Diverse Måleanlegg vs det klassiske audiofile; finnes det noen vinner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    892
    Hvor store er de praktiske utfordringene i forhold til krav til rom og investering i akustikktiltak? Hvis man først begir seg inn på problemstillngene vedrørende DSP/ akustikk, hvorfor ikke bare ta den helt ut i forhold til anlegg/rom/akustikk og eliminere DSP? Er det som antydet egentlig det praktiske som gjør bruk av DSP nødvendig fordi det er vanskelig å få rommet bra nok? I forhold til å velge riktig elektronikk i en slik sammenheng er kanskje det lettere. Kravene her blir vel ting som nøytral og frekvensrett, fullfrekvent, tilstrekkelig med krefter osv.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det vil kreve mye akustiske tiltak for å gjøre noe med de områdene dsp fikser i de fleste oppsett som benytter dette. Hos meg har jeg ett ønske om å prøve å gjøre så mye akustisk som mulig, men det blir ikke lett. Blir masse trykkbassfeller i hvertfall. Porøse feller hjelper ikke nok nedover i frekvens til å kunne unngå dsp. Min 70cm dype bassfelle på hele frontvegg hjelper ned til rundt 35hz men ikke under. Der må det andre ting til. Lever dog i håpet, men siste fintouch og justering til min optimale tonale balanse blir gjort med dsp til slutt basert på lang tid lytting.

    Kort svar er at det kreves mye akustikk for å rydde opp i bassproblemer som lytterom av vanlig størrelse har. De laveste frekvensene er ofte enklest å løse med å bruke dsp rett og slett pga enten størrelse eller mengden feller som må benyttes for et optimalt resultat.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hvor store er de praktiske utfordringene i forhold til krav til rom og investering i akustikktiltak? Hvis man først begir seg inn på problemstillngene vedrørende DSP/ akustikk, hvorfor ikke bare ta den helt ut i forhold til anlegg/rom/akustikk og eliminere DSP? Er det som antydet egentlig det praktiske som gjør bruk av DSP nødvendig fordi det er vanskelig å få rommet bra nok? I forhold til å velge riktig elektronikk i en slik sammenheng er kanskje det lettere. Kravene her blir vel ting som nøytral og frekvensrett, fullfrekvent, tilstrekkelig med krefter osv.
    Det er til dette fagdelen av lydgjengivelse kommer inn (som målemafian blir anklaget for). Ett av tingene man kan måle etter er om problemet man opplever er et høyttaler- eller et romfenomen. Hvis man finner ut at problemet skyldes rommet, så kan man faktisk ikke gjøre noe annet for å fikse det enn ved å gjøre akustiske tiltak, som plassering, demping, møblering, osv. DSP hjelper heller ikke. Bare det å få kunnskap om problemet er akustisk betinget eller om det er i utstyret/høyttaler er en meget viktig informasjon som er vanskelig å finne ut uten måleutstyr.

    Jeg forstår hvor du vil hen, men jeg ser ikke helt hvorfor det å eliminere DSP er et mål i seg selv. Jeg forstår det å få opp kvaliteten/raffineringen, å ha kort signalvei, lite elektronikk, så få AD-DA konverteringer som mulig er et ideal. Jeg forstår også at det vil være fint å slippe ekstra utstyr hvis man kan fikse det med "riktig" anlegg og rom. Men ikke alle har anledning å bytte på eletronikk og høyttaler. Da kan en DSP hjelpe -- som en skrutrekker i en verktøykasse for å skru inn en løs skrue i trappa slik at den ikke knirker lengre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Er du sikker?
    Hvorfor?
    Hvordan oppnå dette i praksis?
    Poenget mitt er følgende: tenk som en ingeniør i oppbyggingen av anlegget, slik at kunsten reproduseres på mest mulig transparent vist. Jeg beskriver her et teoretisk ideal som er umulig å realisere fullt i praksis, men idealet kan likevel være en rettesnor.

    Med all respekt, selvfølgelig, for at ingen har meningsmonopol.
    Full forståelse for tankesettet. Mitt poeng gjelder de nødvendige kompromissene som tilhører et stereooppsett. Hvordan vekter du disse? Hvor finner man litteratur som forteller noe om hvor kompromissene bør legges?
    Ta to sett monitorer som eksempel: JBL og Genelec. Jeg synes det er naturlig å lytte til de for å avgjøre hvilken av de som prioriterer nærmest min smak og passer best i rommet. Hvordan ville du gjort det fra ditt ståsted?
    Beklager at jeg kommer sent tilbake til deg.

    Jeg kjenner naturligvis ikke til et allmengyldig vektingsskjema som tar hensyn til kompromissene for et stereooppsett. Selv om det ikke finnes én regel som dekker alt, går det likevel an å følge et sett med tommelfingerregler (dette er mine tommelfingerregler, og jeg har ikke et monopol på å lage slike regler):

    => Velg høyttalere som måler bra og har en jevn frekvensrespons, jf. det faktum at 14 av 15 anbefalte høyttalere i Stereophile også hadde jevnest frekvensrespons.
    => Velg aktive høyttalere som bl.a. sikrer jevn frekvensrespons på alle lydnivåer. Aktive høyttalere er også enkelhet satt i system.
    => Velg digitale høyttalere med DSP. Digitale aktive høyttalere er enkelhet satt i system.
    => Velg fleksible høyttalere som kan settes opp på enkelt vis i surround og i et utvidet bassystem med flere subwoofere.
    => Velg høyttalere som tåler en støyt og som har sikring mot bl.a. overbelastning.
    => Velg høyttalere som får gode omtaler i fagpressen.
    => Velg høyttalere fra en produsent som er anerkjent blant krevende, profesjonelle brukere.
    => Velg høyttalere fra en produsent som går i bresjen og deltar aktivt i faglige fora.

    Det jeg beskriver ovenfor, gjenspeiler nok at jeg ønsker å kjøpe innovative produkter fra dyktige ingeniører fordi jeg selv mangler kompetanse til å sette sammen et anlegg hvor alle komponenter matcher. Valget mitt gjør meg sikker på at lyden som kommer ut av høyttalerne er det jeg kaller "adekvat", dvs. at utstyret er i stand til å reprodusere lyd på en faglig sett god måte. Når jeg har satt sammen denne delen (dvs. anleggsdelen) av puslespillet, gjenstår akustikken hvor DSP kan avhjelpe litt, men slett ikke alt.

    JBL kjenner jeg ikke så godt til, men Genelec skårer høyt på en del av punktene ovenfor. Meg bekjent finnes det ikke så mange produsenter av høyttalere med de samme karakteristika som Genelec. Hvis jeg ønsker det, kan jeg styre opptil 30 høyttalere/subwoofere med Genelecs DSP-system. Sånn sett er det enkelt å tilføre både 2 og 4 subber, og høyttalerne kan gjenbrukes i et filmrom med f.eks. 5 eller 7 høyttalere i tillegg til subber.

    Da jeg var og hørte på mine høyttalere for første gang, slo det meg at lyden var ekstremt nærværende; lyden kunne skrus opp til høye nivåer uten noen som helst artefakter i lydbildet. Lyden ga en form for hodetelefonopplevelse pga. detaljrikdommen, men lyden var mer behagelig enn når man har lyden rett på ørene. Med andre ord falt valget på høyttalerne etter lytting.

    Det eneste jeg hadde å utsette på høyttalerne ved første lytt, var at kirkeorgelet i et spesielt spor ikke ble gjengitt så godt. Bassen er fortsatt en utfordring, men mest fordi det er for stor variasjon i den lavfrekvente delen av frekvensresponskurven.

    Var det et godt svar på spørsmålet ditt?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Da kan en DSP hjelpe -- som en skrutrekker i en verktøykasse for å skru inn en løs skrue i trappa slik at den ikke knirker lengre.
    Jeg vet det sitter i hodet, MEN problemet med denne skrutrekkeren er det faktumet at den ikke kan legges tilbake i verktøykassen etter bruk. Den blir stående der til evige påminnelse og forstyrrer totalestetikken i opplevelsen. Poenget mitt er er at selv om DSP nok i teorien er den beste vei å gå, innebærer det en vanskelig mental byttehandel for mange av oss.

    Vet nok at en del av dere ikke helt kan sette dere inn i den problemstillingen.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Da kan en DSP hjelpe -- som en skrutrekker i en verktøykasse for å skru inn en løs skrue i trappa slik at den ikke knirker lengre.
    Jeg vet det sitter i hodet, MEN problemet med denne skrutrekkeren er det faktumet at den ikke kan legges tilbake i verktøykassen etter bruk. Den blir stående der til evige påminnelse og forstyrrer totalestetikken i opplevelsen. Poenget mitt er er at selv om DSP nok i teorien er den beste vei å gå, innebærer det en vanskelig mental byttehandel for mange av oss.

    Vet nok at en del av dere ikke helt kan sette dere inn i den problemstillingen.
    Den problemstillingen greier jeg å sette meg inn i. Da jeg bygde subber, prøvde jeg å unngå dsp ved å bygge aktive delefilter til subwooferforsterkerene. Grunnen til at dette ikke gikk så bra, var at jeg ikke kunne justere delefrekvens på høyttalerene og at justeringer måtte gjøres bakpå forsterkerene istedetfor via en laptop i sweetspot.
    Det satt langt inne å putte inn en ekstra ad/da konvertering i kjeden (kan ikke unngås da jeg også har platespiller som kilde), jeg følte meg litt skitten til å begynne med, men etter at boksen var stilt inn og gjemt bak anlegget, greide jeg fort å glemme at den er der. ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig hvor mye som kan sies, uten å si noe som helst.. Eneste det fremviser er mangel på tiltro til egen hørsel og smak.. Lett tragisk i grunn, men ikke noe jeg ønsker å bruke tid på. Tenker at en er ikke på hfs for å drive voksenopplæring.
    HCS, hvor eller hvordan fremgår at det jeg skriver "fremviser er mangel på tiltro til egen hørsel og smak"?

    Når du lager en stråmann - som i dette tilfellet - blir det ikke meningsbrytning; da gjenstår innlegget ditt som et forsøk på å vinne en diskusjon ved å jukse.

    Vær så snill, vær fair i diskusjonene og ta utgangspunkt i det som skrives og ikke tillegg andre meninger som ikke fremgår av det som står skrevet i innleggene.
    Forsøker ikke å vinne noe som helst. Tåpelig uttrykk forøvrig, "vinne", når det er deling av kunnskap som er intr. Hvis du faktisk har lest alt du fremlegger og påstår du har lest, hvordan kan du da sitte med en avlegs proff dac og et par mikro monitorer som sannhetsvitner på hvordan musikken lød i et operahus feks ? Virker helt KOKO på meg, uansett hvem du linker til. Er det flere ting du lurer på ,eller er jeg uklar ?
    Jeg var litt usikker på om jeg skulle svare på denne, men du er jo blant de mest aktive her så jeg regner med at du fremdeles står for innlegget.

    Du skriver at jeg sitter med "en avlegs proff dac og et par mikro monitorer".

    Her er det et par ting jeg fester meg ved:

    (1) "Avleggs proffdac": DACene som sitter i Genelec-høyttalerne er valgt ut for å passe til behovet for digital til analogkonvertering samt DSP i 8351a-høyttalerne. 8351a er Genelecs nyeste koaksialhøyttaler. 8351a har i likhet med mange andre Genelec-monitorer vunnet en rekke priser i fagpressen*. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver "avleggs proffdac" om Genelec 8351a. Det henger ikke på greip med virkeligheten.

    (2) "Et par mikromonitorer": Det er synd om deltakelse på HFS krever at man har stort og tungt utstyr. Da vinner den som har tyngst og størst hardware. Når det gjelder mine monitorer, så har hver monitor tre forsterkere (og tre DACer for øvrig) på henholdsvis 150, 120 og 90 watt for woofer, midrange og tweeter. De klarer en SPL på 111 dB med 1,5 dB nøyaktighet innenfor 38 Hz til 21 kHz.

    Så vidt jeg har fått med meg, er det ingen regler på HFS om at man må ha utstyr av en viss størrelse, volum, vekt og med et gitt wattbehov for å være berettiget til å bryte meninger. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor du bruker mitt utstyr som argument i diskusjonen.


    *UTMERKELSER TIL 8351A-HØYTTALERNE:
    8351A - RedShark Awards 2015 - Best audio product8351A - Resolution Awards 2015 - Monitoring
    8351A - PIPA Pro Light & Sound International Press Award 2015
    8351A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2016 - Studio Monitor Technology

    UTMERKELSER TIL GENELEC GENERELT:
    2016 1236A - Resolution Awards 2016 - Monitoring
    2016 8320A - MusicTech Gear of the Year 2016 Silver Award - Best Monitor
    2016 8351A - Monitor Innovation Award 2016 - Audio category
    2016 8351A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2016 - Studio Monitor Technology
    2016 VRT-EBU LiveIP Project - TVB Awards 2016 - Innovation and R&D award for outstanding technical achievement
    2016 VRT-EBU LiveIP Project – TVB Awards 2016 - Live broadcast production
    2016 VRT-EBU LiveIP Studio Project - IBC 2016 Innovation Award - Content Creation
    2015 8351A - RedShark Awards 2015 - Best audio product
    2015 8351A - Resolution Awards 2015 - Monitoring
    2015 IABM Design & Innovation Awards 2015 - Special Recognition Award
    2015 8010 - Future Music Gear of the Year 2014 Award
    2015 8010 - MusicTech Gear of the Year 2014 Award - Best Monitor
    2015 8010 - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2015 - Studio Monitor Technology
    2015 8351A - PIPA Pro Light & Sound International Press Award 2015
    2015 G Five - HIFI EinsNull Magazin - Best of 2015 Award
    2015 G One & G Two - Japanese Audio Excellence (AEx) and VGP Lifestyle Award 2015
    2015 M Series - Keys Magazin Leser Award 2015 - Best Studio Monitors
    2015 M Series - Sound On Sound Global Readers Award - Best Monitor of The Year 2014
    2014 1031A - TECnology Hall of Fame 2014
    2014 M Series - PIPA Pro Light & Sound International Press Award 2014
    2014 M Series - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2014 - Studio Monitor Technology
    2013 8240A - Sound on Sound Award 2013 - Best Studio Monitor
    2013 M Series - Audio Media Gear of the Year 2013 - Outstanding & Innovative Product
    2013 M Series - PAR Excellence Award 2013
    2011 1238CF - API Award 2011 - Best New Product
    2011 1238CF - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2011 - Studio Monitor Technology
    2011 8260A - Musik Messe International Press Award (MIPA) 2011 - Best Studio Monitor
    2010 8040A - Keys Magazine Readers Award 2010
    2010 8260A - Gear of the Year by Audio Media 2010 - Outstanding & innovative product released
    2010 8260A - Resolution Award 2010 - The Winner of Monitoring category
    2010 8260A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2010 - Studio Monitor Technology
    2009 5040A - Fennia Prize 2009 - Fennia Prize Grand Prix
    2009 6010A - Radio World Magazine 2009 - “Cool Stuff” Award
    2009 6010A and 5040A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2009 - Studio Monitor Technology
    2009 8260A - Mix Magazine's Top-20 hits of AES 2009 Show
    2009 8260A - PAR Excellence Award 2009
    2008 8240A - Musik Messe International Press Award (MIPA) 2008
    2008 SE DSP - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2008 - Studio Monitor Technology
    2007 8200/7200 DSP Series - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2007 - Studio Monitor Technology
    2007 8200/7200 DSP Systems - Digital Studio Magazine 2007 - Best Audio Innovation Award
    2007 8240A - Keys Magazine 2007 - Readers Award
    2006 7050B - PAR Excellence Award 2006
    2006 8050A - Musik Messe International Press Award (MIPA) 2008
    2006 8200 DSP Series - Musikmesse 2006 - Mix Certified Hit Top Ten Technology Award
    2006 8200 DSP Series - PAR Excellence Award 2006
    2005 8000 Series - MIPA Award 2005 - Best Studio Monitor (Nearfield)
    2005 8050A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2005 - Studio Monitor Technology
    2005 8130A - Remix Technology Award 2005
    2003 7070A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2003 - Studio Monitor Technology
    2003 7073A - EQ Blue Ribbon Award 2003
    2002 LSE Active Subwoofer Series - EQ Blue Ribbon Award 2002
    2001 1029.LSE PowerPak 5.1 Monitoring System - EQ Exceptional Quality Award 2001
    2001 1029.LSE PowerPak 5.1 Monitoring System - PAR Excellence Award 2001
    2001 1031A - Musik Messe International Press Award (MIPA) 2001
    2000 1031A - Musik Messe International Press Award (MIPA) 2000
    2000 1036A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 2000 - Studio Monitor Technology
    2000 1093A - PAR Excellence Award 2000
    1999 1036A - PAR Excellence Award 1999
    1997 1029A/1091A - Musician Magazine 1997 - Editor’s Pick Award
    1997 1029A/1091A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 1997 - Studio Monitor Technology
    1997 1029A/1091A BE Radio NAB Pick Hit Award 1997
    1996 1029A/1091A - EQ Blue Ribbon Award 1996
    1996 1029A/1091A - PAR Excellence Award 1996
    1996 1039A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 1996 - Studio Monitor Technology
    1995 1030A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 1995 - Studio Monitor Technology
    1995 1031A - Professional’s Choice Award 1995 - Producer Version
    1993 1038A - TEC (Technical Excellence & Creativity) Award 1993 - Studio Monitor Technology
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor skal svart-hvitt stadig vekk gjøres narr av og latterliggjøres. Voks opp og vis respekt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, sikkert fantastisk de greiene der svart-hvitt. Og godt for deg at du har andre å støtte deg ifht hvor bra ting er. Du har såklart rett, det er ingen krav til noe som helst for å ytre noe her. Selv folk som bare har det i kjeften og alt de har å vise for siste årene er et par metal skiver i egen tråd må få ytre sin klokskap.

    Du har funnet din vei svart-hvitt. Så hold frem som du stevner..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Og sarkasmen ligger tykk som blåswix?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Neida, men det er vanskelig å omfatte det som annet da du ytrer synspunkter jeg ikke erfaringsmessig oppfatter at du mener. Eller kan du med hånda på hjertet si at dette er hva du virkelig står for ;)

    men hva i alle betydde "flink til å redigere du"?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har man kunnskap, behov og tid, er det ikke bare å måle og skru DSP. Hvis ikke, la vær. FASIT
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Svart-hvitt må få lov til å kose seg med det han har uten at jeg skal mene noe om det. Det er først når han frembringer sine sannheter som de eneste som gjelder at han får motbør.


    Du påstår mao at jeg stort lyver her inne? Siden jeg ikke står for det jeg sier, iflg deg. Hyggelig, på en søndag :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Nei, jeg oppfatter at det er sarkasme som tidligere skrevet, ikke løgn. Og god søndag til deg og, din Birikverulant ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, jeg oppfatter at det er sarkasme som tidligere skrevet, ikke løgn. Og god søndag til deg og, din Birikverulant ;)
    Hehe.. Greit å sette bøtte knotten fra Hamar litt på plass. Tar en folk i beste mening kan en ofte bli positivt overrasket :). Ha en fin dag :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Da kan en DSP hjelpe -- som en skrutrekker i en verktøykasse for å skru inn en løs skrue i trappa slik at den ikke knirker lengre.
    Jeg vet det sitter i hodet, MEN problemet med denne skrutrekkeren er det faktumet at den ikke kan legges tilbake i verktøykassen etter bruk. Den blir stående der til evige påminnelse og forstyrrer totalestetikken i opplevelsen. Poenget mitt er er at selv om DSP nok i teorien er den beste vei å gå, innebærer det en vanskelig mental byttehandel for mange av oss.

    Vet nok at en del av dere ikke helt kan sette dere inn i den problemstillingen.
    Haha, ja. Dårlig eksempel da tydeligvis, men ser helt klart poenget. Begynner å forstå at dette kanskje er en mental greie og ikke en funksjonell. Med all respekt å melde. Ingen hån eller nedlatenhet herfra.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Full forståelse for tankesettet. Mitt poeng gjelder de nødvendige kompromissene som tilhører et stereooppsett. Hvordan vekter du disse? Hvor finner man litteratur som forteller noe om hvor kompromissene bør legges?
    Ta to sett monitorer som eksempel: JBL og Genelec. Jeg synes det er naturlig å lytte til de for å avgjøre hvilken av de som prioriterer nærmest min smak og passer best i rommet. Hvordan ville du gjort det fra ditt ståsted?
    Beklager at jeg kommer sent tilbake til deg.

    Jeg kjenner naturligvis ikke til et allmengyldig vektingsskjema som tar hensyn til kompromissene for et stereooppsett. Selv om det ikke finnes én regel som dekker alt, går det likevel an å følge et sett med tommelfingerregler (dette er mine tommelfingerregler, og jeg har ikke et monopol på å lage slike regler):

    => Velg høyttalere som måler bra og har en jevn frekvensrespons, jf. det faktum at 14 av 15 anbefalte høyttalere i Stereophile også hadde jevnest frekvensrespons.
    => Velg aktive høyttalere som bl.a. sikrer jevn frekvensrespons på alle lydnivåer. Aktive høyttalere er også enkelhet satt i system.
    => Velg digitale høyttalere med DSP. Digitale aktive høyttalere er enkelhet satt i system.
    => Velg fleksible høyttalere som kan settes opp på enkelt vis i surround og i et utvidet bassystem med flere subwoofere.
    => Velg høyttalere som tåler en støyt og som har sikring mot bl.a. overbelastning.
    => Velg høyttalere som får gode omtaler i fagpressen.
    => Velg høyttalere fra en produsent som er anerkjent blant krevende, profesjonelle brukere.
    => Velg høyttalere fra en produsent som går i bresjen og deltar aktivt i faglige fora.

    Det jeg beskriver ovenfor, gjenspeiler nok at jeg ønsker å kjøpe innovative produkter fra dyktige ingeniører fordi jeg selv mangler kompetanse til å sette sammen et anlegg hvor alle komponenter matcher. Valget mitt gjør meg sikker på at lyden som kommer ut av høyttalerne er det jeg kaller "adekvat", dvs. at utstyret er i stand til å reprodusere lyd på en faglig sett god måte. Når jeg har satt sammen denne delen (dvs. anleggsdelen) av puslespillet, gjenstår akustikken hvor DSP kan avhjelpe litt, men slett ikke alt.

    JBL kjenner jeg ikke så godt til, men Genelec skårer høyt på en del av punktene ovenfor. Meg bekjent finnes det ikke så mange produsenter av høyttalere med de samme karakteristika som Genelec. Hvis jeg ønsker det, kan jeg styre opptil 30 høyttalere/subwoofere med Genelecs DSP-system. Sånn sett er det enkelt å tilføre både 2 og 4 subber, og høyttalerne kan gjenbrukes i et filmrom med f.eks. 5 eller 7 høyttalere i tillegg til subber.

    Da jeg var og hørte på mine høyttalere for første gang, slo det meg at lyden var ekstremt nærværende; lyden kunne skrus opp til høye nivåer uten noen som helst artefakter i lydbildet. Lyden ga en form for hodetelefonopplevelse pga. detaljrikdommen, men lyden var mer behagelig enn når man har lyden rett på ørene. Med andre ord falt valget på høyttalerne etter lytting.

    Det eneste jeg hadde å utsette på høyttalerne ved første lytt, var at kirkeorgelet i et spesielt spor ikke ble gjengitt så godt. Bassen er fortsatt en utfordring, men mest fordi det er for stor variasjon i den lavfrekvente delen av frekvensresponskurven.

    Var det et godt svar på spørsmålet ditt?
    Takk for fint svar!

    Jeg har inntrykk av at de aller fleste som mer i anlegget enn snittet gjør en del research før de skal kjøpe høyttalere. I ulik grad selvsagt.
    Jeg vet ikke i hvilken grad det er nødvendig at jeg skriver det etter innlegget ditt, men jeg gjør det likevel. Folk oppsøker de forklaringene som "snakker" til de og hvis lyden kan gi en bekreftelse på forklaringene de har hørt eller lest så slår de seg til ro med det. Men som du også gjør så er det lyden som kommer ut av høyttalerene som må stå i stil.
    Jeg ser på det å lage høyttalere med en vekting av kompromissene som gjør at musikken snakker til flest mulig kunder er en kunst. Du ser på det som et godt kalkulert ingeniørarbeid. Til syvende og sist er dette bare to ulike vinkler for det samme, men likheten er at lyden må være slik at vi tror på ingeniørkunsten og da vil jeg si at den teoretiske lydfysikken er skåret ned til at vi velger på bakgrunn av det estetiske uttrykket den gir. At Genelec i enkelte fagkretser blir brukt som et skjellord og eksempel på hvordan høyttalere ikke skal lyde betyr at man ikke vekter likt som de fagkretsene som hyller de samme høyttalerene.

    I kompromissenes dal så finnes det veldig mange vektinger. Ser man på vinnere av EISA awards de siste 10 årene tror jeg vinnerene har vært alt fra små monitorer til store dipoler og små horn hvor alle har klart den kunsten å formidle det tekniske i den grad at mange kunder har valgt akkurat disse.
    Det finnes fortsatt "ingen fasit" og finnes aldri "no free lunch". :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvis det gis råd regner jeg med at man leser frasen 'dette er min mening' mellom linjene og ikke tar alt som en universal sannhet. Det er mange veier til Rom, mange forskjellige erfaringer og mange sterke preferanser der ute. Eksempelvis så er noen av sannhetene listet opp i post #644 temmelig bombastiske og fjerne fra min oppfatning.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det gis råd regner jeg med at man leser frasen 'dette er min mening' mellom linjene og ikke tar alt som en universal sannhet. Det er mange veier til Rom, mange forskjellige erfaringer og mange sterke preferanser der ute. Eksempelvis så er noen av sannhetene listet opp i post #644 temmelig bombastiske og fjerne fra min oppfatning.
    Du skriver at "eksempelvis er sannhetene listet opp i post #644 temmelig bombastiske".

    Rett før jeg listet opp disse punktene skrev jeg i innlegg #644 følgende:

    "Jeg kjenner naturligvis ikke til et allmengyldig vektingsskjema som tar hensyn til kompromissene for et stereooppsett. Selv om det ikke finnes én regel som dekker alt, går det likevel an å følge et sett med tommelfingerregler (dette er mine tommelfingerregler, og jeg har ikke et monopol på å lage slike regler):".

    Det er fint om innlegg som kritiseres, leses skikkelig før man gyver løs. Det kan bidra til mer fokus på sak. Samtidig må det være lov til å ha sine egne tommelfingerregler uten at man oppfattes som "bombastisk".

    For øvrig har jeg tidligere i tråden trukket frem yin-yang-bildet for å illustrere at det ligger mer i begrepet svart-hvitt enn ved første øyekast.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det gis råd regner jeg med at man leser frasen 'dette er min mening' mellom linjene og ikke tar alt som en universal sannhet. Det er mange veier til Rom, mange forskjellige erfaringer og mange sterke preferanser der ute. Eksempelvis så er noen av sannhetene listet opp i post #644 temmelig bombastiske og fjerne fra min oppfatning.
    Tiltredes! Det burde si seg selv at det meste som skrives her er ens egen mening, uten at det står skrevet i hver eneste setning. Men enkelte ganger kan ens egne meninger her inne bli presentert som en evig sannhet, uten rom for diskusjoner. Historien, både eldre og nyere, viser jo det. Og slikt kan ha lett for å virke provoserende. "Meg-alene-vite".

    Samtidig er det jo ofte subjektive meninger som er litt gøy å diskutere. Å debattere evige sannheter kan fort bli litt uinteressant.
    - Nå regner det ute, gitt.
    - Ja.
    Slike diskusjoner går gjerne lett i stå. Hehe.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvorfor skal svart-hvitt stadig vekk gjøres narr av og latterliggjøres. Voks opp og vis respekt.
    Aksepterer ikke spørsmålet ditt Trond. Og jeg viser respekt til forbanne meg den jeg selv ønsker. Dette er evt en moderators oppgave å løse, så noen ytterligere forklaring føler jeg ikke jeg skylder deg!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Det skal du da slippe. Spørsmålet var en frustrasjon stilt åpent da jeg reagerer på at enkelte skal hogges unødvendig på. En saklig diskusjon bør dreie seg om sak i stedet for å angripe person. Men, jeg regner selvfølgelig ikke med at alle deler det. Litt selvjustis er forøvrig bedre enn alskens moderering.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, nå har jeg tatt konsekvensen av min egen frustrasjon og foretatt noen grep i profilen. Får vi håpe det fungerer.:)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor skal svart-hvitt stadig vekk gjøres narr av og latterliggjøres. Voks opp og vis respekt.
    Aksepterer ikke spørsmålet ditt Trond. Og jeg viser respekt til forbanne meg den jeg selv ønsker. Dette er evt en moderators oppgave å løse, så noen ytterligere forklaring føler jeg ikke jeg skylder deg!
    Hva gjør man når man ikke aksepterer et spørsmål? Forkynner det for omverdenen?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Nei, jeg oppfatter at det er sarkasme som tidligere skrevet, ikke løgn. Og god søndag til deg og, din Birikverulant ;)
    Hehe.. Greit å sette bøtte knotten fra Hamar litt på plass. Tar en folk i beste mening kan en ofte bli positivt overrasket :). Ha en fin dag :)
    Det vanskeligste er vel å leve som man prediker ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, jeg oppfatter at det er sarkasme som tidligere skrevet, ikke løgn. Og god søndag til deg og, din Birikverulant ;)
    Hehe.. Greit å sette bøtte knotten fra Hamar litt på plass. Tar en folk i beste mening kan en ofte bli positivt overrasket :). Ha en fin dag :)
    Det vanskeligste er vel å leve som man prediker ;)
    Ja, du sier noe... Godt at det finnes forbilder som vet alt ifht hvordan en skal leve sitt eget liv...
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ikke sikker på hva jeg skal tro om de forskjellige debattantene her, men at dere har for mye ledig fritid, kan det vel ikke herske noen tvil om.;)
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Nei, jeg oppfatter at det er sarkasme som tidligere skrevet, ikke løgn. Og god søndag til deg og, din Birikverulant ;)
    Hehe.. Greit å sette bøtte knotten fra Hamar litt på plass. Tar en folk i beste mening kan en ofte bli positivt overrasket :). Ha en fin dag :)
    Det vanskeligste er vel å leve som man prediker ;)
    Ja, du sier noe... Godt at det finnes forbilder som vet alt ifht hvordan en skal leve sitt eget liv...
    Fremdeles ikke sarkastisk? ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ikke sikker på hva jeg skal tro om de forskjellige debattantene her, men at dere har for mye ledig fritid, kan det vel ikke herske noen tvil om.;)
    Du får jo snakke for deg selv, men selv er jeg sykmeldt. Så kan man alltids vurdere om det defineres som "fritid".:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Debatten preges av hva vi forventer at andre mener mer enn hva de faktisk mener, slik jeg ser det. Ta for eksempel det med målinger og DSP. Det er ikke slik at jeg og alle som klarer seg uten det nødvendigvis mener at det er galt. Jeg mener også at det er et nyttig verktøy, men det er heldigvis ikke nødvendig i den riggen jeg har bygd opp i krypten. Det er ingen tonale problemer som må løses her. Eneste jeg kan gjøre for å få det bedre er å snu rommet slik at jeg får lenger lytteavstand. Det vil sannsynligvis gi meg et større vindu inn i musikken, men kommer ikke til å forandre så mye tonalt. Det låter overraskende likt hvor enn jeg står i krypten, til og med bak bokhyllen som fungerer som en romdeler. Ingen frekvenser stikker seg alvorlig ut, og jeg plages ikke av noen dipper heller. Ergo, ingen grunn til å fikse noe som ikke er ødelagt. Men sliter man med dipper og peaker så høres det tydelig, og da må man til med DSP og/eller mer alvorlige inngrep i akustikken.

    Når det kommer til unge svart-hvitt så leser jeg ham ikke som fanboy for sine høyttalere spesifikt, men at han er litt Genelec-fanboy er det ikke tvil om. Men han har ikke gitt uttrykk for at han har funnet det perfekte system, han virker å være klar over svakheter og er på leit. Nysgjerrigheten hans har ført ham fra kritisk til analoge kilder til en leting etter "analog" lyd i det digitale domenet. Og eventuelt analoge kilder, jeg tror ikke han er ideologisk på hverken det digitale eller konstruksjonsprinsipper, selv om han mener at aktive monitorer gir godt resultat. Hans svakhet er kanskje at han tar det han leser fra guruer for mye på alvor, for han er litt selektiv mht til hvilke guruer han lytter til. Det finnes jo guruer som har rasjonelle forklaringer på enhver teknologi. Det får ham til å framstå litt mer enøyd enn det jeg oppfatter ham som, så jeg synes nok han får litt mer tyn enn nødvendig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Godt beskrevet baluba. Mye mer diplomatisk og detaljert enn undertegnede ville formulert det ;). Personlig deltar jeg dessverre lite i den faglige siden av debatten da mitt grunnlag for å mene for mye om digital korreksjon er tynt som bladgull. Enda hvertfall.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Det vanskeligste er vel å leve som man prediker ;)
    Ja, du sier noe... Godt at det finnes forbilder som vet alt ifht hvordan en skal leve sitt eget liv...
    Fremdeles ikke sarkastisk? ;)
    Hva tror du som kan så mye ? :)
    At den imbesile hersketeknikken ikke biter særlig hardt ;). Og ja, spørsmålet var selvfølgelig retorisk. Tråden fortjener ikke dette tullet HC, så jeg gir meg hvertfall nå av respekt for de som kan bidra relevant.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn