KjellR
Hi-Fi freak
"Verdens beste kvinnelige sjakkspillere har reagert med sinne etter å ha blitt fortalt at de må konkurrere med hijab..."
Hva bygger du dette på? Hvis det er riktig som Larson sier at det er ca 50 niqabbrukere i Norge, så burde du i hvert fall ha foretatt eller lest dybdeintervjuer med 10 eller flere av disse før du kan komme med noen tilnærmet velbegrunnede påstander. Hvis du ikke har gjort det, så virker det som du spekulerer uten tilstrekkelig empirisk grunnlag. Du snakker tross alt om hva som må regnes for å være en gruppe norske borgere.1 - Det er vel i beste fall naivt å tro at en kvinne som går i nikab har mulighet til å ytre noe som helst av fri vilje. I tillegg har vi alle de som ikke går med nikab men går i hijab - og som på denne måten blir undertrykket direkte eller indirekte av sin kultur/familie.(1) Kvinnene ytrer selv at de gjør det av egen fri vilje.(1)Hvorfor tror du dette er en vrangforestilling? ... (2)Hvor mange individer tror du synes det er OK å skjule sitt eget ansikt...? (3)Å se bort, å se en annen vei - er ikke løsningen på et bedre samfunn for oss og dem - eller oss/vi.Igjen denne vrangforestillingen om at kvinner ikke bruker plagget frivillig. Vi har lovverk som tar for seg unntakene med tvang.
Ja, FIDE dummet seg ut ved å legge VM i Iran. Susan Polgar har som mange andre ingen problemer med å ikle seg hijab. Det er vel og bra, men alle er ikke som henne. De norske sjakkdamene intervjuet er alle motstandere og sier de ikke ville dratt. Det er en veldig enkel konklusjon når de har intet å ofre ved å ikke være kvalifisert.
(2) Anslag gjort er at det er rundt 50 kvinner som bruker nikab i Norge. altså et nærmest ikke-eksisterende problem.
(3) Alternativet til forbud er ikke å se en annen vei, men å vise dem at det finnes alternativer. Kvinnene er selvstendige individer og må selv velge hvilken vei de vil gå med de konsekvenser det får. Å bruke nikab i Norge er ikke et sjakktrekk.
Dette er dessverre realitetene - en skjebne som kan bekreftes via barnevernet og likende organer som hjelper kvinner og barn. Det at du lukker øynene fordi det ikke passer inn i din politikk er intet argument1) Her kom katta ut av sekken. Kvinner som bruker hijab og nikab kan altså umulig gjøre det av egen fri vilje. Og når kvinnene ytrer at det er slik, så lyver de fordi de er redd for straff fra mannen som tvinger dem.
¯\_(ツ)_/¯
Aldri hørt at barnevernet og lignende organer sorterer brukerne etter hodeplagg. Sikker på at du ikke har vandret over i en generell innvandrerkategori nå?Dette er dessverre realitetene - en skjebne som kan bekreftes via barnevernet og likende organer som hjelper kvinner og barn. Det at du lukker øynene fordi det ikke passer inn i din politikk er intet argument1) Her kom katta ut av sekken. Kvinner som bruker hijab og nikab kan altså umulig gjøre det av egen fri vilje. Og når kvinnene ytrer at det er slik, så lyver de fordi de er redd for straff fra mannen som tvinger dem.
¯\_(ツ)_/¯
Hehe!Av nysgjerrighet:
Om ens tolkning av det liberale demokrati omsatt i praksis fører til avskaffelse av det samme, skal en da la det gå heden slik at en ikke smusser til prinsippene (slik en nå tolker de)?
Blir jo temmelig hypotetisk. Men jeg vil svare ja hvis den nye samfunnsformasjonen er bedre enn hva man hadde.Svar nå du; jeg spurte først.
Som du sikkert er klar over: Mitt spørsmål er av prinsipiell karakter, du spør om noe empirisk.
1. Selvsagt1. Har vi krav vi kan stille til nesten?
2. Og hvor kommer nå disse prinsippene fra? Hverken gud eller natur gir slikt; den første fordi vi ikke vet om det eksisterer et slikt vesen, det andre fordi det ikke uttaler seg om slikt. Og hvem garanterer for at slike prinsipper overhodet er gjeldende?
Det siste spørsmålet fører oss tilbake til start…
Som jeg skrev; hans definisjon er for snever. I ytterste instans, dersom man anvender kun den definisjonen, legger man seg på en linje som vel ligger farlig nær "the lunatic fringe" i det Republikanske parti.Definisjonen er vel grei den, men den dekker ikke alt. Økonomisk frihet, ytringsfrihet, religionsfrihet, rett til eiendom og frie markeder er vesentlige for en liberalist. Den listen kan sikkert gjøres lengre.
Det er også vesentlig med borgernes frihet fra statlig overgrep, som Larson trekker frem.
Demokrati er kun et styringsmiddel for en liberalist, og viktigere er frihetene; de er umistelige - og kan selvsagt ikke sies opp ved demokratiske avgjørelser. Staten skal sikre disse frihetene for sine innbyggere, og lite annet iflg liberalismen.
Ikke noen grunn til hypotese. Og om det nye er bedre er jo et åpent spørsmål. Og det nye kunne jo like gjerne være dårligere, som å avskaffe det vi allerede har ervervet. Da må vi også kunne svare ja, slik du utlegger det.Blir jo temmelig hypotetisk. Men jeg vil svare ja hvis den nye samfunnsformasjonen er bedre enn hva man hadde.Svar nå du; jeg spurte først.
Som du sikkert er klar over: Mitt spørsmål er av prinsipiell karakter, du spør om noe empirisk.
Joda, ser den og jeg er jo enig i mye at dette. Men min inngang er vel litt annerledes. For meg så står våre grunnleggende verdier ekstremt sterkt og vi blir hver og en pøst hodet full av deres uovertruffenhet hver eneste dag. I dette verdimaskineriet er det plass til noen integreringstiltak og/eller tilpasninger her og der. For hvem er egentlig de svake gruppene i Norge i dag? Hvem er det som trenger "du er ikke alene" aller mest? Jeg tror mer på gulrøtter enn pisk.Ikke noen grunn til hypotese. Og om det nye er bedre er jo et åpent spørsmål. Og det nye kunne jo like gjerne være dårligere, som å avskaffe det vi allerede har ervervet. Da må vi også kunne svare ja, slik du utlegger det.Blir jo temmelig hypotetisk. Men jeg vil svare ja hvis den nye samfunnsformasjonen er bedre enn hva man hadde.Svar nå du; jeg spurte først.
Som du sikkert er klar over: Mitt spørsmål er av prinsipiell karakter, du spør om noe empirisk.
Der er vi enige.
--------
Snakker ikke om hijab, jeg. Mine prinsipielle vurderinger vedrørende trippel forakt og hva en skal kunne kreve av nesten i det offentlige rom angår bare det heldekkende. Klespoliti er ikke min greie. Uavhengig av hva fremtiden måtte sende oss.
Du spør om ting som angår fremtiden; jeg er ikke profet. Klart en kan argumentere mot skiten ut fra en mer eller mindre berettiget frykt. Jeg har ingen slik frykt på kort sikt.
Jeg er likevel sterkt mot det hele også av pragmatiske grunner. Det gjelder å flagge anerkjennelsen av grunnleggende verdier. Ytringsfrihet fremfor ytringsansvar. Motstand mot kjønnssegregering (f. eks. i skolens gym og svømmeundervisning). Knallhard opplæring i at gud intet har å si vedrørende begrunnelser av hva som bør gjøres i grunnleggende saker som angår fellesskapet. At en godt kan ha et fargerikt fellesskap, men at alt som tilhører de institusjoner som skal ivareta dette fargerike, selv er grått i grått og uten farge. At vi, selv i lovs form, om nødvendig, gir klar beskjed slik at de som ligger under for kulturelle hæsligheter vet at øvrigheten står bak dem - en skal aldri underslå betydningen av «du er ikke alene». (Det er f.eks. hinsides at vi tillater kjønnslemlestelse på gutter, sågar gjennomfører det i offentlig regi.) Og sikkert mange andre ting jeg ikke har øverst i skuffen nå… Du tar sikkert tegninga.
Ikke muslimer, men muslimske kvinner!For hvem er egentlig de svake gruppene i Norge i dag? Hvem er det som trenger "du er ikke alene" aller mest?
Og her tror jeg vi kan diskutere til vi blir gule og blå mht hvilke tiltak som får hvilke konsekvenser for hvilke grupper. Hvis ditt utgangspunkt f.eks. er at kvinnene er tvunget til å gå med niqab og hijab, blir selvsagt tiltak formet av dette. Jeg er ikke sikker på at det stemmer og min tilnærming blir dermed annerledes.Ikke muslimer, men muslimske kvinner!For hvem er egentlig de svake gruppene i Norge i dag? Hvem er det som trenger "du er ikke alene" aller mest?
(Dette burde være selvinnlysende. At noen er en minoritet er ikke det samme som at de er svak, undertrykt eller diskriminert.)
Det kunne kanskje framstå som et kontrastutsagn til deg, var ikke ment slikt. Man kan selvsagt være muslim selv om man blir motvillig presset til å gå med niqab.Det var jeg ikke klar over!Jeg tror muslimske kvinner er muslimer, hvis man kan si det slik.
Sånn i det siste:Det kunne kanskje framstå som et kontrastutsagn til deg, var ikke ment slikt. Man kan selvsagt være muslim selv om man blir motvillig presset til å gå med niqab.Det var jeg ikke klar over!Jeg tror muslimske kvinner er muslimer, hvis man kan si det slik.
De sliter med å hjelpe kvinner av 2 gen. Det er ikke snakk om sortering.Aldri hørt at barnevernet og lignende organer sorterer brukerne etter hodeplagg. Sikker på at du ikke har vandret over i en generell innvandrerkategori nå?Dette er dessverre realitetene - en skjebne som kan bekreftes via barnevernet og likende organer som hjelper kvinner og barn. Det at du lukker øynene fordi det ikke passer inn i din politikk er intet argument1) Her kom katta ut av sekken. Kvinner som bruker hijab og nikab kan altså umulig gjøre det av egen fri vilje. Og når kvinnene ytrer at det er slik, så lyver de fordi de er redd for straff fra mannen som tvinger dem.
¯\_(ツ)_/¯
Samtidig så er det et faktum at enkelte av disse unge kvinnene som tilhører "2 gen" har foreldre som er sekulære og mødre som aldri noensinne har brukt religiøse plagg som hijab og nikab. Men uansett så velger de selv å bruke denne type plagg uten noe som helst press hjemmefra og/eller fra en av disse "skjeggete" som har blitt så populære i denne tråden.De sliter med å hjelpe kvinner av 2 gen. Det er ikke snakk om sortering.Aldri hørt at barnevernet og lignende organer sorterer brukerne etter hodeplagg. Sikker på at du ikke har vandret over i en generell innvandrerkategori nå?Dette er dessverre realitetene - en skjebne som kan bekreftes via barnevernet og likende organer som hjelper kvinner og barn. Det at du lukker øynene fordi det ikke passer inn i din politikk er intet argument1) Her kom katta ut av sekken. Kvinner som bruker hijab og nikab kan altså umulig gjøre det av egen fri vilje. Og når kvinnene ytrer at det er slik, så lyver de fordi de er redd for straff fra mannen som tvinger dem.
¯\_(ツ)_/¯
Iran påtvinger kvinner å bære slike plagg, mange kvinner i Norge blir påtvunget å bære slike plagg i Norge og dette forsvarer du og co, ingen stor forskjell på dere og de politiske i Iran i egentlig.Så du mener at vi her i Norge har mye å lære fra et land som Iran? Der nede så lovfester men jo gjerne hvordan folk skal kle seg. Og det burde vi også gjøre her?Spiller du dum gjør man forhåpentligvis når man vil ha debatten til å handle om bekledning!
Men det var jo ikke poenget ditt. Du mente at barnevernet og lignende organer kunne bekrefte ditt syn på at niqab- og hijabbrukerne blir tvunget til bruken.De sliter med å hjelpe kvinner av 2 gen. Det er ikke snakk om sortering.Aldri hørt at barnevernet og lignende organer sorterer brukerne etter hodeplagg. Sikker på at du ikke har vandret over i en generell innvandrerkategori nå?Dette er dessverre realitetene - en skjebne som kan bekreftes via barnevernet og likende organer som hjelper kvinner og barn. Det at du lukker øynene fordi det ikke passer inn i din politikk er intet argument1) Her kom katta ut av sekken. Kvinner som bruker hijab og nikab kan altså umulig gjøre det av egen fri vilje. Og når kvinnene ytrer at det er slik, så lyver de fordi de er redd for straff fra mannen som tvinger dem.
¯\_(ツ)_/¯
De some jobber ut i felten har mye erfaringer rundt dette som vi andre ikke har. Det er lett å se en annen vei hvis dette er en problemstilling som man ikke ønsker å forholde seg til. Det er alltid lettere å være politisk korrekt å si at "alle skal får gjøre som de vil". Vi har jo sett resultatet av en slik integreringspolitikk her hjemme, i Sverige og Frankrike som eksempler.Men det var jo ikke poenget ditt. Du mente at barnevernet og lignende organer kunne bekrefte ditt syn på at niqab- og hijabbrukerne blir tvunget til bruken.De sliter med å hjelpe kvinner av 2 gen. Det er ikke snakk om sortering.Aldri hørt at barnevernet og lignende organer sorterer brukerne etter hodeplagg. Sikker på at du ikke har vandret over i en generell innvandrerkategori nå?
Du risikerer at andre, som er mindre engleaktige enn meg, beskylder deg for å ha en litt lettsindig tilnærming til saksforholdet du uttaler deg om. Bekymrer det deg ikke at du kan ta feil?De some jobber ut i felten har mye erfaringer rundt dette som vi andre ikke har. Det er lett å se en annen vei hvis dette er en problemstilling som man ikke ønsker å forholde seg til. Det er alltid lettere å være politisk korrekt å si at "alle skal får gjøre som de vil". Vi har jo sett resultatet av en slik integreringspolitikk her hjemme, i Sverige og Frankrike som eksempler.Men det var jo ikke poenget ditt. Du mente at barnevernet og lignende organer kunne bekrefte ditt syn på at niqab- og hijabbrukerne blir tvunget til bruken.De sliter med å hjelpe kvinner av 2 gen. Det er ikke snakk om sortering.Aldri hørt at barnevernet og lignende organer sorterer brukerne etter hodeplagg. Sikker på at du ikke har vandret over i en generell innvandrerkategori nå?
Du risikerer at andre, som er mindre engleaktige enn meg, beskylder deg for å ha en litt lettsindig tilnærming til saksforholdet du uttaler deg om. Bekymrer det deg ikke at du kan ta feil?De some jobber ut i felten har mye erfaringer rundt dette som vi andre ikke har. Det er lett å se en annen vei hvis dette er en problemstilling som man ikke ønsker å forholde seg til. Det er alltid lettere å være politisk korrekt å si at "alle skal får gjøre som de vil". Vi har jo sett resultatet av en slik integreringspolitikk her hjemme, i Sverige og Frankrike som eksempler.Men det var jo ikke poenget ditt. Du mente at barnevernet og lignende organer kunne bekrefte ditt syn på at niqab- og hijabbrukerne blir tvunget til bruken.
Og gråten,Jeg må bare le.
Når skal du skjønne at det er ingen som forsvarer noe som helst av dette. Det er bare slik at en side i denne debatten består av folk som har tatt et standpunkt mot både forbud og påbud? Du virker ærlig talt treg i oppfattelsen eller så gjør du deg bare vanskelig.Iran påtvinger kvinner å bære slike plagg, mange kvinner i Norge blir påtvunget å bære slike plagg i Norge og dette forsvarer du og co, ingen stor forskjell på dere og de politiske i Iran i egentlig.
Hva bygger du det på?Du risikerer at andre, som er mindre engleaktige enn meg, beskylder deg for å ha en litt lettsindig tilnærming til saksforholdet du uttaler deg om. Bekymrer det deg ikke at du kan ta feil?De some jobber ut i felten har mye erfaringer rundt dette som vi andre ikke har. Det er lett å se en annen vei hvis dette er en problemstilling som man ikke ønsker å forholde seg til. Det er alltid lettere å være politisk korrekt å si at "alle skal får gjøre som de vil". Vi har jo sett resultatet av en slik integreringspolitikk her hjemme, i Sverige og Frankrike som eksempler.Men det var jo ikke poenget ditt. Du mente at barnevernet og lignende organer kunne bekrefte ditt syn på at niqab- og hijabbrukerne blir tvunget til bruken.
Tydeligvis bekymrer det ikke deg at DU kan være den som tar feil