Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.383
    Antall liker
    18.903
    Torget vurderinger
    2

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aller viktigst er nok provenynøytraliteten. Og om man verken får lov til å skru opp drivstoffavgiftene (Samtidig som mange går over til el), bompengene eller engangsavgiftene noe vesentlig, må bobla sprekke et eller annet sted.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Aller viktigst er nok provenynøytraliteten. Og om man verken får lov til å skru opp drivstoffavgiftene 8amtidig som mange går over til el), bompengene eller engangsavgiftene noe vesentlig, må bobla sprekke et eller annet ste.d
    Enig i det. Men dum som jeg var så trodde jeg at politikerne ville fortsette det grønne skifte, men det var vel bare meg og Skei Grande som var blåøyde:confused:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.383
    Antall liker
    18.903
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.646
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hele provenynøytraliteten gjør miljøprofilering av avgifter på kjøretøy på mange vis til en (dårlig) vits.

    Det er ikke så veldig mange som kjøper en Mercedes AMG G63 6x6, og utgangspunktet er så dyrt uansett at for de få som kjøper, så utgjør 100 000 ingenting.

    Likeledes er biler som Renault Zoe eller Buddy so begrenset i sin bruk, at for de fleste familier fyller de ikke transportbehovet godt nok.

    For å få ned utslippene på bilparken så det monner, må vi få opp utskiftstakten på bilene. Det skjer ikke før det blir vesentlig billigere å kjøpe en ny bil, som er stor nok til å dekke hovedbruken til familien. Det betyr igjen at staten må gi avkall på avgifter.

    For at folk skal velge elbiler, så betyr det at det må være en del fordeler i forhold til vanlig bil. Akkurat dette med drivstoffkostnader er en minimal del av bilkostnadene for mange, så bare billig drivstoff er ikke nok. Innkjøpspris kontra det man får tilbake er et viktig incentiv. Likeledes er billige/gratis bompenger et viktig incentiv.

    Skal vi få flere til å kjøre elbil, så er det viktig at disse incentivene er på plass. Jeg kjører (gammel) dieselbil selv, men jeg har absolutt ingen problemer med at elbileiere sparer bompenger eller avgifter på kjøpet.

    Jeg kjøper gjerne elbil selv, den gang det kommer en passe stor en med tilstrekkelig rekkevidde og tilhengerfeste som er vesentlig billigere enn en model X. Inntil videre satser jeg på å bruke opp Mercedes MLen min...

    Å få ned alderen på bilparken skjer neppe, så lenge staten har bilen som melkeku.

    Jihan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Alt dette viser vel bare hva jeg har sagt hele tiden - det er kun et stort ran de bedriver !
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Regjeringen er blitt lurt til å satse på hydrogenbiler, av lobbyister som ønsker å bevare infrastrukturen for distribusjon av flytende drivstoff. Da er det også viktig å dempe elbilomsetningen, så den plattformen ikke er befestet når man i neste omgang skal forsøke å lure bilister til å kjøpe det mest energiineffektive alternativet.

    Rett link: Vil bygge hydrogenstasjoner for 800 millioner - nyheter - Dagbladet.no
    Det gir ingen mening.

    1) Hydrogen er alt annet enn flytende ved atmosfærisk trykk. Dets kritiske punkt er T= 33K og P= 13 atm.

    2) Hydrogen krever et helt annet nivå av sikkerhet.
    a) eksplosjonsområdet er 4-75% volumprosent (mot luft). Bensins e.område er 0,6 - 8 %
    b) det er meget flyktig grunnet molekylets størrelse (H2 mot C8H18), 1/50 av vekten til vanlig drivstoff. Ingen sprekk eller skjøt er for liten.
    c) Antennelsesenergien er 1/10 av bensins.

    Det eneste man kan beholde er pølseboden av en bensinstasjon.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Regjeringen er blitt lurt til å satse på hydrogenbiler, av lobbyister som ønsker å bevare infrastrukturen for distribusjon av flytende drivstoff. Da er det også viktig å dempe elbilomsetningen, så den plattformen ikke er befestet når man i neste omgang skal forsøke å lure bilister til å kjøpe det mest energiineffektive alternativet.

    Rett link: Vil bygge hydrogenstasjoner for 800 millioner - nyheter - Dagbladet.no
    Det gir ingen mening.

    1) Hydrogen er alt annet enn flytende ved atmosfærisk trykk. Dets kritiske punkt er T= 33K og P= 13 atm.

    2) Hydrogen krever et helt annet nivå av sikkerhet.
    a) eksplosjonsområdet er 4-75% volumprosent (mot luft). Bensins e.område er 0,6 - 8 %
    b) det er meget flyktig grunnet molekylets størrelse (H2 mot C8H18), 1/50 av vekten til vanlig drivstoff. Ingen sprekk eller skjøt er for liten.
    c) Antennelsesenergien er 1/10 av bensins.

    Det eneste man kan beholde er pølseboden av en bensinstasjon.
    Prøv å forklare dette til en politiker ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Minner om at bensinstasjoner tjener penger på alt annet enn bensin stort sett.

    For circle k og lignende er det sentralt at "alle" må innom et av deres utsalgssteder jevnlig. For elbil skjer svært mye av tankingen hjemme og/eller på jobb, og for hurtiglading er der fort andre aktører som kan komme da distribusjon av elektrisk energi er vesentlig forskjellig fra distribusjon av drifvstoff som kommer med tankbil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dog, alle kan ikke lade hjemme. Det være seg de som bor i by og boretslag mm. Det bør være et marked for ladestasjoner på bensinstasjoner - da får man i alle fall solgt noe når folk skal oppholde seg der 15-30 minutter, eller mer.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    For regjeringen er det viktig at produksjon og distribusjon av drivstoff er overlatt til kommersielle aktører i et marked. Vi er så vant til å måtte handle drivstoff uansett hvor langt unna vi bor og hvor mye det enn koster, at vi ikke tenker på det lenger, det bare er sånn. Nå har strømmarkedet fått preg av kvasikonkurranse det også, men enn så lenge er det både billig og enkelt å bare plugge inn bilen hjemme på kveldstid. Men de blå så helst at vi gjorde oss avhengige igjen ved å kjøpe hydrogenbiler.

    Det er jo oljeselskapene som er tiltenkt rollen som leverandører av 'ren hydrogen'.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.383
    Antall liker
    18.903
    Torget vurderinger
    2
    Energy Return On Energy Invested - det kurset burde regjeringen ta.

    IMG_2908.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ville det ikke være sannsynlig at dagens bensinstasjoner vil kunne gjøres om til et slags universelt supercharger-nettverk?
    Det viktigste for en bensinstasjon er jo å få folk til å stoppe der. Ikke om de fyller ti eller femti liter. Og med en slags supercharger vil folk måtte stoppe lengre enn vanlig. Da blir det mer tid til å kjøpe pølser og boller.

    Det som gjenstår å finne ut av er hva slags betalingsmodell som kan/bør benyttes. Og så er det jo egentlig å bare sette i gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Det tar en god del lengre tid å hurtiglade en elbil enn å fylle en drivstofftank. Det legger litt andre føringer på hvor det er attraktivt å stoppe for å gjøre denslags. Spisesteder er eksempelvis en god kandidat (slik Tesla gjør det, dog er det typisk junk som serveres). Det at man faktisk må stå en stund lengre gjør at det fort er ønskelig med et annet type servicetilbud enn noen svette pølser og en pose hveteboller.

    For elektrisk "tanking" er det ganske mye som endrer seg - den ansvarlige for distribusjon av selve "drivstoffet" går fra å være et bensinstasjonselskap til å bli den lokale netteier og nesten hele logistikkoperasjonen faller bort i sin helhet. Stasjonene er i sin helhet ubemannede borsett fra vakter som kan rykke ut ved tekniske feil o.l.

    Det sagt, så har ennå ikke noen andre enn Tesla funnet en prismodell som faktisk funker. Prising av hurtiglading er vanskelig - på den ene siden må det koste nok til at det er butikk i det, på en annen side bruker folk det minst mulig dersom prisen avviker mye fra hva det koster å fylle hjemme. En 50kW lader som brukes en time selger en mengde energi som koster en 50-lapp å fylle hjemme, men selve laderen koster visstnok fort en million kroner å sette opp.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ville det ikke være sannsynlig at dagens bensinstasjoner vil kunne gjøres om til et slags universelt supercharger-nettverk?
    Det viktigste for en bensinstasjon er jo å få folk til å stoppe der. Ikke om de fyller ti eller femti liter. Og med en slags supercharger vil folk måtte stoppe lengre enn vanlig. Da blir det mer tid til å kjøpe pølser og boller.

    Det som gjenstår å finne ut av er hva slags betalingsmodell som kan/bør benyttes. Og så er det jo egentlig å bare sette i gang.
    Ja, så er det problemet med enkle løsninger da. Har inntrykk av at Norge og alle andre utviklede land styrer etter mottoet;
    Det mest mulig kompliserte, gammeldagse og dyreste er det beste.:mad:
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg vet det har vært argumentert gjentatte ganger, men med mindre én "tank" holder hele dagen, må man kunne tanke hurtigere.
    En boligelektriker som skal kjøre til kanskje 7-8 forskjellige kunder på en dag, kan ikke ha begrenset rekkevidde på 160 km før han må lade i 8(?) timer.
    Og hva med yrkessjåfører? Lastebiler? Tungtransport? Etterhvert båter?
    Fordelen med hydrogen er jo at det er like hurtig å fylle tanken som ved tradisjonellt drivstoff, samtidig som det er miljøvennlig siden det er en elbil.
    Ja, energieffektiviteten er meget dårlig i sammenligning, men den kan da iallfall brukes til noe.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.383
    Antall liker
    18.903
    Torget vurderinger
    2
    Det står mellom sentralisert og desentralisert distribusjon av energi.
    En kino er sentralisert distribusjon av filminnhold, der tilbyder har full kontroll; strømming er desentralisert distribusjon av samme, der tilbyder har tapt kontroll. Sistnevnte sørger for at folk ikke går på kino slik de gjorde før og dermed er verdien av kinoene blitt lavere.

    Bensinstasjonen tjener idag på tilleggssalg, men også på jojo med bensinprisene (mandagspris vs torsdagpris, osv). Det vil ikke folk finne seg i med strømprisene -- og kanskje må ladestasjoner subsidiere strømpriser for å ha tilleggssalg. Likevel oppstår et problem: jeg har ikke en bensinpumpe der jeg bor, men jeg har et strømuttak.

    Sterke lobby-krefter forsøker nå å redde stumpene, og derfor foreslås et energiregime som er uhyre ineffektivt og politikerne har slukt agnet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Den langt fleste mindre biler kjøres nesten alltid kort. Unntakene finnes selvsagt, men for de langt, langt fleste så trenger man ikke konstant 50 mil rekkevidde og 5 minutters fylletid. I Oslo kjører det en del Teslaer som Taxi for eksempel, selv om det er mye venting for taxisjåfører om dagen så kjører de veldig mye mer enn hva en normal privatbilist gjør.

    Fylltid er en fordel. For de det er relevant for. Det største problemet nå om dagen er folk flests store misforhold mellom faktisk og imaginært rekkeviddebehov. En privatbil i Norge går i snitt ca 12.000 km pr år. Da sier det seg selv at hverdagen ikke består av turer på 50 mil. Jeg mener at et sted rundt den rekkevidden Tesla har så ligger rekkeviddebehovet for nesten alle privatbiler i Norge gitt et fungerende hurtigladernettverk for langturer og for folk uten egen lademulighet. Da kan en elbil fint være eneste bil i de langt fleste husholdninger.

    Oslo kommune har for øvrig en god del elbiler som brukes av hjemmepleie og lignende. 160km kjøring på en dag er faktisk ganske mye, i alle fall i noenlunde tettbebodde strøk. Men det er veldig stor forskjell på 160km rekkevidde om sommeren og kanskje 80km om vinteren... men rekkevidden på små/mellomstore elbiler vil øke i årene som kommer og jo mer, jo enklere for stadig flere å bytte.

    Etter å ha kjørt Tesla i halvannet år er min betalingsvilje for enda mer rekkevidde eksakt lik null, fordi jeg ikke har noe behov for det. Og jeg tror ikke jeg kjører spesielt lite (15-16k i året, hytter og turne rundt i Norge om sommeren for å besøke familie osv).
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg kunne ha klart meg med en Tesla, det er den eneste som har nok rekkevidde til at jeg kunne kjørt tur/retur byen uten å lade.
    Men den har ikke hengerfeste, og er derfor helt uaktuell.
    Dessuten koster den like mye som et stereoanlegg:p
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Jeg var også litt skeptisk grunnet manglende hengerfeste, men har nå innsett at jeg ikke trenger det. De ytterst få gangene i året jeg trenger henger stiller svigers opp (de bor også i Oslo) ellers har vel de fleste en nabo eller en bekjent de kan låne av innimellom. Når jeg holdt på med husrenovering kjørte jeg med henger et par ganger i uken, nå er det mer en gang hver 3. måned eller deromkring - det baserer jeg ikke et bilkjøp på akkurat. Det jeg har behov for er takstativet, det bruker jeg såpass mye at jeg aldri tar det av. Skiboksen står på hele vinteren og ellers er det sykler og en eller annen lang sak som skal transporteres nå og da.

    Jeg tror at man etter hvert blir tvunget via pengepungen til å gjøre en litt mer rasjonell vurdering av hva det faktiske behovet for transporttjenester er. Da kan man fort ende opp med en mindre bil, ingen bil (men leie innimellom) eller konkludere med at behovet er så stort at man betaler hva det koster for å ha en stor og tørst doning for eksempel.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lastebiler? Tungtransport?
    Vi har elektrifisert betydelige deler av tungtransporten i Norge. Det heter jernbane. Det gjenstår bare å heve kvaliteten på jernbanen, samt sette inn samme styringsmidler mot tungtransporten som man viser vilje til å gjøre mot personsegmentet, så er halvparten av trailerne borte fra norske veier og vi har fått økt trafikksikkerheten og redusert veivedlikeholdet i samme slengen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Model x fås med hengerfeste. Model s har det ikke. Norge er vel uansett eneste land i verden der noen kunne tenke seg å dra tilhenger med en slik bli. Ser ikke mange sedaner i den prisklassen i utlandet med hengersfeste akkurat .
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Model x fås med hengerfeste. Model s har det ikke. Norge er vel uansett eneste land i verden der noen kunne tenke seg å dra tilhenger med en slik bli. Ser ikke mange sedaner i den prisklassen i utlandet med hengersfeste akkurat .
    Var det et svar til meg? Det er jo det jeg spør om. Hvorfor er det ikke noe problem med hengerfeste på Model X?

    Om en kan tenke seg å dra tilhenger med Model S eller ikke er jo avhengig av hvilke valg en har. Om det er den eneste elbilen man kan velge pga rekkevidde og/eller dreiemoment, så må man jo ha en miljøfientlig bil i tillegg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Regner med Tesla regnet det som uinteressant da de designet bilen, at det ikke er særlig mer komplisert enn det...
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Så egentlig kan alle elbiler dra tilhenger?
    Da har jeg misforstått, igjen :p
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Så egentlig kan alle elbiler dra tilhenger?
    Da har jeg misforstått, igjen :p
    Jeg vet ikke, men jeg tipper at "alle andre" ville fått så dramatisk redusert rekkevidde at det ville blitt litt meningsløst kanskje? For alt jeg vet kan forklaringen være at motorene blir for varme når de må dra på så mye ekstra vekt, eller i det minste at de veldig raskt må gå i effektbegrensning pga den ekstra belastningen en tilhenger i oppoverbakke er.

    Så vidt jeg har forståt er det ingen fundametale forskjeller på drivlinjen i Model S og Model X.

    Edit: Står litt om det her
    http://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303

    Ikke noe med teknologien i seg selv, men begunnet med liten interesse, designvalg og denslags.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så egentlig kan alle elbiler dra tilhenger?
    Da har jeg misforstått, igjen :p
    De har jo dreiemoment til tusen, så selvfølgelig kan de det rent teknisk. Men Tesla har nok ikke sett noe behov for å utvikle det til Model S, noe som er fornuftig forvaltning av ressurser. Forsvinnende få vil etterspørre det på en S, eventuelt en BMW 5-klasse. SUV-klassen derimot er et potensielt marked for hengerfeste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Jeg var også litt skeptisk grunnet manglende hengerfeste, men har nå innsett at jeg ikke trenger det. De ytterst få gangene i året jeg trenger henger stiller svigers opp (de bor også i Oslo) ellers har vel de fleste en nabo eller en bekjent de kan låne av innimellom.
    Så du trenger ikke hengerfeste fordi det er andre som har som du kan låne av - eller "Det er greit å ha el-bil, så lenge ikke alle andre har det.". Merkelig argument.

    Uansett - jeg er enig i at rekkeviddeangsten er overdrevet. Problemet har vært så langt at den eneste elbilen som har hatt nok rekkevidde har vært alt for dyr. Når det kommer elbiler med 30-40 mils rekkevidde til den prisken man er villig til å betale vil det hjelpe. Når du kan får 30+ mils rekkevidde i en bil til 300' stiller saken seg noe anderledes. Vi er i ferd med å komme dit nå.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg var også litt skeptisk grunnet manglende hengerfeste, men har nå innsett at jeg ikke trenger det. De ytterst få gangene i året jeg trenger henger stiller svigers opp (de bor også i Oslo) ellers har vel de fleste en nabo eller en bekjent de kan låne av innimellom.
    Så du trenger ikke hengerfeste fordi det er andre som har som du kan låne av. Merkelig argument.

    Uansett - jeg er enig i at rekkeviddeangsten er overdrevet. Problemet har vært så langt at den eneste elbilen som har hatt nok rekkevidde har vært alt for dyr. Når det kommer elbiler med 30-40 mils rekkevidde til den prisken man er villig til å betale vil det hjelpe. Når du kan får 30+ mils rekkevidde i en bil til 300' stiller saken seg noe anderledes. Vi er i ferd med å komme dit nå.
    Men Du leier da plass på fly om du skal til syden, du kjøper ikke et fly først ;). Jeg byttelåner bil med nabo'n, eller leier bil på nabobil om jeg trenger å dra henger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Jeg var også litt skeptisk grunnet manglende hengerfeste, men har nå innsett at jeg ikke trenger det. De ytterst få gangene i året jeg trenger henger stiller svigers opp (de bor også i Oslo) ellers har vel de fleste en nabo eller en bekjent de kan låne av innimellom.
    Så du trenger ikke hengerfeste fordi det er andre som har som du kan låne av. Merkelig argument.

    Uansett - jeg er enig i at rekkeviddeangsten er overdrevet. Problemet har vært så langt at den eneste elbilen som har hatt nok rekkevidde har vært alt for dyr. Når det kommer elbiler med 30-40 mils rekkevidde til den prisken man er villig til å betale vil det hjelpe. Når du kan får 30+ mils rekkevidde i en bil til 300' stiller saken seg noe anderledes. Vi er i ferd med å komme dit nå.
    Det er da ikke noe merkelig med det. Man må ikke eie en diger SUV fordi båten skal på og av vannet en gang om året. Man må heller ikke eie en bil med lang rekkevidde fordi man skal kjøre til Finnmark en gang om året - det kan leies for eksempel. Trenger heller ikke lastebil fordi man snart skal bytte bolig osvosv. Det holder å ha grei nok tilgang på noe. Det er en grunn til at bensinstasjoner og IKEA osv låner ut hengere. Der er noe de fleste trenger så sjelden at det er unødvendig å eie.

    For min del holder det lenge med svigers for tilgang å tilhenger. Det finnes også andre måter å løse det på. Er ikke slik at alle i nabolaget må ha bil med krok og tilhenger fordi noen trenger det nå og da. Masse virksomheter som tilbyr hjemkjøring også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Men den dagen du trenger den SUVen er det jo greit at det er noen som har en slik som du kan låne. Så så lenge bare noen andre kjøper en bensin/diesel-bil med hengerfeste (eller noe annet spesialutstyr som ikke kan leveres på en elbil), kan du greie deg uten. Så lenge noen andre tar ekstrakostnadene med å ha en bensin/dieselbil så er det greit å ha elbil. :D
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Joda, og det er ikke bilprodusentenes ansvar å lage noe som passer for alle heller. Jeg får bare innse at elbil ikke passer for meg.
    Så får jeg heller være han naboen alle skal låne bilen til når de trenger hengerfeste.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    Handler ikke hengerfesteproblematikken stort sett om fare for overoppheting av batteriet da?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Men den dagen du trenger den SUVen er det jo greit at det er noen som har en slik som du kan låne. Så så lenge bare noen andre kjøper en bensin/diesel-bil med hengerfeste (eller noe annet spesialutstyr som ikke kan leveres på en elbil), kan du greie deg uten. Så lenge noen andre tar ekstrakostnadene med å ha en bensin/dieselbil så er det greit å ha elbil. :D
    Eventuelt leie, og da reflekterer formodentlig leieprisen hva det evt koster å kjøpe en av sorten.

    Det er vel ikke noe spesielt med produktet "bil" som gjør at ethvert behov som oppstår nå og da må dekkes av den bilen man eier? Transporttjenester kan lånes, leies eller kjøpes stort sett. Normal gjør man en avveiing om hva man trenger hvor ofte og handler deretter. Når man leser om elbil kan man til tider få inntrykk av at folk ikke gjør annet enn å kjøre kjempelangt uten å stoppe underveis eller dra rundt på en tilhenger uansett hvor de skal.

    Med din logikk bør jo også alle eie en tilhenger om de trenger en nå og da siden å låne/leie/skaffe på annen måte tydeligvis ikke er en adevakt løsning for produktet "bil med tilhengerfeste".

    Dersom produktet "bil med hengerfeste for privatmarkedet" opphørte å eksistere ville det relativt raskt dukket opp ymse tjenesteleverandører. Det finnes allerede ting som containerutleie, iSekk og lignende. Det er ingen naturlov som sier at alle som skal kaste spøppel må kjøre den til dynga selv eller at dersom man kjøper et kjøleskap på Elkjip så MÅ det fraktes hjem på egen henger.

    Det kommer til å finnes elbiler som kan dra henger og andre som ikke kan, så problemet løser seg nok selv etter hvert.

    Trelasthandleren jeg bruker i Oslo tar 500 kroner for å plukke varene for meg og kjøre de hjem til meg og løfte inn på tomten med kranbilen. Sånn sett er det nesten et under at folk gidder å dra dit selv, plukke, lempe på og lempe av...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Handler ikke hengerfesteproblematikken stort sett om fare for overoppheting av batteriet da?
    Ikke egentlig. Det kan være en problemstilling med varmeutvikling i batteri, kraftelektronikk og motorpakke, men for Tesla Model S er det like mye at bagasjerommet er utformet for å få plass til et bakovervendt barnesete. Da er det ikke plass til bærekonstruksjonen for tilhengerfestet på undersiden.

    At varmetransport ikke er noe enormt problem ser man på at en Model X kan trekke 2,5 tonn tilhenger. Den har samme batteripakker som Model S, så vidt jeg vet, men motorpakken har nok litt mer kjølefinner. Felgene er også synlig grovere enn på en Model S. Interessant nok reduseres tillatt tilhengervekt betydelig om man velger 22" felger i stedet for 20". Det er litt dreiemoment som skal ned i bakken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn