Retep
Steine galen
Spør gjerne så skal vi forklare. Etter beste evneHehehe, innrømmer lett jeg har dettet ut for lenge siden. Blir gresk for meg
Spør gjerne så skal vi forklare. Etter beste evneHehehe, innrømmer lett jeg har dettet ut for lenge siden. Blir gresk for meg
Spør om noe, så kan jeg prøve å forklare ting enklereHehehe, innrømmer lett jeg har dettet ut for lenge siden. Blir gresk for meg
Ah, deilig å forstå hva man ser på! Takker og bukker for enkel forklaring.Det du ser, er amplitude (db) på refleksjonene dine og når de ankommer i tid ifht direktelyden.
De første 30ms~ så klarer ikke hjernen vår å skille direktelyd og direktelyd, så de vil grumse til stereoperspektiv. Man vil gjerne ha nivået på direktelyden ned så lavt som mulig fra første puls og frem til rundt 30ms. Etter det vil man gjerne få tilbake litt energi, men det er veldig vanskelig om ikke umulig i lytterom av normale størrelser som ikke er bygget for formålet fra scratch.
Jeg kan godt forstå dette, tørr lyd uten noen gjenklang er ikke like omsluttende og omnipotent som musikk skal være.Om thohaug legger ut sin så får du nok se. Jeg opplever mitt rom helt på grensen. Har faktisk jobbet mye med å beholde litt rombidrag.
Med vannfall har jeg lest at målet er å få -20db i decay så fort som mulig over hele spekteret. Hva bør man holde seg over, og hvor lenge, for å ikke drepe musikken?Tørr lyd, får man gjerne om man har lite decay i den vannfallsmålingen over. Impulsresponsplottet slik som her er gjerne best for å maksimalt ut av stereoperspektiv og "ro" i lydbildet.
Jeg vil si at det optimale er å få de første 30 millisekundene til å være så bratt ned som overhodet mulig på impulsrespons plottet dersom du klarer å øke den igjen etter det. Om du ikke klarer å øke den igjen etterpå, blir det litt smak og behag. Da liker jeg en -20 omtrent. På et vannfall, så er det viktig at det er ganske jevnt først og fremst. I bassen vil du ha det så tørt som overhodet mulig. F.eks opp til 500hz. Oppover kan den godt være litt lengre. På mitt vanfall per nå, så har jeg ganske tørr bass, veldig tørr mellombass, også kommer klangen litt igjen over 7-800hz. Det kan sees her:Ah, deilig å forstå hva man ser på! Takker og bukker for enkel forklaring.Det du ser, er amplitude (db) på refleksjonene dine og når de ankommer i tid ifht direktelyden.
De første 30ms~ så klarer ikke hjernen vår å skille direktelyd og direktelyd, så de vil grumse til stereoperspektiv. Man vil gjerne ha nivået på direktelyden ned så lavt som mulig fra første puls og frem til rundt 30ms. Etter det vil man gjerne få tilbake litt energi, men det er veldig vanskelig om ikke umulig i lytterom av normale størrelser som ikke er bygget for formålet fra scratch.
Nå som jeg forstår hvor dårlig målingen min er, kan vi alle late som vi aldri så den?
Jeg kan godt forstå dette, tørr lyd uten noen gjenklang er ikke like omsluttende og omnipotent som musikk skal være.Om thohaug legger ut sin så får du nok se. Jeg opplever mitt rom helt på grensen. Har faktisk jobbet mye med å beholde litt rombidrag.
Med vannfall har jeg lest at målet er å få -20db i decay så fort som mulig over hele spekteret. Hva bør man holde seg over, og hvor lenge, for å ikke drepe musikken?Tørr lyd, får man gjerne om man har lite decay i den vannfallsmålingen over. Impulsresponsplottet slik som her er gjerne best for å maksimalt ut av stereoperspektiv og "ro" i lydbildet.
Huff, her løper jeg med tekniske spørsmål i feile tråder igjen. Vet ikke hvorfor, men jeg trodde det var rew-målinger-tråden jeg kikket på. Beklager Dazed! Dersom det er støy i din tråd vil jeg ta spørsmål i riktig tråd
Null problem! Det har vært så stille i tråden en stund at litt liv er bare flott. Spesielt interessant og relevant info.Men nå føler jeg vi forsøpler tråden til dazed helt her. Så tror jeg får trekke meg ut og heller holde meg til rew tråden
Jeg kan vel få like mye noia som deg, er jo ikke akkurat uinteressert i god lyd og MÅ få det beste ut av det jeg har.Ikke få noija. Jeg er nok over snittet intr i dette. Men så viser det også at jobbing gir resultater.Får noia av hele hobbyen skal jeg si deg! Angrer som faen at jeg dro frem mikrofonen i dag!
Jeg har heller ikke pengene til å kjøpe meg god lyd. Så jeg MÅ få det beste jeg kan ut av det jeg har
Du er gal!Jeg kan vel få like mye noia som deg, er jo ikke akkurat uinteressert i god lyd og MÅ få det beste ut av det jeg har.Ikke få noija. Jeg er nok over snittet intr i dette. Men så viser det også at jobbing gir resultater.Får noia av hele hobbyen skal jeg si deg! Angrer som faen at jeg dro frem mikrofonen i dag!
Jeg har heller ikke pengene til å kjøpe meg god lyd. Så jeg MÅ få det beste jeg kan ut av det jeg har
Skal bygge store hjørneabsorbenter, permanente 1ste ref dempere og etterhvert fylle bakvegg med diffusorer, men skynder meg langsomt.
Har jo lekt en stund med flyttbare og har mange måletimer bak meg. Ja, kjenner rommet relativt godt og en av grunnene til at jeg ikke har gjort noe permanent ennå er for å være sikker. Det er 170Hz-300Hz som jeg vil jobbe med, det under klarer jeg påvirke med plassering. Perfekt blir det ikke, men har jo bare vært aktivt et års tid.Det høres ut som en plan. Regner med du har kartlagt problemområde dine. Du må i vertfall ikke slenge opp tiltakene vilkårlig eller der alle guruer sier at de skal stå. For det er ikke sikkert det er de beste punktene. Feks jeg har ingen bassfeller i hjørnene. Foruten de to subbene som står i to av de.
Ikke om du sammenligner meg med de du og Olav har vært hos den siste tiden. Men skal være forsiktig med å overdrive, da jeg ikke har helt trua på denne kurvepornoen for å være helt ærlig. Synes dette glatte vannfallet Retep presenterte ikke så naturlig ut og tviler på at det må se slik ut for at godlyd skal oppstå.Du er gal!
;-)
PS: Dette rommet er allerede veldig bra.
Tipper at grunnen til at den ser så glatt ut er at den er vist med ganske mye glatting i REW.Synes dette glatte vannfallet Retep presenterte ikke så naturlig ut og tviler på at det må se slik ut for at godlyd skal oppstå.
Vinagunner: jeg kan virkelig anbefale et besøk hos Thohaug, hvis du ønsker å forstå hva disse kurvene betyr. Mye av dette var fullstendig gresk for meg fram til jeg fikk det forklart av Thohaug. Han byr dessuten på cola!Spør om noe, så kan jeg prøve å forklare ting enklereHehehe, innrømmer lett jeg har dettet ut for lenge siden. Blir gresk for meg
Og jeg leste nylig en fagartikkel om dette. Samme take-away der. AES E-Library » Perception of Low Frequency Transient Acoustic Phenomena in Small Rooms for MusicLeste nettopp en artikkel fra stereophile hvor en av kara bygget seg et lytterom i en garasje med hjelp fra proffe folk, inkludert konsultering fra Bob Hodas.
Det ble det sagt at hvis bassen under 200hz holder seg innenfor et 20db spenn så er frekvensresponsen bra. Da går fokuset over på tidsdomenet.
Så magefølelsen din ser ut til å resonnere godt med dyktige fagfolk, ANM.
Figuren minner meg på en "ny" debatt som går litt utenpå loudness, nemlig limiting. Finnes det opptak og situasjoner hvor limiting ikke trengs? Er mastrerne for forsiktige med limiting?
Tenkte egentlig på produksjoner/miljøer hvor dynamikken får leve. Kunne også disse levert fra seg "grenseløse" produksjoner."loudness" på innspillinger ER å bruke kompresjon og limiting til å trykke alt som skjer i musikken opp i de øverste 10-15 dB, så nei. Teknikere i dag er IKKE for forsiktige med limiting.
Jeg er jo ikke utlært i målinger.
Tja.. Instrumenter har jo en begrenset evne til å lage peaks over gjennomsnittlig lydtrykk, så nok er nok, tenker jeg. Forskjellen mellom pianississimo piccolofløyte og forte fortissimo pauker, f.eks, burde holde.Tenkte egentlig på produksjoner/miljøer hvor dynamikken får leve. Kunne også disse levert fra seg "grenseløse" produksjoner.
Her kommer kjepphesten min med kapasitet inn. Når det plutselig kommer peaker(transienter) med 15db økning i forhold til nominelt volum, så plutselig øker behovet for kapasitet drastisk om man ikke skal klippe det. Derfor headroom er viktig i mine øyne. Det du observerer er crestfactoren i musikkenJa, peakene pleier å ligge 15-20dB over det nominelle har jeg observert. Hva det betyr er jeg usikker på, men de er tydeligvis såpass korte at de ikke synes.
Det kommer litt an på i mine øyne. Trommer f.eks er dette veldig enkelt å høre. Merker stor forskjell om du bare tapper på skarptromma ifht å gi den et skikkelig slag. Spesielt om du står ved siden av den.Tja.. Instrumenter har jo en begrenset evne til å lage peaks over gjennomsnittlig lydtrykk, så nok er nok, tenker jeg. Forskjellen mellom pianississimo piccolofløyte og forte fortissimo pauker, f.eks, burde holde.Tenkte egentlig på produksjoner/miljøer hvor dynamikken får leve. Kunne også disse levert fra seg "grenseløse" produksjoner.
I praksis er det neppe noensinne så store forskjeller på det man hører som publikum mellom svakeste og sterkeste lyd fra et musikkstykke.
Hehe Kanskje jeg skulle døpe om min tråd til "Olav2's moderately high, but not super high, fi"
Dette er for meg underlig. Fordi, mine 4 ohm 91 db 1w/1m høyttalere tåler 120w rms som max belastning. Dvs ca 112db 1 meter unna. Jeg sitter rett over 3m unna. Så teoretisk så burde jeg kunne få 106db ca i sweetspot som maxJa, peakene pleier å ligge 15-20dB over det nominelle har jeg observert. Hva det betyr er jeg usikker på, men de er tydeligvis såpass korte at de ikke synes.
Dette er vel kjent stoff? Vil du spille med maks gjennomsnitt på 90dB, bør du ha forsterkerkraft til å levere 110-115dB for å ha headroom nok il å ikke klippe transientene som krever høyere effekt.Her kommer kjepphesten min med kapasitet inn. Når det plutselig kommer peaker(transienter) med 15db økning i forhold til nominelt volum, så plutselig øker behovet for kapasitet drastisk om man ikke skal klippe det. Derfor headroom er viktig i mine øyne. Det du observerer er crestfactoren i musikkenJa, peakene pleier å ligge 15-20dB over det nominelle har jeg observert. Hva det betyr er jeg usikker på, men de er tydeligvis såpass korte at de ikke synes.
Du har flere høyttalere som bidrar, i tillegg til "room gain", så litt høyere kan du måle. I tillegg til at høyttalerne tåler litt mer enn spesifisert i korte perioder, vil jeg tro, så lenge forsterkeren leverer et "pent" signal.Dette er for meg underlig. Fordi, mine 4 ohm 91 db 1w/1m høyttalere tåler 120w rms som max belastning. Dvs ca 112db 1 meter unna. Jeg sitter rett over 3m unna. Så teoretisk så burde jeg kunne få 106db ca i sweetspot som max
Trekker jeg da ifra 15-20db så er jeg nede i 95-90db. Om jeg ikke vil at høyttalerene mine skal bli ødelagt. Jeg drar jo på innimellom og har gjerne 100db i sweetspot. Er ikke noe som tar skade og det høres ikke forvrengt ut