Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    8.606
    Torget vurderinger
    1
    Blir interessant å de hvordan det blir med prisene og når avgiftene kommer.

    Audi og Jaguar blir jo billigere enn tilsvarende Tesla.
    ...og med et interiør som ikke ser hjemmelaga ut....
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hadde vi hatt 20% ren bruttoskatt hadde vi sluppet denne diskusjonen og mange andre....
    Du mener vel 80% !? Det er jo nettopp fordi vi ikke krever opp nokk direkte skatt til å dekke samfunnets ambisjonsnivå at vi tyr til MVA mm.! Omsetningsskatt er en direkte asjosjal skatt som rammer samfunnets fattige. Derfor er momsfritak på en Tesla X som ligger laaaaangt utenfor rekkevidde til lavinntekts grupper en kraftig provokasjon uansett hvor nobelt målsettingen for lavutslipps bilisme enn er.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.033
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror at de fleste ser fornuften med reduserte avgifter for å få fart på elbilsalget. Spørsmålet nå er vel egentlig hvordan dette skal videreføres. Problemet, i den grad det er et problem, er at de dyreste bilene, som de fleste ikke ser seg råd til å kjøpe, får mest reduksjon. Hvordan kan man ordne dette slik at biler i det segmentet folk vil kjøpe kommer bedre ut og det ikke er de med best råd som "stikker avgårde" med den største avgiftslettelsen. En måte å gjøre det på kunne være å gi et fast reduksjonsbeløp for alle elbiler. Produsentene priser bilene ut fra normale kalkyler, og så får man, f.eks. 200 000 (tilfeldig valgt beløp) i fradrag på denne prisen. Da vil de rimelige elbilene få en prosentvis større prisreduksjon og folk vil ikke føle at man er med og subsidierer de med god råd.
    Dette ville sikkert ikke være den beste løsningen fra starten da Tesla vel var det eneste reelle alternativet, og det er ikke sikkert det er den beste løsningen nå, men vi er vel kommet såpass på vei nå at man kan vurdere alternative løsninger?
    Så hvis man kjøper en Buddy eller Twizy får man ca 100000 utbetalt rett i hånden? Hvis subsidiebeløpet avkortes for biler som koster mindre enn de tenkte 200000 blir jo det også en favorisering av dyrere biler. I USA har man et system basert på "tax credits". Den som kjøper elbil kan trekke fra $7500 på skatten. Det kritiseres også, blant annet fordi det favoriserer høyinntektsgruppene som betaler såpass mye i føderal skatt. En stor fordel med avgiftsfritaket er at det er enkelt å administrere. Man kommer sikkert opp med noe mer komplisert etterhvert, eksempelvis en vektavgift + moms, men noen kommer sikkert til å være misunnelige da også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.315
    Antall liker
    10.378
    Sted
    Trondheim
    Jeg sa ikke at det var den eneste løsningen, jeg mener bare med at det kan være på tide å se på alternative løsninger som flere kan se på som rettferdige. Man kunne knytte det opp som en prosentsats av nybilprisen, der prosentsatsen går ned når prisen går opp. Det ville heller ikke være så vanskelig å administrere. Det finnes helt sikkert ikke en enkel løsning, men at mange synes det er feil at de med mest penger skal belønnes ekstra med store avgiftskutt er det vel ingen tvil om.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det at elbiler ikke avgiftsbelegges er jo absolutt likt for alle elbiler, uansett størrelse eller pris. Det går ikke an å bli likere enn dette.

    Det er også viktig å huske på at det at det ikke er avgift på noe er ikke det samme som at det sponses. Det at staten ikke beslaglegger huset ditt i morgen er med andre ord ikke det samme som at de sponser deg med 3 millioner.

    Man må også ha klart for seg hva som er hensikten med fritak for avgifter, nemlig å få til en så hurtig omlegging av bilparken til utslippsfri som mulig. Norge har hatt fantastisk success med denne politikken så langt og er et forbilde for hele resten av verden i så måte. Men menneskers smålige natur og svartsyken skal man jo aldri undervurdere, så det er jo endel forurensingsentusiaster og ludditter som prøver etter beste evne å sabotere utviklingen.

    Grave-2.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.244
    Dere el-bilelskere er så søte når noen kritiserer gavepakken til el-bileiere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.033
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, vi innkasserer bare fordelene så lenge de varer. Hvis du går langt tilbake i tråden vil du se at en viktig grunn til at jeg kjøpte Tesla allerede i 2013 var at jeg ikke forventet at så lukrative avgiftsfritak som dette kom til å vare spesielt lenge. Nå har de allerede vart mye lengre enn man kunne håpe på ("det som kommer først av 2017 eller 50000 biler"), og det er bare å bukke og takke.

    Man kan hevde at det å skape misunnelse har vært en tilsiktet del av avgiftsregimet. Om folk blir misunnelige på en avgiftsfri Tesla i kollektivfeltet og selv ikke har råd til en slik, så ender de kanskje opp med å kjøpe en Leaf eller el-Golf i stedet. Mission accomplished.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    8.606
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp kjøpt bil. Betalte over 100 000kr i avgifter. Ingen elbil jeg har råd til har tilstrekkelig rekkevidde til å være et alternativ. En typisk Teslaeier tjener 1 million og oppover. Det gjør ikke jeg. Jeg er ikke rik nok til å få bilkjøpet "subsidiert".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.481
    Antall liker
    14.005
    Det som er fint med eksempelvis bilavgifter er at man i svært stor grad selv bestemmer hvor mye av sorten man vil betale. Fra null til svært mye. Skatt på inntekt er mye vanskeligere å gjøre noe med.

    Et transportbehov kan dekkes med temmelig lite særavgifter (dvs utover mva) på bilkjøpet. Utover det er langt på vei frivillig og ikke drevet av "må" men av "vil".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dere el-bilelskere er så søte når noen kritiserer gavepakken til el-bileiere.
    For meg ville det vært en gavepakke om alle elbiler fikk en million eller to i avgift. Da ville jo verdien på min bil være garantert høy i mange år som kommer.

    Men siden jeg er en ringe fattig arbeider med altruistiske motiver så ønsker jeg jo at verden skal bli en bedre plass for oss alle, med frisk luft å puste i og ny teknologi til medmenneskene.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.244
    Om ikke lenge er Tesla så billig som bruktbil at rånere har råd til en. Da vi du se burnende Tesla utenfor annenhvert gatekjøkken.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om ikke lenge er Tesla så billig som bruktbil at rånere har råd til en. Da vi du se burnende Tesla utenfor annenhvert gatekjøkken.
    Det høres faktisk litt artig ut, litt som en dannet stumfilmutgave. Håper vi kommer dithen om ikke så lenge.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man behøver vel ikke være spesielt rik for å kjøpe en pent brukt s85 til 480-500 tusen(et par hifiledninger). Jeg er ikke spesielt rik jeg heller og min 70d lot seg helt fint finansiere

    Penger er nesten gratis å låne samt bortfall av 4-5k i bom og bensin..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.481
    Antall liker
    14.005
    Jeg sparer ca 3k i årsavgift, 10k i bompenger (kjører ganske ofte E6... nord for Gardermoen og bor utenfor bomringen i Oslo) og ca 10k i året på drivstoff. Så levetidskostnadene ved en Tesla er ikke spesielt høye sammenlignet med en "fornuftig" familiebil. Dollarkursen har også hjulpet på bruktverdien, men det må arkiveres under "flaks" og kan selvsagt endre seg. Om jeg hadde solgt min i dag ville jeg hatt et verditap på ca 40k pr. år jeg har hatt den, det er ikke ille for en ny bil som kostet ca 800k ny.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    841
    Husk pølseutgiftene. Istedetfor 400,- i bensin så går det kjapt 400,- i familiemenyer når man står og henger med stikkontakten i underkant 1 times tid.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sjeldent jeg henger på superchargerne gitt, nesten utelukkende bare på langtur, hvor det hadde vært naturlig å spist uansett. Bortimot en time har jeg heller aldri stått, 25-30 er vel det jeg stått de få gangene det har vært nødvendig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.481
    Antall liker
    14.005
    Samme her. Jeg lader mens vi spiser nistepakke.

    Mine vanlige langturer er Oslo-hytte ved Mjøsa om sommeren (går greit t-r uten å lade), samt Oslo-hytte en halvtime forbi Trysil. Da lader vi på SC Elverum på vei opp en ti timutters tid, eller tiden jeg bruker på å pisse og kjøpe en kaffi. Kan normalt kjøre helt frem uten å lade, men er ikke spesielt komfortabel med å parkere oppe på fjellet vinterstid med to småbarn og 20-30 km igjen på batteriet så sørger for å ha nok til å kjøre tilbake til sivilisasjonen. Hytta har strøm så lader lett fullt innen vi skal returnere. En betydelig del av min hurtiglading gjennom året er ikke for å kome frem, men for ikke å parkere med minimal restrekkevidde.

    Eneste stedet jeg har opplevd lading som hassle er på vestlandet. Da får man naturlige pauser på ferger, så å stoppe for å lade i tillegg opplves som unødvendig. Det skjer en gang annenhvert år sånn ca, så de 20-30 minuttene tar jeg gladelig for 10.000 kroner i sparte drivstffutgifter pr. år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.481
    Antall liker
    14.005
    ........10.000 kroner i sparte drivstffutgifter pr. år.
    Hvor mye har strømregningen steget i samme tidsrom?
    Lite. En betydelig del av ladingen skjer også andre steder enn hjemme, dvs at jeg ikke betaler for den selv.

    I fjor sommer kjørte jeg 2500km. Startet med 80kwh sa og kom hjem med 40kwh så da har det koster meg en 30-40 kroner totalt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Bensin og diesel er hhv 9.7 og 10.7 kWh per liter. En Tesla bruker 2 kWh per mil.

    Man trenger ikke å være god med tall for å se at fremtiden er elektrisk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.745
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    I USA er det 34 tankstasjoner for hydrogen, 31 av dem er i California. Derimot er det tusener på tusener av ladesteder for elektriske biler, utover muligheten for lading hjemme.

    Men "hydrogen er fremtidens drivstoff" kommer vi nok til å få høre en stund til. :)

    Biler drevet med bensin/diesel er effektivt over om noen få år, pga restriksjonene byer er i ferd med å innføre på slike. Folkehelsen tillater det ikke, nå som bilprodusentenes juks (og spesielt VWs) er avslørt.

    Skjermbilde 2017-04-16 kl. 11.49.38.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tesla er jo ikke vanskelig når der er noe heller.

    Fikk noe problemer med nøklene, i og med at de sluttet å virke. Upraktisk siden eneste måten jeg kunne åpne og starte bilen på var gjennom telefonappen. Men den virket i det minste greit. Men dumt om jeg hadde stoppet en plass med dårlig dekning.

    Så opp på Kokstad, og preike med en dame. Hun sier sitt ned og vent litt så kommer det en ansatt. Så kom det en ansatt etter litt og jeg forklarte problemet, hun skaffet så en mann med kjeledress og så ordnet de problemet der og da. Jeg måtte springe frem med telefonen et par ganger, men de fikset det hele fort og kostlandsfritt, der og da og uten bestilling av time etc.

    Jeg liker slikt. Det er noen fordeler med å kjøre en seriøs bil tross alt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.385
    Antall liker
    93.673
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Et spørsmål fra en ikke elbileier: i fjor var jeg ved Torp kjøpesenter nær Uddevalla i Sverige. På MAX (hamburgersjappe) hadde de hurtigladere for Tesla og det var faktisk kø for å få ladet (selvfølgelig bare norskregistrerte Teslaer). Får eierne noen som helst beskjed om når bilen er ferdigladet via en app eller annen måte? Ellers kan man jo okkupere en ladestasjon unødvendig!? Spør fordi jeg ikke vet
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Ja. Appen sier først i fra når du har ladet nok til å nå destinasjonen din (hvis du har lagt inn destinasjon i GPS'en). Deretter sier den i fra når du har nådd 80% på batteriet, og til sist sier den i fra når du har nådd ladegrensen som du har satt på batteriet ditt. Etter dette kommer det påminnelser om at du bør flytte bilen.
    Jeg har forøvrig enda ikke opplevd å stå i ladekø, men hvem vet hva som skjer når Model 3 kommer på markedet i hopetall.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et spørsmål fra en ikke elbileier: i fjor var jeg ved Torp kjøpesenter nær Uddevalla i Sverige. På MAX (hamburgersjappe) hadde de hurtigladere for Tesla og det var faktisk kø for å få ladet (selvfølgelig bare norskregistrerte Teslaer). Får eierne noen som helst beskjed om når bilen er ferdigladet via en app eller annen måte? Ellers kan man jo okkupere en ladestasjon unødvendig!? Spør fordi jeg ikke vet
    MAn blir omdirigert via appen i bilen om det er noen andre og bedre steder å lade. Mest aktuelt nedover i Europa langs veiene der det er tettere mellom dem. Ellers har Tesla varslet at de vil innkreve betaling for folk for biler som står tilkoblet ladere men er fulladet, slik at duster ikke bare parkerer der. Dette er litt viktig nå nå alle donaldteslaene slippes fri.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.481
    Antall liker
    14.005
    Det har vært problemer mer "misbruk" av ladenettverket. En del som bruker det som hjemmelader siden det har vært gratis og garantert mange som lader selv om det ikke er nødvendig av samme grunn.

    Derfor er der slutt på ubegrenset bruk på nyere teslaer og betaling om man blir stående etter bilen er fulladet.

    Jar har stått i ladekø en gang i fem minutter.

    Der største problemet er egentlig at ladetid er noe uforutsigbart - kobler man seg på som bil nr to på et ladepar får man kun den effekten bil nr en ikke bruker. Kan bety 25kw istedenfor 125kw.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Ser egentlig bedre ut på nettsiden etter at de har tatt bort muligheten for å bestille en del ekstrautstyr for S75 og pris ned med 40k.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.033
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål fra en ikke elbileier: i fjor var jeg ved Torp kjøpesenter nær Uddevalla i Sverige. På MAX (hamburgersjappe) hadde de hurtigladere for Tesla og det var faktisk kø for å få ladet (selvfølgelig bare norskregistrerte Teslaer). Får eierne noen som helst beskjed om når bilen er ferdigladet via en app eller annen måte? Ellers kan man jo okkupere en ladestasjon unødvendig!? Spør fordi jeg ikke vet
    Jeg lader på Torp ganske ofte, kanskje et par ganger i måneden, senest i dag tidlig. Jeg har aldri opplevd kø der. Grand total etter fire år med Tesla er vel to minutter i superladekø på Solli en gang.

    Som LemonDog sier sender appen meldinger i massevis når det er ladet nok.

    Apropos: Jeg lå i venstre fil på motorveien nedover E6 i dag. Autopilot, ca 120 km/t. Jeg innhentet en Mitsubishi Outlander PEHV ladehybrid. Av en eller annen grunn likte den ikke å bli forbikjørt, men gasset på for å øke farten. Først trodde jeg tingen hadde tatt fyr, for det er lenge siden jeg har sett så mye røyk fra et eksosrør. Etter hvert avtok sotingen noe når den slapp av litt på gassen igjen og gled unna i konstant ca 130 km/t, men den spydde fortsatt røyk omtrent som en gammel Volvo Bamse i motbakke, så lenge jeg kunne se den. Det der er en teknologisk blindvei.

    Ladehybrid, anno dazumal:
    Blue_Riband_SS_Sirius_1837_Paddle_Steamer_Sailing_Ship_8_knots.jpg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.244
    ^ Du skal ikke se helt bort fra at det var noe galt med Mitsubishien
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Forbrenningsmotoren er grei å ha dersom man skal kjøre stort over 110 km/t.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.315
    Antall liker
    10.378
    Sted
    Trondheim
    Hybridene er glimrende de - til sitt bruk. Hvis du vil ha bare en bil som er billig og som går på strøm i det daglige, men kan tåle en langtur i ny og ne. Nå kommer det jo rimelig prisede elbiler med god rekkevidde, så argumentet for å ha en hybrid blir langt svakere. Disse store plug-in hybrid SUVene er forøvrig bare tåpelige. De blir jo relativt rimelig på grunn av avgiftlettelsene, men forurenser like mye (eller mer - de veier jo mye mer enn standardutgaven) siden de i praksis ikke har rekkevidde på strøm. 2 mil i praksis - rekker kanskje til en tur/retur til butikken.
    Ulempene med plug-in hybrider er jo at de drar rundt på unødvendig mye vekt, og inneholder mye komplisert teknologi med mye som kan gå galt, så servicekostnadene på sikt kan bli høye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn