Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det enkleste er å ta fra dem sykkel.

    Men; det er vel ingen som er uenig i at syklister i lattebyen er hinsides når det gjelder god orden og oppførsel.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nettopp.

    Jeg må si jeg sliter med å se noe 'nei' i det siste bildet, dessuten. Det er en vei, sykkelfelt i begge retninger. Til alt overmål fortau på begge sider også. Det er en lycrakledd syklist i veien. Det er en fotgjenger og en som triller sykkelen sin på fortauet.

    Hva er problemet her? Er det virkelig klærne?
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det enkleste er å ta fra dem sykkel.

    Men; det er vel ingen som er uenig i at syklister i lattebyen er hinsides når det gjelder god orden og oppførsel.
    At dårlig oppførsel er et problem kan vi godt være enige om.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det enkleste er å ta fra dem sykkel.

    Men; det er vel ingen som er uenig i at syklister i lattebyen er hinsides når det gjelder god orden og oppførsel.
    Men folk på sykkel har da ingen ensartet orden og oppførsel?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Miljødestruererne De Gale

    De gale.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jo! (Statistisk betraktet.) Altfor mange av dem er en fare for seg selv og billakken.
    Sikkert riktig at mange ter seg dårlig, men at farlig og dårlig oppførsel i trafikken er langt mer hyppig forekommende blant syklister enn blant fotgjengere mener jeg ikke stemmer. Syklist i betydningen menneske på sykkel er uansett så mangt av typer og, om man vil, kulturer. Jeg synes mange burde slutte å sykle og synes det er underlig å bli sett på som en del av et kollektiv som også består av f.eks. fortaussyklister og pendlere i gul spinnaker på hybrid. For ikke å snakke om hipstere med lastesykkel.

    Men når det gjelder blindsonene til vanlige biler så er det bare å vri på hodet så ser man om det er noen der. Får man ikke til det får man ta bussen.

    Uansett liker jeg egentlig "oss mot dem"-tenking, også når den ikke er helt treffsikker.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.885
    Torget vurderinger
    2
    Elon Musk uttalte nylig til TED at han mener vi er kun to år unna at en selvkjørende bil vil kunne ta seg fra et hvilket som helst punkt på Vestkysten av USA til et hvilket som helst punkt på Østkysten, uten at man må gripe inn. "The rest is government regulation and getting the insurances in place."

    Tilgang til selvkjørende enheter i byer er en enklere utfordring. Er man nostalgisk anlagt, kan man sikkert be om en bil med sjåfør. Et større antall byer er i ferd med å tilrettelegge for at trafikk i indre bykjerner skal skje med elektrisk drevne, selvkjørende enheter, der målet er at fossilbiler skal være ute av byene innen et gitt årstall.

    Vi har opplevd noen kjappe transformasjoner i senere tid. Fasttelefon>Mobil>Smarttelefon er vel et greit eksempel. Giganter innen fasttelefoni og vanlige mobiltelefoner fikk seg en smell. Analyse-/Investeringsfirmaet Rethink mener at overgangen til selvkjørende enheter vil redusere behovet for privateide biler med 80% og at denne overgangen vil skje lynhurtig frem mot 2030.

    Med sitt utgangspunkt innen teknologi kan Norge og norske byer være med på denne overgangen, men det er vanskelig for en oljeproduserende nasjon å ta steget

    "Tenk at folk en gang hadde hver sin bil, eller flere, og at de i snitt stod parkert 95% av tiden! Mens byene og gatene var fulle av biler og eksos!"

    Det vil skje massakrer i tradisjonell bilindustri nå.

    Skjermbilde 2017-05-16 kl. 07.37.53.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Sykkelkrangelen er en gjenganger hver vår; de samme idiotsyklistene og de samme rabiate bilistene. Så nærme perpetuum mobile det vel er mulig å komme..

    Jeg har ca. 600 m. til jobben og på denne distansen ser jeg flere eksempler av begge typer - daglig! Det tutes og gis fingre, trosses og hindres, utrolig med aggresjon folk har lagret.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Tuting for å avverge farlige situasjoner er fint og riktig. Pønal tuting er forbudt. Fingervisning er flott når det er fortjent og ektefølt, bruker det mye selv.

    Problemet er jo atferden som er både farlig og ulovlig/utibørlig/hensynsløs, fra alle typer trafikanter og fotgjengere. Tuting på syklister i fotgjengerfelt som tror de har forkjørsrett, langfingre til biler som må tvinges til å overholde vikeplikt, bannskap og generell livsbeneienhet er i seg selv ikke noe større problem.

    Alle mot alle - ingen fanger.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er ingen som drar på treningstur i sentrum, men om man bor i sentrum må man gjennom deler av det på vei til og fra trening.
    Nei, men folk sykler som om de er på treningstur også når de sykler til jobb eller andre ting. Da er det full gass, masse svette og en rasende fart mellom biler og fotgjengere, siksak fra bilfiler til sykkelfiler, og stunting gjennom kryss på rødt lys med blikket festet på pulsmåleren. Grunnen til at København og Amsterdam funker som sykkelbyer er, forutenom en bedre og mer dedikert infrastruktur, en sykkelkultur som ikke handler om mest, best, fortest og sterkest. De sykler for å komme frem, ikke for å sette ny pers på etappen fra hjemmet til jobben. Konfliktnivået mellom syklister og andre trafikanter i Norge er skyhøyt, og det har mye med sykkel(u)kulturen å gjøre.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette stikker dypere enn manglende sykkelkultur i Norge dessverre.
    Det hele er så enkelt som at det dreier seg om en grunnleggende "fordi jeg kan, så skal jeg" holdning. Som så mange andre, så er nordmenn svært dårlige til å fungere i samfunn. Her er det individet som teller. Og man vil alltid gjøre alt man kan for å komme seg foran andre. Dette ser man like godt under fletting på motorveien som i sykkelrushet på morgenen. Eller bruk av kollektivfelt som privatvei. Eller hensynsløse/ulovlige parkeringer. Lista er lang. Og felles for alle er at det er mennesketyper som synes at sine egne behov trumfer samfunnets, på alle måter. Man skaper gjerne kø og kaos bak seg, bare man selv kommer litt raskere frem.

    Når de samme menneskene setter seg på en sykkel, så må det jo gå på samme måte. Man skal først frem. Alltid. Og da tar man seg til rette og skaper gjerne farlige situasjoner, siden reglene for syklister er enda mer diffuse enn for bilister, og det er enda lavere barriære for å bryte de, fordi man vet at man ikke blir tatt for det.

    Man har rett og slett ikke noe ønske om å fungere i en helhet med resten av samfunnet. Og da går det gjerne galt.
    Spesielt når mann-i-stålbur møter mann-i-fargesprakende-lycraundertøy, og de føler at det er like upersonlig som når de en halvtime senere sitter på dagbladets kommentarfelt og kaller hverandre idioter. Det er som om de ikke skjønner at de faktisk er tilstede i samme virkelighet.

    Så det har nok ikke så mye med trening å gjøre. Men synet på seg selv som viktigere enn hele resten av samfunnet.
    "jamen det er jo ikke så nøye, det er jo bare meg... Så lenge alle andre oppfører seg, så går det jo bra"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.885
    Torget vurderinger
    2
    Har bodd i København i perioder. Krysset gatene til fots mot rødt lys, mens danskene stod igjen på fortauet og akket seg over "sikke nogle ukultiverede fjældaber". De har bedre kollektiv forståelse for samhandling, sikkert en funksjon av at de bor tettere sammen og har laget seg et bedre sett regler enn hva vi har.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    De er bare feige, feite og late.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Også kvinner som har passert ammealder har - etter at de fikk elektromotor på ramma - de samme problemer med å akte regler for transport utenfor hagen sin. Dette er et problem som ikke er begrenset til menn i kondomdress og pulsklokke.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.413
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For ikke snakke om motorsyklister som tråkler seg frem mellom bilene på E18 når køen går i 40-60 - galemattis !
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.239
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    For ikke snakke om motorsyklister som tråkler seg frem mellom bilene på E18 når køen går i 40-60 - galemattis !
    Enig. Unødvendig når det er såpass bevegelse i trafikken.

    Og det skjer med "livet" som innsats. Når som helst kan totalt uforutsigbare bilister helt uten forvarsel finne på å plutselig skifte fil, eller vingle i kjørefeltet mens de er mer opptatt med å knotte på telefonen (oppdatere FB-profilen med dagens status i Oslotrafikken:rolleyes:)enn å følge med i trafikkbildet.
    Med temmelig maaange år på MC i Oslotrafikken så har man gjort seg noen erfaringer - også mht saksing og kjøring mellom kjørefeltene - som ER tillatt for MC. Mange lever i en villfarelse om at dette ikke er lov. Samtidig så virker mange bilister å være "livredde" for veiskuldrene på veibaner med to felt i samme retning. Det virker å være tryggest nærmest den hvite fildeleren.
    I saktegående/stillestående kø gjør noen dette helt bevisst også når de registrerer en MC i speilen (du skal fa.. med ikke komme i mellom her). Her er det faktisk en sammenheng mellom kjønn, aldersgruppe og biltype - og overvekt på 2 bilmerker.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.821
    Antall liker
    13.288
    Sted
    Smurfeland
    For ikke snakke om motorsyklister som tråkler seg frem mellom bilene på E18 når køen går i 40-60 - galemattis !
    Enig. Unødvendig når det er såpass bevegelse i trafikken.

    Og det skjer med "livet" som innsats. Når som helst kan totalt uforutsigbare bilister helt uten forvarsel finne på å plutselig skifte fil, eller vingle i kjørefeltet mens de er mer opptatt med å knotte på telefonen (oppdatere FB-profilen med dagens status i Oslotrafikken:rolleyes:)enn å følge med i trafikkbildet.
    Med temmelig maaange år på MC i Oslotrafikken så har men gjort seg noen erfaringer - også mht saksing og kjøring mellom kjørefeltene - som ER tillatt for MC. Mange lever i en villfarelse om at dette ikke er lov. Samtidig så virker mange bilister å være "livredde" for veiskuldrene på veibaner med to felt i samme retning. Det virker å være tryggest nærmest den hvite fildeleren.
    Noen gjør dette helt bevisst også når de registrerer en MC i speilen (du skal fa.. med ikke komme i mellom her). Her er det faktisk en sammenheng mellom kjønn, aldersgruppe og biltype - og overvekt på 2 bilmerker.
    Hvilke to bilmerker er det? Begynner ett av dem på "A", kanskje?

    Ellers er jeg enig i at motorsyklister som cruiser den hvite linja mellom feltene på E18 og andre steder er et irritasjonsmoment. Men mest fordi de ofte er fullstendig hensynsløse eller inkompetente som sjåfører, og ofte bare er få centimetere fra å ta med seg speilene på bilene de kjører mellom.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.239
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Analyse-/Investeringsfirmaet Rethink mener at overgangen til selvkjørende enheter vil redusere behovet for privateide biler med 80% og at denne overgangen vil skje lynhurtig frem mot 2030.
    Hva er sammenhengen mellom autonome kjøretøy og behovsreduksjon på 80%?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.239
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvilke to bilmerker er det? Begynner ett av dem på "A", kanskje?
    Du er nok inne på noe der, ja. Og - andre som ferdes på 2 hjul vil nok nikke gjenkjennende til at det andre begynner på T (og ikke er japansk).
    ..... og ofte bare er få centimetere fra å ta med seg speilene på bilene de kjører mellom.
    Hvilket også i mange sammenhenger kan tilskrives det jeg nevnte om bilistenes plassering i kjørefeltet;). Men her er det jo også et samspill mellom å "presse" seg frem og å avgi plass.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.885
    Torget vurderinger
    2
    Analyse-/Investeringsfirmaet Rethink mener at overgangen til selvkjørende enheter vil redusere behovet for privateide biler med 80% og at denne overgangen vil skje lynhurtig frem mot 2030.
    Hva er sammenhengen mellom autonome kjøretøy og behovsreduksjon på 80?
    Her har du rapporten, så kan du studere den selv.

    Ta Oslo som eksempel. Innen 2040 regner man med at det bor over 800.000 personer innenfor bygrensene. Skal alle disse ha/eie biler etter gammelt mønster? Skal disse bilene få den ekstra plassen som vil kreves?

    Andre storbyer, langt større enn Oslo, sliter med problemet allerede. Økende urbaniseringstakt er i ferd med å gjøre bykjernene ubeboelige og ekstremt usunne, pga trykket fra privatbilisme.

    Så kommer autonome kjøretøy, som gjør noe elegant: p.t. står en bil parkert 95% av tiden, 2,5% av tiden leter den etter en parkeringsplass eller befinner seg i kø, 2,5% av tiden kjører den.
    For byer er autonome kjøretøy som løser mobilitetsbehov et funn. Brått kan man redusere antallet biler som trengs for å løse transport, brått kan folk la være å avsette kapital til å selv eie en bil. Med den fleksibiliteten som allerede er demonstrert for bestilling gjennom app'er, kan man få til en transportflyt som overgår dagens, med langt færre enheter.

    Den lineære løsningen: å bygge bredere veier inn i byer, og flere parkeringsplasser, for å få plass til flere biler, er meningsløs allerede, og vil bli latterlig pga denne teknologiske revolusjonen. (Kjøper du en Tesla om noen år kan du la den kjøre rundt og tjene penger mens du er på jobb, om du vil, men det å eie egen bil blir like dumt som å ha hest på stall nå).

    Her er rapporten: https://www.rethinkx.com/transportation

    Og her er noen kommentarer til den:

    Self-Driving Electric Cars Will Mean 200 Million Fewer Vehicles on U.S. Roads by 2030, Study Claims - The Drive

    RethinkX: Self-Driving Electric Cars Will Dominate Roads by 2030 - IEEE Spectrum
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.239
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sorry - Gidder ikke å registrere meg som "bruker" for å lese en rapport. Jeg forstår uansett ikke helt at autonome kjøretøy skulle ha så mye større innvirkning for antall kjøretøy på veien enn tilsvarende deling av kjøretøy der en i kjøretøyet må "ratte".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    8.808
    Torget vurderinger
    1
    Dette er typisk fremtidspådommer som alltid feiler og som man ler av i ettertid (på 60 tallet skulle biler ha rakettmotorer; på 70-tallet skulle de fly). Ingen grunn til at folk blir mindre opptatt av (egen) bil dersom den skulle bli selvkjørende i større grad....
    Virkelig selvkjørende biler; dvs biler som man faktisk slipper ut på veien alene er langt unna; 25+ år.
    Det å bestille transport på apper i steded for tradisjonell telefonbruk forandrer ingenting. Dagens drosjeselskaper har også apper, men det gjør ikke at folk tar mer drosje. Bare en ny måte å bestille på...

    Den dagen vi eventuelt får virkelig selvkjørende biler er det mer en utfordring for trikk og buss enn for privatbilismen.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette er typisk fremtidspådommer som alltid feiler og som man ler av i ettertid (på 60 tallet skulle biler ha rakettmotorer; på 70-tallet skulle de fly). Ingen grunn til at folk blir mindre opptatt av (egen) bil dersom den skulle bli selvkjørende i større grad....
    Virkelig selvkjørende biler; dvs biler som man faktisk slipper ut på veien alene er langt unna; 25+ år.
    Det å bestille transport på apper i steded for tradisjonell telefonbruk forandrer ingenting. Dagens drosjeselskaper har også apper, men det gjør ikke at folk tar mer drosje. Bare en ny måte å bestille på...

    Den dagen vi eventuelt får virkelig selvkjørende biler er det mer en utfordring for trikk og buss enn for privatbilismen.
    Var det du som skrev denne også?

    internett er en flopp.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    8.808
    Torget vurderinger
    1
    Neida. Dette er atter et eksempel på fremtidsspådom man ler av i ettertid...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ludditter tar alltid feil.

    Elektriske biler vil ta totalt over. Eksosbiler blir for ironiske hipstere, rånere og banebilister... helt til de blir forbudt.

    Vi er vel også blant de siste som må kjøre bilene våre selv. Litt som tiden der man sto å hakket med to steiner i en elv når man behøvde rene klær i stedet for å legge dem i vaskemaskinen. Det er fremdels noen som holder på slik, men det avtar også med tiden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?
    Vi har sannsynligvis et par gamechangere rundt hjørnet, den første er en billig elbil med lang nok rekkevidde.(les Opel Ampera). Den andre vil være selvkjørende tog, busser, biler og skip. Dette vil gjøre hverdagen veldig mye mer annerledes enn i dag.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    8.808
    Torget vurderinger
    1
    Ludditter tar alltid feil.

    Elektriske biler vil ta totalt over. Eksosbiler blir for ironiske hipstere, rånere og banebilister... helt til de blir forbudt.

    Vi er vel også blant de siste som må kjøre bilene våre selv. Litt som tiden der man sto å hakket med to steiner i en elv når man behøvde rene klær i stedet for å legge dem i vaskemaskinen. Det er fremdels noen som holder på slik, men det avtar også med tiden.
    Det er vel ingen som hevder noe annet? Men at biler blir elektrisk forandrer vel ikke vårt forhold til bil?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    8.808
    Torget vurderinger
    1
    Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
    Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.
    Taxier uten sjåfører krever også ansatte; de som må inspisere og eventuelt vaske bilen etter hver tur. Svært mange av taxikundene er ruset i varierende grad; særlig i helgene. De drar med seg drikke og kebab i bilen. Den vil se ut som en svinesti etter få turer dersom det er ingen andre en kunden(e) tilstede i bilen. For å ikke snakke om alle de som hiver handleposen rett opp i (bak)setene selv om de har stått på bakken og blitt skitne. Dette opplever drosjesjåfører 7 ganger om dagen.
    En av de største kundegruppene for drosjenæringa er eldre; gjerne med gåstol. De skal gjerne til døra. De må hjelp til å laste ut og inn gåstolen og ha hjelp til å bære varene opp trappa. I tillegg er det handikappede, syke, kjøring av barn og skoleskyss.
    Fint med selvkjørende biler men det er mange problemer de ikke løser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.885
    Torget vurderinger
    2
    Dersom Tesla, i henhold til sitt FoU, klarer å sende en bil fra USAs Vestkyst til Østkyst, mellom to vilkårlig valgte destinasjoner, uten at et menneske må ta i rattet, så er det game over for tradisjonelle biler. Musk påstår de kan gjøre dette om maks to år.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
    Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.
    Taxier uten sjåfører krever også ansatte; de som må inspisere og eventuelt vaske bilen etter hver tur. Svært mange av taxikundene er ruset i varierende grad; særlig i helgene. De drar med seg drikke og kebab i bilen. Den vil se ut som en svinesti etter få turer dersom det er ingen andre en kunden(e) tilstede i bilen. For å ikke snakke om alle de som hiver handleposen rett opp i (bak)setene selv om de har stått på bakken og blitt skitne. Dette opplever drosjesjåfører 7 ganger om dagen.
    En av de største kundegruppene for drosjenæringa er eldre; gjerne med gåstol. De skal gjerne til døra. De må hjelp til å laste ut og inn gåstolen og ha hjelp til å bære varene opp trappa. I tillegg er det handikappede, syke, kjøring av barn og skoleskyss.
    Fint med selvkjørende biler men det er mange problemer de ikke løser.
    Bilene kommer til å bli selvkjørende. Men det er sikkert et marked for biler med assistent, hjemmehjelp, sykepleier etc. Men de kommer ikke til å kjøre bilene.

    Man kan nok i fremtiden bestille bil med ymse opsjoner, betaling med kort gjør at man kan belaste ekstra om det behøves rengjøring mellom turene. I så fall sendes bilen til vask og rens, med eller uten mennesker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.239
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om man bor i Oslo og skal spille golf i fremtiden vil det nok koste mer å komme seg til nærmeste golfbane. De store arealene den aktiviteten krever vil, i bynære områder, være alt for verdifulle til at de kan beholdes for at noen få skal kunne dyrke sin "hobby".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dersom Tesla, i henhold til sitt FoU, klarer å sende en bil fra USAs Vestkyst til Østkyst, mellom to vilkårlig valgte destinasjoner, uten at et menneske må ta i rattet, så er det game over for tradisjonelle biler. Musk påstår de kan gjøre dette om maks to år.
    Ja det er liten grunn til å betvile Musk på dette. Denne mannen leverer fremtidsløsninger på løpende bånd. Når man som privatperson klarer å lage en lønnsom bedrift ut av romfart, elektriske biler, internetbetaling, solcelletak,batterier etc. etc. så bør man følge med i timen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
    Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.
    Taxier uten sjåfører krever også ansatte; de som må inspisere og eventuelt vaske bilen etter hver tur. Svært mange av taxikundene er ruset i varierende grad; særlig i helgene. De drar med seg drikke og kebab i bilen. Den vil se ut som en svinesti etter få turer dersom det er ingen andre en kunden(e) tilstede i bilen. For å ikke snakke om alle de som hiver handleposen rett opp i (bak)setene selv om de har stått på bakken og blitt skitne. Dette opplever drosjesjåfører 7 ganger om dagen.
    En av de største kundegruppene for drosjenæringa er eldre; gjerne med gåstol. De skal gjerne til døra. De må hjelp til å laste ut og inn gåstolen og ha hjelp til å bære varene opp trappa. I tillegg er det handikappede, syke, kjøring av barn og skoleskyss.
    Fint med selvkjørende biler men det er mange problemer de ikke løser.
    Bilene kommer til å bli selvkjørende. Men det er sikkert et marked for biler med assistent, hjemmehjelp, sykepleier etc. Men de kommer ikke til å kjøre bilene.

    Man kan nok i fremtiden bestille bil med ymse opsjoner, betaling med kort gjør at man kan belaste ekstra om det behøves rengjøring mellom turene. I så fall sendes bilen til vask og rens, med eller uten mennesker.
    Idag kan man grise med kebab og spy i taxien men ikke ha noen problemer med å ta samme selskap helgen etter. Med bildelingsapper ol så kommer det ingen bil å henter deg hvis du tidligere har grist med kebab.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.885
    Torget vurderinger
    2
    Sorry - Gidder ikke å registrere meg som "bruker" for å lese en rapport. Jeg forstår uansett ikke helt at autonome kjøretøy skulle ha så mye større innvirkning for antall kjøretøy på veien enn tilsvarende deling av kjøretøy der en i kjøretøyet må "ratte".
    Det var derfor jeg la inn to linker som beskriver rapporten.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemet når man må ratte bilen selv er at den må hentes og leveres. Hvis min autonome bil kan kjøre meg på jobben for så kjøre å hente neste mann på egenånd og være tilbake i garasjen til jeg skal hjem snakker vi en helt annen verden
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    8.808
    Torget vurderinger
    1
    Dersom Tesla, i henhold til sitt FoU, klarer å sende en bil fra USAs Vestkyst til Østkyst, mellom to vilkårlig valgte destinasjoner, uten at et menneske må ta i rattet, så er det game over for tradisjonelle biler. Musk påstår de kan gjøre dette om maks to år.
    En ting er hva man kan gjøre, noe annet er hva man faktisk kan få kjøpt og lov til å bruke. Det er mye som skal på plass, bla. lovverk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.885
    Torget vurderinger
    2
    Dersom Tesla, i henhold til sitt FoU, klarer å sende en bil fra USAs Vestkyst til Østkyst, mellom to vilkårlig valgte destinasjoner, uten at et menneske må ta i rattet, så er det game over for tradisjonelle biler. Musk påstår de kan gjøre dette om maks to år.
    En ting er hva man kan gjøre, noe annet er hva man faktisk kan få kjøpt og lov til å bruke. Det er mye som skal på plass, bla. lovverk.
    Hvilket er nevnt i tråden og sommdet arbeides aktivt med. Musk: The rest is government regulation and getting the insurance in place.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har stor tro på selvkjørende kjøretøyer, en "taxi" uten sjafør blir billig. Hvorfor i all verden skal jeg bruke 300.000,- eller mer på noe som står parkert 90% av tiden hvis jeg kommer meg til golfbanen et par ganger i uka for en hundrelapp?.
    Men i dag kommer du deg til golfbanen to ganger i uka for 400 kr. neppe en betydelig forskjell.
    Taxier uten sjåfører krever også ansatte; de som må inspisere og eventuelt vaske bilen etter hver tur. Svært mange av taxikundene er ruset i varierende grad; særlig i helgene. De drar med seg drikke og kebab i bilen. Den vil se ut som en svinesti etter få turer dersom det er ingen andre en kunden(e) tilstede i bilen. For å ikke snakke om alle de som hiver handleposen rett opp i (bak)setene selv om de har stått på bakken og blitt skitne. Dette opplever drosjesjåfører 7 ganger om dagen.
    En av de største kundegruppene for drosjenæringa er eldre; gjerne med gåstol. De skal gjerne til døra. De må hjelp til å laste ut og inn gåstolen og ha hjelp til å bære varene opp trappa. I tillegg er det handikappede, syke, kjøring av barn og skoleskyss.
    Fint med selvkjørende biler men det er mange problemer de ikke løser.
    Den betydelige forskjellen er investeringen på 300.000,- og verditapet, servicekostnader og styr med parkering osv. Hvis man kan bestille en bil og bli kjørt ditt man vil betydelig billigere enn det dagens taxier greier så skjer det noe.
    Problemet med tilgriset bil vil ikke være noe problem. Kameraer i bilene i kombinasjon med betaling med kort vil gjøre det enkelt å belaste tullingene.
    Det vil selvfølgelig fortsatt være behov for mennesker/sjafører i de tilfellene hvor det som fraktes ikke greier å komme seg inn eller ut av kjøretøyet på egenhånd. Men veldig mye av dagens transport vil merke endringene som kommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn