Takk for den!Som med 2226 så har også 2220 "forward motion" med positiv signal på svart terminal etter det jeg finner ut her:
http://www.jblpro.com/pub/obsolete/2220hj.pdf
Nå kjenner ikke jeg hverken horn, driver eller membran som du har.
Men å presse på med EQ oppover er kanskje ikke så lurt.
Kanskje litt fallende kurve i toppen.
Her er min kurve på 2360/2446 med Aquaplas.
De detter en del ved 7kHz.
Du kan sikkert kjøre litt mer i toppen siden du har Be
Aldeles ikke en veiledning, men et innspill
Ja får håpe jeg slipper å jakte ned TAD 4003.... Et hornbytte overlever jeg hvis det blir anbefalt. Jeg deler på 750Hz pr i dag...OMF har den moderne 2384 waveguiden fra JBL med 1.5" exit som fint kan EQ'es oppover, særlig med den flotte 2451 driveren han benytter med Truextent berylliumsmembraner. Den holder spredningen konstant opp til 15KHz. Slaget står vel heller nedover i frekvens, den kunne godt vært noe større for optimal deling rundt 600Hz. 2384 vet jeg blir testet nøye i en kjeller i Asker om dagen.
I den grad man skal bry seg om absolutt fase, så har toppen spilt i motfase.Dersom midbass og topp spiller i fase er det vell strengt tatt kanskje bassene som ikke har spillt i fase Og det å få mid/topp i fase er nok enkelt iforhold til å få subbene i DBA til å spille i fase med resten!?
Og dette går jo ikke nødvendigvis bare på om en har koblet rett eller galt, dette gjelder i høyeste grad også valg i DSPen, både med tanke på steilhet, delefrekvens, delay og selvsagt fase... der er sikkert 100 måter å få ting utav fase
Hvordan gjør en det egentlig for å få DBA til å spille i rett fase og med rett delay? Jeg ville kanskje trodd at beste fremgangsmåte var å først få mid/topp riktig, så ta fremre tårn og få alt fremme 100%, så til slutt ta bakre tårn?
Ja får håpe jeg slipper å jakte ned TAD 4003.... Et hornbytte overlever jeg hvis det blir anbefalt. Jeg deler på 750Hz pr i dag...OMF har den moderne 2384 waveguiden fra JBL med 1.5" exit som fint kan EQ'es oppover, særlig med den flotte 2451 driveren han benytter med Truextent berylliumsmembraner. Den holder spredningen konstant opp til 15KHz. Slaget står vel heller nedover i frekvens, den kunne godt vært noe større for optimal deling rundt 600Hz. 2384 vet jeg blir testet nøye i en kjeller i Asker om dagen.
Mvh
OMF
Med mindre du har valgt "disable polarity check" i Audiolense så blir alt som Audiolense ser korrigert til å spille med positiv polaritet. Men der flere elementer korrigeres som ett element i Audiolense, så vil interne faseforskjeller mellom elementene bestå.I den grad man skal bry seg om absolutt fase, så har toppen spilt i motfase.Dersom midbass og topp spiller i fase er det vell strengt tatt kanskje bassene som ikke har spillt i fase Og det å få mid/topp i fase er nok enkelt iforhold til å få subbene i DBA til å spille i fase med resten!?
Og dette går jo ikke nødvendigvis bare på om en har koblet rett eller galt, dette gjelder i høyeste grad også valg i DSPen, både med tanke på steilhet, delefrekvens, delay og selvsagt fase... der er sikkert 100 måter å få ting utav fase
Hvordan gjør en det egentlig for å få DBA til å spille i rett fase og med rett delay? Jeg ville kanskje trodd at beste fremgangsmåte var å først få mid/topp riktig, så ta fremre tårn og få alt fremme 100%, så til slutt ta bakre tårn?
Men dette er altså ikke hørbart på samme måte som hvis man feks kobler ene høyttaleren i motfase. Men det kan forklare dette som flere har påpekt med mangel på dynamik/punch/anslag. Ellers har dette vært slik fra dag 1 - så samtlige lytteinntrykk fra meg på horn har vært med horn i motfase.
Audiolense gjør timealignment og fasejustering, men er usikker på om den greier å plukke opp at elementene er koblet innbyrdes feil i fase.
Jeg må skaffe meg en mic preamp til, slik at jeg kan måle hele riggen med REW - med Audiolense i kretsen.
Mvh
OMF
Dette burde vell ikke by på de store utfordringene på midbassene så lenge alle 4 spiller i fase, men på DBA derimot vil jeg tippe det er verre å finne korrekt fase? Eller står fremre og bakre DBA på seperate kanaler også i Audiolense slik at de justeres seperat?Med mindre du har valgt "disable polarity check" i Audiolense så blir alt som Audiolense ser korrigert til å spille med positiv polaritet. Men der flere elementer korrigeres som ett element i Audiolense, så vil interne faseforskjeller mellom elementene bestå.
Beklager ovenfor lesere og trådeier , det var jeg som brakte dette temaet på banen - forstår at dette tydeligvis ikke var noe en har forståelse for, selv om jeg personlig ikke sitter og lytter mye på verken trepinner eller applaus/bacon steking, mener jeg at temaet faktisk burde være relevant på det nivået her - enten feil sted og tid eller skyttergravs kamp.Fin historie som også kanskje viser at målingen kan være mer nyttig enn å diskutere lyden av frest bacon?
Enkleste detHvorfor ikke bare bruke et batteri?
Med 9 volt får ihvertfall jeg tydelige utslag ! Men de står da heller ikke i FLH
Takk for gode innspill.........