Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bor man utenfor storbyen virker ikke autopiloten uansett, det er det siste tilbehøret jeg ville kjøpt hvis jeg skulle kjøpt Tesla.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Jeg bruker den kun utenfor byen. Fin når man skal ligge i køen fra hytte og lignende. Synest den har blitt betraktelig bedre også, i børjan brukte jeg den aldri. Funker dog dårlig på motorvei hvor det er behov for filskifte nå og da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker den mye. Jeg synes den funker glimrende både i køkjøring og på motorvei. Skal man skifte felt får man heller ta over ansvaret selv. Der har autopiloten også blitt mer påpasselig med å kreve at føreren har hendene godt på rattet før den vil skifte. Svingete norsk landevei er den ikke ment for, så det er ingen kritikk at den ikke virker like godt der (ennå).

    Det ene store problemet er at føreren kan tune ut mens autopiloten er aktiv, og kanskje ikke kommer fort nok på banen igjen hvis ting plutselig blir kompliserte foran bilen. Den reaksjonstiden er vesentlig lengre enn hvis sjåføren aktivt hadde kontrollen hele tiden. Det er et grunnleggende dilemma med alle trinn på veien mot en perfekt selvkjørende bil, eller i det minste en autopilot som kjører bedre enn 99,9 % av alle menneskelige sjåfører.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har 12 mil til nærmeste vei hvor autopiloten fungerer.
    Det i følge et aktivt elbilforum medlem i nabokommunen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.016
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er glad jeg faktisk liker tilstedeværende aktiv bilkjøring. Ellers tar jeg toget.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Terje Rødland, medlem i Tesla Owners' Club of Norway, deler sin erfaring fra en langtur i Europa i høstferien. Han påstår han har eid hundrevis av biler, det er jeg litt skeptisk til. På den annen side, han insisterer ... Turen ble en fryd.

    Del gjerne!
    ??????
    Dette er et innlegg jeg postet på min FB konto, for dere som er Tesla eiere er det mange selvfølgeligheter, men jeg må prøve å omvende noen tvilere der ute??????:

    Vi er nå hjemme igjen etter å ha kjørt 5500 km gjennom 10 land i Europa på 9 dager i høstferien. Det var en flott tur, vi kjørte ned til Gardasjøen i Italia og var der i tre dager før vi kjørte hjem. Vi kjørte på dagtid og overnattet på hoteller. Vi gjorde reisen med hele familien på 7 i bilen, en Tesla model X elbil. Vi fikk bilen to dager før turen og har aldri hatt elbil før, så vi var naturlig nok spente på hvordan dette ville gå.
    Jeg har hatt utallige biler i mitt liv, og har alltid vært mer en gjennomsnittlig bilinteressert. Jeg har krysset Europa utallige ganger i bil, og jeg har eid flere hundre biler, BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Porsche, Ferrari, Volvo, Cadillac, you name it, jeg har eid den ??????
    Poenget ned oppramsingen er ikke å skryte, men å legge tyngde bak påstanden om at jeg er kvalifisert til å vurdere denne elbilen opp mot andre biler!
    Kortversjonen?
    Vi er etter denne turen enda mer overbevist om at vi aldri skal ha en støyende og forurensende diesel eller bensinbil igjen!
    Jeg har aldri før kjørt så langt og vært så lite sliten av kjøringen! Teslaen lager ingen lyd, og er godt isolert så det er svært liten vindstøy. Den har et kjempebra stereoanlegg som ble brukt flittig på turen. Ladingen styrer bilen selv, den legger opp ruten og forteller at vi må stoppe i snitt hver andre time. Totale drivstoffkostnader etter 5500 km gjennom Europa? 0 kroner!
    Tesla har selv bygd ut et nettverk av gratis ladestasjoner i hele Europa! Ladetiden bestemmer den selv, og den varierer mellom 5 og 40 minutter alt etter hvor langt det er til målet. Dette er velkomne stopp til mat, drikke og toalettbesøk, og vi stoppet ofte lenger fordi vi ikke rakk å bli ferdige med våre gjøremål selv om bilen var fulladet. Rekkevidden er teoretisk 489 km, hva den faktisk er betyr ingenting, fordi det alltid er en gratis ladestasjon innenfor rekkevidde. Skal jeg tippe vil jeg tro rundt 35-40 mil på sommeren og rundt 25-30 mil på vinteren alt etter kjørestil. Det er ikke vanskelig å kjøre lenger hvis man vil, det er bare å redusere farten litt. Vi lå som regel i 130-150 km/t på motorvei.
    90% av turen kjørte bilen selv. Ja du leste riktig, bilen gasset, bremset, skiftet fil og svingte på egen hånd! Jeg satt kun og kontrollerte bilens kjøring, klar til å gripe inn dersom den skulle gjøre noe feil. Det gjør den svært sjelden, det eneste den ikke takler er veiarbeidsområder og områder med manglende veimarkeringer. Dette betyr at autopiloten sannsynligvis ikke vil fungere på vinteren i Norge.
    Det gjør ingenting! Bilen er en fryd å kjøre manuelt også, den er rask i alle hastigheter (raskere en de 4 Ferrariene jeg har hatt i mitt liv), den er presis på styringen, den har 4 hjulstrekk og en toppfart på 250 km i timen. Den er oversiktlig å kjøre og lett å parkere med et glassklart ryggekamera som ser like godt om natten, og sensorer rundt bilen som forteller hvor mange cm (!) det er igjen før eventuelle hindringer. Hvis jeg ikke ønsker å parkere selv kan bilen gjøre det for meg. Jeg kan til og med gå ut av bilen før den parkerer hvis det er trangt!
    Falkevingeførene gir god adkomst til 2. og 3. Seterad og gjør at det ikke regner inn i bilen dersom du åpner døra i regnvær. De kan åpne selv når biler har parkert tett inntil, på fergen hjem kom guttene seg ut uten problemer, mens jeg slet med å komme meg ut gjennom fordøren! Og til de som er skeptisk, dørene er allerede utprøvd i snøvær i USA, og jeg gruer meg ikke til vinteren. Bilen er utstyrt med oppvarmet ratt og både varme og kjøling i forsetene, og alle 7 setene er elektrisk oppvarmede!
    Klimaanlegget er verdens beste tør jeg påstå, det sørger for perfekt temperatur i bilen og filtrerer ut all lukt utenfra! Å ligge bak en stinkende diesellastebil er ikke noe problem, heller ikke fersk gjødsel på åkrene, vi merker ingenting. Bilen filtrerer faktisk også bort både bakterier og pollen!
    Bilen er romslig og hadde god plass til vår familie på 7, og det var ikke noe problem å få plass til bagasjen fordi den har 2 romslige bagasjerom! Et bak som vanlige biler og et foran der vanlige biler har motoren! Vår 7 seter Volvo Xc90 ville ikke klart å svelge denne bagasjen!
    Teslaen har også hengerfeste, og kan trekke 2250 kg uten problemer. Jeg har prøvd med skaphenger på 8 meter og 1,9 tonn og merket ikke hengeren i det hele tatt! Bilen er utrolig sterk!
    Konklusjon?
    Fremtiden er elektrisk! Ikke fordi elbil er mer miljøvennlig (det er de, det er alle seriøse forskere enig om), men rett og slett fordi de er bedre biler! Men ikke ta mitt ord for det, prøv en Tesla og gjør opp din egen mening!
    ??????
    P.S Tesla model 3 kommer til neste år og kommer til å koste rundt 300.000 kr! Et kupp spør du meg!????????????

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De første performance model S'ene går etter software opp/nedgraderinger likt som en Volvo stasjonsvogn fra 100 km/t og opp. Er ikke bare de som har betalt for 700 hk som har blitt lurt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg ikke hardkjørt min P85 så mye over 100 km/t annet enn noen motorveistrekk i nokså konstante 130 eller så, men jeg har ikke merket noen degradering av ytelser der. Er ikke helt sikker på hva du mener med "som en Volvo stasjonsvogn" heller.

    Fikk 8.0 programvare nå. Det meste ser bra ut, og autopiloten har blitt merkbart (enda) bedre, men mediespilleren bruker såpass lang tid på å scanne USB-disken min at jeg har rukket frem til jobb før den er ferdig, selv i køene denne uken. Så glemmer den alt mens bilen står parkert og begynner scanningen fra scratch når jeg skal kjøre hjemover. Hadde bare scannet 25 % ferdig da jeg kom frem. Og så glemmer den alt mens bilen står parkert og ... Har ikke kunnet spille noe fra USB-disk etter at den oppgraderingen kom. Den forrige versjonen gjorde i det minste ferdig påbegynt scanning og husket det til neste morgen. Det blir nok fikset etterhvert, men den var litt teit.
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    De første performance model S'ene går etter software opp/nedgraderinger likt som en Volvo stasjonsvogn fra 100 km/t og opp. Er ikke bare de som har betalt for 700 hk som har blitt lurt.
    Påstår ikke at Tesla er veldig raskt over 130-140 km/t, men tidligere P85 bruker 14 sek på 100-200 km/t. Dette er ca BMW 530D F10 tid på 100-200 km/t. De gamle P (rwd) utgavene er sperret på 200 km/t, så begynte å dabbe veldig av over ca 160 km/t. Men hva bruker en grei Volvo stasjonsvogn på samme øvelse tro?

    Nyere D modellene er betydligere raskere over 100 km/t leser jeg på dragtimes.com.
    P100D når 200 km/t på 10.5 sek fra stillestående, som er ganske sprekt.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ser en fersk tråd på elbilforum hvor en opplever at Boxster og V60R følger bilen hans og det er og lagt ut video.

    13 modell, rwd.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Poenget mitt er ikke ytelse, snarere et spørsmål om risiko med tanke på automatisk softwareoppdatering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De første performance model S'ene går etter software opp/nedgraderinger likt som en Volvo stasjonsvogn fra 100 km/t og opp. Er ikke bare de som har betalt for 700 hk som har blitt lurt.
    Påstår ikke at Tesla er veldig raskt over 130-140 km/t, men tidligere P85 bruker 14 sek på 100-200 km/t. Dette er ca BMW 530D F10 tid på 100-200 km/t. De gamle P (rwd) utgavene er sperret på 200 km/t, så begynte å dabbe veldig av over ca 160 km/t. Men hva bruker en grei Volvo stasjonsvogn på samme øvelse tro?

    Nyere D modellene er betydligere raskere over 100 km/t leser jeg på dragtimes.com.
    P100D når 200 km/t på 10.5 sek fra stillestående, som er ganske sprekt.
    En elmotor har konstant dreiemoment fra null omdreininger og opp til et visst punkt, deretter har den konstant effekt begrenset av strømtrekket- dvs lineært fallende dreiemoment med økende turtall over dette punktet, siden effekt = moment x turtall = strøm x spenning. Akselerasjonen avhenger av dreiemomentet. Derfor vil enhver elbil akselerere maksimalt fra stående start, og akselerasjonen dabber av over det magiske punktet.

    En bensinmotor er annerledes. Den har gjerne et maksimalt dreiemoment et sted rundt 3000 rpm og maksimal effekt høyere oppe, kanskje ved 5000 rpm. Dessuten har den en girkasse som kan plassere den dreiemomenttoppen ved forskjellige hastigheter på veien. Moroa der er å forsøke å holde motoren i båndet mellom moment- og effekttoppen ved aktiv kjøring. Elbil og fossilbil er to ulike dyrearter.

    Risiko ved fremtidig softwareoppdatering: Tja, Tesla kan forsåvidt sende ut en programvareoppdatering som struper ned alle bilene til 50 hk, men hvorfor skulle de? Det kan jo tenkes at de har tenkt å selge flere biler også etter dette. Hvis det har vært noen "temming" av P85 (som jeg ikke har lagt merke til), så kan en plausibel grunn være å få ned garantikostnadene ved bytte av drive units på disse bilene. Det var mye oppstyr om det for et års tid siden, og det kan hende at en viss reduksjon i dreiemoment under enkelte betingelser gjør at greiene holder lengre. Vet ikke, men et mulig scenarie.

    Jeg fant forresten en løsning på scanneproblemet. Hvis jeg slår av strømsparemodusen vil mediaspilleren huske det den scannet sist og fortsette å spille derfra. Problem solved.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hva man mener om Tesla, tror jeg at vi uansett går mot selvkjørende biler. Hvor lang tid dette vil ta er jo ikke godt å si, men selvfølgelig blir disse systemene bedre og bedre. Om 20 år kan det jo være at det ikke lenger er lovlig å kjøre selv pga den økte risikoen?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.232
    Antall liker
    9.569
    mauritania-0034.jpg

    Å posere rundt i urbane strøk med alle fasiliteter i rimelig nærhet er en ting. Å kjøre under litt mer rurale forhold krever enel annet av bilen. Selvkjørende biler er kun en jippo, tanken og drømmen har vært her siden bilens barndom.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Prøvekjørte Model X i dag, det var en positiv opplevelse. Gedigen plass innvendig, god bagasjeplass og rask fra stillestående til godt over fartsgrensen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var mer overraskende at dinosaurene Chevy Tahoe, Dodge Ram, Cadillac Escalade og Chevy Suburban var på den listen. Man skulle tro at Detroit hadde tatt seg tid til å debugge 1950-tallsteknologien nå. At Fiat 500L, Jeep Renegade og Chrysler 200 er der er mer som forventet, men Ford Fiesta og Ford Focus er også der. Sammen med Model X, en helt ny modell med too-clever-by-half dørkonstruksjon. Merkene Volvo og Volkswagen er visstnok også under gjennomsnittet.

    Og jeg legger merke til at Model S ikke er nevnt, dvs at den har bedre pålitelighet enn noen av de nevnte merkene og modellene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Synes kritikken av måkevinge-dørene er urettferdig.
    Bare spør statuene i parken hva de strever med når de opplever måkevinger over hodet :rolleyes::eek::'(
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ganske stor forskjell på en heis som henger i et spillverk i en heissjakt og selvkjørende biler. Årsaken til at man i sin tid hadde heisførere var at heisen måtte stanses manuelt på etasjen man skulle til, det var ikke automatstopp på hvert nivå. Da slikt kom og var pålitelig nok, ble det til slutt bare 5-stjerners hoteller og japanske kjøpesenter som beholdt heisføreren på overtid.

    Men det å navigere tusener av biler trygt gjennom en bys gater på "autopilot" er en helt annen utfordring. Skal man lykkes med det, vil man måtte kvitte seg med alle biler som ikke er "selvkjørende".
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å si hvor fort dette utvikler seg, men at resultatet blir autopiloter som fungerer bedre enn sjåfører er vel en lite kontroversiell påstand. Om det tar 1 år, 5 år eller 20 år er jo ikke så godt å si. Det er vel heller ikke sikkert at Tesla er den beste på dette, men de ligger vel bra an foreløpig.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Og jeg legger merke til at Model S ikke er nevnt, dvs at den har bedre pålitelighet enn noen av de nevnte merkene og modellene.
    Det er ingen hemmelighet at Model S har hatt store problem med drivlinjene (motor+overføring) på de tidlige utgavene. Men ryker disse så er de raske å bytte, og tesla bytter dem visst prevantivt når det oppstår ulyder. Så det er langt mindre krise enn hvis det ville vært forbrenningsmotor med samme feilrate.


     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Koster fortsatt 40-60k for et bytte. Omtrent som et girkasse eller motorhavari på konvensjonell bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yes. Har selv byttet en, et sted rundt 60000 km. (Har også byttet motor på en Subaru ved noen-og-åtti tusen km.) Men jeg legger fortsatt merke til at bilen kommer ut med gjennomsnittlig pålitelighet i statistikken som ble sitert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Det måtte komme. Det ventes mange flere biler på veiene og SC-nettverket blir også "misbrukt" av folk som skal spare noen få kroner. Jeg er, og har lenge vært for en form for betaling. Free - forever er en fin slogan og lett å selge inn, men det er strengt tatt stupdumt. Gjelder dog kun biler som blir levert fra 1. Januar så ingen ting endres for de av oss som har betalt for dette da bilen ble kjøpt. En del drosjebiler bestilles nok før dette trer i kraft. For svært mange har det liten til ingen betydning - hvor mye man bruker SC avhenger av hvordan bilen brukes. Selv har jeg brukt det ganske mye, også uten at det var helt nødvendig men for å slippe å parkere med svært lite rekkevidde på batteriet. En kollega av meg har kjørt Model S siden 2013 og superladet to ganger, hvorav ene gangen kun for å teste det ut. 400kWh gratis pr. år vil holde for en ganske stor andel kunder, men alle er tjent med at det er minst mulig bruk og tilgjengelig SC når man faktisk trenger det. Det tilsvarer tross alt et sted rundt 180-200 mils kjøring om sommeren.

    Det gjør det imidlertid en god del dyrere å bruke Model S om man ikke kan lade hjemme. Tipper prisen blir ganske mye høyere enn hjemmelading.

    Jeg er MYE mer opptatt av god utbygging og at det er ledig når jeg skal lade enn at det er "gratis" å bruke.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Bra at de hanker inn noen kroner her. Nettverket blir større og samtidig mindre sjans for kø når en skal lade. Det blir jo fortsatt like enkelt å bruke.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.302
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bra at de hanker inn noen kroner her. Nettverket blir større og samtidig mindre sjans for kø når en skal lade. Det blir jo fortsatt like enkelt å bruke.
    Hanker inn kroner ? De som lader hos Tesla gjør det da ikke gratis da de allereren har betalt inne en god slump på forhand. Har ikke tall men etter det jeg mener å ha lest skal du lade gangske mye om du skal bruke det opp ila den tiden man normalt har en slik bil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn