Hele provenynøytraliteten gjør miljøprofilering av avgifter på kjøretøy på mange vis til en (dårlig) vits.
Det er ikke så veldig mange som kjøper en Mercedes AMG G63 6x6, og utgangspunktet er så dyrt uansett at for de få som kjøper, så utgjør 100 000 ingenting.
Likeledes er biler som Renault Zoe eller Buddy so begrenset i sin bruk, at for de fleste familier fyller de ikke transportbehovet godt nok.
For å få ned utslippene på bilparken så det monner, må vi få opp utskiftstakten på bilene. Det skjer ikke før det blir vesentlig billigere å kjøpe en ny bil, som er stor nok til å dekke hovedbruken til familien. Det betyr igjen at staten må gi avkall på avgifter.
For at folk skal velge elbiler, så betyr det at det må være en del fordeler i forhold til vanlig bil. Akkurat dette med drivstoffkostnader er en minimal del av bilkostnadene for mange, så bare billig drivstoff er ikke nok. Innkjøpspris kontra det man får tilbake er et viktig incentiv. Likeledes er billige/gratis bompenger et viktig incentiv.
Skal vi få flere til å kjøre elbil, så er det viktig at disse incentivene er på plass. Jeg kjører (gammel) dieselbil selv, men jeg har absolutt ingen problemer med at elbileiere sparer bompenger eller avgifter på kjøpet.
Jeg kjøper gjerne elbil selv, den gang det kommer en passe stor en med tilstrekkelig rekkevidde og tilhengerfeste som er vesentlig billigere enn en model X. Inntil videre satser jeg på å bruke opp Mercedes MLen min...
Å få ned alderen på bilparken skjer neppe, så lenge staten har bilen som melkeku.
Jihan-Kr