Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.210
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Fint og flott, men jeg synes dette fokuset på ytelse er noe overdrevet. Jeg tror Tesla ville vært tjent med å aldri nevne tekniske spesifikasjoner (noe også HK-forliket i Norge er et eksempel på), men heller surfe på en myte om overlegen teknisk ytelse. Noe ala Apple som ikke nevner prosessor, RAM ol i nye iPhones, mens konkurrentene hamrer på med "meningsløse" tekniske spesifikasjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.789
    Antall liker
    38.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har du sikkert rett i, men nå begynner bilen å fortjene hypen som ble øst ut fra start. 2,28 s + 0,26 s rollout = 2,54 ærlige sekunder på 0 - 60 mph, og da prækær vi. Peaken på litt over 1,4 G etter 0,5 s er også verdt å legge merke til.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fint og flott, men jeg synes dette fokuset på ytelse er noe overdrevet. Jeg tror Tesla ville vært tjent med å aldri nevne tekniske spesifikasjoner (noe også HK-forliket i Norge er et eksempel på), men heller surfe på en myte om overlegen teknisk ytelse. Noe ala Apple som ikke nevner prosessor, RAM ol i nye iPhones, mens konkurrentene hamrer på med "meningsløse" tekniske spesifikasjoner.
    0 til 60 mph er ikke viktig. Det er hva som skjer i fart som betyr noe..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    De fleste er sjeldent stort over 130 km/t på norske veier. Strengt tatt er det ikke hensiktsmessig å kjøre så mye fortere i utlandet da forbruket går kraftig opp.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    De fleste er sjeldent stort over 130 km/t på norske veier. Strengt tatt er det ikke hensiktsmessig å kjøre så mye fortere i utlandet da forbruket går kraftig opp.
    På autobanen bryr jeg meg ikke om forbruket, deg om det.
    Kjørte der med en BMW 3-liter diesel på 285 hk, reelt forbruk på over 1 liter pr mil. Spiller det noen rolle?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    De fleste er sjeldent stort over 130 km/t på norske veier. Strengt tatt er det ikke hensiktsmessig å kjøre så mye fortere i utlandet da forbruket går kraftig opp.
    På autobanen bryr jeg meg ikke om forbruket, deg om det.
    Kjørte der med en BMW 3-liter diesel på 285 hk, reelt forbruk på over 1 liter pr mil. Spiller det noen rolle?
    Ser man på totalregnestykket med bilhold så har ikke forbruk allverden å si men for egen del så har jeg erfart at forbruket passerer halvannen liter pr mil ved kjøring i 160-170 på motorvei. På E6 mellom Oslo og Trondheim med lovlig hastighet er forbruket ca halvparten.

    Har man batteribil er det litt mer plundrete å bruke så mye energi.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er en av kvadratlovene. Dobler du fara, firedobler du luftmotstanden. Det gjelder ikke bare tesla.

    I hine hårde dager hadde jeg en gammel (86-modell) Mercedes 300GD. 2,4 tonn, erodynamikk som et middels rekkehus, automatgear, og en stor dieselmotor med ikke så veldig mye hestekrefter (88). Maksfart iflg spec er 135 km/t. Tyner du den, så klarer du litt ekstra, men det er ikke akkurat en racer.

    På turen fra Narvik-Salangen gikk det normalt 1/4 tank (fra full til 3/4) på tur/retur ved normal, litt sedat kjøring (ca litern på mila). Hvis jeg kjørte det remmer og tøy kunne holde, dobla jeg glatt forbruket.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.361
    Antall liker
    13.873
    Tesla Model S har ekstremt lav drag-koeffisient, men siden den er dimensjonsløs må man huske å multiplisere med frontarealet på bilen og det er jo litt.

    Er en video med Bjørn Nyland der han snitter 200km/t i 12 minutter på Autobahn. Forbruket er 540Wh/km, eller ca 0.5 liter på mila. Men klart, nå "tanken" er ca 8 liter så holder det ikke veldig lenge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.844
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Nå med større børsverdi enn GM, passerte Ford i forrige uke.

    Investorer mener Tesla står godt plassert for å utnytte "fremtidens mobilitet". Selskapet tjener ikke penger og selger få biler, men er altså mer verdt enn GM, som også sliter med å tjene penger, selv om de selger millioner av biler. Toyota er tre ganger større i markedsverdi enn Tesla, så det er et stykke igjen dit. Men man forstår hvorfor Toyota er begynt å produsere rene elbiler.

    Tesla just became the most valuable carmaker in America - Apr. 10, 2017
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.198
    Antall liker
    8.591
    Torget vurderinger
    1
    Minner meg litt om disse dot.com selskapene fra en tid tilbake....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er vel ikke GM helt kodak, de kommer jo nå med det som mest sansynlig blir en meget populær elbil. Helt på høyde og vel så det med konkurentene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.789
    Antall liker
    38.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til at Kodak også prøvde seg på digitalkameraer da det ble klart at film = dodo. Akkurat som American Locomotive Company prøvde seg på diesel da de innså at damplok = dodo. Og Baldwin prøvde med noen kullfyrte dampturbinhybrider (fordi de regnet med at verden ville gå tom for råolje til diesel ganske fort. Peak oil, 1947.)

    Det er noe med at selskaper med store investeringer i gårsdagens teknologi og med sterke indre interessegrupper som vi forsvare det bestående sjelden rekker å snu seg rundt i tide. Hvis de forsøker blir det nokså halvhjertet i frykt for å kannibalisere den eksisterende businessen. Bare spør Nokia. Noen ganger overlever firmaet i krympet versjon (gråspurv er en siste rest av dinosauria), noen ganger blir det en ny dodo.

    GM har allerede gått konk én gang. Som Kodak. GM i 2008, Kodak i 2012. Helt Kodak.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Joa, men kodak mistet omtrent hele markedet sitt "over natta" det er jo lite som tyder på at elbilen er det nye digitalkameraet i USA. Det er foreløpig bare noen treehuggers og filmstjerner i California som kjører el og hybrid.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    12
    Et regelverk vil alltid slå skjevt ut og dette er bare smålighet å hause opp. Tenk heller på alle de som kjøper zoe og nissaner og e-juks etc som drar nytte av det? Intensjonen er god og det er noen velbemidlede som benytter seg av det. Hva så? De må jo bli sett i en model X etterpå også ....;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Poenget er jo ar det skal være attraktivt å velge elbiø i ALLE prissegmenter. Da nyeeter det ikke med infantil smålighet, eller en politikk som tvinger ringe arbeidere å kjøre donaldbiler.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    12
    Jeg lurer på hvor mange månedskort det har kostet med udugelig politisk styring, jeg? Og hvis noen med god likviditet sparer momskronene på å kjøpe seg en Tesla så bruker de vel de pengene på andre ting. Dermed bidrar man til arbeidsplasser og støtter statan med momskroner. Det er ikke alle som ser det slik at avgiftsfritak = tap. Pengene forsvinner ikke, men benyttes til andre ting i det store kronehjulet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det et jo bare å se på hva som skjede da stokkdumme danske politikere i sin grådighet fjernet avgiftslettelsene på Tesla. Salget sank til null og fantasimillionene de håpet på i avgifter uteble selvsagt. Folk startet heller å kjøpe eksosbiler igjen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    12
    Det er for dumt når Tesla stadig vekk trekkes frem da reglene gjelder alle andre elbiler også. Det er vel ikke sosialdemokratismålighetstrollet som har dukket opp for å få en gratis kaffekopp? Jeg forstår symbolikken med et foreløbig dyrt elbilmerke, men vil ikke vise forståelse for den dumme bruken av det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.660
    Antall liker
    10.141
    Det et jo bare å se på hva som skjede da stokkdumme danske politikere i sin grådighet fjernet avgiftslettelsene på Tesla. Salget sank til null og fantasimillionene de håpet på i avgifter uteble selvsagt. Folk startet heller å kjøpe eksosbiler igjen.
    Det viser jo bare at hvis elbilen skal konkurrere med "vanlige" biler under like vilkår så er den ikke god nok. Folk gidder ikke å kjøpe pølse til biffpris.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    12
    Det er et politisk virkemiddel for å øke andelen elbiler. Dermed minskes lokalt utslipp og elbilene kan videreutvikles og bli rimeligere. Helt greit incentiv.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.198
    Antall liker
    8.591
    Torget vurderinger
    1
    Greit med avgiftsfritak. Momsfritaket er helt bak mål.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.789
    Antall liker
    38.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joa, men kodak mistet omtrent hele markedet sitt "over natta" det er jo lite som tyder på at elbilen er det nye digitalkameraet i USA. Det er foreløpig bare noen treehuggers og filmstjerner i California som kjører el og hybrid.
    Nåja, jeg så ganske mange elbiler i CA da jeg var der i sommer. Kanskje ikke riktig like stor prosent som i Oslo, men ikke så langt fra heller. Det kan da ikke være mange filmstjerner der borte.

    Kodak hadde teknologien for digitale kameraer allerede i 1975, men lanserte ikke produktet for ikke å kannibalisere melkekua i tradisjonell film. Apple's digitale kameraer på 1990-tallet var designet og produsert av Kodak. De lanserte sine egne midt på 1990-tallet og var #1 i digitalkameraer i USA rundt 2000. Jeg hadde selv et. Men så kom Canon, Nikon, Sony og Panasonic med bedre og billigere kameraer, og i 2010 var Kodak #7 i markedet. Volumene både på film og digital forsvant, men den gamle giganten satt fortsatt med kostnader tilpasset helt andre volumer og marginer. Kodak prøvde desperat å bygge opp ny business i printere etc samtidig med at de sa opp titusenvis av ansatte. Omstillingen gikk for sakte, og selskapet brukte penger fortere enn det kunne tjene dem inn. Så kom smarttelefonene, og i 2012 var det Chapter 11. Kodak finnes fortsatt, nå med fokus på helt andre markedssegmenter enn i glansdagene.

    Jeg vil ikke si at 1975-2012 var "over natta", akkurat. Det gikk sakte til å begynne med, da produktet var for de spesielt teknisk interesserte. Så var det en periode ca 1995-2000 hvor avveiningen mellom film og digital handlet om oppløsning på brikken og antall pixels i et forstørret bilde. Det var parallellen til "rekkeviddediskusjonen" for elbiler. Og så gikk toget for alvor da oppløsningen ble god nok for alle praktiske formål og det hele ble et spørsmål om pris og volum. Smarttelefonene banket bare inn den siste spikeren i kisten.

    Legg også merke til at damplokomotivprodusentene heller ikke kollapset over natten, men snarere gikk inn i en langsom nedgang etterhvert som markedet for damp forsvant og de selv ikke greide å utvikle konkurransedyktige dieselelektriske alternativer. De første dieselelektriske "streamliners" kom i 1934 og begynte å ta over markedet like etter annen verdenskrig (jfr "Texas, 1947"), men Alco ble ikke oppløst før i 1969 og Baldwin i 1972.

    I tider med teknologiskifte er det ikke de store fiskene som spiser de små, men de raske fiskene som spiser de trege. Det er slike scenarier aksjemarkedet begynner å prise inn for bilprodusentene nå. Det lett ironiske er at VAG muligens skremte seg selv såpass med "dieselgate" at de gjør et tilstrekkelig helhjertet forsøk på teknologiskifte til å overleve. De andre - vel, vi får se. Uthalingsteknikkene med hybrider og real-soon-now-hydrogenbiler har kanskje kjøpt dem litt tid, men jeg er ikke sikker på at de har brukt tiden godt nok.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.660
    Antall liker
    10.141
    Asbjørn, det må også nevnes at el-bilen har brukt 120 år på å komme dit den er nå. Tesla er ikke akkurat noe kvantesprang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.789
    Antall liker
    38.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du vet, for oss firkanthuer er et "kvantesprang" det minste tenkelige inkrement i energinivå, så jeg håper da endelig ikke det...

    Gjennombruddet var litiumbatterier. Etter det har ting fått litt fart. Det viktige med Tesla er at det var den første elbilen med praktisk anvendelig rekkevidde og som ikke forutsetter selvplaging. Det er lettere å selge noe folk vil ha enn å dytte på dem noe de burde ha.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.380
    Antall liker
    9.498
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hva i svarte er galt med eksos? Det er den som gjør at det er liv i oss i denne potetåkeren av et land. Lev i løgnen . Vil man spare miljøet slutt å bruke internett. Bli hjemme.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.198
    Antall liker
    8.591
    Torget vurderinger
    1
    I tider med teknologiskifte er det ikke de store fiskene som spiser de små, men de raske fiskene som spiser de trege. Det er slike scenarier aksjemarkedet begynner å prise inn for bilprodusentene nå. Det lett ironiske er at VAG muligens skremte seg selv såpass med "dieselgate" at de gjør et tilstrekkelig helhjertet forsøk på teknologiskifte til å overleve. De andre - vel, vi får se. Uthalingsteknikkene med hybrider og real-soon-now-hydrogenbiler har kanskje kjøpt dem litt tid, men jeg er ikke sikker på at de har brukt tiden godt nok.
    Bortsett fra at teknologiskiftet ikke har skjedd ennå; elbiler selger i så små mengder at de store ikke har vært tilstrekkelig interessert. Komme "sent" kan fort være tids nok....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.789
    Antall liker
    38.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det får vi jo snart se. Dieselgate har også gjort at det ikke lenger er politisk akseptabelt å se en annen vei. Totalforbud mot bil med forbrenningsmotor fra 2025-30 er ikke lenger noe miljøvennene fabulerer om. Det er godt innenfor praktisk politikk. 2025 er bare 8 år frem, eller en modellgenerasjon i bilindustrien. Nå vet jeg ikke eksakt hva som er på tegnebrettet rundt om, men hvis man skal møte det kravet må absolutt alle nylanseringer fra i dag av være på plattformer som er tilpasset eldrift, kompetansen i utviklingsavdelingene må bygges opp, og alle gamle bilfabrikker må bygges om. I prinsippet mulig, alt sammen (Tesla holder til i en gammel GM/Toyota-fabrikk), men det skal finansieres også. Det er ikke sikkert GM og Ford har samme markedstekke som Elon Musk, så de må finansiere omstillingen fra egen kontantstrøm. Vi ønsker dem lykke til med det.

    Verbot von Benzin- und Dieselautos: Diese Städte sind dabei |
    http://www.focus.de/auto/news/abgas...esel-verbot-in-ganz-stuttgart_id_6843728.html
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    For bilindustrien er elbiler et helvete. Marginene er små på fossilbiler, og man ønsker å hente inn overskuddet på salg av deler og service. Elbiler har langt færre deler og trenger ikke service i samme grad. Så fossilprodusentene har få incentiver til å gå over til el.

    Her er situasjonen for de største. Toyota i en egen klasse når det gjelder profitt/solgte bil (merk solgte, en del produsenter sitter med en del usolgte, tallene for disse i smått).

    Som en i GM sa til meg noen år tilbake: "One hell of a lot of work for a small cut."

    For bilkjøpere er dette veldig enkelt. Vær ekstremt skeptisk til utsagn om hvor dårlige elbiler er, sammenlignet med fossilbiler. Motivasjonen for propaganda ligger hos fossilprodusentene.

    Skjermbilde 2017-04-12 kl. 16.35.54.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn