OK, da skal jeg få delt noen tanker etter lyttebesøket hos Retep i går. Jeg skal være så ærlig å innrømme at dette ikke var et oppsett jeg hadde planlagt å høre på forhånd. Hvorfor? Tja, vet ikke helt - kanskje fordi jeg hadde begrenset med tiltro til hvor bra et par "vanlige" gulvstående kassehøyttalere i mellomklassen kunne låte? Men: så feil kan man ta! Retep sendte meg en invitasjon, og nå er jeg veldig glad for at jeg sa ja. Flotte musikalske opplevelser, og dessuten opplever jeg at jeg lærte mye om både akustikk og flerkanal. Jeg har jo lest en del om hifi og akustikk. Men når jeg møter personer som Retep, som har jobbet så lenge med lyd og akustikk over lengre tid, innser jeg at jeg fortsatt bare er er læregutt. Og Retep er veldig generøs til å dele av kunnskapen og erfaringene sine.
----------------
Når jeg er på lyttebesøk er jeg ikke først og fremst ute etter å dele ut en karakter. Jeg er mest nysgjerrig på å høre hva folk har hatt som mål når de har utviklet anlegget, og hvordan de har tenkt for å få til det. Det er slike ting jeg selv kan lære av. Retep har hatt en uvanlig bevisst holdning til hva han vil - noe man avlese i alle byttene tror jeg! Retep fortalte at det store målet med anlegget hans har vært å få til to ting på en gang. Først og fremst å kunne spille rock, elektronika og hardere musikk på en overbevisende måte som ikke blir slitsom. Men også å kunne spille audiofil pling-plong tilfredsstillende. Derfor har Retep nå landet på et par med høyttalere (Triangle) som etter hans eget utsagn ikke er ekstremt oppløste - fordi det blir slitsomt på hard musikk. I tillegg er dette et gjennom-oppmålt og behandlet rom. Førsterefleksjonene er absorbert/diffusert både horisontalt og vertikalt, bakveggen er en stor bassfelle, og de to subbene spiller i motfase for å kansellere ting man ikke vil ha i bassen. Allerede der var jeg imponert! Pluss at skråveggene på sidene, og høyttalerplasseringen med stort rom bak høyttalerne, nok bidrar positivt.
I tillegg er det flerkanal da, og brukes både til musikk og film. For meg var dette første gang jeg hørte et VIRKELIG godt surround- og kino-oppsett av den denne typen. Vi hørte mest i stereo, men fikk også sett noen filmsnutter og hørt litt musikk i surround.
Hvordan låt det? Vel, jeg ble imponert. Ingenting av det Retep har i oppsettet er spesielt dyrt. Men såvidt jeg kan bedømme har både romutformingen og akustikktiltakene gjort at det som kunne vært middelmådig har blitt veldig bra, og at Retep har kommet i mål med det som har vært målet med anlegget. Den enkeltfaktoren som imponerte meg aller mest var nok selve dybden i lydbildet. På flere låter var det som om jeg så inn tre meter bak høyttalerne. En ting vi snakket om var at dette antakelig har med det visuelle å gjøre også. Stereobildet er jo en illusjon, og når man ser inn på et område bak høyttalerne er det lettere å forestille seg at det er noe der. Når jeg lukket øynene ble faktisk dybden mindre!
I tillegg tegnet anlegget opp en scene som gikk fra høyre til venstre og ut på utsiden av høyttalerne. På mange låter tenkte jeg ikke at lyden kom fra to bokser - og for meg er det et av de største komplimentene jeg kan gi et anlegg.
Klangen og det tonale opplevde jeg som organisk og engasjerende. Jeg skjønte etter hvert hva Retep mente når han beskrev lyden. På rock og hardere musikk var dette helt suverent. Metallica, Pantera, Sepultura... Det ble aldri slitsomt. Det rocket, med stort driv. Metall er jo faktisk en veldig krevende sjanger å gjengi... Langt mer krevende enn audiofil pling-plong. Men selv på de ekstremt raske tromme, gitar og bass-rytmene til Pantera hang både høyttaler og subber med!
Det fungerte utmerket på mykere musikk også. Retep spilte mye musikk for meg som jeg ikke hadde hørt før - alt var fint, avslappet og engasjerende. På slutten spilte jeg noen egne låter jeg kjenner veldig godt. Da skjønte jeg hva Retep tenkte på med "ikke ekstrem oppløsning". På klassisk og piano/vokal-jazz merket jeg at jeg savnet noe mer klarhet og oppløsning. For en fyr som meg, som hører 60 prosent på klassisk, jazz og audiofil pling-plong, og 40 prosent på elektronika, hardrock og hiphop, ville kanskje balansen blitt litt for lite oppløst i lengden. Men Retep - som kanskje har omvendt fordeling og hører 60 prosent på hardere ting - har jo valgt dette bevisst, ut fra hans erfaring av at for mye klarhet og oppløsning kan gjøre det slitsomt med den hardere musikken.
Min take-away? For det første hvor viktig det er å ha et mål med hva man vil anlegget skal gjøre. Jeg opplever at anlegget til Retep gjør nøyaktig det han vil det skal gjøre.
For det andre hvor mye man får igjen for nitidig måling og jobbing med akustikken. Jeg tar av meg hatten.
For det tredje: jeg innså i går at jeg SKAL få et multikanals kino-oppsett en gang i fremtiden. Fy farao så fett det er med både ordentlig hjemmekino og musikk i multikanal!
----------------
Så jeg får bare si tusen takk for meg Retep... Både hyggelig og lærerikt. Og kan varmt anbefale andre å ta turen! Har skjønt at Retep gjerne tar imot besøk nå under sykemeldingen. Jeg tror at flere enn meg ville fått utbytte av et besøk i denne hulen.
Og senere i uka fortsetter min lille "Tour de Skedsmo Audio" med besøk hos folk i kategorien "hifi-entusiaster som har brukt litt for mange timer på å måle og sette inn akustikktiltak i lytterommet". Gøy!