I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Dette er selvfølgelig ikke et motsvar til innlegget ditt, Atle, men kun noen generelle synspunkt fra meg. Mange faller fra, og noen kommer til. Sånn vil det være overalt. No big deal, dette er bare HFS. Bare å gjøre det beste ut av det, og holde egen svinesti sånn noenlunde ren. Forumet blir kanskje annerledes når gamle travere faller fra, men det er ikke verdens undergang, og det kommer sikkert inn nye folk med både kompetanse og personlige kvaliteter. Det eneste stedet som er fylt med uunnværlige er kirkegården :)
    Du har nok mye rett i at HFS speiler samfunnet og tidene forandrer seg. No big deal.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk for godt svar, Atle :)

    Det kan godt være det er som du sier, at det meste er kartlagt, sånn i prinsippet i hvert fall. Og antakelig er det en del her inne som opplever at de vet nok, og dermed blir opptatt av detaljer og tilpasninger, fordi man allerede har kommet så langt. Problemet er likevel at kunnskapen og erfaringen er svært ujevnt fordelt. Jeg opplever for eksempel at det er veldig mye som jeg ikke kan. Hva er det som gjør at de som virkelig satser på DIY går for så ulike løsninger feks? For å ta de som har kommentert rett over her i tråden: Emokid har horn (tror jeg), 8x12Tom har det ikke. Jeg tror ikke at det er noen "riktig" løsning her - men hvilke preferanser er det som gjør at man går for det ene fremfor det andre? Slike ting er det vanskelig å få klarhet i utfra sentralen slik den fungerer i dag. Da må man grave dypt i ulike anleggstråder, noe som ikke alltid er like enkelt. Det synes jeg er litt synd - i det minste for de av oss som fortsatt er relativt ferske i dette gamet.

    Forøvrig er jeg enig i dette med liker-knappen, når jeg tenker meg om. Jeg tror den gjør at det lettere blir skapt båser og grupperinger, noe som ikke er nødvendig.
    Bare hyggelig. Tror muligens du forventer litt mye av et hififorum hvis du ønsker at alle kan svarene på de spørsmålene der. :D

    Jeg har en litt annen tilnærming enn mange her tror jeg og har først og fremst brukt tid på å lese meg opp om lyd og dens fysikk. For å skape et grovt bilde av ulike løsninger vil jeg dele lydgjengivelse i disse delene:
    -frekvens
    -tid
    -lydstyrke (evt dynamikk)
    -harmonisk forvrengning
    -non harmonisk forvrengning.

    Tar du to hvilke som helst høyttalere og ser på med lupe vil du finne ulikheter på alle parametrene. Noen er mindre viktige enn de andre. Bruker man høyttalerkorreksjon så vil man kunne få to høyttalere til å lyde temmelig likt i frekvens og tidsdomenet mellom 400-4000Khz.
    Det er dette bransjen er opptatt av i tillegg til å ha en jevn bass. Det finner man massevis av papers om.

    Under og over dette frekvensområdet vil det meste lyde ulikt. Dette finner man lite papers om.
    Edit: på meg virker det som at audiofile ofte er opptatt av holografi (mye av denne informasjonen ligger over 4Khz) og trøkk, dynamikk, smekk og alt det der (som ligger under 400hz).

    Så har man kasse, baffel og horn. Kasse vil alltid ha en energilagring og bakbølge, baffel vil alltid ha en bakbølge og mangel på forsterkning fra kasse og horn er bare rett og slett komplisert. Det er ikke så lenge siden det beste hornoppsettet man hadde hørt om var LMC sitt Avantgarde Trio. Gutta som lager selv har tilgang på custom ekspertise.

    Driverteknologi har jeg ikke satt meg inn i, men når Sluket, Kvålsvoll, Syncronolux og Snickers setter i gang forstår man at det ligger litt der og. ;)

    Missforstå meg rett så tror jeg det er enklere å lage en allout høyttalerløsning enn å bestemme hvor man skal legge kompromissene. Jeg har hørt verdens verste (i positiv forstand) dipolanlegg på Løten, Slukets venterigg (ikke hørt Emokids sitt) og kjenner en god del til hva 8x12tom driver med. Disse gutta leker ikke lyd for å si det forsiktig. Men ingen av oppsettene likner spesielt på hverandre heller lydmessig bortsett fra at man hører det som kan høres av det som er på plata.

    Da har vi ikke begynt på rom, plassering eller svakheter ved tokanals rent psykoakustisk ei heller forsterkere som skal drive elementene eller gainstruktur fra dac.

    Det jeg mener med kartlagt er hvordan og hva, men innsikten i de små forskjellene ulike parametere gir i totalbalansen og opplevelsen vil man aldri få kontroll på. Til det er rett og slett mediet og musikken for dårlig. Det er ikke verdt bryet rett og slett.

    Likevel kan to små fulltoner låte helt ok.

    Rene ord for penga en sein januarnatt etter å ha vært på kino og sett Rouge one. Helt fritt for klipp og lim fra ulike papers. :cool:
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Og det er NETTOPP på grunn av slike anlegg at tråden din er så spennende, Atle. Takk!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.476
    Antall liker
    32.690
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Glimrende utgreiing over her Atle, burde vært obligatorisk HFS-pensum.

    :)

    / Morten - som ved nærmere ettertanke ser at et pensum ER det som er obligatorisk... :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    26.256
    Antall liker
    73.392
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.521
    Antall liker
    3.862
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Godt nytt år Atle!!

    Som vanlig, leverer du varene, veldig bra innlegg:)

    Jeg har tenkt litt på det du sier med å slå i bordet med "kjendis
    whitepapers".
    For min egen del har jeg ofte ikke nok faglig innsikt til å kritisere dem
    på en adekvat måte og lar det derfor være. Jeg vet av egen erfaring som referee
    innenfor mitt fagfelt at det krever flere dagers arbeid for å gi skikkelig
    kritikk og det må være veldig nært det jeg jobber med til daglig. Jeg
    hadde satt stor pris på om noen med mer kunnskap enn meg hadde kritisert noen
    av artiklene på en saklig måte, tror for eksempel en god del innen psykoakustikk
    ikke er hogget i stein en gang for alle.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Godt nytt år Atle!!

    Som vanlig, leverer du varene, veldig bra innlegg:)

    Jeg har tenkt litt på det du sier med å slå i bordet med "kjendis
    whitepapers".
    For min egen del har jeg ofte ikke nok faglig innsikt til å kritisere dem
    på en adekvat måte og lar det derfor være. Jeg vet av egen erfaring som referee
    innenfor mitt fagfelt at det krever flere dagers arbeid for å gi skikkelig
    kritikk og det må være veldig nært det jeg jobber med til daglig. Jeg
    hadde satt stor pris på om noen med mer kunnskap enn meg hadde kritisert noen
    av artiklene på en saklig måte, tror for eksempel en god del innen psykoakustikk
    ikke er hogget i stein en gang for alle.
    Takk Vidar og Godt nytt år til deg også!

    Du er inne på litt av utfordringen her fordi det tar tid å kritisere disse artiklene og det diskusjonen må være nyansert med to sider som er interessert i å skrelle lagene på løken. Har jo forsøkt noen ganger opp gjennom og jeg har konkludert med at forumformatet egner seg dårlig til det rett og slett.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Følger for å utdype litt hvorfor jeg ikke liker at de artiklene som kommer øverst på søkelisten på google får ta for mye plass i argumentasjonen.

    En ting er at de oftest er amerikanske og fra samme miljø.
    Forskning på hva som er gode estetiske opplevelser er vanskelig. Lyttemodus er et komplisert tema. Jeg savner diskusjon i de miljøene blant annet om lyttemoduset til "trente lyttere" er representativt for hvilke lydparametere menigmannen prioriterer når han skal lytte til musikk de elsker. Å evaluere lyd kritisk blir fort et annet lyttemodus enn hvilemodus i sofaen dag 350 etter siste høyttalerbytte.
    Martin Logan er en høyttaler som kommer dårlig ut i Harmon testene. Hva sier Martin logan om dette? Hva fokuserer de på når de lager høyttalere?
    At en høyttaler bør ha jevn spredning og jevn power respons er det vanskelig å være uenig i, men hvor går skjæringspunktet på hvor bra det må være før hjernen vekter andre parametere som viktigere?
    Hvorfor er det så mange problemparametere som man aldri nevner? Dynamikk for eksempel.
    Hvor innovativ forskning kan man gjøre når erfaringen begynner å bli lang og navnet stort og tungt?
    Hva er hovedmotivet bak artikkelen og hvor kommer finansieringen fra?
    Har lest at for eksempelvis Floyd Toole på enkelte punkter kan være personlig uenig i elementer av egne forskningsresultater, så hvorfor kan ikke HFS medlemmer være uenige?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye klokt å lese i tråden din, Atle. Og de T-skjortene er kostelige. ;)
    Synes forresten det er på høy tid for meg å kjøpe Hilliard-platene til Garbarek.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk skal du ha Baluba! Slike kommentarer settes pris på skal du vite. Det er på høy tid å hanke inn de platene ja. Rent gull på sølv. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har alle de Garbarek platene med disse munkene. Vakkert, drømmende og tidløst. Noe som plager meg er at evnen til å "undres" uten å måtte forstå er fraværende her inne. At ikke alt er kvantifiserbare parametre for menneskelig persepsjon... "Musikkens sjel" - hva legger vi i det?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig å se at du er innom og er med å gjøre hfs til et hyggelig sted å være, Atle. Refleksjonene dine er helt der oppe blant det mest undrende og interessante jeg leser om dagen. Det skal du ha en varm takk for. Ellers er du hjertelig velkommen utover en dag. Det har skjedd litt her siden sist,noen flere småting er i emning, og vinylriggen er ganske blodtrimmet. Og viktigst av alt, det er mye mere musikk og minst like mye kaffe her som forrige gang.
    Et strålende og musikalsk nytt år til deg!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.525
    Antall liker
    3.991
    Garbarek er egentlig ett fint eksempel på mye av det som har vært nevnt her nå. Han nevnte en sted at han kunne stole mer på de andre musikerne og ta pauser eller lange toner hvor andre fyller inn og nyanserer og bygger videre på. Han mente han ble en bedre lytter med årene. Håper det går den veien med meg også. Denne tråden inspirerer til det og det er jo da det blir moro.

    Jeg har også platene med Hilliard og Garbarek.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Har alle de Garbarek platene med disse munkene. Vakkert, drømmende og tidløst. Noe som plager meg er at evnen til å "undres" uten å måtte forstå er fraværende her inne. At ikke alt er kvantifiserbare parametre for menneskelig persepsjon... "Musikkens sjel" - hva legger vi i det?
    Undringen her inne plager ikke meg, det ser jeg på som en kjemperessurs. Men vi trenger flere temaer som det med musikkens sjel her inne.

    Jeg kan lufte en høytsvevende tanke som opptar meg i dagliglivet. I alle sammenhenger i jobben min som dette året har vært temmelig bred med alt som har med musikk og lyd å gjøre merker jeg at jeg har fått to innfallsvinkler for tankene. Den ene er den vanlig "musiske" som jeg alltid har brukt og den andre er den teoretiske kunnskapen om fysikk og lyd som jeg har lært meg de siste 5-6 årene. Det som er vilt fasinerende er at disse to tankesettende ikke "snakker sammen". Jeg klarer ikke kombinere de med unntak der jeg er produsent og skal gi tydelige beskjeder til teknikere, men selv da er må det tenkes "musisk" først. Jeg kan tenke at lyden blir hard på grunn av for mye combfilter på 2Khz som oppstår på grunn av små frekvensdifferenser som igjen ofte er forårsaket av at man hører for lite av den fundamentale frekvensen og forsøke å forklare det på den måten. Men det fungerer for eksempelvis mye bedre å heller si og tenke at man må spille litt mykere med og intonere nedover. Det fungerer rett og slett ikke å evaluere musikkens fysikk hvis målet er musikalsk. Denne kommunikasjonskonflikten opplever jeg hele tiden mellom musikere og teknikere. Har en følelse av at den samme konflikten oppstår på arbeidsbordet til hifiprodusentene som ikke får komponentene sine til å spille musikk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hyggelig å se at du er innom og er med å gjøre hfs til et hyggelig sted å være, Atle. Refleksjonene dine er helt der oppe blant det mest undrende og interessante jeg leser om dagen. Det skal du ha en varm takk for. Ellers er du hjertelig velkommen utover en dag. Det har skjedd litt her siden sist,noen flere småting er i emning, og vinylriggen er ganske blodtrimmet. Og viktigst av alt, det er mye mere musikk og minst like mye kaffe her som forrige gang.
    Et strålende og musikalsk nytt år til deg!
    Tusen takk Trond! Du skal vite at huset, kaffen, brødskiva med det gode smøret, platesamlinga og vinylriggen din streifer tankene rett ofte. Nå må jeg ta kontakt snart.... Håper vi får det til om ikke så altfor lenge. Håper bassfellen min ikke tar opp for mye plass for dere.
    Riktig godt nytt år til dere også!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Garbarek er egentlig ett fint eksempel på mye av det som har vært nevnt her nå. Han nevnte en sted at han kunne stole mer på de andre musikerne og ta pauser eller lange toner hvor andre fyller inn og nyanserer og bygger videre på. Han mente han ble en bedre lytter med årene. Håper det går den veien med meg også. Denne tråden inspirerer til det og det er jo da det blir moro.

    Jeg har også platene med Hilliard og Garbarek.
    Garbarek er nok et forbilde og følge på mange måter for mange. En av de store store. Takk for godord! :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Likte det du skrev om kommunikasjonsproblemer mellom musiker og tekniker. I teknikerverden er det mange som har signaturlyd. Og de er veldig flinke sålenge de oppsøkes av musikere som er på jakt etter den signaturen. Selv har jeg nok ikke sterk nok personlighet som tekniker til å ha noen signaturlyd, så jeg vil alltid forsøke å forstå hva musikeren ønsker. Det er akkurat som da jeg skrudde livelyd, jeg prioriterte alltid monitorlyden foran lyden i salen fordi lyden i salen aldri blir fin før musikerne hører seg selv tydelig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg ser på en tekniker som en musiker som har sine komponenter som instrument. Spesielt når det gjelder livelyd er teknikerene ofte for dårlige musikere med alle de nyansene det handler om. Det er flere som er gode, men dere gode er da ofte så populære og hard to get. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Live synes jeg problemet med endel teknikere er at de ikke følger skikkelig med hva som skjer på scenen, de er for opptatt med å lytte til lyden i salen. Som jo er viktig, men ikke så viktig at man kan glemme å multitaske. En livetekniker må være kjapp i oppfattelsen og kunne foreta justeringer så raskt at musikere ikke trenger å kremte i mikrofonen for å få kontakt med vedkommende. Også innen live TV-lyd har jeg erfart at lydteknikere ikke er våkne nok.

    I studio er det litt annerledes, for der kommuniseres det enkelt når det trengs. Og så har du de teknikerne som faktisk er musikere på sine komponenter, som Jørgen Træen i Duper. Han er jo også instrumentalist, men jeg har opplevd noen avant garde live set med ham som tekniker som er en integrert del av musikken med sine effekter, filtre, ringmodulatorer og generatorer. Det var virkelig en interessant opplevelse.

    Å alltid være på musikerens parti men å våge å gi råd eller være kritisk og kreativ er viktig for meg. Det blir alltid best resultat når musikeren trives, jeg har nok ikke en revolverviftende Spector i meg. ;)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Likte det du skrev om kommunikasjonsproblemer mellom musiker og tekniker. I teknikerverden er det mange som har signaturlyd. Og de er veldig flinke sålenge de oppsøkes av musikere som er på jakt etter den signaturen. Selv har jeg nok ikke sterk nok personlighet som tekniker til å ha noen signaturlyd, så jeg vil alltid forsøke å forstå hva musikeren ønsker. Det er akkurat som da jeg skrudde livelyd, jeg prioriterte alltid monitorlyden foran lyden i salen fordi lyden i salen aldri blir fin før musikerne hører seg selv tydelig.
    Amen! :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.521
    Antall liker
    3.862
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi nå snakker om livelyd, hvorfor må det spilles så høyt at vi må bruke støypropper for ikke å få varige hørselsskader?
    Det greit at å kjenne lyden på kroppen gir noe ekstra, men støyproppene ødelegger jo lydbilde. Det er mulig at jeg ikke har prøvd skikkelige propper enda, har bare noen ACS propper til ca 250,-
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er heldigvis som regel fult mulig å gå så langt unna at det er unødvendig med propper, men har også vært på lokal-konserter der det spilles så høyt at det selv bakerst er øredøvende høyt - ofte dårlige musikere som må skjule sitt manglende talent.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.476
    Antall liker
    32.690
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Opplever også at kvaliteten på lydanlegget har mye og si (eller ligger det hos lydteknikerne?)
    Tåler uansett mye mer volum med ordentlig og ren lyd.

    / Morten
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det hjelper mye at bandet kan spille på en dynamisk måte og at det er begrenset bruk an kompressor/limiter- Vi tåler ganske mye i peak-verdier, mens høy, jevn, forvrengt lydgrøt er verre.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Siden vi nå snakker om livelyd, hvorfor må det spilles så høyt at vi må bruke støypropper for ikke å få varige hørselsskader?
    Det greit at å kjenne lyden på kroppen gir noe ekstra, men støyproppene ødelegger jo lydbilde. Det er mulig at jeg ikke har prøvd skikkelige propper enda, har bare noen ACS propper til ca 250,-
    En av faktorene handler det om at lydmannen vil ha kontroll på balansen på lyden ut og da må utlyden være høyere enn instrumentene på scenen. Et trommesett, en gitaramp eller en trompet setter fort et visst nivå på utlyden hvis man spiller i mindre rom ala kulturhusstørrelse. Ironisk nok er sjelden PAen dimensjonert for dette lydtrykket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Opplever også at kvaliteten på lydanlegget har mye og si (eller ligger det hos lydteknikerne?)
    Tåler uansett mye mer volum med ordentlig og ren lyd.

    / Morten
    På festivaler kan man ofte stå ved samme scene og høre på flere konserter etter hverandre. Mange har med sin egen lydmann med har samme PA. På samme dag kan man oppleve at samme PA låter fra himmel til helvete avhengig av hvor god lydmannen er til å utnytte det utstyret som er der.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er som oftest teknikers skyld, fordi et anlegg har selvfølgelig en maks yteevne og et lokale takler bare så mye lyd. Utendørs har ikke lokalet noe å si, da handler det kun om å skru seg bort etter forholdene. Spesielt live er det behov for klang, kompressor, limiter og gate, ellers får man ingen trøkk overhodet. Men et anlegg kan ikke spille høyere enn det er dimensjonert for, og i noen tilfeller er det enkelt og greit bare for høyt. Swans-konserter var for eksempel uansett for høye for 20 år siden. Det var slik det skulle låte, men for meg blir det for mye.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.521
    Antall liker
    3.862
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser den, men for meg som nesten har fast plass i midten på første rad i Lørenskoghus hadde det vært nok med bare gitarampen og akustiske trommer:) Det virker som om PA'n der klarer det fint hvis lydteknikkeren gjør jobben sin godt.
    Jeg må nok bare se å få bestilt meg noen skikkelige -10dB filtre fra ACS:)
    Vet du hvorfor de har en stor dipp mellom ca 80-50Hz? Under ca50Hz er det alt for høyt nivå? Har hørt dette mange ganger nå i storsalen.


    Siden vi nå snakker om livelyd, hvorfor må det spilles så høyt at vi må bruke støypropper for ikke å få varige hørselsskader?
    Det greit at å kjenne lyden på kroppen gir noe ekstra, men støyproppene ødelegger jo lydbilde. Det er mulig at jeg ikke har prøvd skikkelige propper enda, har bare noen ACS propper til ca 250,-
    En av faktorene handler det om at lydmannen vil ha kontroll på balansen på lyden ut og da må utlyden være høyere enn instrumentene på scenen. Et trommesett, en gitaramp eller en trompet setter fort et visst nivå på utlyden hvis man spiller i mindre rom ala kulturhusstørrelse. Ironisk nok er sjelden PAen dimensjonert for dette lydtrykket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg ser den, men for meg som nesten har fast plass i midten på første rad i Lørenskoghus hadde det vært nok med bare gitarampen og akustiske trommer:) Det virker som om PA'n der klarer det fint hvis lydteknikkeren gjør jobben sin godt.
    Jeg må nok bare se å få bestilt meg noen skikkelige -10dB filtre fra ACS:)
    Vet du hvorfor de har en stor dipp mellom ca 80-50Hz? Under ca50Hz er det alt for høyt nivå? Har hørt dette mange ganger nå i storsalen.


    Siden vi nå snakker om livelyd, hvorfor må det spilles så høyt at vi må bruke støypropper for ikke å få varige hørselsskader?
    Det greit at å kjenne lyden på kroppen gir noe ekstra, men støyproppene ødelegger jo lydbilde. Det er mulig at jeg ikke har prøvd skikkelige propper enda, har bare noen ACS propper til ca 250,-
    En av faktorene handler det om at lydmannen vil ha kontroll på balansen på lyden ut og da må utlyden være høyere enn instrumentene på scenen. Et trommesett, en gitaramp eller en trompet setter fort et visst nivå på utlyden hvis man spiller i mindre rom ala kulturhusstørrelse. Ironisk nok er sjelden PAen dimensjonert for dette lydtrykket.
    Baluba kjenner strømningene i den bransjen mye bedre enn meg og kan forhåpentligvis forklare hvorfor man oftest har gått bort i fra less is more. Jeg har inntrykk av at det handler om trender eller mote. Helt enig i at mer "akustisk lyd" veldig ofte ville gjort konserten en tjeneste.

    Når det gjelder dippen så sliter disse husene med mye av det samme som små rom gjør. Men jeg kjenner ikke noe til detaljene i Lørenskog. Problemet er ofte plasseringen av bassanlegget ofte er satt av praktiske hensyn som eksempel scenekant og sceneplass og ikke akustiske hensyn. I et av kulturhusene jeg jobber mye har omtrent samme størrelse og der har de slike problemer litt høyere i frekvens. Dette skyldes plassering av bassystem og kalibrering av dette.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En jungel av muligheter og rimelig utstyr er nok delvis skyldig i at less is more ikke lenger er interessant. Forfengelighet og manglende innsikt andre årsaker. Nå har jeg ikke jobbet med PA siden nittitallet, og da jobbet jeg mest med akustisk musikk. Derfor er det litt vanskelig for meg å sette meg inn i tankene til teknikere som fortsatt gikk på barneskolen da jeg meldte overgang til studiolyd, men problemene er nok de samme gamle. Altfor ofte spiller ikke teknikere på lag med musikerne. Lydhørhet overfor hva som skjer på scenen er like viktig som å lytte til det som kommer ut foran scenen.

    Spesielt på grunn av at monitorlyden er betydelig lavere enn lyden i salen er det ekstremt viktig å få den til å sitte perfekt først. Med høyt volum ut, mye energi i mellomtonen og mye klang så ber man om feedback i mikrofoner. Publikum overlever fem minutter med suboptimal lyd i salen hvis det sikrer musikerne optimal lyd på scenen. Som tidligere nevnt kan ikke musikere yte 100% hvis de ikke hører seg selv skikkelig, og da låter det ikke bra ut heller. Riktignok har mange av dem rutine nok til å klare å overse slikt til en viss grad, men ingen musikere er roboter som ikke lar seg påvirke av slikt. Og har de ikke lang erfaring og rutine kan det gå virkelig galt, vi husker alle Maria Menas katastrofale performance på David Letterman, som hun skyldte på fraværende monitorlyd. Ganske merkelig IMO siden teknikerne i CBS Studio 50 bør være blant verdens beste.

    Selv er jeg en less is more-tekniker. Det fulgte meg fra PA til studio, og er sikkert preget av min hifi-interesse som tilsier at det er riktig tilnærming. Når mange liveteknikere ser ut til å stå for det motsatte så vet jeg ikke helt hva som foregår oppi hodene deres, men jeg antar at larger, louder and faster er en generell trend innen de fleste bransjer og teknologier. Strengt tatt er jeg så "utdatert" at jeg ikke kjenner dagens situasjon for teknikere, i min tid ble vi sjelden tvunget til å drepe dynamikk hvis ikke oppdragsgiver var et reklamebyrå eller en filmprodusent. Min kollega Morten og meg anså rundt årtusenskiftet Vamps Godmorgen Søster for å være en i overkant hot produksjon, men se hvordan ting gjøres i dag, sytten år senere. :rolleyes:

    Ja ja, baluba begynner virkelig å bli gammel og grå. En teknisk reaksjonær gubbe som ikke liker vår tid. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå ble det mye tung-prat her inne... Da er det på tide med en liste...Alle gubber elsker lister har jeg sett..Og siden jeg fant en som passer her i denne tråden er du så "heldig" at du får den av meg TrompetN :rolleyes:

    trompetn.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Må nesten vite kildehenvisninger på den lista der HCS. Waldthorn over trompet!!?? Hvorfor er dommedagsbasunen på midten? :D

    Har forresten vært fine dager på jobb denne uka. Første gang jeg er blitt omtalt som solist i kontrakt med NRK. Stas. :)

    NRK.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn