OMF
Æresmedlem
Nei, et måleanlegg låter på ingen måte som hodetelefoner.
Nå er jeg litt rusten i gamet, men holografien er vel bedre i mitt målenalegg enn noe annet jeg har hørt.
"Måletilnærming" handler om å forstå hvorfor ting låter som det gjør, og prøve å forstå og finne min preferanse.
Elektronikk har en enkel oppgave i et stereoanlegg - og det er enkelt å definerte hva som er optimal ytelse. Det er ingen grunn til å spekulerer i om en nCore, DAD, kabler, Itech eller Lynx kort er en flaskehals i oppsettet. Hvis mitt oppsett låter dårlig - så skyldes det ikke elektronikken.
Derimot er samspillet høyttalere, rom og lytter fullt av forhold som kan justeres og tilpasset hvor det ikke foreligger noen fasit. Her bruker vi likefullt målinger. Og det er her målegjengen skiller seg fra "var det klassisk audiofile" dere kalte der...
Vi måler forvregning, spredning, repspons til høyttalerne - så vi forstår hvordan høyttaleren spiller.
Jeg kan flytte delefrekvensen mellom basshorna og topphorna som jeg vil.
Flytter jeg den oppover - så får jeg bedre spredningskontroll - fordi basshorna er mye større. Men samtidig sitter det der doble 12 tommere - som på et tidspunkt vil spille dårligere enn kompresjonsdriverne når frekvensen blir høyere. Med DSP kan jeg lage to profiler i med forskjellige delingsfrekvenser og bytte mellom to delefrekvenser med 5 sekunders mellomrom.
Og ja - rommet er viktig. Å finne stående bølger, refleksjoner og etterklangstid er avgjørende, og de fleste av oss i målemafian går løs på problemene hvis vi har anlending til det.
Akurat nå er jeg inne i en kjempespennede perioden - har akkurat bygd nytt bass-system og satt inn litt akustikkprodukter.
Så nå har jeg mange justeringer jeg jobber med:
- Delefrekvenser på høyttalerne
- Target for frekvensrespons
- DSP på bassløsningen
- Hvor langt målevindu jeg skal bruke i korrkesjonen
- Hvor mye korreksjon skal jeg kjøre
- Høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon
- En del andre mindre justeringer i DSP.
Fordelen med å jobbe med en målemessig tilnærming er at det er lettere å skille ut hvilken faktor som justeres.
som eksempelet over med delfrekvens eller et annet eksemplem med to forsjellige targetkurver - så kan jeg lytte til disse, med alt annet likt.
Det er det måleanlegget handler om - å forstå hvorfor det låter som det gjør, og vite hva som er flaskehalsen og hvor pengne skal brukes neste gang.
Også er det masse plass til personlig preferanser og tilpasning - så måleanleggene kan låte svært forskjellig, selv om vi bruker samme kompass.
Min dør er alltid åpen for de som ønsker å høre resultat av en slik tilnærming - og nå er jeg på et slikt punkt at det hadde vært kjekt med en second opinion....
Mvh
OMF
Nå er jeg litt rusten i gamet, men holografien er vel bedre i mitt målenalegg enn noe annet jeg har hørt.
"Måletilnærming" handler om å forstå hvorfor ting låter som det gjør, og prøve å forstå og finne min preferanse.
Elektronikk har en enkel oppgave i et stereoanlegg - og det er enkelt å definerte hva som er optimal ytelse. Det er ingen grunn til å spekulerer i om en nCore, DAD, kabler, Itech eller Lynx kort er en flaskehals i oppsettet. Hvis mitt oppsett låter dårlig - så skyldes det ikke elektronikken.
Derimot er samspillet høyttalere, rom og lytter fullt av forhold som kan justeres og tilpasset hvor det ikke foreligger noen fasit. Her bruker vi likefullt målinger. Og det er her målegjengen skiller seg fra "var det klassisk audiofile" dere kalte der...
Vi måler forvregning, spredning, repspons til høyttalerne - så vi forstår hvordan høyttaleren spiller.
Jeg kan flytte delefrekvensen mellom basshorna og topphorna som jeg vil.
Flytter jeg den oppover - så får jeg bedre spredningskontroll - fordi basshorna er mye større. Men samtidig sitter det der doble 12 tommere - som på et tidspunkt vil spille dårligere enn kompresjonsdriverne når frekvensen blir høyere. Med DSP kan jeg lage to profiler i med forskjellige delingsfrekvenser og bytte mellom to delefrekvenser med 5 sekunders mellomrom.
Og ja - rommet er viktig. Å finne stående bølger, refleksjoner og etterklangstid er avgjørende, og de fleste av oss i målemafian går løs på problemene hvis vi har anlending til det.
Akurat nå er jeg inne i en kjempespennede perioden - har akkurat bygd nytt bass-system og satt inn litt akustikkprodukter.
Så nå har jeg mange justeringer jeg jobber med:
- Delefrekvenser på høyttalerne
- Target for frekvensrespons
- DSP på bassløsningen
- Hvor langt målevindu jeg skal bruke i korrkesjonen
- Hvor mye korreksjon skal jeg kjøre
- Høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon
- En del andre mindre justeringer i DSP.
Fordelen med å jobbe med en målemessig tilnærming er at det er lettere å skille ut hvilken faktor som justeres.
som eksempelet over med delfrekvens eller et annet eksemplem med to forsjellige targetkurver - så kan jeg lytte til disse, med alt annet likt.
Det er det måleanlegget handler om - å forstå hvorfor det låter som det gjør, og vite hva som er flaskehalsen og hvor pengne skal brukes neste gang.
Også er det masse plass til personlig preferanser og tilpasning - så måleanleggene kan låte svært forskjellig, selv om vi bruker samme kompass.
Min dør er alltid åpen for de som ønsker å høre resultat av en slik tilnærming - og nå er jeg på et slikt punkt at det hadde vært kjekt med en second opinion....
Mvh
OMF