Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hvis signalkilden har bedre kvalitet på xlr enn rca, så vil en jo benytte xlr, selv om forsterneten er lik på begge innganger.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo sant. Vet ikke om det er noe forskjell på dac, har ikke lest eller hørt noe. Men ryktene sier at marantzen er bedre via xlr..

Får teste med Xlr.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Synd denne kun har et sett xlr innganger. Hadde jo vært såre enkelt med 2 sett inngamger.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fy faen så leit at Chris Cornell gjekk bort. Dagen idag har ikke vert kult. Nyheten har virkelig plaget meg. Spiller jo mye Soundgarden til vanlig. Idag har det gått enda mer og i tilegg Audioslave på nr 2 anlegget. Så da har alle mine favoritt vokalister fra Grungen pakket sakene sine å reist.

Eddie Vedder fikk jeg ikke helt taket på.
    Er faen meg skikkelig trist

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Fikk svar i Hegel tråden. Ulf-B hører ikke forskjell, men det kan mulogens variere fra komponent til komponent.

Var ikke opp i noen av snurrene igår.

Alikevel Jonas, jeg tror du kommer til å havne på en kabel med snudd polaritet uansett. Nettopp fordi du nå vet om dette og du kommer hele tiden til å lure på om det har noe å si. Siden du kan enten sende et av parene du har til HB52 eller kjøpe nye fra han for ca 500kr. Så er det nok like greit å bare gjøre det med en gang, slik at kablene er ihus når ampen ankommer. Skal få testa litt iløpet av dagen eller morradagen. Alt etter når jeg finner litt tid. Mulig kinoen blir opptatt av besøket vi har ikveld.

Men du kan spille musikk med normale kabler. Utifra husken så er tonaliteten lik. Men at med normale kabler så fløt lyden mer enn med snudd kabel. Der lyden var bedre plassert. Lettere å se innover i lyden. Se de ulike "lagene" men for all del. Jeg brukte jo normale kabler ei uke tror jeg det var..

At testere ikke vet eller bryr seg om dette viser (for meg) hvor forsiktig man skal vere å tro alt man leser i tester. Og hvor lite testere vet om de produktene de tester, eller hvor lite forskjell det er på kabler, eller hvor lite forskjell det er på snudd eller ikke snudd fase.

Jeg merket forskjell sist, så det blir spennende å se om inntrykket mitt fremdeles står seg. Har tatt feil før jeg.

Om du vil bruke dine kjøpekabler, så kan du jo snu fasen ved høytalerne. Ved å koble pluss og minus riktig på forsterker. Og så koble minus på pluss på høyttalerene.

Men klarer du å sove på natten med det?

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg hører ikke forskjell om jeg trykker inn invert knappen på mitt accuphase sett eller ei.. Men merker det jo om jeg har fått subbene i fase på "non-invert" og trykker på "invert" :). Da blir det litt ball.. og jeg må justere fasen på subben igjen (sier seg vel litt selv.).
    Men lydkvalitetsmessig er det ikke noe forskjell å spore på mitt oppsett iallefall.

EDIT: Men OBS OBS Retep, kablene til HB52 er av meget bra kvalitet.. for oss kabelnerder ;). Kan det være ...... :p.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Smurfeland
    Både denne forsterkeren og Accuphase forsterkere har vært i mange tester, uten å være koplet opp til egne signalkilder. Hvis lyden forandrer seg negativt, så ville vel ikke disse produktene kommet så heldig fra slike tester, og tipper de ville informert om at ferdig terminerte xlr kjøpekabler uansett merke ikke ville fungere optimalt.
    Klarer ikke å se for meg hva det er å vinne for Marantz å lage produkter som er avhengig av kabler, men kun kabler en lager selv eller spesialbestiller, fordi polariteten er snudd. Håper dette kun er teknisk problem, som ikke har noen som helst innvirkning på lyden, slik at jeg kan selv velge hvilken kabel jeg vil benytte.
    Vel. Kjøper du signalkildene dine fra Marantz også, tipper jeg det ikke er noe som helst problem med kompatibiliteten på XLR koblingene.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Når Marantz velger å ikke matche andres produkter, så burde de hatt en switcher?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fått testet idag. Har tre sett xlr kabler liggende. Hvor ett er fasevendt..

Det er ingen forskjell som jeg hører på klang, tonaliteten ol. Men jeg hører ganske tydelig forskjell på den fase snudde og de to andre. XLO reference og et pro kabel sett.

Forskjellen går på lydbildet. Med den fasesnudde så høres lyden litt mer tight.

Regner med dere har hørt slike demospor som er innspillt i fase og ut av fase. Er på langt nær så stor forskjell, men den er der.

På Roger Waters amused plata, så er det lettere å registere Q sound. Feks 3 wishes, det står dama å snakker rett ut for venstre høyttaler med de normale kablene. Med den fasevendte så står hun mye mer rett ut.

På Extreeme låt to. Han gutten som skal komme inn å rope bak deg og litt til høyre. Der er det mye bedre kanter med den fasevendte. Menst han er mer diffus med de normale.

Men hadde jeg ikke hatt ulike kabler så tror jeg nok ikke jeg hadde lagt merke til det. Det er forskjell for meg, men de er ikke natt og dag. Om det er noe å bry seg om. Det får vete opp til hver enkelt. Men jeg kobler inn den fasesnudde igjen. Og sover godt om natten.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Prøv å snu fase på høyttalerkabelen. Vil tro det blir rart?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Snur man fasen på begge så blir det jo det samme som å kjøre snudd fase på xlr. Forskjellen er som sagt ikke natt og dag. Men de er nok til at jeg kjører med min HB52 kabel.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så om du hører forskjell på kabler jonas, så hører du forskjell på dette. Er jo bare å spørre seg selv. Klarer jeg å leve og sove godt om natten med et anlegg som har snudd fasen? Da beholder du bare de kablene du har. Klarer du ikke det. Så får du laget deg nye, eller terminerer du om ett sett du har. Forskjellen er ikke stor, men den er der.

Forskjellene går ikke på oppløsning, detaljer og slike ting. Men det går på hvordan lyden "står" i rommet. Kan godt hende du faktisk liker lyden bedre ut av fase også.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.760
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Så om du hører forskjell på kabler jonas, så hører du forskjell på dette. Er jo bare å spørre seg selv. Klarer jeg å leve og sove godt om natten med et anlegg som har snudd fasen? Da beholder du bare de kablene du har. Klarer du ikke det. Så får du laget deg nye, eller terminerer du om ett sett du har. Forskjellen er ikke stor, men den er der.

Forskjellene går ikke på oppløsning, detaljer og slike ting. Men det går på hvordan lyden "står" i rommet. Kan godt hende du faktisk liker lyden bedre ut av fase også.
    Nå er det jo ikke mange platene som er spillt inn i fase heller da ;) ikke sikkert du hører en dritt forskjell :)
    O

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forskjellene er der. Helt tydelig. Men de er ikke natt og dag akkurat. Ingen forskjell på de to parene med vanlige xlr kabeler.

Jeg har koblet til de fasesnudde igjen. Og holder meg til det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Smurfeland
    Når Marantz velger å ikke matche andres produkter, så burde de hatt en switcher?
    Kanskje de syns det holder å matche sine egne produkter, og ikke bryr seg så mye om hva andre produsenter driver med. Men jeg er helt enig med deg, de burde hatt en mulighet for å snu fasen på en enkel måte når de velger å kjøre sitt eget løp.

Men det er ikke et problem som er særlig vanskelig å omgå, så ville ikke latt det stoppe meg hvis jeg virkelig hadde lyst på en Marantz forsterker. Men det hadde nok vært kilde til en smule irritasjon hos meg, det kan jeg si. ;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og det låter godt med normale kabler også. Så noe problem er det ikke.

X

X186841

Gjest
    Standarden ECIA EIA RS-297 ble publisert 1/6-1970 for å rydde opp i dette rotet med hot på 2 og 3 omhverandre. Så å si alle produsenter hadde gått for dette innen 1990.
    Vet for øyeblikket ikke om andre enn Marantz som har det fortsatt og uten bryter for å kunne vende slik som Accuphase og Pioneer A-70DA. Så det er vel Marantz som må sies å være noe vrange her.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Det er akkurat det. Jeg får ikke hørt Marantzen med den kabelen jeg ønsker. Og ikke får jeg vite om jeg går glipp av noe bedre opplevelse. Utrolig arrogant holdning fra et så stort merke, som selger globalt å bare drite i den eropeiske standarden for xlr kontakter. De burde enten hatt en switcher eller laget forsterkeren for hvert sitt marked.
    Har et par xlr kabler, så hvis det er noe som bor i nærheten av lørenskog, og som vil lodde om, send meg en pm :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jonas, det er bare å koble til med den kabelen du ønsker. Det låter ikke feil. Signaturen er den samme. Lyden blir noe mer fokusert med snudd fase. Jeg synes det er verdt å kjøpe kabel til dette. Men du må jo selv avgjøre dette.

Selg unna de du har. Og kjøp en fra HB52 eller få de omterminert. Mulig du kan få hjelp av Morten på NAT. Oslo hificenter, eller en privat person. Slik du nå annonserer for her i tråden.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Sporingen på postnord er ikke så veldig nøyaktig. Edi registrert i norge er alt av info. Håper jeg får den før neste helg :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er bare å glede seg Jonas. Tror faktisk denne kan bli stående hos deg en god stund.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legg forresten ut en annonse på torget ser du ønsker å få en til å lodde om et sett kabler. Mulig du får treff relativt raskt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skulle hatt 40.000 å svi av nå.
    last ned.jpg

Triangle Magellan Quatour...

Får bli med drømmen. Man må jo ha drømmer også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så Triangle eigere forsetter å dumpe høyttalere sine...

X

X186841

Gjest
    Det er en global standard for å fjerne forskjellene mellom USA og Europa/Japan.

Det er akkurat det. Jeg får ikke hørt Marantzen med den kabelen jeg ønsker. Og ikke får jeg vite om jeg går glipp av noe bedre opplevelse. Utrolig arrogant holdning fra et så stort merke, som selger globalt å bare drite i den eropeiske standarden for xlr kontakter. De burde enten hatt en switcher eller laget forsterkeren for hvert sitt marked.
    Har et par xlr kabler, så hvis det er noe som bor i nærheten av lørenskog, og som vil lodde om, send meg en pm :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Måtte bite i det sure eplet igår. Måtte opprette en Facebook konto. Har fått en del venner fra Hifisentralen.no og fra det private. Svært hyggelig det.

Noe av det jeg synes er morsomt er at jeg nå kan via Spotify gå inn på vennene mine å spille deres musikk. Formen har vert såder i dag. Men har spillt mye musikk fra mobil til headsett som jeg har funnet i listene til mine venner. Det var kjempefint at det var mulig.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Angående fase, slik jeg har forstått det er det ikke en felles standard for fase ved innspilling og produksjon av musikk.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Måtte bite i det sure eplet igår. Måtte opprette en Facebook konto. Har fått en del venner fra Hifisentralen.no og fra det private. Svært hyggelig det.

Noe av det jeg synes er morsomt er at jeg nå kan via Spotify gå inn på vennene mine å spille deres musikk. Formen har vert såder i dag. Men har spillt mye musikk fra mobil til headsett som jeg har funnet i listene til mine venner. Det var kjempefint at det var mulig.
    Oh... søk opp Robert Skoglund (Homer Simpsons bilde!!)... :D. Thats me

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Det er en global standard for å fjerne forskjellene mellom USA og Europa/Japan.

Betyr det at Marantz på enkelte mod ikke følger global standard? Finnes jo ikke å få kjøpt ferdige kabler i butikk til disse modellene.

X

X186841

Gjest
    Er ikke værre enn å gjøre som Retep sier. De fleste slår seg til ro med det. Utenom de helt nevrotiske som meg. Kjøpte ikke slik Marantz for ett par år siden nettopp pga. denne XLR koblingen :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skulle hatt 40.000 å svi av nå.
    Vis vedlegget 441372

Triangle Magellan Quatour...

Får bli med drømmen. Man må jo ha drømmer også.
    Hei.

Har du hørt noen av de nye modellene til triangle? Tenker på Alpha,Delta,Theta, nye Esprit EZ osv. Ser veldig flotte ut :)
    Heisann
    Nei, er jo ikke norsk forhandler å spore opp..var noen rykter om at det skulle komme en høsten 2016. Men har ikke sett eller hørt noe mer. Den Signature serien får svært mye skryt.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Da er det vell hembiobutikken i Sverige som er nærmeste forhandler. Hadde vært morro å hørt de en gang.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Absolutt. Hadde nok ikke takket nei til det..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dattera til dama har tydeligvis blitt inspirert av min type musikk opp igjennom oppveksten. Hun var 7år når jeg flytta inn. Nå 15 år etter så går det i. Metallica, Avenged, Linkin Park, Alice in Chains, Green Day, Foo fighters, soundgarden, osv. Stue anlegget har dundret ut musikk siden kl 10 idag.

Gøy å høre at min musikk har satt seg fast hos ungdommen..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da fikk jeg sett Rouge One. Egentlig litt skuffet faktisk. Hadde forventet mer av både film og lyd.

Synes lyden virka noe tynn. Foruten eksplosjoner ol. Men på scener der det ikke skjer så mye, så ja, virka lyden litt tynn.

Vert og se, absolutt. Men hadde forventet mer. Får derfor en 4 fra meg.

Så er det bare å vente til jul. Til neste film. The last Jedi...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn