Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.305
    For det første er ikke mangel på avgifter det samme som subsidier. Det betyr bare at de ikke blir straffet like hardt som eksosbiler. .
    Momsfritak regner jeg som subsidier da alt her i landet er momsbelagt (bortsett fra kultur).
    Ingen med normale lønninger kjøper en tesla....
    Da den kom kostet den i sum ikke særlig mer enn en passat. Deffeknotten har vel for øvrig en helt normal lønning om jeg husker yrke riktig. Prisen har gått opp med 2-300k på valutakursbevegelser, så salget har rimelig nok gått mye ned.

    Høy lønn er heller ikke det samme som "vil bruke mye penger på bil" jeg hadde fint hatt råd til en Tesla om den koster en halv mill mer, men jeg hadde aldri kjøpt en. Hadde hellet hatt superben i en tre-fire år til regner jeg med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.305
    Ellers er selvsagt mva-fritak en subsidie. Det er en rekke merkelige tråder på elbilforum der noen mener at det ikke er en subsidie før man får penger direkte i hånden. Om det er en subsidie av elbilprodusenter eller kundene kan muligens diskuteres, men uansett ville kundene måttet betale mer og produsentene hadde solgt mindre av det eksempelvis var ordinær mva-sats på 25% på elektriske biler. Som Voff påpeker er det mva på så godt som alt her i landet. Fravær av engangsavgifter har samme fuksjon - de øker salget og reduserer kostnadene for kundene.

    Den logiske kortslutningen i avisene om dagen er at det antas at salget ville vært det samme med vanlige avgifter - det ville det selvsagt ikke vært. Varen "elbil" har ikke 0 priselastisitet selv om journalister ser ut til å tro det. Rent anekdotisk har ALLE jeg kjenner som hadde Model X -reservasjon avbestillt siden valutakursbevegelsene gjorde bilen for dyr for de. Dette er folk som fint har råd men som ikke vil bruke så mye penger på bil. De lar være å bytte eller kjøper en hybrid-SUV istedenfor.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.173
    Antall liker
    9.500
    ..... Rent anekdotisk har ALLE jeg kjenner som hadde Model X -reservasjon avbestillt siden valutakursbevegelsene gjorde bilen for dyr for de. Dette er folk som fint har råd men som ikke vil bruke så mye penger på bil. De lar være å bytte eller kjøper en hybrid-SUV istedenfor.
    Det har mer med at statusen rundt Tesla har bleknet og at Model X ser ut som en ribbet kalkun.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.305
    ..... Rent anekdotisk har ALLE jeg kjenner som hadde Model X -reservasjon avbestillt siden valutakursbevegelsene gjorde bilen for dyr for de. Dette er folk som fint har råd men som ikke vil bruke så mye penger på bil. De lar være å bytte eller kjøper en hybrid-SUV istedenfor.
    Det har mer med at statusen rundt Tesla har bleknet og at Model X ser ut som en ribbet kalkun.
    Alle jeg kjenner oppgir pris som grunn, bilen ble ganske mange hundretusener dyrere enn det så ut som da den ble lansert på tegnebrettet. Men om du vet hva de egentlig mener så er de sikkert interessert i å høre fra deg, både om bilkøp og andre områder.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ..... Rent anekdotisk har ALLE jeg kjenner som hadde Model X -reservasjon avbestillt siden valutakursbevegelsene gjorde bilen for dyr for de. Dette er folk som fint har råd men som ikke vil bruke så mye penger på bil. De lar være å bytte eller kjøper en hybrid-SUV istedenfor.
    Det har mer med at statusen rundt Tesla har bleknet og at Model X ser ut som en ribbet kalkun.
    Nå synes jeg du var slem med kalkunen, for så stygg er den ikke, selv ribbet ;)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Uten Bellona hadde vi neppe sett mange elbiler i Norge. Nå begynner Bellona å miste litt grepet og da kommer den pengegriske AP politikeren, med uttalt grønn profil, men som i virkeligheten er en pengegrisk, misunnelig jævel til overflaten. Skulle ikke forundre meg om de klarer å skusle til den gode driven i elbilsalget slik de klarer med det meste i kongeriket Norge....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Uten Bellona hadde vi neppe sett mange elbiler i Norge. Nå begynner Bellona å miste litt grepet og da kommer den pengegriske AP politikeren, med uttalt grønn profil, men som i virkeligheten er en pengegrisk, misunnelig jævel til overflaten. Skulle ikke forundre meg om de klarer å skusle til den gode driven i elbilsalget slik de klarer med det meste i kongeriket Norge....
    Janteloven lever.

    En Modell X bruker 2.6kWh pr mil mens en drivstoffgjerrig dieselbil med forbruk på 0.5 liter pr mil bruker ca 6kWh.

    Man kan faktisk dra en stor båt eller campingvogn etter en elbil og det er fortsatt mer energiøkonomisk enn en Golf diesel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.634
    Antall liker
    35.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Toyota var vel den eneste bilprodusenten av noen størrelse som mente at hydrogen hadde en fremtid i personbilsegmentet. Den fremtiden er ikke hva den engang var. Kan fortsatt være aktuelt for tunge kjøretøyer, f eks vogntog i langtransport, anleggskjøretøy, etc. I det minste inntil neste teknologigjennombrudd på batterifronten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Toyota var vel den eneste bilprodusenten av noen størrelse som mente at hydrogen hadde en fremtid i personbilsegmentet. Den fremtiden er ikke hva den engang var. Kan fortsatt være aktuelt for tunge kjøretøyer, f eks vogntog i langtransport, anleggskjøretøy, etc. I det minste inntil neste teknologigjennombrudd på batterifronten.
    Til tungtransport har det noe for seg, men teknologien er for dyr og medfører for mange problemer, sammenlignet med en løsning som har over 3 ganger så høy energieffektivitet. Og i siste instans er det dette det handler om.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke se at det betyr døden for hydrogen. Men Toyota har skjønt de må satse på el-bil i tillegg.
    Lading for svært mange mennesker i storbyer løses neppe over natten og dermed trenger man hydrogen i alle fall en periode foruten til tungtransport.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    For dyrt og for dumt. Som å fyre med møblene i stedet for ved.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.634
    Antall liker
    35.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke se at det betyr døden for hydrogen. Men Toyota har skjønt de må satse på el-bil i tillegg.
    Lading for svært mange mennesker i storbyer løses neppe over natten og dermed trenger man hydrogen i alle fall en periode foruten til tungtransport.
    Det hadde nok Toyota skjønt fra starten, men strategien var batterielektrisk for små bybiler, hybrider og etterhvert hydrogen for familiebiler. Nå ser det ut til at det siste punktet kan strykes.

    Med hensyn til lademulighetene finnes det allerede veldig mange flere stikkontakter i en gjennomsnittlig storby enn hydrogenstasjoner. Hydrogen har vel mer preg av en alternativ fremtidsvisjon (som stadig skyves fremover i tid) enn av en realistisk overgangsordning. Kanskje deler av dagens fossilinfrastruktur kan gjenbrukes, men transport, lagring og håndtering av hydrogen under trykk er en betydelig utfordring. Det er lettere å skaffe seg en parkeringsplass og en skjøteledning. I tillegg til at det er 2-3x mer energieffektivt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Grei leder i Bergens Tidende som oppsummerer AP-utspillet som "misforstått venstrepopulisme".

    Tesla-tøys frå Ap - Bergens Tidende
    Grei bortsett fra denne: "Transport står for store delar av norske klimautslepp." I følge SSB så står all veitrafikk for ca 20% og det er ikke "store deler" selv om avgifts kåte politikere prøver å predike dette hele tiden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med hensyn til lademulighetene finnes det allerede veldig mange flere stikkontakter i en gjennomsnittlig storby enn hydrogenstasjoner. Hydrogen har vel mer preg av en alternativ fremtidsvisjon (som stadig skyves fremover i tid) enn av en realistisk overgangsordning. Kanskje deler av dagens fossilinfrastruktur kan gjenbrukes, men transport, lagring og håndtering av hydrogen under trykk er en betydelig utfordring. Det er lettere å skaffe seg en parkeringsplass og en skjøteledning. I tillegg til at det er 2-3x mer energieffektivt.
    At det er mange stikkontakter løser ikke belastningen på strømnettet. Ville tro det er en stor utfordring i en storby hvor Oslo blir en landsby i sammenligning. At det kommer løsninger på det på sikt tviler jeg ikke på (f.eks større bruk av solcellepaneler), men det vil helt sikkert ta tid.

    Selv i Norge i dag i nybygg så er lading en utfordring. Det legges her ofte ikke opp til lading i nyere leilighetsbygg til elbil p.g.a. kapasitetsproblemer. Hvordan tror du det da er i en virkelig storby hvor de fleste bor på den måten? Jeg sier ikke at dette ikke blir løst, men det vil ikke skje over natten.

    Hydrogen og elbiler vil nok leve side om side i ganske mange år. Neste år så vil det forøvrig være brukbar utbygget med hydrogen stasjoner i de største byene i Norge. Hydrogen kommer og det hjelper også at det presses frem av kommersielle aktører.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    Med hensyn til lademulighetene finnes det allerede veldig mange flere stikkontakter i en gjennomsnittlig storby enn hydrogenstasjoner. Hydrogen har vel mer preg av en alternativ fremtidsvisjon (som stadig skyves fremover i tid) enn av en realistisk overgangsordning. Kanskje deler av dagens fossilinfrastruktur kan gjenbrukes, men transport, lagring og håndtering av hydrogen under trykk er en betydelig utfordring. Det er lettere å skaffe seg en parkeringsplass og en skjøteledning. I tillegg til at det er 2-3x mer energieffektivt.
    At det er mange stikkontakter løser ikke belastningen på strømnettet. Ville tro det er en stor utfordring i en storby hvor Oslo blir en landsby i sammenligning. At det kommer løsninger på det på sikt tviler jeg ikke på (f.eks større bruk av solcellepaneler), men det vil helt sikkert ta tid.

    Selv i Norge i dag i nybygg så er lading en utfordring. Det legges her ofte ikke opp til lading i nyere leilighetsbygg til elbil p.g.a. kapasitetsproblemer. Hvordan tror du det da er i en virkelig storby hvor de fleste bor på den måten? Jeg sier ikke at dette ikke blir løst, men det vil ikke skje over natten.

    Hydrogen og elbiler vil nok leve side om side i ganske mange år. Neste år så vil det forøvrig være brukbar utbygget med hydrogen stasjoner i de største byene i Norge. Hydrogen kommer og det hjelper også at det presses frem av kommersielle aktører.
    Du må ta deg en tur til NVE og fortelle dem hvor feil de tar, siden de ikke er enige med deg når det gjelder kraftforsyning og elbiler. For det mener NVE vil gå helt utmerket.
    1,5 millioner norske elbiler i 2030 er problemfritt. Alle vil ha tankstasjon hjemme. Og med bildelingsordningene som alt er populære vil det ikke en gang være nødvendig med så mange biler.

    Hydrogenbiler til private er over og ut, orso. Dampbiler.

    https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel. Jeg registrer at i praksis ser vi noe annet enn hva NVE mener selv i Norge. Faktum er at i mange nye bygg så legges det ikke til rette for lading for elbiler og det forklares med kapasitet. Kjenner flere som ikke har kjøpt elbil av disse årsakene. De har ikke mulighet til å lade hjemme og da er det uaktuelt.

    Og kan ikke se det NVE skriver har samme relevanse for storbyer der ute. Jeg snakker først og fremst om verden utenfor lille Norge.
    Når det er sagt så er kriteriene selv her på berget følgende:
    En viktig forutsetning for at elbilene ikke skal føre til problemer for strømnettet eller til høye nettkostnader for strømkundene, er at ladingen fordeler seg utover døgnet.
    Vi får sjå, men er rimelig overbevist om at hydrogen på verdensbasis har en framtid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Å lade hjemme er jo ikke noe problem hvis man har egen garasje - dvs. bor i enebolig eller i rekkehus. Nå bygges det nesten bare leiligheter i større boligkomplekser med parkering i parkeringskjeller (hvis man er heldig) eller på store åpne parkeringsplasser utenfor byggene. Der legges det svært liten grad opp til lademuligheter. Da blir det vanskelig å ha elbil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Og da snakker vi i lille Norge. Og da kan man tenke utfordringene med store leilighetskomplekser i byer som Beijing, Tokyo, London, New-York osv. Det er naivt å tro at det går fint å legge om bilparken til elektrisk på kort tid slike steder. Det vil ta lang tid og derfor har blant annet hydrogen absolutt en fremtid.

    Det blir uvesentlig hva noen mener går ann når vi ser noe annet i praksis utførelse. Det blir mer ønskedrøm og hvor forutsetningene dessuten er rimelig håpeløse i praksis.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Å få lagt inn en ny kurs eller en oppgradering av kapasiteten er enkelt og ikke alt for kostbart. Det er kun vilje det står på i borettslag og sameier der man har for lav kapasitet.

    Det vil ikke ta så alt for mange år før det vil bli et krav for nybygg å ha tilstrekkelig kapasitet til å lade kjøretøy i garagene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Det har du sikkert rett i, Gjestemedlem, men hva med alle de som ikke har egen garasje, men må parkere på gaten, som jo er det vanlige i gamle byer der lokal forurensning gaktisk er et problem der elbiler gir mest mening? Nye forretningsbygg bygges jo gjerne uten garasje fordi man skal ta buss/sykle/gå på jobb, så man kan ikke lade mens man er på jobb heller.
    Problemet er helt sikkert løsbart, men løsningen er kanskje ikke så enkel som mange tror.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    Det har du sikkert rett i, Gjestemedlem, men hva med alle de som ikke har egen garasje, men må parkere på gaten, som jo er det vanlige i gamle byer der lokal forurensning gaktisk er et problem der elbiler gir mest mening? Nye forretningsbygg bygges jo gjerne uten garasje fordi man skal ta buss/sykle/gå på jobb, så man kan ikke lade mens man er på jobb heller.
    Problemet er helt sikkert løsbart, men løsningen er kanskje ikke så enkel som mange tror.

    Det dukker opp nye ladeposter over natten, mange steder. Enda er antallet elbiler lite, men utbredelsen øker. Lademulighetene vil også øke. For byene er det et poeng å bygge ut ladeadgang, for dermed å redusere antall kjøretøy som forurenser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig vil ladeadgangen øke, og daglig lading blir jo ikke noe problem ettersom elbilene får lenger rekkevidde og bare trengs å lades en gang i uka (f.eks.), men antall ladesteder må økes kraftig og ladingen må ta kort tid.

    I en liten by som Trondheim bor det ca 200 000 personer, noe som vel betyr ca 75 000 husstander. Hvis hver husstand har 1,2 biler i snitt (som vel er omtrent standard i Norge i dag) betyr det 90 000 biler. La oss si at halvparten av disse har egen ladestasjon i garasje, så er det fremdeles 45 000 biler som må lades en gang i uka, betyr det ca 6400 biler hver dag. Med hurtiglading tar det kanskje 1 time pr bil?, så med 100% elbilbruk betyr det at bare for Trondheim må man ha minst 533 offentlige ladepunkter (under forutsetning av at ladepunktene utnyttes maksimalt 12 timer i døgnet - altså at hver bil står der 1 t, ingen må vente og alle følger reglene). I realiteten må man nok minst 4-doble dette.

    En løsning kan være å legge ladepunktene til store kjøpesentre med ladepunkt på hver parkeringsplass. Der står jo bilene gjerne minst en time, så ladebehovet blir dekt. Problemet med dette er at all handel flyttes til kjøpesentre og små kjøpmenn i mer sentrumsnære områder mister kundene sine, og vi får sentrum uten butikker, noe som sikkert kan være både positivt og negativt.
    En annen mulig løsning vil kunne være å pålegge at når man bygger et næringsbygg må man ha parkeringsplass med ladepunkt til de ansatte (kanskje 25% dekning?). Det vil jo ha den negative effekten at de ansatte (som har bil) må kjøre på jobb, med økt trafikk som et negativ følgeproblem.

    NB: Jeg sier ikke at dette ikke er løsbart, bare at løsningen ikke er så enkel som mange synes å tro.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er enn så lenge en forutsetning at man har lagsomlademuligheter hjemme for å ha elbil. Hurtigladestasjoner er stort sett brukbare for langturer.

    Det tar for lang tid å vente på lading på stasjoner i forhold til å fylle flytende brennstoff på tanken. Denne tiden vil nok krympe etterhvert, men det vil nok ta lang tid før vi er i mål der.

    Økt rekkevidde vil dog føre til at folk i distriktene i større og større grad kan velge elektrisk, og her er det en mye større andel av brukere som har lademulighet hjemme.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Det er enn så lenge en forutsetning at man har lagsomlademuligheter hjemme for å ha elbil. Hurtigladestasjoner er stort sett brukbare for langturer.

    Det tar for lang tid å vente på lading på stasjoner i forhold til å fylle flytende brennstoff på tanken. Denne tiden vil nok krympe etterhvert, men det vil nok ta lang tid før vi er i mål der.

    Økt rekkevidde vil dog føre til at folk i distriktene i større og større grad kan velge elektrisk, og her er det en mye større andel av brukere som har lademulighet hjemme.
    Helt enig.
    Pr. i dag er elbil kun aktuelt for de som bor i byen og kan lade hjemme. For de som bor i distriktene er det diesel som er det beste alternativet. Bedre på CO2-utslipp enn bensinbiler, og lokal forurensning er ikke et problem.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lading i storbyer hvor det bor millioner gjør det vanskelig med elbil. Det som jeg derimot kan se som en delvis løsning er at færre og færre eier biler, men bestiller selvkjørende biler når det trengs. Og selvsagt er dette enda enklere å implementere i norske småbyer hvor selskaper med egne ladestasjoner leier ut.

    Ville ikke overraske meg at mange av de unge som i dag vokser opp aldri kommer til å ta lappen. Behovet for å eie bil blir langt mindre. Det er bare taste noen tykk på mobilen, så dukker bilen opp utenfor.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Ja, det tror jeg også Orso. I byene tror jeg det kommer til å skje raskere enn vi tror. Vi må tenke nye måter å løse transportproblemet på. I de store byene (1 mill +) er det å satse på kollektivtransport, i småbyene (20 000 til 1 mill) er det nok som du skisserer, men i grisgrendte strøk er det enten diesel eller elbiler med lang rekkevidde som gjelder.
    Weizenbaum (han med Eliza) sa allerede på 60-tallet at hvis man vil forbedre noe må man tenke nytt (sprenge muren) og ikke bare prøve å effektivisere allerede eksisterende situasjon (flytte veggen litt lenger fram). Han snakket for så vidt om bruk av IT - at vi må retenke situasjonen vi trenger å løse, og ikke bare prøve å forbedre eksisterende situasjon, men det gjelder jo også i mange andre situasjoner, som f.eks. transport.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.525
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Og da kan man tenke utfordringene med store leilighetskomplekser i byer som Beijing, Tokyo, London, New-York osv.
    I Tokyo er det slik at man ikke får kjøpe bil uten å kunne dokumentere at man har egen garasje eller parkeringsplass.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.305
    Å ha en elbil om vinteren er borderline håpløst uten egen parkeringsplass med lademulighet. Forbruket blir enormt mye høyere ved småkjøring om vinteren grunnet hyppig oppvarming av kupeen. Om sommeren er det mye greiere gitt at batteriet er såpass stort at man ikke må lade jevnlig gitt kjøremønsteret.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Betalingsparkering som hittil har vært et ganske utskjelt konsept i de fleste byer vil nå kunne få en ny start, der folk velger å parkere på betalingsplasser fremfor gratisplasser, og samtidig føle at det er en fornuftig avgjørelse.
    Hvorfor?
    Ladestasjoner på betalingsplassene selvsagt.
    Det vil være en helt naturlig ting for meg, som til vanlig parkerer i gata i nabolaget uten lademuligheter, å velge en betalingsplass når jeg skal parkere bilen min andre steder. for eksempel på handletur eller ekspedisjon til etellerannet sted.
    Eiere av disse parkeringsplassene har insentiver til å sette opp lademuligheter på plassene de eier, og jeg som bileier vil ha insentiver til å benytte meg av muligheten til å parkere og lade på disse plassene mot betaling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    Som Bu i elbilforbundet sier det, nå handler det om elektrifisering, delingsøkonomi og autonomi. På årene frem til 2030 vil vår holdning til det å eie en bil bli snudd på hodet, vi vil kjøpe mobilitet. Og bilene kommer til å gå på el.

    Før har de konvensjonelle bilprodusentene ikke ønsket at utviklingen skulle gå fort på elbil, fordi de for det første har investert milliarder på utvikling av den konvensjonelle motoren, og det vil de ha avkastning på. I tillegg er det vanvittig krevende for dem å skulle gå med på at hele ettermarkedet – det vil si reparasjoner og vedlikehold av bil – i stor grad faller bort med elbilene.

    e24.no/privat/elbil/de-begynner-aa-forstaa-at-om-de-ikke-satser-paa-elbil-saa-er-det-kroken-paa-doeren/23850759
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror vi skal stikke fingeren litt i jorda og titte litt utenfor vår egen andedam. De som lager konvensjonelle biler med forbrenningsmotor har store markeder der elektrifiseringen kommer til å ta laaaaaang tid. I Norge og deler av Europa stiller saken seg nok litt anderledes, men det er en en liten del av markedet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror vi skal stikke fingeren litt i jorda og titte litt utenfor vår egen andedam. De som lager konvensjonelle biler med forbrenningsmotor har store markeder der elektrifiseringen kommer til å ta laaaaaang tid. I Norge og deler av Europa stiller saken seg nok litt anderledes, men det er en en liten del av markedet.
    Det er vel nettopp dette Bu rapporterer - skiftet skjer fort nå, bilfabrikker legger om, selv VW kommer til Norge for å møte med elbilforbundet, og på messer og sammenkomster i utlandet er det elbil som er i fokus.

    Naturligvis tar det tid, men vi skal ikke erstatte 1,2 milliarder kjøretøy med forbrenningsmotor med samme antall med elmotor. Om jeg om noen år kan trykke på en knapp og få en selvkjørende bil som glir opp utenfor leiligheten, og som tar meg til min destinasjon i byen, så har jeg ikke behov for egen bil eller garasjeplass/parkeringsplass. Og om jeg i tillegg blir med på en bildelingsordning som gir meg valgmuligheter når det gjelder bil til en oppgave, så har jeg kjøretøy når jeg skal ut av byen.

    Dette kommer til å gå langt hurtigere enn man trodde for bare noen år siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn