en referanse for "naturlig lyd", dvs. en definisjon av dette begrepet. Hvis begrepet ikke er definert, vil all diskusjon pendle mellom tomt sofisteri og svermeri.

;-)
    Jeg mener også at man har et problem hvis anlegget ikke umiddelbart høres bra ut for folk som ikke er hifi-nerder. Eller, ikke "problem", kanskje, men det betyr at anlegget nok har en del utfordringer med å gjengi ting på en god måte. Jeg tror at de fleste mennesker har en eller annen intuitiv fornemmelse for når noe høres naturlig ut, og når noe ikke gjør det. Tross alt er de fleste av oss omgitt av lyd og stemmer hele tiden, og man merker når høyttalere ikke høres ut som det vi er vant til å høre in real life. For min del er det slik at de aktive monitorene jeg har på kontoret uten unntak får superlativer fra kolleger som stikker innom. Også selv om det ikke var musikken de kom for. Det passive anlegget mitt hjemme derimot... der er begeistringen fra andre langt mer tilbakeholden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Svar på trådtittel:

Føler ikke at vi audiofile blir hetset, kun sett på som lettlurte nerder ;)

For den gemene hop ser de kun poenget med å kunne spillere høyere/mer bass etc.
    Rent lydmessig er det jo ingen forskjeller, det er bare noe man innbiller seg.
    Det rare er at målemafiaen ser ut til å ha alliert seg med den gemene hop i forhold til at det rent lydmessig ikke eksisterer noen forskjeller. Nesten som de som sier du er idiot hvis du kjøper en 55' TV til 20k når du kan få en like stor skjerm til 5k, og det uansett er umulig å se forskjell hvis du ikke sitter klistret opp i skjermen.
    Hifi-entusiasten har et problem hvis vanlige folk (dvs. det Ketil kaller "den gemene hop") ikke hører forskjell på de møysommelige og ofte dyre tweaks som er gjort. Hvis man må være trent over flere tiår for å høre slike nyanser (i sin egen stue...), har man gått inn på et smalt spor. Blindspor?

Det beste kompliment en hifi-entusiast kan få fra "vanlige folk" er vel "heisann, så flott musikk du spiller"?

Hvis hifi bare lages for å høres på og "forstås" av hifi-entusiaster, spørs det om referansen er riktig.

BRANNFAKKEL: Det vi trenger, er en referanse for "naturlig lyd", dvs. en definisjon av dette begrepet. Hvis begrepet ikke er definert, vil all diskusjon pendle mellom tomt sofisteri og svermeri.

;-)
    Jeg mener også at man har et problem hvis anlegget ikke umiddelbart høres bra ut for folk som ikke er hifi-nerder. Eller, ikke "problem", kanskje, men det betyr at anlegget nok har en del utfordringer med å gjengi ting på en god måte. Jeg tror at de fleste mennesker har en eller annen intuitiv fornemmelse for når noe høres naturlig ut, og når noe ikke gjør det. Tross alt er de fleste av oss omgitt av lyd og stemmer hele tiden, og man merker når høyttalere ikke høres ut som det vi er vant til å høre in real life. For min del er det slik at de aktive monitorene jeg har på kontoret uten unntak får superlativer fra kolleger som stikker innom. Også selv om det ikke var musikken de kom for. Det passive anlegget mitt hjemme derimot... der er begeistringen fra andre langt mer tilbakeholden.
    Skjønner ikke denne fastlåste holdningen til passiv kontra aktiv. Har hørt begge deler låte meget bra. Og veldig dårlig. Lyd i butikk er så sjeldent bra at det ser jeg på som en upålitelig referanse.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Det rare er at målemafiaen ser ut til å ha alliert seg med den gemene hop i forhold til at det rent lydmessig ikke eksisterer noen forskjeller.
    Det virkelig rare er at dette stråmannsargumentet gjentas og gjentas, selv om det i virkeligheten ikke er noen som mener eller hevder noe slikt.
    Det som skaper debatten er alle disse sannhetene som blir forsøkt etablert og som andre igjen ikke føler stemmer overens med ens egen virkelighet. Det kan f.eks være:

• Objektivistene mener det på det nærmeste ikke eksistere lydforskjeller
    • Subjektivistene er ikke opptatt av tekniske/målemessige ytelser
    • Jeg hører ikke forskjell i mitt anlegg ergo finnes ingen og alt annet er uttrykk for placebo
    • Subjektivistene tar ikke høyde for placebo faktoren
    • Hvis man kan vise til en måling som tilsier at noe er målemessig transparent i relasjon til den menneskelige hørsel, har ytelse utover dette ingen relevans.
    Dette er antagelig argumenter som skaper irritasjon hos begge parter og sørger for å opprettholde debatten.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke denne fastlåste holdningen til passiv kontra aktiv. Har hørt begge deler låte meget bra. Og veldig dårlig. Lyd i butikk er så sjeldent bra at det ser jeg på som en upålitelig referanse.
    Joda, helt enig i at passive høyttalere kan høres helt topp ut, HCS. Ofte mindre for pengene enn med aktive, vil jeg hevde, men det kan høres veldig bra ut. Nylig ble jeg jo for eksempel opp over ørene forelska i de passive MBL 101. Men var egentlig ikke meningen å starte ny debatt om passiv/aktiv osv. Ville vel heller bare få fram at reaksjonen fra folk som ikke er hifi-folk er er en viktig pekepinn. Og at jeg, for min del, bruker det som en indikasjon på hvilket av mine to anlegg som kanskje funker best.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Joda, helt enig i at passive høyttalere kan høres helt topp ut, HCS. Ofte mindre for pengene enn med aktive, vil jeg hevde, men det kan høres veldig bra ut. Nylig ble jeg jo for eksempel opp over ørene forelska i de passive MBL 101. Men var egentlig ikke meningen å starte ny debatt om passiv/aktiv osv. Ville vel heller bare få fram at reaksjonen fra folk som ikke er hifi-folk er er en viktig pekepinn. Og at jeg, for min del, bruker det som en indikasjon på hvilket av mine to anlegg som kanskje funker best.
    Og da er det som gjelder ditt anlegg noe som du tror gjelder deg. At det generelt er det ene eller andre kriterier for er bedre på almen basis tror jeg du vil slite med å få konsensus for.

Forøvrig er MBL og dyrt og bling ifht mine preferanser. Og rundtstråler tør jeg ikke begynne med en gang i et vanlig rom. Godt vi er forskjellige..

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Og da er det som gjelder ditt anlegg noe som du tror gjelder deg. At det generelt er det ene eller andre kriterier for er bedre på almen basis tror jeg du vil slite med å få konsensus for.

Forøvrig er MBL og dyrt og bling ifht mine preferanser. Og rundtstråler tør jeg ikke begynne med en gang i et vanlig rom. Godt vi er forskjellige..
    Jeg har ingen ambisjoner om å få almen konsensus om noe som helst, HCS... :) Jeg er bare en fyr som synser om ting på internett. Men nå er det kvelden her!

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes premissene for hele debatten virker absurd jeg. Har aldri følt meg hetset eller latterliggjort. De ikke-audiofile som besøker kjelleren min har ikke annet en godord å komme med. Så jeg stiller spørsmålet på ny.
    Hvem er denne onde målemafiaen som ønsker oss audiofile knust?
    Jeg vet rett og slett ikke hvem som fant opp ordet "målemafia", men jeg tipper det er en eller annen subjektivistisk analog kabelape.:p

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121

Jeg har ingen ambisjoner om å få almen konsensus om noe som helst, HCS... :) Jeg er bare en fyr som synser om ting på internett. Men nå er det kvelden her!
    Må si jeg har litt problemer med å forstå agendaen din her på sentralen.
    Du misjonerer tungt for aktive høyttalere og DSP i stort sett de fleste tråder jeg er innom, men i stua har du (i mine øyne) crap som gjør det motsatte av hva min stereo skal gjøre. Hifi, vet du.. Så?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    For å svare på spm til trådstarter.

Audio-file bør ses på som en minoritet, i samme sammenheng som homofile og samer.
    Vi bør kreve vår rett til å bli sett på som likeverdige med normale Tesla-eiere, båtfolk og AP-velgere.
    Paroler, opptog og fakler foran Stortinget må settes i system helt til vi blir akseptert av samfunnet forøvrig og får statlig støtte fordi vi har en hifi-legning.
    Vi er Espen Pirelli Benestads (må han brenne et eller annet sted) 7.ende kjønn.
    Vi er pariakasten som aldri ble hørt.
    Vi er de siste i en utrydningstruet rase og bør beskyttes av statlige tiltak og bevilgninger på linje med Polar-reven.
    Vi må beskyttes mot samfunn og meninger som kan uttale seg krenkende mot vår legning til god lyd.
    Opprør er eneste utvei nå.
    Det må dannes et nytt "Christiania" som kan tilfredstille vår hang(dop) til godlyd.

Gjennom et fellesskap kan vi vinne mot overmakten, og roper vi høyt nok blir vi hørt.
    (Det har vi jaffal sett flere ganger av alle de stakkarslige dårer som finnes i dette landet, som stadig krever sin vanvittige rett til å bli sett og hørt i både tide og utide.)

AUDIO-FILE: krev deres rett til å bli akseptert !!!!!
    Gå ikke rundt å unnskyld dere !!
    Gå med hevet hode og vær stolte !
    Vi må stå på barrikadene til siste mann faller !

Sammen er vi sterke....... syke, men vi er sterke.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Du misjonerer tungt for aktive høyttalere og DSP i stort sett de fleste tråder jeg er innom, men i stua har du (i mine øyne) crap som gjør det motsatte av hva min stereo skal gjøre. Hifi, vet du.. Så?
    Og jeg må si jeg har litt vanskelig for å forstå slike kommentarer. Hvorfor tror du at jeg har en "agenda"? Jeg er vel her fordi jeg er interessert i å diskutere rundt hifi og musikk, som de fleste andre? Og så gir jeg uttrykk for mine meninger og erfaringer, slik de fleste andre (deg innbefattet) også gjør her inne.

Og som jeg skrev i tråden min, vil jeg veldig gjene ha tilbakemeldinger på om folk mener ting er "crap". Tenker du da på høyttalerne - har du hørt dem? Er det rundstråler-prinsippet som ikke er i tråd med hva du mener ekte hifi skal gjøre? Eller mener du at en så rimelig effektforsterker som den jeg har umulig kan få høyttalere til å høres bra ut?
    (men ja, jeg synes også at stue-høyttalerne mine har en del utfordringer, selv om det er veldig mye jeg liker med dem, og det er derfor jeg går med planer om litt høyttalerkirurgi slik at det går fra å være passivt til å bli aktivt - for å se hvordan det blir)

Skulle jo egentlig legge meg, men er jo vanskelig å la slike kommenarer stå ubesvart... Forøvrig er du hjertelig velkommen på besøk for å lytte, hvis du skulle befinne deg i Bergen. Setter pris på ærlig lytte-tilbakemeldinger fra folk som sitter på verdifull hifi-erfaring.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Etter denne kommentaren så er det vel lov å spørre hva "kvasi" har i stua si som er så fantastisk?

Og forresten, det å beskylde folk for å ha en "agenda" på ett hifi forum er helt usannsynlig søtt.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Jeg synes premissene for hele debatten virker absurd jeg. Har aldri følt meg hetset eller latterliggjort. De ikke-audiofile som besøker kjelleren min har ikke annet en godord å komme med. Så jeg stiller spørsmålet på ny.
    Hvem er denne onde målemafiaen som ønsker oss audiofile knust?
    Jeg vet rett og slett ikke hvem som fant opp ordet "målemafia", men jeg tipper det er en eller annen subjektivistisk analog kabelape.:p
    Fydda, nå hetser du.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Etter denne kommentaren så er det vel lov å spørre hva "kvasi" har i stua si som er så fantastisk?

Og forresten, det å beskylde folk for å ha en "agenda" på ett hifi forum er helt usannsynlig søtt.
    Jeg har en liten mistanke om at noen kan oppleve det som ørlitegrann provoserende når noen stolt proklamerer at de er storfornøyd med en effektforsterker som koster 2000 kr. (og ja, jeg får vel kanskje innrømme at det er et element av omvendt-snobberi i det der også)

Men nå kan jeg i det minste notere ned å ha blitt litt hetset jeg også... :)

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du skal få en "liker" av meg Ketil. Jeg hetser med glimt i øyet, det skjønner du sikkert.
    Egentlig er jeg drit lei hele tråden, og savner gode faglige målemafia-tråder her på sentralen som man kan lære litt av. Litt magert her i det siste.
    Du skjønner, jeg tror jeg har blitt avhengig av målemic, for jeg stoler ikke på ørene mine.:p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Røykersvin er noen svin! Sikkert noen som frekventerer denne tråden også?

You are hereby duly harassed, you "#¤%& co....!!!! Jada, røykere er også mennesker, bare ikke så lenge.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke noe å være flau over OlavE.
    Jeg vurderer selv å hanke inn 2-3 kanskje 4 stk. A500 selv til vinterens DIY prosjekter.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121

Trur ikke jeg har noe som er over snittet fantastisk men kan godt ta en oppsummering;

Simple Audio Roomplayer
    Hegel H300
    Sonus Faber Venere 3.0
    2 x XTZ 99 W12 med Daytonelementer og AntiMode.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer selv å hanke inn 2-3 kanskje 4 stk. A500 selv til vinterens DIY prosjekter.
    Kult! Ja, jeg er veldig fornøyd. Men i sannhetens navn skal det nevnes at støygulvet deres ikke er ekstremt lavt. Hvis man skrur gainen helt opp begynner det å suse ganske så mye, i hvert fall i den jeg har hjemme hos meg. For min del har jeg stort sett gainen stående på 50% (mer enn høyt nok for meg), og styrer volumet digitalt fra dacen (minidsp-boksen). Da funker det utmerket, og jeg hører ingen støy. Jeg har imidlertid en mistanke om at man kan få støygulvet en del ned med å bruke xlr-kabler, hvis man har mulighet til det.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

You are hereby duly harassed, you "#¤%& co....!!!! Jada, røykere er også mennesker, bare ikke så lenge.
    Hva gjør du her? Skulle ikke du logge av for helgen og sitte i kjelleren med jazz og meske deg med tuna toro og wienerbrød?

Jeg prøver å kutte ut røyken, men sliter litt med motivasjonen.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

;-)
    HCS, det er ikke noen fastlåst holdning mht. passiv vs. aktiv. Nå lager du en stråmann.

Poenget mitt (og så langt jeg forstår OlavEs posisjon) er at det krever en masse kompetanse å bygge et godt passivt oppsett. Denne kompetansen har de færreste.

I et godt aktivt oppsett er alt tilpasset av ingeniørene på fabrikken. Det er ikke mange amatører som kan konkurrere med den kompetansen som finnes i en seriøs lydfabrikk.

Når man argumenter for at passive oppsett er bedre teknisk sett, så argumenterer man i realiteten for at "jeg er bedre enn folka på fabrikken". I noen tilfeller har den kompetente god grunn til å si dette. Men de aller færreste er så kompetente som de tror. Og så ender de opp med et anlegg med kulør og sjarm i stedet for naturlig lyd.

Den ydmyke amatør velger med god grunn aktive oppsett.

Den kompetente proffen velger passive oppsett hvis han har lyst til å oppnå det lille ekstra.

Dessverre går mange i fella (dvs. at det blir dyrt og dårlig) og tror de er kompetente proffer; overconfidence bias.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kult! Ja, jeg er veldig fornøyd. Men i sannhetens navn skal det nevnes at støygulvet deres ikke er ekstremt lavt. Hvis man skrur gainen helt opp begynner det å suse ganske så mye, i hvert fall i den jeg har hjemme hos meg. For min del har jeg stort sett gainen stående på 50% (mer enn høyt nok for meg), og styrer volumet digitalt fra dacen (minidsp-boksen). Da funker det utmerket, og jeg hører ingen støy. Jeg har imidlertid en mistanke om at man kan få støygulvet en del ned med å bruke xlr-kabler, hvis man har mulighet til det.
    Ja, jeg har lest diverse steder på nettet at mange klager på støy med ubalansert tilkobling.
    Samtidig sier de at det er tyst som i graven når balansert tas i bruk. Lover bra for meg.
    Her i heimen har jeg kjørt kun balansert siste 10 år.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Du skal få en "liker" av meg Ketil. Jeg hetser med glimt i øyet, det skjønner du sikkert.
    Egentlig er jeg drit lei hele tråden, og savner gode faglige målemafia-tråder her på sentralen som man kan lære litt av. Litt magert her i det siste.
    Du skjønner, jeg tror jeg har blitt avhengig av målemic, for jeg stoler ikke på ørene mine.:p
    Å stole mer på målemic'en enn ørene første steg på vei til objektivist-helvete. Vi subjektivister har dyrekjøpte erfaringer i 100 tusen kroners klassen på veien og lurt blir vi nok med.

Det jeg kanskje savner litt mer er deling av disse dyrekjøpte erfaringene, både de med målemic og de med ørene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23

Hva gjør du her? Skulle ikke du logge av for helgen og sitte i kjelleren med jazz og meske deg med tuna toro og wienerbrød?

Jeg prøver å kutte ut røyken, men sliter litt med motivasjonen.
    Pause - har ryddet mye og spadd frem en god del vinyljazz bl.a. - skal spille mer senere i natt! Ble ikke noe toro, og planlagt gjærbakst ble erstattet av fersk baguett, Sjokade og kald melk! Fattigmanns scones..:mad: Helt ok. Tore ble til kyllingvinger, bælgøtt men selvsagt på en annen måte.

Du kommer ikke ned i Slukoteket mer før røykingen definitivt er et forbigått stadium. Nye regler :D

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Trur ikke jeg har noe som er over snittet fantastisk men kan godt ta en oppsummering;

Simple Audio Roomplayer
    Hegel H300
    Sonus Faber Venere 3.0
    2 x XTZ 99 W12 med Daytonelementer og AntiMode.
    Jeg er helt sikker på at dette spiller veldig fint, Kvasi. Sonus faber har jeg alltid likt veldig godt. Og subbene til XTZ kunne jeg godt funnet på å kjøpe jeg også, hvis det ikke var for at nabo-situasjonen gjør det umulig ha subwoofere i bygården der jeg bor. Hadde det vært meg, hadde jeg nok prøvd å toppe det hele med å la romkorrigering med Dirac live sette prikken over i-en... Men siden det er fredag kveld skal jeg ikke misjonere så mye mer nå ;) Gratulerer med flott oppsett!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

Den eneste agendaen jeg har klart å lese ut av OlavEs kommentarer på internettet er at han ønsker fred i verden, samt god musikk på veien dit.

Og det synes jeg OlavE fortjener litt hets for!

;-)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    I designer og arkitekturverdenen er ofte tegnet på\ en god konstruktør kombinasjonen av enkelt og komplisert, billig og svindyrt. De gutta er mye bedre enn hififolket til å skille Shit from Shinola

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jøss denne tråden har blitt lang :D

edit: en kar som ville ha 1,8m dyre kabler spesialbestilt kontra 2,0m lagervare i dag. Hetset ikke han...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Ja, ja! OlavE er en snillistisk feiging! Og svart-hvitt er en feig stymper som påpeker det! Og jeg er som alltid nøytral og objektiv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn