Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.905
    Torget vurderinger
    2
    ^ Som du vil se, satte jeg en Liker på Voffs innlegg. Klokt tenkt.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Nye Renault Zoe som primærbil og en pickup helst med 5 seter som langtur/feriebil er optimalt for min del
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.905
    Torget vurderinger
    2
    Om dengang Exxon bygde en hybridbil og ga teknologien bort til Japan. Exxon satte i gang et hybridprosjekt på 1970-tallet, som svar på høyere oljepris etter OPECs olje-embargo. Prosjektet ble meget avansert, men brått avsluttet Exxon utviklingen, som hadde klart å få god utnyttelse av vekselstrøm i stedet for likestrøm i prototypen. Mye tyder på at Toyota bygde videre på dette, før de lanserte Prius.

    "Another opportunity missed."

    https://insideclimatenews.org/news/...-road-not-taken-electric-vehicle-toyota-prius
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    og for de som lurer så blir det momsfritak frem til 2020 på elbiler :p

    Så da kan du bruke gamlekjerra noen år til før du handler Voff..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Det høres jo ikke så urimelig ut? Når vi ser på hvordan utviklingen av batteriteknologien har tatt fart de siste 2-3 årene der vi nå får rimelige biler med en reell rekkevidde på 30-40 mil, burde jo rekkeviddeangsten være jagd på dør. Og hvis man satser på å bygge ut et nettverk av ladestasjoner, er det utrolig hvor mange slike man kan får bygd på 13 år. I 2030 tror jeg ikke det skulle være noen gode grunner til å ikke kjøre elektriske biler.
    Det er muligens 2 ting som kan skape problemer: Tungtransporten (er det realistisk å ha vogntog på 30-40 tonn som drives elektrisk) og folk som bor i grisgrendte strøk (som f.eks. Finnmark).
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    Spørs om vi har/får politikere som har vilje og mot til å tørre å sette en retning. De liker aller helst å la markedet ta styringen og så skal de selv bare følge etter 'og legg til rette'. Norge har fått mye skryt utenlands for elbilinsentivene så langt, men vi ser vel nå at politikerne i realiteten attrer seg; det var nå ikke meningen at det skulle gå så fort...!

    Voff tenker helt riktig, det er fornuftig å bruke bilen helt opp for så å gå over til elbil. En stor del av klimaproblemene skyldes vår hang til å overforbruke. Biler forbruker masse og slipper ut masse før den står ferdig produsert og har kjørt en eneste km. Folk med rimelig god råd ( de aller fleste i Norge) skifter bil langt oftere enn strengt tatt nødvendig. Hvor mange biler er det i Norge? 2,5 millioner? Man kunne egentlig forbudt salg av nye oljedrevne biler etter 2020, det ville likevel være igjen mer enn nok biler til de som ikke kan eller vil kjøre elbil.

    Finnmark: Joda, det er grisgrendt der, men det er likevel veldig mange som kan gå over til elbil også der. Uansett står ikke finnmarkingene for noen stor andel av biltrafikken i Norge, så det er nødvendigvis ikke der man trenger å starte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
    Du mener behovet for å råne litt.... Det er det man har hurtigladere til. Min tar ca 15 minutter å lade fra 20-80% - det har du tid til.
    Råner lite, men noe med å ha litt å gå på. Jeg tror jeg kunne klart meg store deler av året på hvilken som helst elbil, men venter ut neste generasjon. De gamle fossile bilene mine har mange km igjen å gå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Nei, selvfølgelig er det ikke der man skal starte. Problemet er at der bor det svært få, slik at man kanskje ikke vil bygge ut et ladenettverk der (jmfr. det man sier om DAB - man kan stenge FM-nettet selv om DAB-nettet bare dekker 95% av befolkningen). Hva gjør de da hvis det ikke blir mulig å kjøpe biler som kan brukes der oppe? Flytter? Vil vi ha et avfolket nordfylke?

    Jeg har 2 biler nå. En dieselbil som kun brukes til langkjøring (den er 17 år nå, og jeg skal bruke den til den skal kastes - rundt 2030 sånn som det ser ut nå - tilstand, kjørelengde etc tatt i betrktning), og en plug-in hybrid som brukes til bykjøring og mellomlange turer (30-40 mil) og som nok blir byttet inn i en el-bil i løpet av noen år når det kommer rimelige el-biler med lang nok rekkevidde - antagelig i 2018. Jeg bor innenfor bomringen i Trondheim, har gåavstand til jobben, og det er svært lite kø i Trondheimstrafikken, så insentiver som gratis bompassering, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er ikke noe poeng.
    Mitt eneste problem er at jeg har hengerfeste på plug-in hybriden, og ikke på dieselbilen, og det skulle jeg gjerne hatt på en ny bil. Det er litt for dyrt å montere hengerfeste på dieselbilen, men det er mulig det er det som må til.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Men ser f.eks. Renailt Zoe kommer med 400 km NEDC rekkevidde (30 mil effektivt?) og kunne vært aktuell, men blir litt liten for en familie på 4 som bil nr 1 når to bilseter enda er i bruk og man drar på turer med litt bagasje.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    Vi mangler den at den gode gamle stasjonsvogna kommer som elbil. Foreløpig er elbilene kule og trendy, men ikke særlig praktiske. Det kommer nok etter hvert som det blir mer vanlig. Bilmerkene kommer til å være høye på seg selv noen år til når de kommer med nye elbiler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes VWs I.D. konsept ser spennende ut. Utvendig litt mindre enn dagens Golf, men innvendig omtrent som Passat (grunnet større akselavstand og tilsvarende flytting av seterader). Det kommer nok flere produsenter med tilsvarende løsninger.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    ^jo, men foreløpig alt for mye blått LED-lys, design og svulstige ord til at det går an å bli interessert.

    Problemet med en bilmodell i dag er at det er alt for mye 'statement' ute og går. Den skal si vanvittig mye om bilmerket, samtidig som den sier akkurat det riktige om de som kjøper den. Elbiler intet unntak.

    Kan ikke noen bare lage en helt grei og praktisk bil som går på strøm?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Vi får se hva som skjer når den kommer i produksjon. Jeg reagerer ikke på de blå LED-lysene i min GTE (det er en blå stripe i dørene som lyser opp når interiørbelysningen slår seg på) - jeg så dem faktisk ikke før noen her på forumet påpekte at de var der.
    Jeg har ingen ting imot design - faktisk liker jeg at man designer det som skal brukes og ikke bare lager noe. NB: Jeg legger noe annet i ordet design enn det mange andre gjør - design for meg er interaksjonsdesign og funksjonell design, ikke det grafiske uttrykket.
    Men det er jo klart at bilmerkene gjerne vil skille seg ut slik at man faktisk ser hva slags bil det er - det ligger mye reklame i at mange kjører et bilmerke. SLik sett synes jeg alt for mange bilmerker ser for like ut nå - ofte er det vanskelig å se hva slags produsent det er før du ser merket i grillen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^jo, men foreløpig alt for mye blått LED-lys, design og svulstige ord til at det går an å bli interessert.

    Problemet med en bilmodell i dag er at det er alt for mye 'statement' ute og går. Den skal si vanvittig mye om bilmerket, samtidig som den sier akkurat det riktige om de som kjøper den. Elbiler intet unntak.

    Kan ikke noen bare lage en helt grei og praktisk bil som går på strøm?
    Og da mener du stasjonsvogn med hengerfeste som går 500 km pr ladig og som bare Nordmenn etterspør ?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er jo en elmoped og ikke en elsykkel. Og 4 ganger dyrere enn en moped.....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    ^jo, men foreløpig alt for mye blått LED-lys, design og svulstige ord til at det går an å bli interessert.

    Problemet med en bilmodell i dag er at det er alt for mye 'statement' ute og går. Den skal si vanvittig mye om bilmerket, samtidig som den sier akkurat det riktige om de som kjøper den. Elbiler intet unntak.

    Kan ikke noen bare lage en helt grei og praktisk bil som går på strøm?
    Og da mener du stasjonsvogn med hengerfeste som går 500 km pr ladig og som bare Nordmenn etterspør ?
    Ja, hvor er Volvo når man trenger dem? Har lyst på Golden retriever, men det går jo ikke uten stasjonsvogn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    ^jo, men foreløpig alt for mye blått LED-lys, design og svulstige ord til at det går an å bli interessert.

    Problemet med en bilmodell i dag er at det er alt for mye 'statement' ute og går. Den skal si vanvittig mye om bilmerket, samtidig som den sier akkurat det riktige om de som kjøper den. Elbiler intet unntak.

    Kan ikke noen bare lage en helt grei og praktisk bil som går på strøm?
    Og da mener du stasjonsvogn med hengerfeste som går 500 km pr ladig og som bare Nordmenn etterspør ?


    Tja, når jeg har fyllt tanken på min bil har jeg godt over 1000 km rekkevidde, om så MED tilhenger, når jeg da starter hjemmefra stopper jeg i Luleå i Sverige og fyller opp tl nye drøye 1000km i løpet av 5 minutter, 10 om jeg også skal ha pølse og "kanelbulle". Er vi to i bilen så flytter vi oss fra Kirkenes til Hamar på 23-24 timer uten større bekymringer. Før man får et mer effektivt ladesystem vil ikke selv Tesla med superlader være noe godt alternativ.

    Men den dagen man lager et system med "bransjestandard" batteripakker som man raskt kan bytte inn i en fullladet batteripakke hos "Sikkle K" da snakker vi!
    Åpne luke, ut med tomt batteri og inn med nytt batteri, lukke luke og kjøre! Så kan den tomme batteripakken stå hos "Sikkle K" og lades der i et fornuftig tempo.

    Slike løsninger vil nok komme på sikt om det blir EL som skal være framtidens drivstoff. Jeg er ikke ekspert på dette, men man hører jo mye snakk om andre "grønne" løsninger som hydrogen og brenselsceller. For folk flest er dette litt som kampen mellom videoformatene. Man vet egentlig ikke hva man bør kjøpe og endte opp med VHS selv om Betamax etter sigende var mye bedre rent teknisk. Og i dag? VHS? Historie, da det nå går i Blue Ray og streaming. Jeg kunne gjerne tenkt meg at vi hoppet over mellomstadiene og gikk rett på bilekvalenten til streaming med en gang! Men da politikere ikke er noe smartere enn det jeg og dere andre er er jeg redd vi må rusle våre 40 år i ørkenen før vi kommer i mål.

    Okke som, vi har gått over til leasing av bil slik at vi ikke låser oss fast i en teknologi uten framtid. Med så vaklende politikere som fra å promotere diesel det ene året fordømmer den det neste er det ikke lett å manøvrere i dette markedet. Det politikere flest ikke synes å forstå er at innkjøp av bil er et enorm løft for en familie, kun overskygget av huskjøp!

    Og så har vi tungtransport som medfører andre utfordringer i forhold til EL drift. Noe kan muligens løses man hybridlastebiler som bruker diesel mellom byene men som går over til kjøreledning slik trolley bussene i Bergen. Null utslipp i byen men likevel praktisk trekkkraft og rekkevidde på landevei.

    Men probemene med et skifte av energileverendør fra flytende til ledningsbasert vil i enda større grad gjøre seg gjeldende for Forsvaret. Tror ikke jeg får oppleve en Leopard med EL motor og lang ledning for å si det slik!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er når et slikt forbud kommer, ikke om det kommer. Et tilleggspørsmål er hvorvidt det bare vil gjelde nyregistreringer, eller om det også vil dekke bruk av eksisterende fossilbiler. Jeg håper på et begrenset unntak for veteranbiler, slik at jeg kan lufte min gamle Citroën DS 23 Pallas når den engang blir ferdigrestaurert. Men forbrenningsmotor til daglig bruk - den klokken tikker allerede.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har jo kommet så mye mikk som EGR, start/stopp, manisk giring, rykkete tomgang grunnet mager blanding etc så fossilbilen i Europa kommer uansett til å dø ut av seg selv.

    Fattigere nasjoner følger nok etter i løpet av en 20-års tid.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Hvis ikke politikerne var så redde for å sette seg konkrete mål (joda, jeg vet at vi har noen mål for 2030 og utover, men de er foreløpig ikke koblet til virkelige grep, her og nå) kunne man fint fått gjort noe med en gang, uten at dette føltes som 'overgrep' og 'overformynderi' fra statens side.

    Selv om elbilsalget har økt så går ikke det på bekostning av fossilbilsalget. Det vil vel i 2016 bli solgt fler biler med forbrenningsmotor enn noen gang. Hvis man skal få ned utslippene fra personbilene, må antall forbrenningsmotorer ned. I stedet for å fokusere på elbilsalget kunne man brukt avgiftsreglene slik at man reduserte salget av fossilbiler med f.eks 10% hvert år framover. Det ville gi både importører, bilverksteder, forhandlere og forbrukere 10 år med omstilling både i hue og lommeboka. Går ikke fossilsalget ned 10% et år - javel, da strammes avgiftsreima til et knepp slik at man kommer på rett spor året etter. Slik det er nå vil hybridbilene og Ola Nordmanns generelt gode økonomi gjøre omstillingen alt for sein. Salget av store, tunge og motorsterke SUVer går som hakka møkk i Norge for tiden.

    Et fremtidig forbud mot fossilbilerdet beredes grunn for i god tid eller så vil det bli et sabla bråk. Ola og Kari er blitt selvbevisste kranglefanter og nåde den som tar fra de godene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yes. Ikke at en finansminister fra FrP vil signere på det, men det er noe slikt som må til.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fortsatt er man mer eller mindre betatester med elbil så man før 2030 skjer det nok lite.

    Jeg betalte depositum på Model 3 men det kan like gjerne bli en S eller en Citroen C4 Grand Picasso diesel ved neste bytte.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For en nisse, full av feil men kan begrense meg til den siste : "Hydrogen kan fremstilles av vann. Det kan skje enten ved elektrolyse – som er en svært dyr prosess, eller billig ved en høy temperatur (over 700 grader). Så høye temperaturer kan bare et kjernekraftverk skape."

    Forøvrig så står ikke bilen for mer en 10-20 % av CO2 utslipp så verden reddes ikke om alle biler blir frie for CO2 utslipp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fyren ser ut til å forutsette at elektronene fra ethvert kullkraftverk på magisk vis finner veien til et elbilbatteri, som om batteriet skulle være enslags magnet for nettopp kullkraftelektroner. Han må også legge en nokså spesiell definisjon av "Europa" til grunn for å si at "Det meste av strømmen som produseres i Europa kommer fra kullkraft." Faktisk produksjonsmiks i EU ser slik ut:

    eu-27-power-shares.jpg

    Utviklingen over tid har vært slik:

    image_xlarge.jpg

    Det er mer logisk å si at NSB (når de engang begynner å kjøre igjen) har høyere energiforbruk pr passasjerkilometer enn meg som kjører alene i en Tesla innover mot Oslo, og at det derfor er en miljøvennlig handling å kjøre selv i stedet for å ta toget. Dessuten blir det et sete ledig på det overfylte toget når jeg ikke setter meg på det, så kanskje noen som ellers ville kjørt en fossilbil finner et ledig sete og velger å ta toget i stedet for å spy dieseleksos.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.905
    Torget vurderinger
    2
    Den artikkelen var lattervekkende dårlig belagt og mannen burde betale tilbake eventuelle honorarer han har fått for foredrag, for han har grunnlurt sitt publikum, slik han lurte deg, og dagbladets debattredaktør.

    Det er ikke nødvendig å gå lenger enn til hans absurde påstand om at elbiler bidrar til mer CO2, fordi vi ellers kunne solgt strømmen til Europa, og redusert CO2 utslipp der. Enda en tulling som ikke forstår seg på norsk krafteksport.

    Og når man er så frikoblet fra virkeligheten er det ikke å undres over at resten av artikkelen er fylt med tilsvarende feil.

    (Legger til - med den dramatiske økningen i fornybar kraftproduksjon som Europa gjennomgår for tiden er det også etterhvert tydelig at det ikke blir et stort behov for økning av eksportkapasitet fra Norge til kontinentet. Planene om Norge som "Europas grønne batteri" er i ferd med å gå ut på dato).
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Den artikkelen var lattervekkende dårlig belagt og mannen burde betale tilbake eventuelle honorarer han har fått for foredrag, for han har grunnlurt sitt publikum, slik han lurte deg, og dagbladets debattredaktør.

    Det er ikke nødvendig å gå lenger enn til hans absurde påstand om at elbiler bidrar til mer CO2, fordi vi ellers kunne solgt strømmen til Europa, og redusert CO2 utslipp der. Enda en tulling som ikke forstår seg på norsk krafteksport.

    Og når man er så frikoblet fra virkeligheten er det ikke å undres over at resten av artikkelen er fylt med tilsvarende feil.

    (Legger til - med den dramatiske økningen i fornybar kraftproduksjon som Europa gjennomgår for tiden er det også etterhvert tydelig at det ikke blir et stort behov for økning av eksportkapasitet fra Norge til kontinentet. Planene om Norge som "Europas grønne batteri" er i ferd med å gå ut på dato).
    Hvorfor skriver du at han lurte meg??
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.905
    Torget vurderinger
    2
    Den artikkelen var lattervekkende dårlig belagt og mannen burde betale tilbake eventuelle honorarer han har fått for foredrag, for han har grunnlurt sitt publikum, slik han lurte deg, og dagbladets debattredaktør.

    Det er ikke nødvendig å gå lenger enn til hans absurde påstand om at elbiler bidrar til mer CO2, fordi vi ellers kunne solgt strømmen til Europa, og redusert CO2 utslipp der. Enda en tulling som ikke forstår seg på norsk krafteksport.

    Og når man er så frikoblet fra virkeligheten er det ikke å undres over at resten av artikkelen er fylt med tilsvarende feil.

    (Legger til - med den dramatiske økningen i fornybar kraftproduksjon som Europa gjennomgår for tiden er det også etterhvert tydelig at det ikke blir et stort behov for økning av eksportkapasitet fra Norge til kontinentet. Planene om Norge som "Europas grønne batteri" er i ferd med å gå ut på dato).
    Hvorfor skriver du at han lurte meg??
    Fordi du la inn hans innlegg i elbiltråden, uten å kritisere det.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Den artikkelen var lattervekkende dårlig belagt og mannen burde betale tilbake eventuelle honorarer han har fått for foredrag, for han har grunnlurt sitt publikum, slik han lurte deg, og dagbladets debattredaktør.

    Det er ikke nødvendig å gå lenger enn til hans absurde påstand om at elbiler bidrar til mer CO2, fordi vi ellers kunne solgt strømmen til Europa, og redusert CO2 utslipp der. Enda en tulling som ikke forstår seg på norsk krafteksport.

    Og når man er så frikoblet fra virkeligheten er det ikke å undres over at resten av artikkelen er fylt med tilsvarende feil.

    (Legger til - med den dramatiske økningen i fornybar kraftproduksjon som Europa gjennomgår for tiden er det også etterhvert tydelig at det ikke blir et stort behov for økning av eksportkapasitet fra Norge til kontinentet. Planene om Norge som "Europas grønne batteri" er i ferd med å gå ut på dato).
    Hvorfor skriver du at han lurte meg??
    Fordi du la inn hans innlegg i elbiltråden, uten å kritisere det.
    Jeg følte det var helt unødvendig. Er ikke temaet idiotforklart opptil flere ganger i tråden?
    Skulle liksom ingen ha tenkt på det før?

    Og jeg klarer selv å si hva jeg mener og ikke. Ellers er det bare å spør.
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Ser det er free shipping også:D
    Men det ser ikke ut som den kan sendes til Norge.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For en nisse, full av feil men kan begrense meg til den siste : "Hydrogen kan fremstilles av vann. Det kan skje enten ved elektrolyse – som er en svært dyr prosess, eller billig ved en høy temperatur (over 700 grader). Så høye temperaturer kan bare et kjernekraftverk skape."

    Forøvrig så står ikke bilen for mer en 10-20 % av CO2 utslipp så verden reddes ikke om alle biler blir frie for CO2 utslipp.
    Slik går det når folk som er høye på sin egen fortreffelighet uttaler seg om ting de faktisk ikke har peiling på. Han må være av typen selvhjelp-foredragsholdere. Alle vet jo at flytende aluminium er varmere enn de 700 gradene han mener bare kjernekraftverk kan skape, og jeg har aldri sett noe kjernekraftverk i nærheten av norske aluminiumsfabrikker og produsenter av aluminiumsprodukter som gryter og felger. Snakker om suppegjøk! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn