Tidsvinduer eller gating har vi snakket en del om i denne diskusjonen. Hvorfor det er essensielt er fordi en gating setter tidsrammene for hvor lang måling man skal vise.
Når man gjør akustikkmålinger og gjør korreksjonsmålinger er dette helt essensielt.
Uenigheten mellom Orso og Audiolense-mafiaen er hvor stort tidsvindu av målingen korrigeringen ser i det øvre frekvensområdet. En av hovedargumentene til Orso er at man korrigerer refleksjoner fra rommet i alle frekvensområder. Jeg har forsøkt å forklare at man bruker kortere vinduer og at romkorreksjonen ikke fungerer slik han hevder. Blant annet her:
http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/87513-issues-i-dsp-4.html#post2481389
Skal vise noen tidsvinduer fra en måling.
Audiolense bruker en gating der man bestemmer etter frekvensperiode. Bølgelengder har ulik lengde så derfor har de også ulik varighet. Når man bruker et tidsvindu på eksempelvis 5 perioder så vil 500hz ha et gatingvindu på 10 millisekunder og 3.4 meter, mens 1000hz har en gating på 5 ms og 1.7 meter.
Grunnen til at man bruker en slik gating er fordi man vil korrigere på lag med ørene og da blir dette psykoakustisk mest riktig.
Man har tre ulike gatingvinduer (bass, midtfrekvens og diskant) som man manuelt bestemmer verdi på.
Disse setter man separat for frekvenskorreksjon og tidskorreksjon. Det er bruken av tidskorreksjon som er stridens kjerne.
Default i Audiolense hevder Orso at korrigerer for store deler av rommet. Default i frekvenskorreksjonen Audiolense er satt til 8 perioder i bass og 5 perioder i diskant. Midt på er den cirka på 6. Tidskorreksjonen er satt til 5 perioder og 2 perioder. med cirka 3.5 på midten. Dette har vært stabilt siden jeg begynte med AL for 7 år siden. Det er en ganske hard korreksjon. Jeg bruker den aldri.
Hvis jeg setter gatingen på 100 perioder blir det ikke helt den fullkorreksjonen som Orso mener den gjør i hele frekvensområdet, men rundt 500hz er det laaangt tidsvindu.
100 perioder er:
24.000hz 4 millisekunder og 1.429 meter
500hz 200 millisekunder og 68 meter.
På alle visningene er bassen under 500hz satt til 1 periode så den er nesten lik på alle
100 perioder: Korrigerer man dette ber man om trøbbel.
Så en visning med 1 periode gating:
24.000hz 0.042 ms 0.014 meter
500hz 1 ms 0.3 meter
Så hopper vi til 4 perioder:
24.000 hz 0.16ms. 0.057 meter
1000 hz 4 ms 1.37 meter
500hz 8 ms 2.744 meter
5 perioder
24.000hz 0.208 ms og 0.07 meter
1000hz 5 ms og 1.715 meter
500hz 10 ms og 3.430 meter
6 Perioder
24.000hz 0.2 ms og 0.86 meter
500hz 12 ms og 4.116 meter
De som har klart å henge med helt hit ser at selv frekvenskorreksjonen ved 500hz nærmest er direktelyd å regne. Det er minimalt med rompåvirkning.
Ved 5 og 6 perioder bør man ved 500hz bruke vær varsom plakat. Merk at Default i audiolense ikke har tidskorreksjon ved disse frekvensene og derfor går klar av problemer ved å korrigere non minum fase.
Skal man gjøre en god korreksjon så skal man virkelig jobbe med å tilpasse korreksjonsvinduene med targetkurve. Så en god korreksjon går lett unna en problemstilling som Orso argumenterer mot.
I mine øyne virker det som vi har vært enige hele tiden, men at Orso ikke helt har forstått bruken av gating i Audiolense og missforstått hva som menes når det snakkes om romkorreksjon.