Takk for godt svar, Atle
Det kan godt være det er som du sier, at det meste er kartlagt, sånn i prinsippet i hvert fall. Og antakelig er det en del her inne som opplever at de vet nok, og dermed blir opptatt av detaljer og tilpasninger, fordi man allerede har kommet så langt. Problemet er likevel at kunnskapen og erfaringen er svært ujevnt fordelt. Jeg opplever for eksempel at det er veldig mye som
jeg ikke kan. Hva er det som gjør at de som virkelig satser på DIY går for så ulike løsninger feks? For å ta de som har kommentert rett over her i tråden: Emokid har horn (tror jeg), 8x12Tom har det ikke. Jeg tror ikke at det er noen "riktig" løsning her - men hvilke preferanser er det som gjør at man går for det ene fremfor det andre? Slike ting er det vanskelig å få klarhet i utfra sentralen slik den fungerer i dag. Da må man grave dypt i ulike anleggstråder, noe som ikke alltid er like enkelt. Det synes jeg er litt synd - i det minste for de av oss som fortsatt er relativt ferske i dette gamet.
Forøvrig er jeg enig i dette med liker-knappen, når jeg tenker meg om. Jeg tror den gjør at det lettere blir skapt båser og grupperinger, noe som ikke er nødvendig.
Bare hyggelig. Tror muligens du forventer litt mye av et hififorum hvis du ønsker at alle kan svarene på de spørsmålene der.
Jeg har en litt annen tilnærming enn mange her tror jeg og har først og fremst brukt tid på å lese meg opp om lyd og dens fysikk. For å skape et
grovt bilde av ulike løsninger vil jeg dele lydgjengivelse i disse delene:
-frekvens
-tid
-lydstyrke (evt dynamikk)
-harmonisk forvrengning
-non harmonisk forvrengning.
Tar du to hvilke som helst høyttalere og ser på med lupe vil du finne ulikheter på alle parametrene. Noen er mindre viktige enn de andre. Bruker man høyttalerkorreksjon så vil man kunne få to høyttalere til å lyde temmelig likt i frekvens og tidsdomenet mellom 400-4000Khz.
Det er dette bransjen er opptatt av i tillegg til å ha en jevn bass. Det finner man massevis av papers om.
Under og over dette frekvensområdet vil det meste lyde ulikt. Dette finner man lite papers om.
Edit: på meg virker det som at audiofile ofte er opptatt av holografi (mye av denne informasjonen ligger over 4Khz) og trøkk, dynamikk, smekk og alt det der (som ligger under 400hz).
Så har man kasse, baffel og horn. Kasse vil alltid ha en energilagring og bakbølge, baffel vil alltid ha en bakbølge og mangel på forsterkning fra kasse og horn er bare rett og slett komplisert. Det er ikke så lenge siden det beste hornoppsettet man hadde hørt om var LMC sitt Avantgarde Trio. Gutta som lager selv har tilgang på custom ekspertise.
Driverteknologi har jeg ikke satt meg inn i, men når Sluket, Kvålsvoll, Syncronolux og Snickers setter i gang forstår man at det ligger litt der og.
Missforstå meg rett så tror jeg det er enklere å lage en allout høyttalerløsning enn å bestemme hvor man skal legge kompromissene. Jeg har hørt verdens verste (i positiv forstand) dipolanlegg på Løten, Slukets venterigg (ikke hørt Emokids sitt) og kjenner en god del til hva 8x12tom driver med. Disse gutta leker ikke lyd for å si det forsiktig. Men ingen av oppsettene likner spesielt på hverandre heller lydmessig bortsett fra at man hører det som kan høres av det som er på plata.
Da har vi ikke begynt på rom, plassering eller svakheter ved tokanals rent psykoakustisk ei heller forsterkere som skal drive elementene eller gainstruktur fra dac.
Det jeg mener med kartlagt er hvordan og hva, men innsikten i de små forskjellene ulike parametere gir i totalbalansen og opplevelsen vil man aldri få kontroll på. Til det er rett og slett mediet og musikken for dårlig. Det er ikke verdt bryet rett og slett.
Likevel kan to små fulltoner låte helt ok.
Rene ord for penga en sein januarnatt etter å ha vært på kino og sett Rouge one. Helt fritt for klipp og lim fra ulike papers.