Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På et annen forum hevdes det at bilen ikke har godt av å sakte lades, men helst bør lades på 32 A for å redusere tiden det lades. Tror ikke noe særlig på det, men....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er nok riktig, men du kan gjøre litt overslagsberegning på hvor mye overføringskapasitet som må bygges for å bli kvitt hele det nordiske kraftoverskuddet. Det er mye, og det kommer stadig mer strøm inn på markedet. Jeg har vanskelig for å se at strømprisene skal opp spesielt mye eller fort. Tidligst når svenskene stenger Ringhals-verkene om noen år.

    Jeg lader forøvrig allerede på natten med lavest mulig laderate. Det er ikke noe poeng i å lade fortest mulig like etter at man har kommet hjem. Heller styre ladingen slik at bilen nettopp er ferdigladet når man skal bruke den på morgenen. Da er batteriet fortsatt varmt, full effekt er tilgjengelig fra start, og man slipper å bruke strøm på å varme opp batteriet.
    Matematikken kan andre ta seg av. :cool: Noen feite kabler tvers over Nordsjøen kan overføre mye strøm. Og vi har jo en joker i kortstokken og det er myndighetenes kåtskap på avgifter. Det er overveiende sannsynlig at når salg av drivstoff går ned så vil det medføre at avgiften på strøm går opp. De vil jo ha inn avgiftene.

    Tror vi derfor må stålsette oss for følgende scenario:
    Høyere pris på strøm, både pga. Avgiftsøkning og nærhet til europeisk kraft marked.
    Høyere nettleie, forklart tidligere.
    Men dette går jo bra. Ikke noen katastrofe akkurat. De diskusjonene kan vi ha i klima- og finanstrådene.;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men bensin/diesel som ikke forbrukes her kan selges utenlands ... for verden slutter jo ikke med karbonøkonomien, selv om den burde gjøre det.

    Vindmøller er forøvrig ekstremt effektive, og det er mange måter å lagre energien fra dem på. Bl.a. pumped storage hydropower.

    Ble forbauset over hvor "få" vindmøller vi trenger for å erstatte en Cubic Mile of Oil, sammenlignet med andre energikilder.
    2-3MW er vanlig effekt pr vindturbin i dag. En vanlig gassturbin har minst 10x større effekt.
    Ny verdensrekord for vindmølle: 192.000 kWh på et døgn - Tu.no

    Jeg gjentar Asbjørns link og en liten oversikt. Men det blir mange vindmøller til slutt - antallet er hvor mange som må reises hvert år i 50 år, for å erstatte en CMO med råolje. Likevel overkommelig sammenlignet med de andre kildene.

    Vis vedlegget 401084
    Jeg liker å forholde meg til tall (elkraftingeniør).
    Mitt lokale kraftverk (vannkraft) har en årsproduksjon på 1791GWh, den rekorden for en vindturbin som du linker til vil med like god produksjon over 365 dager levere ca 70GWh.

    Den fine plansjen din ville gitt mening dersom den inneholdt tall, når man ikke vet hvilke størrelser man opererer med kan den formes dit man vil. Du bruker da gjerne tall når det passer deg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    I helga ble familiens 4-årige dieselbørse solgt. Mye kort kjøring gjorde at jeg fant ut at bensin eller el er et bedre valg før filtre og ventiler er sotet tette.

    El frister, men føler vi er i et vannskille mellom generasjoner. Er en brukt Leaf et godt valg i overgangen?

    De få turene vi har over 10 mil kan vi nok i stedet benytte oss av tog/kollektiv, men det sitter litt langt inne likevel.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I helga ble familiens 4-årige dieselbørse solgt. Mye kort kjøring gjorde at jeg fant ut at bensin eller el er et bedre valg før filtre og ventiler er sotet tette.

    El frister, men føler vi er i et vannskille mellom generasjoner. Er en brukt Leaf et godt valg i overgangen?

    De få turene vi har over 10 mil kan vi nok i stedet benytte oss av tog/kollektiv, men det sitter litt langt inne likevel.
    Synes hurtiglading de få gangene det trengs går helt greit. Man må bare planlegge litt og har aldri hatt problemer med hurtiglading. Og så har jo de fleste som man besøker strøm i huset. Det koster jo tross alt ikke mer enn 15-20 kr å lade opp...

    Kjenner ikke Leaf noe særlig men vet det finnes noe US importer som kan ha redusert batterikapasitet og at de tidligste kom uten varmepumpe. Lurt å handle en som er beregnet for det nordiske markedet og som har varmepumpe. Ellers er det vel en pålitelig bil hvis man kan leve med utseendet...
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    I helga ble familiens 4-årige dieselbørse solgt. Mye kort kjøring gjorde at jeg fant ut at bensin eller el er et bedre valg før filtre og ventiler er sotet tette.

    El frister, men føler vi er i et vannskille mellom generasjoner. Er en brukt Leaf et godt valg i overgangen?

    De få turene vi har over 10 mil kan vi nok i stedet benytte oss av tog/kollektiv, men det sitter litt langt inne likevel.
    Synes hurtiglading de få gangene det trengs går helt greit. Man må bare planlegge litt og har aldri hatt problemer med hurtiglading. Og så har jo de fleste som man besøker strøm i huset. Det koster jo tross alt ikke mer enn 15-20 kr å lade opp...

    Kjenner ikke Leaf noe særlig men vet det finnes noe US importer som kan ha redusert batterikapasitet og at de tidligste kom uten varmepumpe. Lurt å handle en som er beregnet for det nordiske markedet og som har varmepumpe. Ellers er det vel en pålitelig bil hvis man kan leve med utseendet...
    Det var det. Ikke vakker på noen måte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Igjen - rimelig useless uten et bedre latenettverk. På en offentlig hurtiglader tar det vel et par timer å fylle batteriet på en slik en - forutsatt at laderen virker og det ikke er kø. Jeg skjønner at folk ikke skjønner det som ikke har hatt elbil som eneste bil, men noe særlig mer rekkevidde enn Tesla har er unødvendig. Det er MYE viktigere med infrastruktur for ordentlig hurtiglading. Det er ikke mange gangene i løpet av et år det er noen reell forskjell på 300 og 500 km rekkevidde for de langt fleste. Jeg tar kortere rekkevidde og bedre ladenettverk nårsomhelst fremfor alternativet.

    Det har vist seg vanskelig å bygge ut er ladetenettverk og finne en prismodell som funker. Jeg har sett en del ccs/chademo - ladere. Fellesnevneren for de er at de stort sett alltid er tomme. De koster rundt en million å sette opp visstnok. Det er ikke så lett å se hvordan man skal kunne få butikk i noe slikt. Tesla har løst der på sin måte - det ville selvsagt være meningsløst at hvert merke har sitt ladenettverk, men uten en god plan for dette har jeg vanskelig for å se hvordan der skal funke i praksis.

    Å lade en Tesla på superlader tar i praksis ca så lang tid som et normalt stopp tar så det fungerer greit i praksis synest jeg. Å skulle lade 500km med maks ca 50kw ladeeffekt vil ta en liten evighet. På langtur trenger man å lade nok til neste hurtiglader - ikke å ha 500km rekkevidde.

    Jeg kjørte i sommer 2600km med teslaen. Om jeg hadde hatt 600km rekkevidde kunne jeg kanskje droppet ett ladestopp. På destinasjon hadde jeg uansett ikke klart å lade fullt fra en vanlig stikkontakt. Bilen var i bruk daglig og effekten tilgjengelig for lav. En liten tur på sc underveis og problem solved.

    Greit nok at 10-15 mil er for lite, men det betyr ikke atman trenger 50 mil+
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Når man bor 70 mil fra hjemstedet er det greit med rekkevidde men jeg synes ikke det er rasjonelt å basere bilvalget på noe man gjør en gang eller to i året.

    Nå er det latterlig billig å leie bil hvis man returnerer den på samme plass, en stasjonsvogn med automatgir i mellomklassen koster under 500 kroner døgnet med fri kilometer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rundt 35 mil er nok tilstrekkelig for de fleste. Antar at reell rekkevidde for Ampera-e blir betydelig lavere enn 50 mil på vinterstid med normal kjøring. 50 mil+ er kun oppgitt det som er mulig under optimale forhold.

    Opelen vil helt sikkert selge svært godt inntil det kommer flere tilsvarende alternativer. Personlig synes jeg utseendet er kjipt og liker ikke spesielt godt biler med høy bakkeklaring. Blir spennende å se hvordan Tesla Model 3 vil svare på dette, som er en bil langt mer etter min smak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    I morgen skal jeg kjøre en typisk langtur for min del - Oslo til 30 km forbi (og 400moh) forbi Trysil. Det er ca 24 mil. Jeg lader bilen til 90% i natt og tar er kort pitstop på sc Elverum fordi det uansett passer med en liten pause der. Kunne lett kjørt helt frem uten stopp - det er 3-3.5 timer i bil. Skal være der noen dager, så selv med 6a ladestrøm kan jeg ha fullt batteri lenge før vi skal hjem.

    Null stress. Skal ha veldig sære behov i sør-Norge for å trenge 500km rekkevidde.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I morgen skal jeg kjøre en typisk langtur for min del - Oslo til 30 km forbi (og 400moh) forbi Trysil. Det er ca 24 mil. Jeg lader bilen til 90% i natt og tar er kort pitstop på sc Elverum fordi det uansett passer med en liten pause der. Kunne lett kjørt helt frem uten stopp - det er 3-3.5 timer i bil. Skal være der noen dager, så selv med 6a ladestrøm kan jeg ha fullt batteri lenge før vi skal hjem.

    Null stress. Skal ha veldig sære behov i sør-Norge for å trenge 500km rekkevidde.
    Enig med weld77. Fokus på lang rekkevidde er bare tull men det selge som sagt hos de som ikke klarer å tenke annerledes enn fossilt. Folk flest, som meg som ikke har behov for å dra på hytta hver helg, klarer seg fint med 10-15 mils rekkevidde. Også om det er den eneste bilen de har. Spesielt hvis man og er litt miljøbevisst og forsøker å begrense bruken.

    De fleste her inne tror vel dog at jeg er et miljøsvin som stemmer FRP ;)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.767
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    1
    Nå finnes det nok en del som bruker bilen i jobb og da er ikke for mange stopp ønskelig selv om de er relativt korte, 600 reelle kilometer og nattlading hadde jeg foretrukket
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Noen finnes alltid men det er ikke særlig stor del av befolkningen som kjører så mye til daglig. Og det er ikke helt trivielt å lade så mye om natten heller. Kan fort kreve en del investeringer i ladeutstyr hjemme.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.767
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    1
    Hjemme har man vanligvis bedre tid, destinasjonslading hos kunder/hotell har begynt å bli bra så med 50km/t fyller man greit opp større kapasitet enn det man har nå.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    50 mil er sikkert som nevnt her BEST case, og i Norge med ektevintervær, varmeapparat og slaskete føre blir disse 50 ganske sikkert til ned mot 30 o dersom du da har en tur i utkantnorge på 12-15 mil uten lademuligheter er det ikke rare reservene igjen. Ikke noe galt med lang rekkevidde? Blir som overhead i hifisammenheng.
    Kan virke overfokusert for noen som har et annet bruksmønster, men et vesentlig anke punkt mot elbiler har hele tiden vært kapasitet/kjørelengde.

    Så når noen kommer med en fornuftig spec. på dette så er det også noe å sutre for?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Stort batteri driver opp prisen og vekten. Utover det ikke noe galt med det. Jeg mener dog det er feil fokus - hurtiglading er essensielt. Tesla skjønte dette helt fra starten av
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Så en Tesla er LETT og BILLIG??? :D :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Ikke direkte, nei... Selve batteriet veier vel 500kg eller noe slikt. Tesla har også en av bransjene høyeste marginer på bilsalg - Porsche er en av få i samme klasse på den fronten. Model s og x regner jeg med også er priset litt utfra at det ikke finnes noen konkurranse i elbilmarkedet for biler som er store og kan kjøre langt nok til å fungere som en "vanlig" bil. Å kjøre Oslo-Trondheim eller tilsvarende i en Nissan leaf er for svært spesielt interessere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette kommer til å ta av når Opel Ampera og konkurrentene kommer i salg fra 2017/2018 og utover. Med nye batterier så får man lengre rekkevidde uten noen særlig vektøkning. Prater med flere naboer her i brl. og alle er enige om at det må være en reell rekkevidde som tilsvarer Moss-Strømstad tur-retur på vinterstid. Og vi må kunne kjøre i 110-120km/t. og ikke få rekkeviddeangst på vei hjem. Da snakker vi om 300-400 km rekkevidde i praksis. Folk vil ha det slik at de kan saktelade hjemme og kjøre dit de skal. Ser selvfølgelig at lange ekskursjoner en sjelden gang løses med en ladestopp med tilhørende middag.
    Og for ordens skyld, jeg snakker ikke om bil nr.2. Den tiden er forbi. Skal elbilen fungere som bil for de fleste så må rekkevidden være såpass som beskrevet over, og de kommer i massevis, og prisene er også på vei nedover :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fint med El-biler med tanke på lydstøy og reduserte lokale utslipp. CO2 regnskapet er ønsketenking så lenge det europeiske kraftmarkedet består av såpass mye kull, olje og gasskraft som i dag.

    Jeg venter på denne - ettersom jeg synes Tesla M modell er direkte stygg. Må jeg ha ny bil før 2020 så blir det Tesla X - den er mye penere.

    https://www.motor.no/artikler/dette-er-den-nye-super-elbilen-til-porsche/
    Veldig enig, vi redder ikke verden med å kjøre elbil. Men det lokale miljøet blir bedre og det er jo viktig. Det er der vi er;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.179
    Antall liker
    10.736
    .

    Jeg venter på denne - ettersom jeg synes Tesla M modell er direkte stygg. Må jeg ha ny bil før 2020 så blir det Tesla X - den er mye penere.
    Nå er vel strengt tatt Model M et konsept til en motorsykkel som det aldri blir noe av, og Model X er en SUV...............
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    En ting er hva som er "grei rekkevidde" på Østlandet. Her mot nordøst er det litt andre avstander. Når prinsessa skal delta på sportsstevner er det gjerne snakk om noe lenger avstander.
    Går stevnet i Tana eller Vadsø snakker vi om 15- 17 mil hver vei, 30 -34 for å komme hjem igjen
    Er det Vardø eller Båtsfjord snakker vi om 25 - 27 mil hver vei, 50 -54 for å komme hjem igjen.
    Kautokeino er 45 mil hver vei totalt 90 mil.

    Dette er strekker vi kjører fram og tilbake uten overnatting.

    Jeg konkurerer ofte i Alta 53 mil hjemmefra eller 106 totalt. Nå er det også slik at skytebaner ligger en bit unna bebyggelse av naturlige årsaker så det å sette bilen på nermeste hurtiglader vil ikke være så enkelt.

    Det kan virke sprøtt for folk som synes en halvannen times biltur er langt, men nå er faktisk geografien slik i dette landet. En annen sak er problemet med henger på elbil. I Tana er antallet tilhengere over 90% av antallet biler. I tillegg kommer campingvogner som også utgjør et ikke så rent lite antall. og disse tilhengerne brukes også, de står ikke som pynt i oppkjørselen.

    Derfor må politikk på dette området ta hensyn til at landet Norge er så mye mer enn bare Østlandet og at de faktiske behovene er så veldig varierte. Vi har alt for liten befolkning til å kunne få et fungerende busstilbud. Busstilbudet er kun tilpasset skolebarnas behov og knapt nok det. Man kan ikke bo i Finnmark og basere seg på at bussen skal gjøre nytte som transportmiddel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Selvsagt. Folk flest bor dog ikke i Finnmark. Jeg hadde aldri hatt elbil der oppe selv.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.148
    Antall liker
    3.249
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er spennende med de nye andregenerasjons elbilene som kommer nå. Helt greie biler med dobbel rekkevidde av dagens gjør at man egentlig bør vurdere elbil på lik linje med andre bilalternativer.


    Kjører selv en diesel-Caddy som etter hvert skal byttes i elbil. Ser fram til bilens svar på Kinderegget; lavere drivstoffutgifter, lavere serviceutgifter og null CO2-utslipp.

    Trenger sikker kjørelengde på 300 km på en dag uten ladepauser underveis. Da ligger det til rette for min del.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
    Du mener behovet for å råne litt.... Det er det man har hurtigladere til. Min tar ca 15 minutter å lade fra 20-80% - det har du tid til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.296
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
    Når jeg har ladet til normale 80 % over natten, kjørt 45 km i kø til jobb og like langt hjem igjen, så ser jeg av og til ned på tallet for gjenværende rekkevidde rett før jeg svinger av fra E6 og tenker at det der holder til å kjøre en tur til Göteborg. Hvor lange avstikkere pleier du å ta?

    På vei til og fra Gbg ville jeg også passere to superladere, sånn i tilfelle det passet med en kaffepause.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Synes det er spennende med de nye andregenerasjons elbilene som kommer nå. Helt greie biler med dobbel rekkevidde av dagens gjør at man egentlig bør vurdere elbil på lik linje med andre bilalternativer.


    Kjører selv en diesel-Caddy som etter hvert skal byttes i elbil. Ser fram til bilens svar på Kinderegget; lavere drivstoffutgifter, lavere serviceutgifter og null CO2-utslipp.

    Trenger sikker kjørelengde på 300 km på en dag uten ladepauser underveis. Da ligger det til rette for min del.
    Helt enig - bare at det stemmer ikke at det er 0 CO2 utslipp. Det er mer CO2-utslipp ved å lage en elbil og spesielt batteriene. Det er CO2 utslipp knyttet til energiproduksjonen. osv.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
    Og havne i kolonnekjøring på vidden med litt lite strøm igjen er heller ikke spesielt kjekt. De aller fleste vil ha mer enn det som er nødvendig i de fleste tilfeller. Både med tanke på å være på den sikre siden, slippe og alltid ha bilen fulladet og ha mulighet til lengre kjøring uten ladepause.

    Rimelig overbevist om at en reell rekkevidde på ca. 30-35 mil på vinterstid er høyst nødvendig for de fleste dersom de skal vurdere det som bil nr.1.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ha hatt ny bil; gammelaudien er gått 520 000km. Må opp i minst 500 000kr for å få noe nytt med like god kjørekomfort. Er usikker på om det er lurt å "investere" i såpass dyr fossilbil; hvem vet hva bruktmarkedet etterspør om 5 år? Kan bli tungsolgt. Tror jeg beholder gamlingen 3-4 år til og kjøper noe ladbart med 50+ mils rekkevidde.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.646
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når bilen er såpass mye kjørt så er gjensalgsverdien relativt lav. Da lønner det seg stort å "bruke den opp" - dvs kjøre til en begynner å nå vedlikeholdsjevndøgn, der veldig mye begynner å bli utslitt samtidig. En kan reparere vanvittig mye for det en ny bil har i verditap over ett år...

    Johan-Kr
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ha hatt ny bil; gammelaudien er gått 520 000km. Må opp i minst 500 000kr for å få noe nytt med like god kjørekomfort. Er usikker på om det er lurt å "investere" i såpass dyr fossilbil; hvem vet hva bruktmarkedet etterspør om 5 år? Kan bli tungsolgt. Tror jeg beholder gamlingen 3-4 år til å kjøper noe ladbart med 50+ mils rekkevidde.
    Imponerende kjørelengde,det er vel diesel?
    Orginal motor og gir?

    Husker gamle nissan 2.8diesel(den siste av dei som har overlevd,såg eg sist i går)dei trilla 5-600kkm,og var knusktørre i motor,null svetting.
    Slik lager dei ikkje biler idag,opphenget ligna meir på lastebildimensjoner:)

    Trur du Fenalaar misforsto voff,han tenkte vel på bruktpris på ein bil kjøpt idag?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ha hatt ny bil; gammelaudien er gått 520 000km. Må opp i minst 500 000kr for å få noe nytt med like god kjørekomfort. Er usikker på om det er lurt å "investere" i såpass dyr fossilbil; hvem vet hva bruktmarkedet etterspør om 5 år? Kan bli tungsolgt. Tror jeg beholder gamlingen 3-4 år til å kjøper noe ladbart med 50+ mils rekkevidde.
    Imponerende kjørelengde,det er vel diesel?
    Orginal motor og gir?

    Husker gamle nissan 2.8diesel(den siste av dei som har overlevd,såg eg sist i går)dei trilla 5-600kkm,og var knusktørre i motor,null svetting.
    Slik lager dei ikkje biler idag,opphenget ligna meir på lastebildimensjoner:)

    Trur du Fenalaar misforsto voff,han tenkte vel på bruktpris på ein bil kjøpt idag?

    Det er en 1.9TDI. Original motor og gir. Motoren er krute god. Bruker ikke olje (umulig å se noe fall på peilepinnen mellom skiftintervallene). Motor har vært helt problemfri. Skiftet lufmengdemåler for flere år siden samt glødeplugger på 250 000km.

    Man kan reparere mye på gammelbilen for verditapet for hvilken som helst nybil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Skulle ha hatt ny bil; gammelaudien er gått 520 000km. Må opp i minst 500 000kr for å få noe nytt med like god kjørekomfort. Er usikker på om det er lurt å "investere" i såpass dyr fossilbil; hvem vet hva bruktmarkedet etterspør om 5 år? Kan bli tungsolgt. Tror jeg beholder gamlingen 3-4 år til å kjøper noe ladbart med 50+ mils rekkevidde.
    Imponerende kjørelengde,det er vel diesel?
    Orginal motor og gir?

    Husker gamle nissan 2.8diesel(den siste av dei som har overlevd,såg eg sist i går)dei trilla 5-600kkm,og var knusktørre i motor,null svetting.
    Slik lager dei ikkje biler idag,opphenget ligna meir på lastebildimensjoner:)

    Trur du Fenalaar misforsto voff,han tenkte vel på bruktpris på ein bil kjøpt idag?

    Det er en 1.9TDI. Original motor og gir. Motoren er krute god. Bruker ikke olje (umulig å se noe fall på peilepinnen mellom skiftintervallene). Motor har vært helt problemfri. Skiftet lufmengdemåler for flere år siden samt glødeplugger på 250 000km.

    Man kan reparere mye på gammelbilen for verditapet for hvilken som helst nybil.
    Er jo litt moro med ny bil og.... og så kan du ta et bilde å sende til MDG, att. Fela :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn