At dårlig oppførsel er et problem kan vi godt være enige om.Det enkleste er å ta fra dem sykkel.
Men; det er vel ingen som er uenig i at syklister i lattebyen er hinsides når det gjelder god orden og oppførsel.
Men folk på sykkel har da ingen ensartet orden og oppførsel?Det enkleste er å ta fra dem sykkel.
Men; det er vel ingen som er uenig i at syklister i lattebyen er hinsides når det gjelder god orden og oppførsel.
Sikkert riktig at mange ter seg dårlig, men at farlig og dårlig oppførsel i trafikken er langt mer hyppig forekommende blant syklister enn blant fotgjengere mener jeg ikke stemmer. Syklist i betydningen menneske på sykkel er uansett så mangt av typer og, om man vil, kulturer. Jeg synes mange burde slutte å sykle og synes det er underlig å bli sett på som en del av et kollektiv som også består av f.eks. fortaussyklister og pendlere i gul spinnaker på hybrid. For ikke å snakke om hipstere med lastesykkel.Jo! (Statistisk betraktet.) Altfor mange av dem er en fare for seg selv og billakken.
Nei, men folk sykler som om de er på treningstur også når de sykler til jobb eller andre ting. Da er det full gass, masse svette og en rasende fart mellom biler og fotgjengere, siksak fra bilfiler til sykkelfiler, og stunting gjennom kryss på rødt lys med blikket festet på pulsmåleren. Grunnen til at København og Amsterdam funker som sykkelbyer er, forutenom en bedre og mer dedikert infrastruktur, en sykkelkultur som ikke handler om mest, best, fortest og sterkest. De sykler for å komme frem, ikke for å sette ny pers på etappen fra hjemmet til jobben. Konfliktnivået mellom syklister og andre trafikanter i Norge er skyhøyt, og det har mye med sykkel(u)kulturen å gjøre.Det er ingen som drar på treningstur i sentrum, men om man bor i sentrum må man gjennom deler av det på vei til og fra trening.
Enig. Unødvendig når det er såpass bevegelse i trafikken.For ikke snakke om motorsyklister som tråkler seg frem mellom bilene på E18 når køen går i 40-60 - galemattis !
Hvilke to bilmerker er det? Begynner ett av dem på "A", kanskje?Enig. Unødvendig når det er såpass bevegelse i trafikken.For ikke snakke om motorsyklister som tråkler seg frem mellom bilene på E18 når køen går i 40-60 - galemattis !
Og det skjer med "livet" som innsats. Når som helst kan totalt uforutsigbare bilister helt uten forvarsel finne på å plutselig skifte fil, eller vingle i kjørefeltet mens de er mer opptatt med å knotte på telefonen (oppdatere FB-profilen med dagens status i Oslotrafikken)enn å følge med i trafikkbildet.
Med temmelig maaange år på MC i Oslotrafikken så har men gjort seg noen erfaringer - også mht saksing og kjøring mellom kjørefeltene - som ER tillatt for MC. Mange lever i en villfarelse om at dette ikke er lov. Samtidig så virker mange bilister å være "livredde" for veiskuldrene på veibaner med to felt i samme retning. Det virker å være tryggest nærmest den hvite fildeleren.
Noen gjør dette helt bevisst også når de registrerer en MC i speilen (du skal fa.. med ikke komme i mellom her). Her er det faktisk en sammenheng mellom kjønn, aldersgruppe og biltype - og overvekt på 2 bilmerker.
Hva er sammenhengen mellom autonome kjøretøy og behovsreduksjon på 80%?Analyse-/Investeringsfirmaet Rethink mener at overgangen til selvkjørende enheter vil redusere behovet for privateide biler med 80% og at denne overgangen vil skje lynhurtig frem mot 2030.
Du er nok inne på noe der, ja. Og - andre som ferdes på 2 hjul vil nok nikke gjenkjennende til at det andre begynner på T (og ikke er japansk).Hvilke to bilmerker er det? Begynner ett av dem på "A", kanskje?
Hvilket også i mange sammenhenger kan tilskrives det jeg nevnte om bilistenes plassering i kjørefeltet. Men her er det jo også et samspill mellom å "presse" seg frem og å avgi plass...... og ofte bare er få centimetere fra å ta med seg speilene på bilene de kjører mellom.
Her har du rapporten, så kan du studere den selv.Hva er sammenhengen mellom autonome kjøretøy og behovsreduksjon på 80?Analyse-/Investeringsfirmaet Rethink mener at overgangen til selvkjørende enheter vil redusere behovet for privateide biler med 80% og at denne overgangen vil skje lynhurtig frem mot 2030.
Var det du som skrev denne også?Dette er typisk fremtidspådommer som alltid feiler og som man ler av i ettertid (på 60 tallet skulle biler ha rakettmotorer; på 70-tallet skulle de fly). Ingen grunn til at folk blir mindre opptatt av (egen) bil dersom den skulle bli selvkjørende i større grad....
Virkelig selvkjørende biler; dvs biler som man faktisk slipper ut på veien alene er langt unna; 25+ år.
Det å bestille transport på apper i steded for tradisjonell telefonbruk forandrer ingenting. Dagens drosjeselskaper har også apper, men det gjør ikke at folk tar mer drosje. Bare en ny måte å bestille på...
Den dagen vi eventuelt får virkelig selvkjørende biler er det mer en utfordring for trikk og buss enn for privatbilismen.
Det er vel ingen som hevder noe annet? Men at biler blir elektrisk forandrer vel ikke vårt forhold til bil?Ludditter tar alltid feil.
Elektriske biler vil ta totalt over. Eksosbiler blir for ironiske hipstere, rånere og banebilister... helt til de blir forbudt.
Vi er vel også blant de siste som må kjøre bilene våre selv. Litt som tiden der man sto å hakket med to steiner i en elv når man behøvde rene klær i stedet for å legge dem i vaskemaskinen. Det er fremdels noen som holder på slik, men det avtar også med tiden.
Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
Bilene kommer til å bli selvkjørende. Men det er sikkert et marked for biler med assistent, hjemmehjelp, sykepleier etc. Men de kommer ikke til å kjøre bilene.Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
Taxier uten sjåfører krever også ansatte; de som må inspisere og eventuelt vaske bilen etter hver tur. Svært mange av taxikundene er ruset i varierende grad; særlig i helgene. De drar med seg drikke og kebab i bilen. Den vil se ut som en svinesti etter få turer dersom det er ingen andre en kunden(e) tilstede i bilen. For å ikke snakke om alle de som hiver handleposen rett opp i (bak)setene selv om de har stått på bakken og blitt skitne. Dette opplever drosjesjåfører 7 ganger om dagen.
En av de største kundegruppene for drosjenæringa er eldre; gjerne med gåstol. De skal gjerne til døra. De må hjelp til å laste ut og inn gåstolen og ha hjelp til å bære varene opp trappa. I tillegg er det handikappede, syke, kjøring av barn og skoleskyss.
Fint med selvkjørende biler men det er mange problemer de ikke løser.
Ja det er liten grunn til å betvile Musk på dette. Denne mannen leverer fremtidsløsninger på løpende bånd. Når man som privatperson klarer å lage en lønnsom bedrift ut av romfart, elektriske biler, internetbetaling, solcelletak,batterier etc. etc. så bør man følge med i timen.Dersom Tesla, i henhold til sitt FoU, klarer å sende en bil fra USAs Vestkyst til Østkyst, mellom to vilkårlig valgte destinasjoner, uten at et menneske må ta i rattet, så er det game over for tradisjonelle biler. Musk påstår de kan gjøre dette om maks to år.
Idag kan man grise med kebab og spy i taxien men ikke ha noen problemer med å ta samme selskap helgen etter. Med bildelingsapper ol så kommer det ingen bil å henter deg hvis du tidligere har grist med kebab.Bilene kommer til å bli selvkjørende. Men det er sikkert et marked for biler med assistent, hjemmehjelp, sykepleier etc. Men de kommer ikke til å kjøre bilene.Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
Taxier uten sjåfører krever også ansatte; de som må inspisere og eventuelt vaske bilen etter hver tur. Svært mange av taxikundene er ruset i varierende grad; særlig i helgene. De drar med seg drikke og kebab i bilen. Den vil se ut som en svinesti etter få turer dersom det er ingen andre en kunden(e) tilstede i bilen. For å ikke snakke om alle de som hiver handleposen rett opp i (bak)setene selv om de har stått på bakken og blitt skitne. Dette opplever drosjesjåfører 7 ganger om dagen.
En av de største kundegruppene for drosjenæringa er eldre; gjerne med gåstol. De skal gjerne til døra. De må hjelp til å laste ut og inn gåstolen og ha hjelp til å bære varene opp trappa. I tillegg er det handikappede, syke, kjøring av barn og skoleskyss.
Fint med selvkjørende biler men det er mange problemer de ikke løser.
Man kan nok i fremtiden bestille bil med ymse opsjoner, betaling med kort gjør at man kan belaste ekstra om det behøves rengjøring mellom turene. I så fall sendes bilen til vask og rens, med eller uten mennesker.
Det var derfor jeg la inn to linker som beskriver rapporten.Sorry - Gidder ikke å registrere meg som "bruker" for å lese en rapport. Jeg forstår uansett ikke helt at autonome kjøretøy skulle ha så mye større innvirkning for antall kjøretøy på veien enn tilsvarende deling av kjøretøy der en i kjøretøyet må "ratte".
En ting er hva man kan gjøre, noe annet er hva man faktisk kan få kjøpt og lov til å bruke. Det er mye som skal på plass, bla. lovverk.Dersom Tesla, i henhold til sitt FoU, klarer å sende en bil fra USAs Vestkyst til Østkyst, mellom to vilkårlig valgte destinasjoner, uten at et menneske må ta i rattet, så er det game over for tradisjonelle biler. Musk påstår de kan gjøre dette om maks to år.
Hvilket er nevnt i tråden og sommdet arbeides aktivt med. Musk: The rest is government regulation and getting the insurance in place.En ting er hva man kan gjøre, noe annet er hva man faktisk kan få kjøpt og lov til å bruke. Det er mye som skal på plass, bla. lovverk.Dersom Tesla, i henhold til sitt FoU, klarer å sende en bil fra USAs Vestkyst til Østkyst, mellom to vilkårlig valgte destinasjoner, uten at et menneske må ta i rattet, så er det game over for tradisjonelle biler. Musk påstår de kan gjøre dette om maks to år.
Den betydelige forskjellen er investeringen på 300.000,- og verditapet, servicekostnader og styr med parkering osv. Hvis man kan bestille en bil og bli kjørt ditt man vil betydelig billigere enn det dagens taxier greier så skjer det noe.Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
Taxier uten sjåfører krever også ansatte; de som må inspisere og eventuelt vaske bilen etter hver tur. Svært mange av taxikundene er ruset i varierende grad; særlig i helgene. De drar med seg drikke og kebab i bilen. Den vil se ut som en svinesti etter få turer dersom det er ingen andre en kunden(e) tilstede i bilen. For å ikke snakke om alle de som hiver handleposen rett opp i (bak)setene selv om de har stått på bakken og blitt skitne. Dette opplever drosjesjåfører 7 ganger om dagen.
En av de største kundegruppene for drosjenæringa er eldre; gjerne med gåstol. De skal gjerne til døra. De må hjelp til å laste ut og inn gåstolen og ha hjelp til å bære varene opp trappa. I tillegg er det handikappede, syke, kjøring av barn og skoleskyss.
Fint med selvkjørende biler men det er mange problemer de ikke løser.