Du får selv slå opp definisjonen.Men dette med raisme, Larson: Du er enig i at det kun handler om diskriminering og nedvurdering basert på rasemessig tilhørighet, ikke sant. At jeg har sterke antipatier mot diverse religiøse og etniske grupper er noe helt annet, det kan vi vel være enige om.
Men det tycker jag var elakt sagt! Og jeg er ikke engang bergenser. Tenk på hvordan Gjestemedlem må føle seg når han leser det.Norge burde starte med å assimilere ufyselige bergensere.
"Må" i forhold til hva?Høres ut som en god "assimilering". Så da må det i egen kulturbakgrunn, som står i motsetning til de verdier og rettigheter de nå er pålagt å gjøre til sine egne, vike. En skal altså f.eks. godta at Deph tegner bilder av både den ene og andre; en skal som godt "assimilert" være enig i at det er en helt legitim ting å gjøre.
Siden du trekker frem o store leksikon, så refererte norsk wikipedia til den, så jeg gikk til prlmærkilden.Du får selv slå opp definisjonen.Men dette med raisme, Larson: Du er enig i at det kun handler om diskriminering og nedvurdering basert på rasemessig tilhørighet, ikke sant. At jeg har sterke antipatier mot diverse religiøse og etniske grupper er noe helt annet, det kan vi vel være enige om.
Jeg har dessverre ikke den Store Kloke Boken, aka "Sosiologisk leksikon". Kan du ikke lese i den for oss?
Men Larson, er det sånn hos deg at innholdet i alle begreper er både statisk og klart avgrenset? Ikke sånn at det varierer mellom brukere av begrepet og over tid hva som legges i det, men at begrepsinnholdet star beskrevet i "Sosiologisk Leksikon" og avvikende tillegging av innhold er rett og slett feil? Artig klode!
Hvorfor kom de ikke før etter finanskrisen da???'Det er to 2-3 ting særlig som gikk galt med Sverige...
1.Finanskrisen, konkurser, og gatebarn fra Marokko som kravler seg nordover for å unngå sultedød
Sultedød i Marokko lol, hvilken planet er det du lever på?
Det er snakk om kriminelle gatebander som har tatt seg til Sverige for å snylte, stjele, bedra i visshet om at svenskene er alt for bløte i hodet til å sende dem hjem.
supert.Siden du trekker frem o store leksikon, så refererte norsk wikipedia til den, så jeg gikk til prlmærkilden.Du får selv slå opp definisjonen.Men dette med raisme, Larson: Du er enig i at det kun handler om diskriminering og nedvurdering basert på rasemessig tilhørighet, ikke sant. At jeg har sterke antipatier mot diverse religiøse og etniske grupper er noe helt annet, det kan vi vel være enige om.
Jeg har dessverre ikke den Store Kloke Boken, aka "Sosiologisk leksikon". Kan du ikke lese i den for oss?
Men Larson, er det sånn hos deg at innholdet i alle begreper er både statisk og klart avgrenset? Ikke sånn at det varierer mellom brukere av begrepet og over tid hva som legges i det, men at begrepsinnholdet star beskrevet i "Sosiologisk Leksikon" og avvikende tillegging av innhold er rett og slett feil? Artig klode!
Hvor skulle legitimiteten ellers komme fra? *@Dong
Lover har gjerne et verdimessig grunnlag, men det er ikke slik at noe nødvendigvis er legitimt fordi det kan tilbakeføres til et verdigrunnlag det er enighet om.
Larson snakker om integrering og skiller seg, slik jeg ser det, fra din etiske overload hvor "verdier og rettigheter som de pålegges å gjøre til sine egne".
Har du tenkt på hva det er som gjør det så vanskelig for deg å kunne diskutere på en normal måte?Hvor skulle legitimiteten ellers komme fra? *@Dong
Lover har gjerne et verdimessig grunnlag, men det er ikke slik at noe nødvendigvis er legitimt fordi det kan tilbakeføres til et verdigrunnlag det er enighet om.
Larson snakker om integrering og skiller seg, slik jeg ser det, fra din etiske overload hvor "verdier og rettigheter som de pålegges å gjøre til sine egne".
Det har intet med etisk overload å gjøre; i et pluralistisk samfunn er det av største nødvendighet at det fins et felles ståsted for mangfoldet. Dette felles ståstedet må vi kunne forlange at folk gjør til sitt. Hvis ikke blir det til at samfunnet ikke lengre har noen etisk substans, og alt reduseres til å følge lover ut fra frykt for straffen. Det evner en å få til også i samfunn som gir bæng i de verdier du og Larson til stadighet viser til. Men jeg ser jo nå at Larson bare liker slike verdier, som vi andre liker fine biler. Alt like uforpliktende som alltid.
Det var Larson som viste til vestlige liberale verdier og menneskerettigheter. Du har selv vist til dem. Er slike ting nå å anse som etisk overload? For noe sprøyt. At et samfunn er basert på anerkjennelsen av visse grunnleggende prinsipper har intet med det du plaprer om.
Tillegg:
I andre sammenhenger trakk du inn paradigmer og vitenskapsteoretisk skyts for å gi en forklaring på hva som skjer inne problemet med alternative fakta. Nå har du lært noe om etisk overload. Det virker som du ikke helt skjønner hva du selv prater om.
Tillegg 2: * Enighet er i seg selv ikke nok, men nå snakker vi om enighet vedrørende verdier som fremstår med tanke på en form for universell gyldighet (liberale verdier og menneskerettigheter). Bare så vi slipper den diskusjonen.
Da har jeg lest igjen. Og du lyger!Foreslår at du leser igjen, Dong.
Men vi er alle enige om at vi bør «assimilere» dem inn i de vestlige liberalistiske verdiene (som f.eks. toleranse, ytringsfrihet, statlig sekularisme osv) og individuelle rettigheter? De må de bare lære seg til å gjøre til sine egne. Derom hersker ingen tvil?
Men vi er alle enige om at vi bør «assimilere» dem inn i de vestlige liberalistiske verdiene (som f.eks. toleranse, ytringsfrihet, statlig sekularisme osv) og individuelle rettigheter? De må de bare lære seg til å gjøre til sine egne. Derom hersker ingen tvil?
Integrere. De tar opp de verdiene, og beholder hva enn av sin kulturbakgrunn. La vestlendingene spise komlen sin på torsdager. Integrere.
Høres ut som en god "assimilering". Så da må det i egen kulturbakgrunn, som står i motsetning til de verdier og rettigheter de nå er pålagt å gjøre til sine egne, vike. En skal altså f.eks. godta at Deph tegner bilder av både den ene og andre; en skal som godt "assimilert" være enig i at det er en helt legitim ting å gjøre.
Nå var det vel du eller var det totte som trakk de frem. Jeg bare sa meg enig i at det er gode verdier.
Noen lyger. Vanskelig å diskutere på basis av slik en trumpmetodologi (som du jo vet alt om). Ser ingen grunn til å la noen slippe unna med blanke løgner.Hva er det du maser om Dr. D?
Aber:Vestlige liberale verdier er ikke kompatibelt med tankepoliti, noe man ikke kommer utenom med assimilering.
Men nå må jeg gå til hvile; jeg skal lese en tegneserie i morgen og trenger all min tankes kraft til den oppgaven.Det har intet med etisk overload å gjøre; i et pluralistisk samfunn er det av største nødvendighet at det fins et felles ståsted for mangfoldet. Dette felles ståstedet må vi kunne forlange at folk gjør til sitt. Hvis ikke blir det til at samfunnet ikke lengre har noen etisk substans, og alt reduseres til å følge lover ut fra frykt for straffen. Det evner en å få til også i samfunn som gir bæng i de verdier du og Larson til stadighet viser til. Men jeg ser jo nå at Larson bare liker slike verdier, som vi andre liker fine biler. Alt like uforpliktende som alltid.
Du får ta på deg lesebrillene dine, spiralis, og lese innlegg #3489, så kanskje du forstår innholdet i #3490. Det er ikke veldig å vanskelig å forstå. Jeg har overvurdert en rekke her inne, så det blir spennende å se hvor du står.Min #3440 som av Larson svares ut med angrep på læreren og lange tirader som går på semantikk og ikke på innholdet i det læreren skriver. Fossroing og avsporing som et jernbanespor med solslyng! Likevel vil jeg bøye meg i støvet over den mangel på selvinnsikt som Larson utviser i sin #3490 når han sier: "Nå må du diskutere innhold og ikke gjemme deg bak tomme ord."
DET kjære Larson er akkurat det du driver med selv!!
"Jeg gremmes" Sitat: Darwin P. Erlandsen
Prøv for en gangs skyld å diskutere innhold i stedet for å gjemme deg bak et skjold av tomme ord.
Venstregjengen er liten og ubetydelig - som på Stortinget. Ikke mange som bryr seg...Har lest litt tilbake i denne tråden og må si jeg er veldig fasinert av det jeg ser/leser.
Roald sin #3426 om politi som blir angrepet blir galant oversett av våre venner på venstre fløy....
Du får ta på deg lesebrillene dine, spiralis, og lese innlegg #3489, så kanskje du forstår innholdet i #3490. Det er ikke veldig å vanskelig å forstå. Jeg har overvurdert en rekke her inne, så det blir spennende å se hvor du står.Min #3440 som av Larson svares ut med angrep på læreren og lange tirader som går på semantikk og ikke på innholdet i det læreren skriver. Fossroing og avsporing som et jernbanespor med solslyng! Likevel vil jeg bøye meg i støvet over den mangel på selvinnsikt som Larson utviser i sin #3490 når han sier: "Nå må du diskutere innhold og ikke gjemme deg bak tomme ord."
DET kjære Larson er akkurat det du driver med selv!!
"Jeg gremmes" Sitat: Darwin P. Erlandsen
Prøv for en gangs skyld å diskutere innhold i stedet for å gjemme deg bak et skjold av tomme ord.
Hva med assimilering som læreren klart argumenterte for, og som ifølge deg er en avsporing? kanskje du kan hjelpe alle andre her med å konkretisere hvordan vi kan assimilere og samtidig beholde vår vestlige liberalistiske kulturarv med individuelle rettigheter og bevaring av menneskerettighetene?
For ikke å nevne at læreren i innledende avsnitt og gjentakelig gjennom innlegget betegner Sveriges regjeringer som illegitime. Synes du Sveriges regjeringer gjennom de siste 60 årene er illegitime? Bør vi utøve kildekritikk overfor personer som hevder at Sveriges regjeringer er illegitime? Stemmer det at ytringsfriheten i Sverige ble skrinlagt 60 år tilbake? Dette er hva læreren har skrevet i stikkprøvene jeg leste.
Hva er så den utvidede bruken av rasisme? mener du nå diskriminering på bakgrunn av mer enn kun hudfarge? Vil du si at å beskrive diskriminering av jøder er utvidet form for rasisme? Jøde er tro, er det ikke, så å diskrimere jøder kan umulig være rasisme? (teskje til f.eks. spirre. det er et spørsmål, ikke uttrykk for min mening) Hva med samer? De er hvite i huden som nordmenn flest. Noen av dem har også karakteristiske fysiologiske trekk. Mener du det er utvidet bruk av rasisme å beskrive diskriminering av samer som rasisme?Du kan starte med å svare på om du har så store problemer med den utvide bruk av rasisme som du ser ut til å ha med lett modifisering av assimilering
Dette er ganske lett, Larson. Med jøde kan man vel forstå en som har jødisk mor eller en som bekjenner seg til jødedommen eller en som har en jødisk identitet eller en som deler mye av genetikken med arabiske jøder eller askenaser. Kanskje kan det forstås på enda flere måter. Med samer og sigøynere blir det litt det samme. Jeg kjenner ikke-samer med mer samisk genetikk enn det mange registrerte samer har. At en del folkegrupper gjør skillet mellom rasister og oss som bare mener at det kulturelle materialet som rår grunnen innen en del etniske og religiøse grupper er dårlige greier vanskelig gjør ikke det begrepsmesige skillet vanskelig. For å si det enkelt: De som mener at elendigheten til fremmedfolkene man ser ned på er biologisk arvelig er rasister. Vi som mener at den er kulturbåret er det ikke. Til orientering: "ras" i "rasist" komer ifra "rase". Jeg tror vel vi er enige her.Hva er så den utvidede bruken av rasisme? mener du nå diskriminering på bakgrunn av mer enn kun hudfarge? Vil du si at å beskrive diskriminering av jøder er utvidet form for rasisme? Jøde er tro, er det ikke, så å diskrimere jøder kan umulig være rasisme? (teskje til f.eks. spirre. det er et spørsmål, ikke uttrykk for min mening) Hva med samer? De er hvite i huden som nordmenn flest. Noen av dem har også karakteristiske fysiologiske trekk. Mener du det er utvidet bruk av rasisme å beskrive diskriminering av samer som rasisme?Du kan starte med å svare på om du har så store problemer med den utvide bruk av rasisme som du ser ut til å ha med lett modifisering av assimilering
Hvis du virkelig ønsker et svar, og ikke bare stiller et lurespørsmål for å ta meg (som du opplagt forsøker), konkretiser hva du mener. Hva er den utvidede rasismen du vil jeg skal ta et standpunkt til?
Implisitt i det spørsmålet ligger det en antagelse om at ulike typer integrering er oppnåelig. I manges, også min, opplevde virkelighet er det ikke det.Spørsmålet er jo heller, hva slags type integrering skal vi ha!
Fordi alle muligheter er prøvd?Implisitt i det spørsmålet ligger det en antagelse om at ulike typer integrering er oppnåelig. I manges, også min, opplevde virkelighet er det ikke det.Spørsmålet er jo heller, hva slags type integrering skal vi ha!
Poenget ditt er at fordi det ikke er motbevist at alt er mulig så er det galskap å ikke akseptere det som premiss? Interessant possisjon.Fordi alle muligheter er prøvd?Implisitt i det spørsmålet ligger det en antagelse om at ulike typer integrering er oppnåelig. I manges, også min, opplevde virkelighet er det ikke det.Spørsmålet er jo heller, hva slags type integrering skal vi ha!
Din virkelig minner veldig om den Trump innehar...
Hele quotingen står jo rett over her. Jeg antar at du med at min "virkelig minner veldig om den Trump innehar..." mener at jeg har en gal manns virkelighetsoppfatning. Hva skal det ellers bety?Totte, du er flink til å legge ord i andres munn og bygge stråmenner! Det skal du ha.
Standpunkt forstått som hva man mener bør gjøres er lite interessant så lenge man ikke har avklart hvordan virkeligheten ser ut. Om man mener at det skal brukes ressurser på noe avhenger vel for de fleste (eller kanskje gjør det ikke det, symbolhandling synes som et mål i seg selv for pussig mange) av om man vet/tror/håper/avskriver at det vil komme noe nyttig ut av det? Å diskutere hvordan verden ser ut og virker er mye mer interessant enn å diskutere hva man synes om den.Jeg tror ikke vi har veldig forskjellig standpunkt når det gjelder innvandring og asylpolitikken
Rasisme er ganske så lett, sier du. Da ville rasismeproblemet vært løst flere 100-år tilbake, ville det ikke? At flesteparten her er enige i at de ikke er rasister er helt klart. Det er en ubehagelig merkelapp å få. Det løses best ved å enten ikke være rasist eller å argumentere for at sine egne holdninger og meninger er langt unna rasisme, eller begge deler. (t-skje til spirre og co: Nei, jeg anklager ingen for å være rasister).Dette er ganske lett, Larson. Med jøde kan man vel forstå en som har jødisk mor eller en som bekjenner seg til jødedommen eller en som har en jødisk identitet eller en som deler mye av genetikken med arabiske jøder eller askenaser. Kanskje kan det forstås på enda flere måter. Med samer og sigøynere blir det litt det samme. Jeg kjenner ikke-samer med mer samisk genetikk enn det mange registrerte samer har. At en del folkegrupper gjør skillet mellom rasister og oss som bare mener at det kulturelle materialet som rår grunnen innen en del etniske og religiøse grupper er dårlige greier vanskelig gjør ikke det begrepsmesige skillet vanskelig. For å si det enkelt: De som mener at elendigheten til fremmedfolkene man ser ned på er biologisk arvelig er rasister. Vi som mener at den er kulturbåret er det ikke. Til orientering: "ras" i "rasist" komer ifra "rase". Jeg tror vel vi er enige her.Hva er så den utvidede bruken av rasisme? mener du nå diskriminering på bakgrunn av mer enn kun hudfarge? Vil du si at å beskrive diskriminering av jøder er utvidet form for rasisme? Jøde er tro, er det ikke, så å diskrimere jøder kan umulig være rasisme? (teskje til f.eks. spirre. det er et spørsmål, ikke uttrykk for min mening) Hva med samer? De er hvite i huden som nordmenn flest. Noen av dem har også karakteristiske fysiologiske trekk. Mener du det er utvidet bruk av rasisme å beskrive diskriminering av samer som rasisme?Du kan starte med å svare på om du har så store problemer med den utvide bruk av rasisme som du ser ut til å ha med lett modifisering av assimilering
Hvis du virkelig ønsker et svar, og ikke bare stiller et lurespørsmål for å ta meg (som du opplagt forsøker), konkretiser hva du mener. Hva er den utvidede rasismen du vil jeg skal ta et standpunkt til?
Å messe om illegitime regjeringer er meningsløst, men hva er feil med litt assimilering? Å ha et lovverk feks er i høyeste grad assimilerende, da har man definert et normsett som folk straffes for å avvike fra. At våre vestligliberale samfunn bygger på grunnpillarer som sekularitet og individuelle rettigheter er så absolutt normer jeg vil foretrekke at innvandrere assimileres til.
Litt, eller delvis assimilering betyr ikke annet enn at det er en del aspekter ved andre kulturer som må forkastes før man skal kunne bli norsk. Islamske skikker som flerkoneri, pedofili, tildekking av kvinner, vold mot kvinner, æresdrap, kjønnsmutilering av jenter er noen åpenbare eksempler på områder der norske verdier må assimileres og de gamle skrotes for at man skal kunne bli en integrert del av det norske samfunn, og ikke bare ha oppholdsløyve og nav-tilgang.Slubbert: fikk aldri noe svar på deg hvordan du ønsket å løse "litt" assimilering. Vær konkret nå. Du husker de vestlige liberalistiske verdiene med individuelle rettigheter. Hvordan assimilerer vi noen inn?
PS!
Det var du som brakte terminologien inn her. "litt" assimilering.
Å messe om illegitime regjeringer er meningsløst, men hva er feil med litt assimilering? Å ha et lovverk feks er i høyeste grad assimilerende, da har man definert et normsett som folk straffes for å avvike fra. At våre vestligliberale samfunn bygger på grunnpillarer som sekularitet og individuelle rettigheter er så absolutt normer jeg vil foretrekke at innvandrere assimileres til.