Så kom dagen da Alphamale og meg møttes for første gang. Etter flere år med å prøve å få til dette, var det virkelig på tide.
Anlegget til Alphamale står i en helt vanlig stue. Ingen akustiske tiltak, og ting står der de må stå. Egentlig et litt uheldig utgangspunkt. Med den ene høyttaleren i ett hjørne, den andre mye friere. Slette harde flater rundt hele rommet. En glassvegg på den ene siden, kjøkken og gang og trapp på den andre siden.
Så hvordan låter dette da.
Vel.. Alphamale har en boks, Trinnov, som gjør mye med lyden. Virkelig mye. Og med denne innkoblet så låt dette i første omgang noe rart. Selv om frekvenser og tonaliteten var mye bedre, så skjer det et eller annet med lydbilde jeg ikke har hørt før. Rett og slett veldig uvant. Glem det du tenker på hiend. Sterkt fokus i midten mellom høyttalerene. Lyd som bretter seg ut fra ett punkt. Det er ikke slik Trinnov presenterer musikk.
Nei, her sitter man mye lenger frem i salen. Artisten står fremfor høyttalere. Det trøkker godt og man merker ikke i det hele tatt spl nivået. Svarthvitt som også tok turen denne dagen. Hadde med en app som viste db. Og baselinje var ofte mellom 85-90db. Dette er ca 10db over mitt nivå. Men det merkes ikke. Ikke i det hele tatt. Ikke før man skal snakke med sidemannen.
Lyden er som jeg liker den. Levende, og frisk. Uten å bikke over til å bli hard eller pågående. Subbene er meget presise og jeg kunne ikke høre at de dominerer lyden.
Lyden ja, denne lydboblen jeg kun har fått i hjemmekino. Den har Alpha i stereo.
Jeg var der ganske lenge. Og etterhvert så ble jeg litt mer vant til den lyden Trinnov lager. Og da vokser lyden enormt. Jeg var helt i starten ikke helt sikker på om jeg likte lyden best med eller uten. rett og slett pga måten lyden blir servert på. Etter en del timer så kunne jeg ikke tenke meg lyd hos Alphamale uten. Detaljer kommer mye bedre frem. Tonaliteten blir riktig, trøkket er der. Og det låter ikke stresset eller presset på noen måte. Alt stemmer på en måte.
Jeg tror Alphamale virkelig koser seg med musikk når sjansen byr seg. Det er ikke vanskelig å forstå. For dette spiller annerledes en jeg er vant til. Men ikke negativt i det hele tatt. Dette låter virkelig godt.
Nå planlegger Alpha å snu anlegget 180 grader. Noe som gjør at høyttalerene vil få nedre symmetri i rommet. Om han i tillegg kan få dempet flutter litt, så kommer dette til å bli enda bedre. Låte enda renere.
Jeg tror det å snu rommet, Alpha, er en god ide. Frøkena di får spisestue og du får bedre symmetri i rommet. Det er vel en vinn vinn situasjon.
Takker for muligheten til å oppleve dette oppsettet ditt. Og jeg tar gjerne turen igjen flere ganger.