Selvfølgelig vil ladeadgangen øke, og daglig lading blir jo ikke noe problem ettersom elbilene får lenger rekkevidde og bare trengs å lades en gang i uka (f.eks.), men antall ladesteder må økes kraftig og ladingen må ta kort tid.
I en liten by som Trondheim bor det ca 200 000 personer, noe som vel betyr ca 75 000 husstander. Hvis hver husstand har 1,2 biler i snitt (som vel er omtrent standard i Norge i dag) betyr det 90 000 biler. La oss si at halvparten av disse har egen ladestasjon i garasje, så er det fremdeles 45 000 biler som må lades en gang i uka, betyr det ca 6400 biler hver dag. Med hurtiglading tar det kanskje 1 time pr bil?, så med 100% elbilbruk betyr det at bare for Trondheim må man ha minst 533 offentlige ladepunkter (under forutsetning av at ladepunktene utnyttes maksimalt 12 timer i døgnet - altså at hver bil står der 1 t, ingen må vente og alle følger reglene). I realiteten må man nok minst 4-doble dette.
En løsning kan være å legge ladepunktene til store kjøpesentre med ladepunkt på hver parkeringsplass. Der står jo bilene gjerne minst en time, så ladebehovet blir dekt. Problemet med dette er at all handel flyttes til kjøpesentre og små kjøpmenn i mer sentrumsnære områder mister kundene sine, og vi får sentrum uten butikker, noe som sikkert kan være både positivt og negativt.
En annen mulig løsning vil kunne være å pålegge at når man bygger et næringsbygg må man ha parkeringsplass med ladepunkt til de ansatte (kanskje 25% dekning?). Det vil jo ha den negative effekten at de ansatte (som har bil) må kjøre på jobb, med økt trafikk som et negativ følgeproblem.
NB: Jeg sier ikke at dette ikke er løsbart, bare at løsningen ikke er så enkel som mange synes å tro.