Jeg har ikke helt lyst til å gi slipp på blindtesting.
Ørene er langt fra det eneste sanseapparatet vi bruker til å vurdere estetikk. Vil påstå at de fleste nye inntrykk også har en transient. Kan godt være at jeg også hadde stemt på testvinneren i Cola testen, men om det var den beste for meg ville jeg faktisk ikke visst før jeg erstattet det sedvanlige Cola inntaket med den. Etter en tid hadde kanskje smaksopplevelsen endret seg og Coke hadde igjen funnet hedersplassen i min diett. Har faktisk opplevd tilsvarende mange ganger tidligere, også omvendt.
Når det kommer til blindtesting av lydutstyr, kan det være effekter man ikke umiddelbart reagerer på under testen, men som med tid blir mer tydelig i vante omgivelser. Når man blindtester medisiner feks er jo ofte dette tester som pågår over lengre tid før resultatene blir tydelige...
En ting vedr. colatesten: Hvilke temperaturer ble colaen testet til? Selv liker jeg ikke cola hvis den ikke er iskald, dvs. maks 5-7 grader. Frysepunktet er best. Med andre ord kan det tenkes at noen colaer gjør seg best ved høye temperaturer, la oss si 8-12 grader?
Jeg har også lyst til å trekke frem, igjen, effekten av blindtester av vin. Etter at bombene fra California begynte å gjøre inntog - hjulpet frem av Robert Parker & Co. - har det blitt mindre mangfold, mer alkohol og fravær av finesse. Vin fra Bordeaux før 1990 smaker, i min munn, bedre enn nyere Bordeaux. Svinedyr italiensk vin (1000 kroner og oppover) smaker "forferdelig"; masse smak, mye alkohol og du mister "bare en liten slurk til"-følelsen (du blir fortere drikketrett, jf. listening fatigue).
Så dette med blindtesting (bomber slår eleganse, jf. loudness og høyere volum i musikk) er et tveegget sverd som bør utføres av kompetente. Jeg har diskutert kompetanse tidligere og dette med 10.000 timer er et forsiktig anslag på den strevsomme veien til kompetanse.
Med andre ord er private blindtester mer underholdning enn seriøs forskning hvis testen ikke styres av en med kompetanse. Da Olav og jeg testet DSP hos meg, fant Olav at lyden uten DSP var best, men hva var det han likte? Når DSP kuttes ut i mitt anlegg, fjernes topper, mens bunner forblir urørte. Med andre ord er det bare energi som fjernes, mens energi ikke tilføres. Dermed er det mindre energi, dvs. "lyd", igjen etter DSP-justeringen. Sånn sett var det kanskje mer energi, dvs. høyere lyd, Olav likte? Og det er spesielt basstonene som røres i mitt system, som betyr at de som har preferanser for eller tilvenning til litt boomete bass (som de aller fleste hjemmeanlegg har), vil like et anlegg uten DSP-barberte topper best. Å bedrive blindtestinger hvor man har kontroll over alle faktorer, og kan justere for dette i datamaterialet, krever kompetanse og ikke minst hard- og software som muliggjør slike tester.
Imidlertid er det jo enkelte ting man kjapt kan finne ut av i en blindtest for å avdekke forskjeller: Eksempelvis om man spiller av vinyl eller digital (bare ett lite klikk vil avsløre vinylen), og man burde også klare å skille et full range anlegg fra en musikkboks fra Braun hvis de spilte bak et svart forheng.