Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det er solgt mer enn straks under 30.000 elbiler i Tyskland. Det er enorm motstand i fagforeningene og bilprodusentene frykter å måtte gi avkall på melkekuene de har utviklet innen fossil teknologi -- det forplanter seg til folk flest, som ikke ønsker å bli uglesett om de kjøper elbiler. (Litt som da man i USA så ned på folk som kjøpte japanske biler, inntil det ble for opplagt at japanske biler banket Detroits).
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    For bilindustrien er elbiler et helvete. Marginene er små på fossilbiler, og man ønsker å hente inn overskuddet på salg av deler og service. Elbiler har langt færre deler og trenger ikke service i samme grad. Så fossilprodusentene har få incentiver til å gå over til el.
    Nåja. Dette er overdrevet. Har kjørt en bil 533 000km og kostnadene til service og vedlikehold ligger ikke i motoren (bortsett fra olja som bilindustrien neppe tjener mye penger på) men alt det andre.

    Når det gjelder Kodak som eksempel så er det ikke relevant. Kodaks kjernevirksomhet, film, hadde ingen fellestrekk med digitalteknologi (selv om Kodak var involvert i slikt også). Det er omtrent som om Statoil skulle omstille seg til fiskeoppdrett. For bilindustrien er situasjonen helt anderledes; det dreier seg om å skifte ut drivlinja...
     
    • Liker
    Reaksjoner: K2
    C

    cruiser

    Gjest
    Er fundamentalt sett enig med Asbjørn, jeg bare påpeker at det amerikanske bilmarkedet er ganske annerledes enn det Europeiske og det asiatiske. Omstillingen der kommer til å gå vesentlig tregere.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    For bilindustrien er elbiler et helvete. Marginene er små på fossilbiler, og man ønsker å hente inn overskuddet på salg av deler og service. Elbiler har langt færre deler og trenger ikke service i samme grad. Så fossilprodusentene har få incentiver til å gå over til el.
    Nåja. Dette er overdrevet. Har kjørt en bil 533 000km og kostnadene til service og vedlikehold ligger ikke i motoren (bortsett fra olja som bilindustrien neppe tjener mye penger på) men alt det andre.

    Når det gjelder Kodak som eksempel så er det ikke relevant. Kodaks kjernevirksomhet, film, hadde ingen fellestrekk med digitalteknologi (selv om Kodak var involvert i slikt også). Det er omtrent som om Statoil skulle omstille seg til fiskeoppdrett. For bilindustrien er situasjonen helt anderledes; det dreier seg om å skifte ut drivlinja...
    Fossilbil - 1200 deler
    Elbil - 200 deler

    Du nevner motoren, men det er mye mer som kommer inn i bildet med fossilbiler.

    For å være helt korrekt, er det forhandlerne som drar inn penger fra service/vedlikehold/reparasjon, og det arbeides for å sørge for at mest mulig må gjøres av et merkeverksted, med originaldeler (en av grunnene til at det er dyttet data inn overalt i en bil, blant annet, for å redusere antallet OEM-deler).

    For bilprodusenten er det en nøkkelfaktor i avtalen med forhandlerne at disse kan hente overskudd fra ettersalget. Om den faktoren faller fra, mister bilprodusentene sitt forhandlernettverk.

    Alt heng saman.

    Forhandlerne i USA klarte seg forholdsvis greit etter finanskrisen pga dette, mens produsentene slet som et helvete, fordi de henter så lite fra hver produserte enhet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.089
    Antall liker
    10.637
    Bortsett fra motoren så har el-bilen like mange deler som fossilbilen. På en moderne bil så er det motoren det er minst trøbbel med. Elektronikken derimot...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Voff: Selvfølgelig er Kodak som eksempel relevant da det dreide seg om 2 forskjellige måter å lagre bilder på. Hullkort vs SSD-disk. Hvis omstilling til elektriske biler kun dreier seg om å endre drivlinje tror jeg du skal tenke deg om. Det er en annen måte å pakke bilen, varmeapparat, motorstyring, skjerming av mellomspenninger og store strømmer, plassering av batterier, plassering av motorer i tillegg til alt som ikke lenger skal plasseres som radiator, slanger, drivstofftank med tilhørende deler (flere enn man tror), eksosanlegg etc etc. Det dreier seg ikke om å skifte ut en forbrenningsmotor og girkasse med en elektrisk motor og slenge inn litt kraftelektronikk for å kontrollere det hele, det er en stor endring i layout og endring av funksjoner.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Bortsett fra motoren så har el-bilen like mange deler som fossilbilen. På en moderne bil så er det motoren det er minst trøbbel med. Elektronikken derimot...
    Men det er mye å se bort fra: drivstoff/motor/eksos utgjør mykje. Men vi kan alltids telle hvert lithiumbatteri i en Tesla, da ser et stygt ut for elbiler. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Det å lage film og det å lage elektronikk har intet til felles.
    Å lage el-bil og fossilbil har det meste til felles.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Fossilbil - 1200 deler
    Elbil - 200 deler
    .
    Elbil burde være enklere å bygge. Batteriprisen gjør dem for dyre. En e-Golf koster 6000 Euro mer enn en Golf GTI i Tyskland (eller dobbelt så mye som innstegsmodellen). Gudene vet om de tjener penger på den.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bortsett fra motoren så har el-bilen like mange deler som fossilbilen. På en moderne bil så er det motoren det er minst trøbbel med. Elektronikken derimot...
    Men det er mye å se bort fra: drivstoff/motor/eksos utgjør mykje. Men vi kan alltids telle hvert lithiumbatteri i en Tesla, da ser et stygt ut for elbiler. :)
    Mye har blitt bedre på fossilbiler. Motorene er meget drivsikre, spesielt bensin uten turbo og slikt. Eksospotter bytter man sjeldent i forhold til tidligere. Stort sett er det understell og bremser som er kostnadene. Og elektronikk om man kjøper Ford e.l.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Mye har blitt bedre på fossilbiler. Motorene er meget drivsikre, spesielt bensin uten turbo og slikt. Eksospotter bytter man sjeldent i forhold til tidligere. Stort sett er det understell og bremser som er kostnadene. Og elektronikk om man kjøper Ford e.l.
    Du får vel knapt kjøpt forbrenningsmotor uten turbo lengre. Kan forøvrig skrive under på at eksospotter varer. Byttet aldri eksosanlegg på Audien (bortsett fra katalysator; 6500kr) på 18år og 533 000km....
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Før elbiler med lang rekkevidde (mer enn 350km reell rekkevidde) med pris på linje med VW Golf blir lett tilgjengelig, bør man fortsette med dagens momsfritak. Ellers vil elbilsalget stupe på linje med det som skjedde i Danmark. Folk vil kjøpe eksosbiler isteden.

    Neste år starter Tesla leveransene av Tesla 3, en bil som vil koste fra kr 300.000 i Norge og ha en rekkevidde på 350km +. Andre vil også komme etter. Da snakker vi.
    MEN: Det vil være lange ventelister på slike biler ihvertfall frem til 2020. Frem til da bør dagens avgiftspolitikk fredes.

    Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man stadig vekk henger ut Tesla. Man burde heller sett på avgiftsreduksjonene som blir gitt til dyre hybridbiler i millionklassen med kort el-rekkevidde. Slike biler gir bortimot ingen miljøgevinst i det hele. Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7.... you name it. Tåpelig. Avgiftslettelser på disse virker heller mot sin hensikt da disse bilene er direkte konkurrenter til Tesla X.

    Jeg vil til slutt gi kredit til Elon Musk. En stor mann med visjoner som har rystet en reaksjonær bilindustri som kun har vært opptatt av å melke en teknologi som har gått ut på dato for lenge siden.
    Det var først da over 400.000 personer verden over (meg inkludert) betalte inn forskudd på nye Tesla 3 for litt over et år siden at de etablerte bilmerkene skjønte at nå var det ingen vei tilbake: Enten måtte man begynne å utvikle elbiler, eller så ville man om ti år ende opp på samme måte som Kodak da digitalkameraene tok over. At Tyske myndigheter også reagerte og vedtok at fossilbiler skulle fases ut innen 2030 var også avgjørende.
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hva er problemet? Dette er jo vås. På tide å revurdere søknad om retur av skolepenger.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er behandlingstilbud med offentlig refusjon i kongeriket. Gjeldsordning og muligheter å bli umyndiggjort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.007
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mye har blitt bedre på fossilbiler. Motorene er meget drivsikre, spesielt bensin uten turbo og slikt. Eksospotter bytter man sjeldent i forhold til tidligere. Stort sett er det understell og bremser som er kostnadene. Og elektronikk om man kjøper Ford e.l.
    Jeg var med på å stenge ned produksjonslinjene for Volvos "röda" B19/B21/B23-motor i Skövde for mange år siden. På slutten hadde den blitt nokså pålitelig, den også, gedigen støpejernsklump som den var. Ikke at det hjalp stort når man skulle ha tverrstilt aluminiumsmotor i stedet.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det skyldtes etterspørsel. Ingen etterspør el-våset med mindre man er asosial snylter.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var en av de som reserverte model 3 og jeg er allerede lei bilen. Makan til hyping og hemmelighetskremmeri rundt et 98% ferdig produkt blir for dumt, minner meg på hvorfor jeg ikke har epleprodukter.

    Tesla forhandleren derimot (Skodje) har jeg et særdeles godt inntrykk av.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var en av de som reserverte model 3 og jeg er allerede lei bilen. Makan til hyping og hemmelighetskremmeri rundt et 98% ferdig produkt blir for dumt, minner meg på hvorfor jeg ikke har epleprodukter.

    Tesla forhandleren derimot (Skodje) har jeg et særdeles godt inntrykk av.
    Det vi har sett av MODEL 3 så langt er bare 50-60% av det som blir den ferdige bilen. Håper du ikke har avbestilt for da har du tabbet deg ut. Den blir ikke dyrere enn Opel Ampera som er en liten rar tass på 4,1 meter som det er lange ventelister på nå. MODEL 3 blir en revolusjon i forhold. Den ferdige MODEL 3 blir svært lik MODEL S, bare litt kortere, dvs på størrelse med BMW 3 serie. Liker du den ikke fordi du ikke liker ny teknologi, kan du fint selge den med 50 tusen i fortjeneste. Garantert. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det Tesla omtaler som release candidate og som stadig blir observert sammen med BMW 3-serie langs veien er en tilnærmet endelig bil.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg var en av de som reserverte model 3 og jeg er allerede lei bilen. Makan til hyping og hemmelighetskremmeri rundt et 98% ferdig produkt blir for dumt, minner meg på hvorfor jeg ikke har epleprodukter.

    Tesla forhandleren derimot (Skodje) har jeg et særdeles godt inntrykk av.
    Det vi har sett av MODEL 3 så langt er bare 50-60% av det som blir den ferdige bilen. Håper du ikke har avbestilt for da har du tabbet deg ut. Den blir ikke dyrere enn Opel Ampera som er en liten rar tass på 4,1 meter som det er lange ventelister på nå. MODEL 3 blir en revolusjon i forhold. Den ferdige MODEL 3 blir svært lik MODEL S, bare litt kortere, dvs på størrelse med BMW 3 serie. Liker du den ikke fordi du ikke liker ny teknologi, kan du fint selge den med 50 tusen i fortjeneste. Garantert. :)
    hva gjør model 3 så meget bedre enn opel Ampera?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.737
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Sannsynligvis ikke så mye, men du har superladernettet som gjør at du kan ferdes litt mer som en fossilbil, utbyggingen av hurtiglading for andre kommer nok men det kan jo også Tesla bruke.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rent motormessig så har faktisk Bolt en mer effektiv motor, samme prinsipp som Jaguar med permanentmagneter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.007
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig må effekten begrenses tidligere i en motor med permanentmagneter for at ikke disse skal bli varme og demagnetiseres, og den behøver en del sjeldne jordmetaller (neodymium etc) i produksjonen. Tesla's motor er bare et "squirrel cage" av kobberviklinger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.089
    Antall liker
    10.637
    400000 som har bestilt Model 3. Har Tesla kapasitet til å produsere så mange biler innen rimelig tid?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.007
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.089
    Antall liker
    10.637
    ^Ikke overdriv. NUMMI produserte ca.430.000 i toppåret 2006. Da var fabrikken godt innkjørt og alt fungerte. Jeg regner med at den ikke er det nå?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    For det første får man mye mer bil for pengene.
    Ampera er på størrelse med en småbil som Toyota Yaris (lengde 415 cm). Tesla MODEL 3 er 465 cm. Det er stor forskjell noe som ikke bare gir mye bedre plass men selvsagt også helt andre kjøreegenskaper. Se bilde. IMG_0009.jpg

    I tillegg har man Tesla Superchargernettverk som er meget viktig når man skal på langtur. Ikke bare lader man raskt, man lader også gratis (Max 800 kWh i året på nye biler). Hadde f.eks aldri tatt den turen til vi gjorde til Østerrike i høst hadde vi ikke hatt Tesla. De andre bilfabrikantene henger her langt etter. De har nå blitt enig om å bygge ut et lignende nettverk som Tesla, noe som selvsagt en meget bra, men de henger minst 5 år etter. Dessverre.

    Jeg var en av de som reserverte model 3 og jeg er allerede lei bilen. Makan til hyping og hemmelighetskremmeri rundt et 98% ferdig produkt blir for dumt, minner meg på hvorfor jeg ikke har epleprodukter.

    Tesla forhandleren derimot (Skodje) har jeg et særdeles godt inntrykk av.
    Det vi har sett av MODEL 3 så langt er bare 50-60% av det som blir den ferdige bilen. Håper du ikke har avbestilt for da har du tabbet deg ut. Den blir ikke dyrere enn Opel Ampera som er en liten rar tass på 4,1 meter som det er lange ventelister på nå. MODEL 3 blir en revolusjon i forhold. Den ferdige MODEL 3 blir svært lik MODEL S, bare litt kortere, dvs på størrelse med BMW 3 serie. Liker du den ikke fordi du ikke liker ny teknologi, kan du fint selge den med 50 tusen i fortjeneste. Garantert. :)
    hva gjør model 3 så meget bedre enn opel Ampera?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For det første får man mye mer bil for pengene.
    Ampera er på størrelse med en småbil som Toyota Yaris (lengde 415 cm). Tesla MODEL 3 er 465 cm. Det er stor forskjell noe som ikke bare gir mye bedre plass men selvsagt også helt andre kjøreegenskaper. Se bilde. Vis vedlegget 435839

    I tillegg har man Tesla Superchargernettverk som er meget viktig når man skal på langtur. Ikke bare lader man raskt, man lader også gratis (Max 800 kWh i året på nye biler). Hadde f.eks aldri tatt den turen til vi gjorde til Østerrike i høst hadde vi ikke hatt Tesla. De andre bilfabrikantene henger her langt etter. De har nå blitt enig om å bygge ut et lignende nettverk som Tesla, noe som selvsagt en meget bra, men de henger minst 5 år etter. Dessverre.

    Jeg var en av de som reserverte model 3 og jeg er allerede lei bilen. Makan til hyping og hemmelighetskremmeri rundt et 98% ferdig produkt blir for dumt, minner meg på hvorfor jeg ikke har epleprodukter.

    Tesla forhandleren derimot (Skodje) har jeg et særdeles godt inntrykk av.
    Det vi har sett av MODEL 3 så langt er bare 50-60% av det som blir den ferdige bilen. Håper du ikke har avbestilt for da har du tabbet deg ut. Den blir ikke dyrere enn Opel Ampera som er en liten rar tass på 4,1 meter som det er lange ventelister på nå. MODEL 3 blir en revolusjon i forhold. Den ferdige MODEL 3 blir svært lik MODEL S, bare litt kortere, dvs på størrelse med BMW 3 serie. Liker du den ikke fordi du ikke liker ny teknologi, kan du fint selge den med 50 tusen i fortjeneste. Garantert. :)
    hva gjør model 3 så meget bedre enn opel Ampera?
    Lader gratis - du har vel allerede betalt inn mer enn du noen gang klarer å lade for...

    Og, det er en STOOR bil - noen kaller det en strandet hval. De færreste trenger så stor bil. Selv hadde jeg vel knapt fått den i garasjen ;)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^ Model 3 er vesentlig mindre en Model S
    Ops - Tenkte S siden det er en S tråd... 3 (E) er vesentlig mindre ja.

    Kan jo være en kandidat hvis den er litt bedre skrudd enn til nå - hvor skal den produseres ?
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fri bruk av superladerne er ikke inkludert i m3. Men det er mulig det kommer som ekstra tilvalg for interesserte. Men de vil kunne bruke nettverket i tillegg til alle vanlige ladestasjoner så det er et pluss som betyr litt. Men viktigheten av det vil nok synke i takt med utbyggingen av andre nettverk. Håer ikke det bli for mye press på SL etter at m3 kommer, da mister nettverket sin verdi for S og X sjåfører.

    Ser forresten at Musk har annonsert at de vil presentere en semitrailer i september som han mener er riktig bra. Det blir spennende å se.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir interessant å de hvordan det blir med prisene og når avgiftene kommer.

    Audi og Jaguar blir jo billigere enn tilsvarende Tesla.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er først når det blir forbudt med nybilsalg av bråkebiler med eksosmotor at man bør vurdere å sabotere overgangen til nullutslipp med å avgiftsbelegge dem.

    Vi ser jo hva som skjedde i Danmark da griske og stupide politikere skulle tjene penger og avgiftsbelegge elbiler. Folk gikk tilbake til forurensende billigbiler i stedet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Skal ikke kimse av danskene. Mva fritak på Tesla til 1 million? I Norge sendes elbiler til lakkforsegling, understellsbehandling, felgbutikker osv uten å betale mva for det. Tror vi heller sier egoistiske, gjerrige og griske elbileiere!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skal ikke kimse av danskene. Mva fritak på Tesla til 1 million? I Norge sendes elbiler til lakkforsegling, understellsbehandling, felgbutikker osv uten å betale mva for det. Tror vi heller sier egoistiske, gjerrige og griske elbileiere!
    Det er jo bare fantasipenger. Når prisen ble økt så mye sank jo salget til null. .. og med null salg ble det selvsagt også null avgifskroner på politikerne. Det var med andre ord ikke særlig smart, og det eneste de oppnådde med dette var å ødelegge for elbilsalget. Ganske stupid egentlig med mindre sabotasje var målet i seg selv da, og det er jo heller ikke mye sympatisk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror at de fleste ser fornuften med reduserte avgifter for å få fart på elbilsalget. Spørsmålet nå er vel egentlig hvordan dette skal videreføres. Problemet, i den grad det er et problem, er at de dyreste bilene, som de fleste ikke ser seg råd til å kjøpe, får mest reduksjon. Hvordan kan man ordne dette slik at biler i det segmentet folk vil kjøpe kommer bedre ut og det ikke er de med best råd som "stikker avgårde" med den største avgiftslettelsen. En måte å gjøre det på kunne være å gi et fast reduksjonsbeløp for alle elbiler. Produsentene priser bilene ut fra normale kalkyler, og så får man, f.eks. 200 000 (tilfeldig valgt beløp) i fradrag på denne prisen. Da vil de rimelige elbilene få en prosentvis større prisreduksjon og folk vil ikke føle at man er med og subsidierer de med god råd.
    Dette ville sikkert ikke være den beste løsningen fra starten da Tesla vel var det eneste reelle alternativet, og det er ikke sikkert det er den beste løsningen nå, men vi er vel kommet såpass på vei nå at man kan vurdere alternative løsninger?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hadde vi hatt 20% ren bruttoskatt hadde vi sluppet denne diskusjonen og mange andre....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn