Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Men HØRTE dere noe negativt? Tviler sterkt. Det er noe med gevinst kontra eventuelle ulemper i dette gamet også... noen ganger er gevinsten større. Den positive effekten av å ha ting på linje og med minst mulig c-c er formidabel. Husk også at Tractrix 200 hornet er ganske så stort og netto innvirkning fra en relativt liten T500 er ikke veldig stor
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.416
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Fordi det er det lille mellomtonehornet som gir høydeperspektivet.

    Øret er mest følsomt i 2-5K området og vil derved oppfatte plassering best nettopp der.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.133
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men det er noen rare sammenhenger:
    hos meg, etter at jeg installerte gløderegulatorer på 300B og byttet til LV300B, henger ikke lydbildet like høyt lenger......
    ikke alt som er like forutsigbart, og da MÅ det bare prøves...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.569
    Antall liker
    17.216
    Sted
    Østfold
    LMC: Du kan fint ha lydkilder oppunder taket og få til en høydepersepsjon som høres ut som om lyden kommer fra gulvet. Man må bare EQ-e en hel del. Dessuten er slike løsninger mindre forutsigbare og kan variere mye mer fra innspilling til innspilling. Det beste er å plassere øvre mellomtone/nedre diskant i ørehøyde.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.133
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja
    det er i prinsippet det jeg har, noe over .....men tiltet noe nedover
    men uten andre endringer enn beskrevet, oppleves lydbildets "vertikale senter" som noe senket ifht før
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.298
    Antall liker
    6.674
    Kloke ord fra begge tre :)

    Bare ser om du hadde montert T200 nederst ville du kunne samlet hele greia mer kanskje..
    Ser litt her i innlegg #2198.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/51190-hornografi-110.html
    Der hornet dekker store deler av bass. Noen kommentarer rundt dette?
    Ikke heldig, og viser i praksis hvor teite JMLC 200 er å baske med. Har testet selv, låter flott! Hadde ALE 7550 i største hornet, og 4550 i et mindre JMLC over, samt 1710 i toppen. Syk detaljeringsgrad, men det blir for lite fysisk med komp-drivere i denne størrelsen i området mellom bass og mellomtone. Det må større skyts til for realistisk energibalanse.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.416
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Sokkelen til stativet er strengt talt dobbel. Hensikten med den er å ha en plate over støtten bak.

    Den kan lett fjernes da det er rampa i kassene. Trenger bare kortere bolter til stativet.

    Hvis jeg borer halvt hull på ø100 mm (T500 er ø99) i midbasskassen og i tillegg skviser TAD 2001 (eller Radian) en snau cm lenger ned så vil jeg hente ca 8 cm i vertikal avstand mellom 12 tommerne og det Tractrix 200.

    Eller har det kanskje ikke så mye å si?


    For øvrig så vinkler jeg Tractrix 200 slik at det treffer på aksen mot lytteposisjon mot Tractrix 1000.

    Lurer også på om en eventuell tilting av 12 tommerne har en effekt?



    Uten navn.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.416
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Tyttes gamle forslag var å henge de T500 delvis foran 12 tommern.

    Stativet Bakken laget er justerbart i alle himmelretninger. Det eneste som trengs er noe som kan holde TAD2001 og T500 hengende på en eller annen måte?

    Er det noen ingeniører på banen?



    Uten navn.jpg


    2015-12-23%2010_51_14.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Det spiller jo ingen rolle hva vi foreslår, du finner på noe annet uansett.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.423
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Kloke ord fra begge tre :)

    Bare ser om du hadde montert T200 nederst ville du kunne samlet hele greia mer kanskje..
    Ser litt her i innlegg #2198.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/51190-hornografi-110.html
    Der hornet dekker store deler av bass. Noen kommentarer rundt dette?
    Ikke heldig, og viser i praksis hvor teite JMLC 200 er å baske med. Har testet selv, låter flott! Hadde ALE 7550 i største hornet, og 4550 i et mindre JMLC over, samt 1710 i toppen. Syk detaljeringsgrad, men det blir for lite fysisk med komp-drivere i denne størrelsen i området mellom bass og mellomtone. Det må større skyts til for realistisk energibalanse.
    Sorry for OT men hvor bør en ca balansere dette med overgang fra kompdriver til noe større? 5-6-700?

    (Vet det er smak og behag men interessert i å høre hva dere som har testet litt mener)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.133
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kommer vel mest an på kvaliteten på det som skal spille opp mot kompdriveren
    våre FLH med JBL 15" fikser vel lett 7-800
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kloke ord fra begge tre :)

    Bare ser om du hadde montert T200 nederst ville du kunne samlet hele greia mer kanskje..
    Ser litt her i innlegg #2198.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/51190-hornografi-110.html
    Der hornet dekker store deler av bass. Noen kommentarer rundt dette?
    Ikke heldig, og viser i praksis hvor teite JMLC 200 er å baske med. Har testet selv, låter flott! Hadde ALE 7550 i største hornet, og 4550 i et mindre JMLC over, samt 1710 i toppen. Syk detaljeringsgrad, men det blir for lite fysisk med komp-drivere i denne størrelsen i området mellom bass og mellomtone. Det må større skyts til for realistisk energibalanse.
    Sorry for OT men hvor bør en ca balansere dette med overgang fra kompdriver til noe større? 5-6-700?

    (Vet det er smak og behag men interessert i å høre hva dere som har testet litt mener)
    JBL 2446 i 2360 600hz 24dB LR.
    Har prøvd lavere deling, målte fint men låt ikke så bra.
    Hornlyd har samme deling så dette er kanskje komfortsonen til 2446..?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.423
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tenkte mer på å finne "riktig" xo for å balansere best mulig kompdriverens oppløshet opp mot 12"-15" mere fysiske gjengivelse.

    Eks: jeg vil tro at kompdriveren er mer oppløst ved 500 hz mens 15" har mer "vekt" i gjengivelsen: hva velger dere der - komp eller 15"?

    :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.423
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Takker Oks

    Jeg har Bms 4590 spiller fint ned til 350 men jeg har ikke fått tatt noe lyttetest med forskjellige xo-frekvenser enda.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker Oks

    Jeg har Bms 4590 spiller fint ned til 350 men jeg har ikke fått tatt noe lyttetest med forskjellige xo-frekvenser enda.
    Tøft. Skal jo teste 4590 selv også.
    Den er oppgitt med deling 300, så jeg kommer til å prøve lav deling ned mot 350. Kan ikke svare hva det ender opp med.. :)

    2"komp vs 15" er nok som du nevner i innlegget over :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hornlyd:
    Konkluderte ikke du at loobing ikke var noen issue for noen innlegg siden?
    Hadde brukt tiden på å få testet ut TAD + Fostex.
    TAD skal vel være en noe bedre (og dyrere) driver enn Radian.

    Høyttalerne dine ser ut som en million synest jeg! :)

    Som et innspill så har jeg ca 70cm mellom senter øverste bass og senter horn på Frankenstein monitorene :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.416
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke hvor mye evt loobing har å si, uansett så skviser jeg driverne så trangt som det går an.
    Det skal testes ja.
    TAD er en bedre driver, hvertfall i frekvensfløyene.
    Takk :)
    Jeg sitter 2,4 meter i fra og da er det om å gjøre å optimalisere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    millionkommentaren var så du ikke ødelegger for mye av designet :)
    Men lyden først!
    Ja, kort lytteavstand betyr sikkert litt. Jeg har 3,5m ca. Alt er cirka her i huset.... ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.447
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fordi det er det lille mellomtonehornet som gir høydeperspektivet.

    Øret er mest følsomt i 2-5K området og vil derved oppfatte plassering best nettopp der.
    Vel, jeg har ikke skrudd lyd siden november mens du enda holder på å bale for å få optimalisert lyden:cool: Spiller bare musikk og gliser fra øre til øre! Men som du sier kan det være at dette er mer kritisk når du har mindre lytteavstand.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Hornlyd tror at HFS står for "Himmelen For Selvpinere"! :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Når man EQ-er for et avvik så dreier man fasen. Hvor mye man dreier fasen avhenger av Q-verdien. Imidlertid er det gjerne sånn at mange avvik man EQ-er for har en motsatt fasedreining fra før da slike avvik følger de samme fysiske lovene.

    Når en EQ-er med IIR-filter (vanlig PEQ) så får man med fasedreining "på kjøpet". Når man EQ-er faselinjært med FIR-filter får man pre-ring fordi fysikkens lover tilsier at man må kompensere i tidsdomenet for de avvikene som følger av korreksjonen.

    Så da blir det store spørsmålet hvilken type avvik som er mest hørbare. Pre-ring er typisk den mest hørbare ringingen. Det er vanskelig å avgjøre om pre ring er mer hørbart enn GD.
    I mine ører lyder pre-ringing som noe unaturlig og "digitalt" selv i mikroskopiske mengder. GD derimot er jo et naturlig akustisk fenomen som man naturlig vil ha høyere toleranse for selv i godt hørbare mengder. Ingen tvil om hva jeg foretrekker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.569
    Antall liker
    17.216
    Sted
    Østfold
    Pre-ring mangler helt klart direkte relasjon til naturlig levende musikk. Imidlertid vet jeg Bx har hevdet at han har en rimelig akseptabel løsning på problemet. Jeg har ikke hørt en slik akseptabel løsning selv, men tør ikke utelukke at noen kloke hoder har kommet på noe lurt.

    Rent generelt handler det vel om mengde og moderasjon. La oss si man har en refleksjon som er 30ms forsinket. Skal man da begynne å sende ut pre-korreksjon fra høyttalerne 30ms før det skjer noe som helst? Slik pre-korreksjon er selvsagt helt borti natta. Imidlertid er jo, som du er inne på, ikke pre-ring bare et problem for ekstremtilfellene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.416
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Fordi det er det lille mellomtonehornet som gir høydeperspektivet.

    Øret er mest følsomt i 2-5K området og vil derved oppfatte plassering best nettopp der.
    Vel, jeg har ikke skrudd lyd siden november mens du enda holder på å bale for å få optimalisert lyden:cool: Spiller bare musikk og gliser fra øre til øre! Men som du sier kan det være at dette er mer kritisk når du har mindre lytteavstand.

    Det er ikke sikkert at det er kritisk. Det som er sikkert er at jeg lurer på om det er kritisk?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Veien er målet! :)

    Synest du skal fortsette med å være nysjerrig! Det er god underholdning og lærerikt!
    Ikke alt som har like mye for seg, det er sikkert.
    Om en skal finne det ut så er det enten å teste selv, eller at noen har testet og kan gi gode tilbakemeldinger.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Pre-ring mangler helt klart direkte relasjon til naturlig levende musikk. Imidlertid vet jeg Bx har hevdet at han har en rimelig akseptabel løsning på problemet. Jeg har ikke hørt en slik akseptabel løsning selv, men tør ikke utelukke at noen kloke hoder har kommet på noe lurt.

    Rent generelt handler det vel om mengde og moderasjon. La oss si man har en refleksjon som er 30ms forsinket. Skal man da begynne å sende ut pre-korreksjon fra høyttalerne 30ms før det skjer noe som helst? Slik pre-korreksjon er selvsagt helt borti natta. Imidlertid er jo, som du er inne på, ikke pre-ring bare et problem for ekstremtilfellene.
    Er litt spent hva BX har implementert i ny versjon. Bruker en gammel versjon selv, men ikke noe problem å få rene korreksjoner med det også. Mest takket være monitorvisningene som viser pre-ringing i alle sin prakt. Uten disse hadde det vært vanskeligere og mer tidkrevende.
    Har Dirac eller Lyngdorf funksjoner som avslører pre-ringing?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @Snickers:

    Ved hva frekvenser begynner vi å lytte med kroppen i tillegg til øra?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.416
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Veien er målet! :)

    Synest du skal fortsette med å være nysjerrig! Det er god underholdning og lærerikt!
    Ikke alt som har like mye for seg, det er sikkert.
    Om en skal finne det ut så er det enten å teste selv, eller at noen har testet og kan gi gode tilbakemeldinger.



    Det kjekke er at jeg lagrer (skriver opp) innstillingene i Groundsound.
    Snickers sitt oppsett er det beste (hittil).
    Som nevnt har jeg risset rundt høyttalern med rød sprit-tusj så det tar 5 min og tilbakestille til Snickers Toe Out oppsett uten toppdiskant.

    Det aller beste med Snickers sitt besøk var at vi fikk meget god kontroll på sub og midbass samt verifisert etterklangstiden som er god.
    Snickers lærte meg også hvordan jeg kunne få en god overgang mellom mid og mellomtone.

    Det interessante er at jo bedre forskjellige deler av klangbalansen er jo lettere hører man hvor den siste finpussen bør gjøres.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.569
    Antall liker
    17.216
    Sted
    Østfold
    @Snickers:

    Ved hva frekvenser begynner vi å lytte med kroppen i tillegg til øra?
    Det kommer gradvis. Jeg snakket om det på DSP-treffet (siste halvdel her: https://www.youtube.com/watch?v=dTB1RLkSqks)

    Lytteopplevelsen består i hovedsak av 4 ulike opplevelser. Det er den taktile, den fysiske vibrasjon på hufoverflaten, vibrasjon i kaviteter og selve ørene.

    Taktilt: Når man har vibrasjoner i flater man er i fysisk kontakt med fanger vi opp disse med stor følsomhet, selv om bare en liten del av kroppen er i kontakt med den vibrerende flaten. Vi kan i teorien oppfatte svært høye frekvenser gjennom slike flater, men energien som kreves for å sette dem i tilstrekkelig bevegelse er såpass stor at i praksis er det gjerne frekvenser under 2-300Hz vi fanger opp denne veien.

    Hud: I en normal lyttesetting mottar huden vibrasjoner i prinsippet ved alle frekvenser. Hva vi føler er dog ganske begrenset oppover. Over 300Hz er det nok fint lite vi nyttegjør oss av.

    Kavitet: Jeg pleier å si at kavitetene "lytter" høyere enn de øvrige fysiske delene. Imidlertid er det nok mer korrekt å si at følsomheten ved høyere frekvenser er større, og dermed utgjør dette i mange tilfeller en større del av opplevelsen. Kavitetene kan oppfatte ganske mye opp til rundt 500Hz.

    Ørene: Vi kjenner jo disses funksjon, eller i det minste føler vi at vi kjenner dem godt. De hører hele veien, men kan være fascinerende lite følsomme i bassen.

    Det er også viktig å huske på at frekvensresponsen på de fysiske påvirkningene, spesielt de taktile, er vanskelig å fastslå og justere så man får en realistisk opplevelse. Man kan for eksempel sette en subwoofer bak lytteposisjon og måle en fornuftig frekvensgang. Imidlertid kan vibrasjonen i selve møbelet gjøre at man opplever energifordelingen annerledes enn det man måler. I tillegg har jo også møbler resonansfrekvenser, og disse vil man jo ikke kunne måle effektivt med målemikrofon i lytteposisjon. Det enkleste er nok å sette seg ned og kjøre sakte frekvenssveip. Da merker man raskt hva som stikker seg ut.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.569
    Antall liker
    17.216
    Sted
    Østfold
    Pre-ring mangler helt klart direkte relasjon til naturlig levende musikk. Imidlertid vet jeg Bx har hevdet at han har en rimelig akseptabel løsning på problemet. Jeg har ikke hørt en slik akseptabel løsning selv, men tør ikke utelukke at noen kloke hoder har kommet på noe lurt.

    Rent generelt handler det vel om mengde og moderasjon. La oss si man har en refleksjon som er 30ms forsinket. Skal man da begynne å sende ut pre-korreksjon fra høyttalerne 30ms før det skjer noe som helst? Slik pre-korreksjon er selvsagt helt borti natta. Imidlertid er jo, som du er inne på, ikke pre-ring bare et problem for ekstremtilfellene.
    Er litt spent hva BX har implementert i ny versjon. Bruker en gammel versjon selv, men ikke noe problem å få rene korreksjoner med det også. Mest takket være monitorvisningene som viser pre-ringing i alle sin prakt. Uten disse hadde det vært vanskeligere og mer tidkrevende.
    Har Dirac eller Lyngdorf funksjoner som avslører pre-ringing?
    Det er nok et spørsmål du bør rette til Bernt og ikke til meg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Pre-ring mangler helt klart direkte relasjon til naturlig levende musikk. Imidlertid vet jeg Bx har hevdet at han har en rimelig akseptabel løsning på problemet. Jeg har ikke hørt en slik akseptabel løsning selv, men tør ikke utelukke at noen kloke hoder har kommet på noe lurt.

    Rent generelt handler det vel om mengde og moderasjon. La oss si man har en refleksjon som er 30ms forsinket. Skal man da begynne å sende ut pre-korreksjon fra høyttalerne 30ms før det skjer noe som helst? Slik pre-korreksjon er selvsagt helt borti natta. Imidlertid er jo, som du er inne på, ikke pre-ring bare et problem for ekstremtilfellene.
    Er litt spent hva BX har implementert i ny versjon. Bruker en gammel versjon selv, men ikke noe problem å få rene korreksjoner med det også. Mest takket være monitorvisningene som viser pre-ringing i alle sin prakt. Uten disse hadde det vært vanskeligere og mer tidkrevende.
    Har Dirac eller Lyngdorf funksjoner som avslører pre-ringing?
    Det er nok et spørsmål du bør rette til Bernt og ikke til meg.
    Siktet til brukergrensesnittet. Spørsmålet var kanskje mest til Hornlyd som har brukt disse produktene en stund. :)
    Vet bare om Acourate Audio Vero i tillegg til Audiolense som har disse visningene i brukergrensesnittet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @Snickers:

    Ved hva frekvenser begynner vi å lytte med kroppen i tillegg til øra?
    Det kommer gradvis. Jeg snakket om det på DSP-treffet (siste halvdel her: https://www.youtube.com/watch?v=dTB1RLkSqks)

    Lytteopplevelsen består i hovedsak av 4 ulike opplevelser. Det er den taktile, den fysiske vibrasjon på hufoverflaten, vibrasjon i kaviteter og selve ørene.

    Taktilt: Når man har vibrasjoner i flater man er i fysisk kontakt med fanger vi opp disse med stor følsomhet, selv om bare en liten del av kroppen er i kontakt med den vibrerende flaten. Vi kan i teorien oppfatte svært høye frekvenser gjennom slike flater, men energien som kreves for å sette dem i tilstrekkelig bevegelse er såpass stor at i praksis er det gjerne frekvenser under 2-300Hz vi fanger opp denne veien.

    Hud: I en normal lyttesetting mottar huden vibrasjoner i prinsippet ved alle frekvenser. Hva vi føler er dog ganske begrenset oppover. Over 300Hz er det nok fint lite vi nyttegjør oss av.

    Kavitet: Jeg pleier å si at kavitetene "lytter" høyere enn de øvrige fysiske delene. Imidlertid er det nok mer korrekt å si at følsomheten ved høyere frekvenser er større, og dermed utgjør dette i mange tilfeller en større del av opplevelsen. Kavitetene kan oppfatte ganske mye opp til rundt 500Hz.

    Ørene: Vi kjenner jo disses funksjon, eller i det minste føler vi at vi kjenner dem godt. De hører hele veien, men kan være fascinerende lite følsomme i bassen.

    Det er også viktig å huske på at frekvensresponsen på de fysiske påvirkningene, spesielt de taktile, er vanskelig å fastslå og justere så man får en realistisk opplevelse. Man kan for eksempel sette en subwoofer bak lytteposisjon og måle en fornuftig frekvensgang. Imidlertid kan vibrasjonen i selve møbelet gjøre at man opplever energifordelingen annerledes enn det man måler. I tillegg har jo også møbler resonansfrekvenser, og disse vil man jo ikke kunne måle effektivt med målemikrofon i lytteposisjon. Det enkleste er nok å sette seg ned og kjøre sakte frekvenssveip. Da merker man raskt hva som stikker seg ut.

    Tusen takk for god utgreiing! :)
    Bakgrunn for spørsmål er dette med lav deling av 2"kompresjonsdriver (3-400hz) og hvorfor en kan oppfatte dette som kanskje litt tynt, mens det egentlig måler helt fint.
    Rett og slett at det må være noe fysisk som mangler ved å kjøre 2"kompdriver såpass lavt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.416
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal koble det kjapt på hos meg så får vi fasiten :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Du får nok ikke fasiten så lett... dere glemmer å ta med hornet i regnestykket. Med riktig designet stort nok horn så kan en kompresjonsdriver med 2" exit spille formidabelt bra i de områdene. Men da snakker vi ikke fisle narrepanne plastikktuter :cool: No free lunch. Jeg har sågar hørt drivere med 1,4" exit spille flott til under 300 Hz men da koster både drivere og horn.:(
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.423
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Du får nok ikke fasiten så lett... dere glemmer å ta med hornet i regnestykket. Med riktig designet stort nok horn så kan en kompresjonsdriver med 2" exit spille formidabelt bra i de områdene. Men da snakker vi ikke fisle narrepanne plastikktuter :cool: No free lunch. Jeg har sågar hørt drivere med 1,4" exit spille flott til under 300 Hz men da koster både drivere og horn.:(
    Eksempelvis WE 15-a? Finnes noe som produseres i dag? :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du får nok ikke fasiten så lett... dere glemmer å ta med hornet i regnestykket. Med riktig designet stort nok horn så kan en kompresjonsdriver med 2" exit spille formidabelt bra i de områdene. Men da snakker vi ikke fisle narrepanne plastikktuter :cool: No free lunch. Jeg har sågar hørt drivere med 1,4" exit spille flott til under 300 Hz men da koster både drivere og horn.:(
    Jeg har ikke glemt hverken horn eller driver. ;)
    Jeg vil teste BMS for å identifisere lunsjene!
    Som alltid en fin påminnelse fra deg slukfar, fysikkens lover er vist tilstede enda! :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.569
    Antall liker
    17.216
    Sted
    Østfold
    Jeg tror også det blir et spørsmål om både spredningsmønster, dynamiske egenskaper og mye annet. Når en driver begynner å presses mot sin ytegrense sier det seg jo selv at dette høres på en eller annen måte.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den med dynamiske egnskaper har jeg merket :)
    Andre ting er slikt som jeg må bare innse mine begrensninger angående kunnskap... :)

    Hvorfor er ikke phenolic membran mer brukt?
    Er det underlegent metall?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn