Dolbytor
Hi-Fi freak
Ja der ser man hvordan det kan gåtil motsetning til avforums serverServeren som HFS ligger på er sikkert badet i linolje, avmagnetiseres daglig, og har Nordost strømkabler.
(beklager, kunne ikke dy meg)
Ja der ser man hvordan det kan gåtil motsetning til avforums serverServeren som HFS ligger på er sikkert badet i linolje, avmagnetiseres daglig, og har Nordost strømkabler.
(beklager, kunne ikke dy meg)
Ja, verden har ventet på den. Men det var noen som gjorde dette også, helt på orntli', så f...n vet hva folk kan finne på:Pulsbreddemodulering med rør fra Photoshop Valve Company er en nyvinning de færreste har hørt.
Har lest mye om Spec og har troen på disse. Blitt imponert over Nad M 12 med nCore også.Til de som er skeptiske til klasse D. Prøv det japanske merket SPEC og få en positiv overraskelse. 99 % Garantert
For noe rør...Sitter og lyttet på en MBL C51 nå og den låter mer "rør" enn mye jeg har hørt av rør
Jeg er ikke skeptisk til klasse D (jeg var tidligere). Syns de nye NAD forsterkerne låter veldig bra.Til de som er skeptiske til klasse D. Prøv det japanske merket SPEC og få en positiv overraskelse. 99 % Garantert
Veldig interessant. Et spørsmål fra en forsterker-noob som for tiden har hoppet av hele matche-kjøret med å ha aktive monitorer, men som er på vei tilbake til de separate komponentenes verden: Hva vil være en god range for utgangsimpedans på en pre-amp eller dac når man har en UCD180? Inngangsimpedans på 100, tror jeg.Det er mange slike ferdige moduler som har vanskelig inngangsimpedans. Når folk stort sett ikke aner hva slags egenskaper forforsterkeren har når det kommer til stykket gjør ikke saken enklere. ASX-modulene til ICE er beskrevet her med nettopp det temaet: ICEPower 125ASX2 Measurements and Mods - diyAudio
Ellers har frekvensresponsen ved høye frekvenser, som absolutt ikke var helt ute å kjøre for 15 år siden heller, blitt enda bedre. Ikke bare har det kommet bedre komponenter som tillater høyere båndbredde vs effekt med lavere forvrengning, men de nyeste kretstopologiene fra Anaview og Hypex er noen smarte problemløsere.
Klasse AB har en utfordring i det å styre en last som ikke er resistiv. En stor andel av klasse AB-forsterkerne leverer litt mer nivå når lasten blir vanskelig. Nivået på en resonans i en høyttaler kan beskrives med faktoren Q. Når man beregner slike ting setter man gjerne forsterkerens utgangsimpedans lik null. Jo dårligere en forsterker kontrollerer last, jo større er forskjellen på forsterkerens utgangsimpedans (dempningsfaktor) ved ulike laster. Det hjelper lite at databladet sier 100Ampere og dempningsfaktor på 1000 dersom en høyttaler får strømkapasiteten til å falle til 10A og dempningsfaktoren til å falle til 20.
Deler av disse avvikene ligger i selve forsterkertrinnet. Andre deler ligger i strømforsyningen. Når man bygger en forsterker etter klasse A-prinsippet trekker man stort sett samme effekt hele tiden, noe som gjør at man jevner ut strømtrekket fra strømforsyningen og minimerer avvikene. I tillegg shuntregulerer man utgangstrinnet ved at strømmen som normalt går gjennom motstående transistor rutes om til høyttaleren. Dermed holdes tapet relativt konstant i stedet for at det varierer kraftig med signalet. Det gjør det lettere for forsterkeren å kontrollere reaktive laster. Man må gjerne snakke om crossoverforvrengning, men det virkelig interessante med klasse A er lastkontroll. Allikevel er ikke klasse A på nivå med klasse D (i den grad man kan sammenlikne dem direkte).
Men med klasse D følger det en nasty surprise, nemlig at de typisk er enda mer følsomme for avvik i strømforsyningen. De bruker riktignok mindre strøm, men de er enda mer sensitive for variasjoner i spenningen på strømforsyningssiden. Derfor er det veldig mye å hente på å lage en strømfyrsyning som er ekstremt stabil. Gode audiotilpassede switchmode med mye kapasitet er ofte en svært god ide. Alternativet er å lage en veldig overdimensjonert tradisjonell strømforsyning.
Uansett, det kan bli mange ulike opplevelser og erfaringer av feil matching mellom pre og effekt, at man putter inn forsterkere som har vesentlig høyere demping av resonanser i et anlegg som er fintrimmet til en helt annen type forsterker, eller simpelthen ved at forsterkeren er dårlig bygget.
Det hele kan forsterkes dersom man, ofte litt ubevisst, har en slags frykt for at det skal komme en gamechanger.
Når folk snakker om organisk lyd snakker de ofte om mindre grad av kontroll. Noen høyttalere er konstruert for slike arbeidsbetingelser, men i dag vil de fleste høyttalere nyte godt av mest mulig kontroll.
UcD180 har buffer på inngangen. Inngangsimpedansen på disse er på 100kohm. Som Gary Oldman sier i 5 element: "More than I need"Veldig interessant. Et spørsmål fra en forsterker-noob som for tiden har hoppet av hele matche-kjøret med å ha aktive monitorer, men som er på vei tilbake til de separate komponentenes verden: Hva vil være en god range for utgangsimpedans på en pre-amp eller dac når man har en UCD180? Inngangsimpedans på 100, tror jeg.
Takk! Antar at det betyr at man ikke trenger tenke så mye på slike ting med UCD180..UcD180 har buffer på inngangen. Inngangsimpedansen på disse er på 100kohm. Som Gary Oldman sier i 5 element: "More than I need"Veldig interessant. Et spørsmål fra en forsterker-noob som for tiden har hoppet av hele matche-kjøret med å ha aktive monitorer, men som er på vei tilbake til de separate komponentenes verden: Hva vil være en god range for utgangsimpedans på en pre-amp eller dac når man har en UCD180? Inngangsimpedans på 100, tror jeg.
Johan-Kr
Jeg også reagerte på den, ja.organisk lyd=mindre grad av kontroll?
BSDet hadde vært fristende å konstruere en Ncore forsterker med en buffer med solid harmonisk forvrengning, kompresjon og farging. Kanskje da blir den først godtatt som en virkelig god klasse D forsterker i enkelte kretser.
Spøker du nå?BSDet hadde vært fristende å konstruere en Ncore forsterker med en buffer med solid harmonisk forvrengning, kompresjon og farging. Kanskje da blir den først godtatt som en virkelig god klasse D forsterker i enkelte kretser.
hvorfor skulle jeg være noe mindre interessert i naturtro, forvrengningsfri og ren lyd enn deg?
ved nærmere ettertanke, var det egentlig en sykt korka kommentar....
Her er det viktig å skille mellom organisk lyd og påstander om organisk lyd.organisk lyd=mindre grad av kontroll?
Hva har innlegget til Orso med deg å gjøre?BSDet hadde vært fristende å konstruere en Ncore forsterker med en buffer med solid harmonisk forvrengning, kompresjon og farging. Kanskje da blir den først godtatt som en virkelig god klasse D forsterker i enkelte kretser.
hvorfor skulle jeg være noe mindre interessert i naturtro, forvrengningsfri og ren lyd enn deg?
ved nærmere ettertanke, var det egentlig en sykt korka kommentar....
du bør være med...du har jo nærmest spesialisert deg med stort engasjemang i meningsløse diskusjonerÅpenbart en stor språkbarriere blant de hifiinteresserte i denne klassekampen. Faktumet er vel egentlig at det finnes mange adekvate metoder for å forsterke et signal og at det er utfordringer ved samtlige av dem. Meningsløs diskusjon, så lenge ingen av sidene egentlig evner å forstå hva den andre ønsker å oppnå.
ikke nødvendigvis , men vi har touchet temaet før...Hva har innlegget til Orso med deg å gjøre?BSDet hadde vært fristende å konstruere en Ncore forsterker med en buffer med solid harmonisk forvrengning, kompresjon og farging. Kanskje da blir den først godtatt som en virkelig god klasse D forsterker i enkelte kretser.
hvorfor skulle jeg være noe mindre interessert i naturtro, forvrengningsfri og ren lyd enn deg?
ved nærmere ettertanke, var det egentlig en sykt korka kommentar....
Dersom høyttalerne bidrar med ubehagelige resonanser, og enkelte av disse blir mindre fremtredende når man reduserer den elektriske kontrollen, da vil det nok oppleves som betydelig mer organisk.Jeg også reagerte på den, ja.organisk lyd=mindre grad av kontroll?
Mangel på kontroll manifisterer seg som mer utflytende og slappere gjengivelse, ikke som mer organisk, akkurat. En slik påstand blir nesten som å si at et klassisk ensemble låter så organisk fordi det er ute av kontroll. Det blir vel litt feil, kjenner jeg.
Forsterkere som ikke kan gjengi overtoner? Kom igjen a, dette blir for dumt.ikke nødvendigvis , men vi har touchet temaet før...Hva har innlegget til Orso med deg å gjøre?BSDet hadde vært fristende å konstruere en Ncore forsterker med en buffer med solid harmonisk forvrengning, kompresjon og farging. Kanskje da blir den først godtatt som en virkelig god klasse D forsterker i enkelte kretser.
hvorfor skulle jeg være noe mindre interessert i naturtro, forvrengningsfri og ren lyd enn deg?
ved nærmere ettertanke, var det egentlig en sykt korka kommentar....
alltid når jeg hevder at visse konstruksjoner ikke evner å gjengi overtoner, skylder tilhengerne av bl.a Ncore på harmonisk forvrengning og kompresjon
det blir for enkelt
Når det gjelder SPEC sin integrerte som ble testet så koster denne 90 k for tiden. Vrient å si at det er for mye når den spilte klassen over en populær forsterker til 120 k. Merket på sistnevnte ser jeg ingen hensikt i å nevne. Men da er plutselig 90k et veldig bra kjøp.
Vel, da får jeg våge meg på å nevne McIntosh, da. Blir litt jo amputert ellers, IMOVidere, Spec's toppmodell spiller mystisk likt en god interstage-konstruksjon. Prisen man betaler for topp hifi i dag er som alltid diskutabel, det jeg i hvertfall kan si er at Spec's toppmodell spilte fantastisk mye bedre enn en annen svært god integrert mastodont fra USA, hvilket den også burde, gitt at mastodonten har alle muligheter i hele verden omtrent, mens Spec's toppmodell er et minimalistprodukt som koster betydelig mer enn mastodonten.
Mvh
Håkon Rognlien
Og dermed et det viktig å ha hørt organisk lyd, altså levende musikk fra ikke-forsterkede instrumenter. Det er der fasiten finnes.Her er det viktig å skille mellom organisk lyd og påstander om organisk lyd.organisk lyd=mindre grad av kontroll?
Ingen kommentar.Når det gjelder SPEC sin integrerte som ble testet så koster denne 90 k for tiden. Vrient å si at det er for mye når den spilte klassen over en populær forsterker til 120 k. Merket på sistnevnte ser jeg ingen hensikt i å nevne. Men da er plutselig 90k et veldig bra kjøp.
Vel, da får jeg våge meg på å nevne McIntosh, da. Blir litt jo amputert ellers, IMOVidere, Spec's toppmodell spiller mystisk likt en god interstage-konstruksjon. Prisen man betaler for topp hifi i dag er som alltid diskutabel, det jeg i hvertfall kan si er at Spec's toppmodell spilte fantastisk mye bedre enn en annen svært god integrert mastodont fra USA, hvilket den også burde, gitt at mastodonten har alle muligheter i hele verden omtrent, mens Spec's toppmodell er et minimalistprodukt som koster betydelig mer enn mastodonten.
Mvh
Håkon Rognlien