Kalle Klovn
Hi-Fi freak
Det er noe med det at hvis vi ikke en gang kan le av oss selv, hvem kan vi le av da?Kjerringa er fornøyd!
Det er noe med det at hvis vi ikke en gang kan le av oss selv, hvem kan vi le av da?Kjerringa er fornøyd!
Jævlig tøft håndklede, sånn vil jeg også haDeilig badehåndkle da...
En dag kler man seg i tredressen, inntil det får enn gjøre alt for å fylle dagene med distraherende glede.Vi er en gjeng med en utrolig smal og snever hobby, det i seg selv er jo latterlig ..... så - LOL
Litt misunnelig ja! Så får det vere at eg må ta til takke med med MC452, og uten monoblokkerDeilig badehåndkle da...
Får det for rundt 500,- eller gjør som meg og få det "gratis". ;DJævlig tøft håndklede, sånn vil jeg også ha
Du får vel høre med forhandlerne. De bestiller sikkert.Wohin?
ikke dumt spørsmål, og ser man på høyttalere som JBL everest så ligger de enda høyere enn dette. Nøkkelen er at man bør skille mellom responsen i et lyddødt rom og i et vanlig lytterom. Min erfaringe er at respons ned til og under 20hz er av relevans for musikklytting, kanskje spesielt når det gjelder gjengivelse av rom. Det kan man gjerne få til i praksis selv om ht på papiret ruller av et stykke over det.Kjapt spørsmål angående latterlig små og underdimensjonerte woofs, ser at de fleste standardiserte talere også i høye prisklasser legger seg på rundt 30 hz i bassrespons, selvsagt med hederlige unntak. Hva er godt nok for musikk?
Spiller instrumenter under det?
Noe spesielt du tenkte påDet er mye som er skadelig.
Dette med gjengivelse av rom er en morsom sak. Egentlig er vel dette kun en audiofil-parameter, for den eksisterer egentlig ikke i virkeligheten bortsett fra i store kirkerom og saler. De fleste innspillinger av ny musikk foregår i akustisk dempede omgivelser, så hvis du hører gjengivelse av rom er det trolig en effekt som er lagt til i miks/mastering.Min erfaringe er at respons ned til og under 20hz er av relevans for musikklytting, kanskje spesielt når det gjelder gjengivelse av rom. Det kan man gjerne få til i praksis selv om ht på papiret ruller av et stykke over det.
Så det du sier er at et band eller et hvilket som helst instrument høres likt ut i et vanlig rom som ute på en åker?Dette med gjengivelse av rom er en morsom sak. Egentlig er vel dette kun en audiofil-parameter, for den eksisterer egentlig ikke i virkeligheten bortsett fra i store kirkerom og saler. De fleste innspillinger av ny musikk foregår i akustisk dempede omgivelser, så hvis du hører gjengivelse av rom er det trolig en effekt som er lagt til i miks/mastering.Min erfaringe er at respons ned til og under 20hz er av relevans for musikklytting, kanskje spesielt når det gjelder gjengivelse av rom. Det kan man gjerne få til i praksis selv om ht på papiret ruller av et stykke over det.
Her er du virkelig spot on. Men så er det jo noen som liker at dette rommet, både kunstig og ekte, høres så stort som mulig ut da. Selv liker jeg en balanse mellom det intime og et passe romslig lydbilde.Dette med gjengivelse av rom er en morsom sak. Egentlig er vel dette kun en audiofil-parameter, for den eksisterer egentlig ikke i virkeligheten bortsett fra i store kirkerom og saler. De fleste innspillinger av ny musikk foregår i akustisk dempede omgivelser, så hvis du hører gjengivelse av rom er det trolig en effekt som er lagt til i miks/mastering.Min erfaringe er at respons ned til og under 20hz er av relevans for musikklytting, kanskje spesielt når det gjelder gjengivelse av rom. Det kan man gjerne få til i praksis selv om ht på papiret ruller av et stykke over det.
nå trenger du ikke å undervurdere folks intelligens helt da... -men ja, jeg refererer til klassisk musikk og live/akustiske innspillinger. Det er jo der du skal "være til stede". Mye ny musikk har dessverre ofte et hermetisk preg over seg.Dette med gjengivelse av rom er en morsom sak. Egentlig er vel dette kun en audiofil-parameter, for den eksisterer egentlig ikke i virkeligheten bortsett fra i store kirkerom og saler. De fleste innspillinger av ny musikk foregår i akustisk dempede omgivelser, så hvis du hører gjengivelse av rom er det trolig en effekt som er lagt til i miks/mastering.Min erfaringe er at respons ned til og under 20hz er av relevans for musikklytting, kanskje spesielt når det gjelder gjengivelse av rom. Det kan man gjerne få til i praksis selv om ht på papiret ruller av et stykke over det.
Helt enig. Tenk å ligge på sotteseng og angre på at alt det hifiutstyret man kunne kjøpt og hadde råd til, men lot være fordi det ikke var "fornuftig". Fuck that.En dag kler man seg i tredressen, inntil det får enn gjøre alt for å fylle dagene med distraherende glede.Vi er en gjeng med en utrolig smal og snever hobby, det i seg selv er jo latterlig ..... så - LOL
Vel, det kommer an på så mangt. Noen oppgir frekvensrespons basert på "anechoic" måling - altså hvor høyttaleren står i et ekkofritt rom, mens andre refererer til "half space" målinger som simulerer at ht står med ryggen mot veggen, men uten tak og gulv. Den siste målingen vil for den samme høyttaleren normalt gi en vesentlig lavere bassrespons, og vil også ofte gi et bedre estimat på realistisk bassgjengivelse i et rom. -6dB ved 30 hz - enten det er ved "anechoic" eller "half space" måling, vil gjerne bli mer enn kompensert for i et lytterom avhengig av dets mål og plassering av høyttalere og lytteposisjon.Det hjelper lite med elementer som går ned til 30Hz, når de gjør det ved -6dB.
Generelt er kabinettvolumet på bassrefleks større, så om du tetter porten(e) vil du ende opp med en trykkammerkonstruksjon med veldig lav qKort fortalt forteller ikke oppgitte spesifikasjoner noe særlig, man må finne ut av hvordan de har målt dette.
Men jeg har noen spørsmål til;
- I konstruksjoner med bassport får man en boost på avstemningsfrekvensen til porten. Men hva skjer med bassresponsen dersom man tetter porten helt?
- Hører man generelt stor forskjell I basskvalitet på konstruksjoner med og uten bassport? Hva er fordelene/ulempene ved bruk av fisehull?
Kjapt spørsmål angående latterlig små og underdimensjonerte woofs, ser at de fleste standardiserte talere også i høye prisklasser legger seg på rundt 30 hz i bassrespons, selvsagt med hederlige unntak. Hva er godt nok for musikk?
Spiller instrumenter under det?
For meg etter å ha prøvd/eid høyttalere i ulike kategorier så har jeg kommet til at jeg må ha høyttalere som må ned i området 25hz +-3dB for at jeg skal få fullt utbytte av musikken.Kjapt spørsmål angående latterlig små og underdimensjonerte woofs, ser at de fleste standardiserte talere også i høye prisklasser legger seg på rundt 30 hz i bassrespons, selvsagt med hederlige unntak. Hva er godt nok for musikk?
Spiller instrumenter under det?
Selvsagt er jeg bare en amatørsynser sammenlignet med Dave Wilson. Men argumentene mine er like gyldige for det.Wilson Audio har konstruert, produsert og solgt high end høyttalere siden 1973 og har fulgt en konstruksjonsmessig klar rød tråd siden den gang.Alle ressursene er satt inn i justerbarhet for å få korrekt løpetid elementene i mellom til lytteposisjon og markedsføring av dette. I den jakten har de altså gitt blaffen i diffraksjon. Jeg har knapt sett en høyttaler med flere kanter. Jeg tviler på at filten rundt høyttalerelementene er nok til å holde diffraksjonsproblemene i sjakk. Og legg merke til den store avstanden mellom elementene, f. eks. diskant og mellomtone. Som skapt for problematisk overgang ved delefrekvensen. Prisen på høyttaleren kan ikke gjøre noe med de fysiske lovene som regulerer forholdet mellom elementstørrelse, delefrekvens og lobing.
Hvorfor har så Wilson ofret disse viktige tingene for å få til denne justerbarheten? Min teori er at det er lett å markedsføre og er salgbart hos rikinger. Det er visuelt intuitivt at denne justerbarheten har noe for seg. Minimering av diffraksjon og lobing er ikke like lett å markedsføre. Min konklusjon:Et tulleprodukt!
En diy-høyttaler med samme elementer i en skikkelig baffel uten disse kantene, enten fysisk løpetidskorrigering for en bestemt lytteavstand eller digital/aktiv justering, så har man en høyttaler til 1/20 eller lavere enn prisen som har potensiale til å låte mye bedre en Wilson.
De siste 30 årene er det vel knapt noen andre som har solgt flere high end høyttalere enn Wilson.
David Wilson er kjent for å bruke klassiske konsertlytting som referanse og er en eminent produsent og tekniker av klassiske musikk.
Men, det er klart at han kommer til kort mot en norsk amatørsynser som kan produsere noe MYE bedre enn dette TULLEPRODUKTET til 5% av prisen.
Hva fanden nøler i efter ?!!
Det er ikke tvil om at noen av oss aldri vil kunne menge oss med eliten. Men kan hende noen av oss trives på Gokart nivået og har innsett at drømmene om Formel 1 krever så mye innsats at vi er redd det vil overskygge morroa.En ht som klarer alle typer musikk med høy troverdighet er det jeg vill kalle high-end.
Feilen er att folk ikke har opplevd dette med mye membranareal.
Basser fra gulv til tak setter støkk i de fleste når det gjelder troverdighet.
Resten må selvfølgelig være på plass det også.
Men nå har vi sporet av Beklager.
Steinar.
Jeg har kommentert kantene og avstanden mellom høyttalerelementene. Det er lett synlig på bildet. Resten er basic fysikk.WOW, så mye kunnskap om en høyttaler du bare har sett et bilde av. Jeg er mektig imponert.Vis vedlegget 415301
Hvis Wilson skal ha 2,4 mill for Alexandra XLF, tør jeg ikke tenke på hva de skal ha for disse WAMM. Og hva får man for pengene? En 5-veis kassehøyttaler i dødt materiale med standard elementer.
Alle ressursene er satt inn i justerbarhet for å få korrekt løpetid elementene i mellom til lytteposisjon og markedsføring av dette. I den jakten har de altså gitt blaffen i diffraksjon. Jeg har knapt sett en høyttaler med flere kanter. Jeg tviler på at filten rundt høyttalerelementene er nok til å holde diffraksjonsproblemene i sjakk. Og legg merke til den store avstanden mellom elementene, f. eks. diskant og mellomtone. Som skapt for problematisk overgang ved delefrekvensen. Prisen på høyttaleren kan ikke gjøre noe med de fysiske lovene som regulerer forholdet mellom elementstørrelse, delefrekvens og lobing.
Hvorfor har så Wilson ofret disse viktige tingene for å få til denne justerbarheten? Min teori er at det er lett å markedsføre og er salgbart hos rikinger. Det er visuelt intuitivt at denne justerbarheten har noe for seg. Minimering av diffraksjon og lobing er ikke like lett å markedsføre. Min konklusjon:Et tulleprodukt!
En diy-høyttaler med samme elementer i en skikkelig baffel uten disse kantene, enten fysisk løpetidskorrigering for en bestemt lytteavstand eller digital/aktiv justering, så har man en høyttaler til 1/20 eller lavere enn prisen som har potensiale til å låte mye bedre en Wilson.
100% enig Orso! Det beste er likevel selvsagt å ha begge deler og da er det ingen vei utenom MYE membranareal.Nei, det blir ikke for mye. Mindre høyttalere med lite membranarealet vil aldri kunne gjengi en illusjon av virkeligheten, men er samtidig enklere å integrerer i et rom. Behovet for dypbass avhenger selvsagt av type musikk man lytter til. Trøkket i mellombassen er klart viktigere enn å komme ned til 20 Hz med høyt SPL. Sistnevnte gjør at det er ikke er tilstrekkelig å bare legge til subwoofere til mindre høyttalere. Trøkket og kapasiteten over 80-100 Hz mister man da uansett.
Har under 1 m2.Det er ikke tvil om at noen av oss aldri vil kunne menge oss med eliten. Men kan hende noen av oss trives på Gokart nivået og har innsett at drømmene om Formel 1 krever så mye innsats at vi er redd det vil overskygge morroa.En ht som klarer alle typer musikk med høy troverdighet er det jeg vill kalle high-end.
Feilen er att folk ikke har opplevd dette med mye membranareal.
Basser fra gulv til tak setter støkk i de fleste når det gjelder troverdighet.
Resten må selvfølgelig være på plass det også.
Men nå har vi sporet av Beklager.
Steinar.
Jeg for min del finner mye glede i de fattige 4 - 8 tommerne og ser samtidig med beundring på dere som har kvadratkilometere med membranareal å leke dere med.
Så i generelle trekk er det ikke mulig å få en sub til å både være god på dyp og god på mellombass i kombinasjon med stativtalere uten vesentlige kompromisser i forhold til høyttalere med mye større volum?Nei, det blir ikke for mye. Mindre høyttalere med lite membranarealet vil aldri kunne gjengi en illusjon av virkeligheten, men er samtidig enklere å integrerer i et rom. Behovet for dypbass avhenger selvsagt av type musikk man lytter til. Trøkket i mellombassen er klart viktigere enn å komme ned til 20 Hz med høyt SPL. Sistnevnte gjør at det er ikke er tilstrekkelig å bare legge til subwoofere til mindre høyttalere. Trøkket og kapasiteten over 80-100 Hz mister man da uansett.
Jeg erfarer at mye av fundamentet i musikken forsvinner når jeg slår av SAM på Devialet. Den funksjonen drar pl 200 talerne mine fra 35 hz til 19 hz i frekvensrespons. Det blir liksom kjedeligere å høre på uten, så det du sier er i henhold til mine erfaringer også.For meg etter å ha prøvd/eid høyttalere i ulike kategorier så har jeg kommet til at jeg må ha høyttalere som må ned i området 25hz +-3dB for at jeg skal få fullt utbytte av musikken.Kjapt spørsmål angående latterlig små og underdimensjonerte woofs, ser at de fleste standardiserte talere også i høye prisklasser legger seg på rundt 30 hz i bassrespons, selvsagt med hederlige unntak. Hva er godt nok for musikk?
Spiller instrumenter under det?
Jeg er usikker på om jeg noen gang har lagt merke til trøkk I brystet, bukseflagring eller lignende når jeg har hørt kontrabass eller trommer i virkeligheten uten pa-anlegg. Men jeg har vel ikke stått særlig nært heller.En ht som klarer alle typer musikk med høy troverdighet er det jeg vill kalle high-end.
Feilen er att folk ikke har opplevd dette med mye membranareal.
Basser fra gulv til tak setter støkk i de fleste når det gjelder troverdighet.
Resten må selvfølgelig være på plass det også.
Men nå har vi sporet av Beklager.
Steinar.
Det var nettopp derfor jeg ikke nevnte et ord om penger, men innsatsHar under 1 m2.Det er ikke tvil om at noen av oss aldri vil kunne menge oss med eliten. Men kan hende noen av oss trives på Gokart nivået og har innsett at drømmene om Formel 1 krever så mye innsats at vi er redd det vil overskygge morroa.En ht som klarer alle typer musikk med høy troverdighet er det jeg vill kalle high-end.
Feilen er att folk ikke har opplevd dette med mye membranareal.
Basser fra gulv til tak setter støkk i de fleste når det gjelder troverdighet.
Resten må selvfølgelig være på plass det også.
Men nå har vi sporet av Beklager.
Steinar.
Jeg for min del finner mye glede i de fattige 4 - 8 tommerne og ser samtidig med beundring på dere som har kvadratkilometere med membranareal å leke dere med.
Det morsomme er att det ikke koster skjorta.
10 000,- for 8 kasser.
15 000,- i elementer+ 2 stk amper 4500,-+ kasser til amper.
Dvs ca 30 000,- for tårna mine hjemme.
Jeg trenger ikke å vise frem hvor dyre høyttalere jeg har, men spillegleder er langt mer gøy.
Har ikke hørt en høyttaler i markedet som klarer pris ytelse som det vi diy gjør det.
Men det skulle bare mangle, de skal tjene penger. Det er ikke det vi diy folket har som mål.
Steinar.