Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes fremdeles det er underlig siden målingen til ANM viser konstant nivå. Jeg ville trodd at slike max peak ville vist seg som svært korte topper som kom ut fra grunnlinjen. Som feks et hardt skarptromme slag midt inne i en låt. En tydelig peak. Nå er det jo ikke noe som stikker ut. Kun en jevn graf 18db over i dette tilfellet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den viser jo bare en flat linje fra høyeste peak helt til det kommer en høyere peak, og da fortsetter den rette linja på dens nivå. Den egentlige bølgeformen er jo "taggete", men siden transientene er så korte at de oppstår mellom "punktene", vises de ikke på kurven.... "glatting", om du vil.

....Slik forstår i alle fall jeg det, men hva vet vel egentlig jeg? ;)

A

ANM

Gjest
    Den bare angir max nivå på peak og blir der til evt en ny og høyere peak dytter linjen høyere. Samme med max og min spl.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ahhh! Lærte noe nytt igjen. Da er det som jeg håpte.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ja, peakene pleier å ligge 15-20dB over det nominelle har jeg observert. Hva det betyr er jeg usikker på, men de er tydeligvis såpass korte at de ikke synes.
    Her kommer kjepphesten min med kapasitet inn. Når det plutselig kommer peaker(transienter) med 15db økning i forhold til nominelt volum, så plutselig øker behovet for kapasitet drastisk om man ikke skal klippe det. Derfor headroom er viktig i mine øyne. Det du observerer er crestfactoren i musikken:)
    Dette er vel kjent stoff? Vil du spille med maks gjennomsnitt på 90dB, bør du ha forsterkerkraft til å levere 110-115dB for å ha headroom nok il å ikke klippe transientene som krever høyere resept.
    Ja, det er kjent stoff, men føler det ikke kan terpes nok. :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det en god øvelse å ta opp lyden av et klapp (applaus) som er utført så hardt man klarer og så spille det av gjennom anlegget? Ser på målinger på telefonen at det er relativt enkelt å passere 110db Peak med en hard klapp, og umik-1 demonstrerte at mobilen min viser 10-14db for lave peaker.

Tanken er å se om man får samme snert og irriterende lydnivå gjennom anlegget sitt eller om det muffler (klipper) lyden..

A

ANM

Gjest
    Vel, dere får slite med det noiaen er over for denne gang, roen har igjen falt over casa de villano.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Er det en god øvelse å ta opp lyden av et klapp (applaus) som er utført så hardt man klarer og så spille det av gjennom anlegget? Ser på målinger på telefonen at det er relativt enkelt å passere 110db Peak med en hard klapp, og umik-1 demonstrerte at mobilen min viser 10-14db for lave peaker.

Tanken er å se om man får samme snert og irriterende lydnivå gjennom anlegget sitt eller om det muffler (klipper) lyden..
    Tipper at det vil låte "mykt" på veldig mange anlegg pga kapasitets kravet egentlig..110db er jo litt, spesielt med 6,5"og slikt. Men det kan gå fint.
    Husker den tråden hvor man skulle ta opp anlegget sitt gjennom umik og sammenligne med originalfila gjennom headset. Det var artig, da kunne man høre hvor mye rommet spilte inn.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Tipper at det vil låte "mykt" på veldig mange anlegg pga kapasitets kravet egentlig..110db er jo litt, spesielt med 6,5"og slikt. Men det kan gå fint.
    Husker den tråden hvor man skulle ta opp anlegget sitt gjennom umik og sammenligne med originalfila gjennom headset. Det var artig, da kunne man høre hvor mye rommet spilte inn.
    Høres ut som en artig tråd. Link? Ellers er det jo ikke bare rommet som påvirker i et slikt tilfelle. Både høyttaler-driverne og hodetelefon-driverne farger jo lyden på den ene eller andre måten, så det man egentlig sammenlikner er høyttalere+rom vs hodetelefon-drivere. Men jeg synes jo generelt at hodetelefoner ofte er mer presise.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0

Nerdespørsmål: Finnes filer med næropptak av klapp og knips?

(Opptaket må være av høy kvalitet så mikrofonen ikke klipper...).

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Retard-spørsmål; hvordan tar man det opp med umik og hvordan sjekker man at signalet ikke er klippet digitalt før avspilling?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund

Høres ut som en artig tråd. Link? Ellers er det jo ikke bare rommet som påvirker i et slikt tilfelle. Både høyttaler-driverne og hodetelefon-driverne farger jo lyden på den ene eller andre måten, så det man egentlig sammenlikner er høyttalere+rom vs hodetelefon-drivere. Men jeg synes jo generelt at hodetelefoner ofte er mer presise.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/75484-hvordan-la-ter-rommet-ditt.html

Den døde litt tidlig ut da. Kunne gjerne tenkt meg en repeat av noe lignende en gang hvor vi fikk flest mulig til å være med. Dette er jo bare for gøy selvsagt, og har mindre empirisk verdi. Men det kan kunne gi pekepinner på hvordan tonalbalanse folk foretrekker f.eks :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nøytrale hodetelefoner er ikke SÅ nøytrale, de heller.

Beyer DT-770 250Ω er vel blant de bedre:

770graph.jpg

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.871
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir gjerne med på en runde til, men vi må finne en annen låt:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er i det dekorative humøret i dag...

Mon tro hva som kunne passe fint i hjørnet der....

IMG_0323.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fikk tak i en lite brukt SVS PB-2000 ikke langt herfra. Vil teste litt med sub i rommet for å se om det blir noe moro. Leser på sentralen at minst én bruker synes den portede SVS-en er "best til film", men omtaler på nettet er positive. ...og jeg skal bare eksperimentere litt. Har tro på at det blir bra. Skal leke litt med delefrekvens, plugget vs. åpen port og plassering i den grad det er mulig her, for å teste. Som nevnt litt bakover i byråden, håper og tror jeg at subben kan fylle på under der RF-63 ruller av, samt fylle en dip eller to.

Nå har jeg bare slengt den ned i hjørnet, satt delefrekvensen til 80Hz og justert gain til ca. passe på det lave volumet jeg hørte på 10 sekunder av for å teste om den funket før selgeren som leverte den her dro igjen.

Kommer tilbake med rapport.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde for tredje gang å bestille en Umik-1 fra AVShop, uten at betalingsløsningen deres fungerer. :p Da forsvant pengene til Parts Express via eBay i stedet, gitt. Burde være unødvendig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg bare slengt den ned i hjørnet, satt delefrekvensen til 80Hz og justert gain til ca. passe på det lave volumet jeg hørte på 10 sekunder av for å teste om den funket før selgeren som leverte den her dro igjen.

Kommer tilbake med rapport.
    Fikk jo selvsagt ikke mer tid med anlegget i går.... Krysser fingrene for i kveld. :-|

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og spiller plater nå. Har ikke rørt kontrollene. Deler subben ved 80Hz og spiller fullfrekvent på RF-63. Ingen faseforskyvning. Gain på subben bare "sånn passe" på gefühlen.

Spiller tøft, med mer pondus. Tidligere gjorde rommet at bassen hørtes ut som den kom fra litt til høyre for senter. Nå innbiller jeg meg at det kanskje går litt mot venstre der subben står i stedet. Vet ikke. Skal eksperimentere litt med lavere deling og se hva som skjer da. Tror det muligens bare er innbilning som skyldes den svære kassa der borte til venstre. Når jeg lukker øynene blir jeg mer sikker på at det bare er innbilning.

Det kuleste er nesten at nå kan jeg spille på lavere lydstyrke enn før og få samme engasjement. Det hadde jeg ikke tenkt på som et resultat, men sånn er det.

Når det ble så bra bare av å kaste inn subben i hjørnet og trykke play, har jeg høye forventninger til resultatene etter at jeg får jobbet litt med det. Skal ta noen runder med REW og Umik-1 som er på vei i posten i sommerferien.

Moro!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    AV-Shop virker rimelig håpløse... skulle bestille noe greier til jobben til rett under tusenlappen, men å få faktura til et firma med over 100mill i omsetning var helt umulig...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har samme erfaring med avshop desverre. Unger de mest mulig. Legger heller igjen penger en plass jeg faktisk får det jeg bestiller. Uansett, sub er morsomt Dazed. Og det samme er verktøyet du har bestilt.

Hvordan opplever du svs subben. Det var pb2000 du fikk tak i?

Er på utkikk etter to subber til selv.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var PB-2000, ja.

Har ikke voldsom erfaring med subwoofere, men så langt virker det lovende. Skrev noen inntrykk for et par innlegg siden. Har ikke testet den "på grensen" enda, og det får jeg neppe gjort med det første heller. Den virker solid og godt bygget og ser ut som et kvalitetsprodukt.

Du har vel erfaring med sylindersubbene til SVS? PC-2000 er vel nærmest samme sub i en annen formfaktor?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.716
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er gøy med sub. Har man først vent seg til sub, så er det ingen vei tilbake. Nå ser det ut til at du har vært heldig med plasseringen og da er det bare moro :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå innbiller jeg meg at det kanskje går litt mot venstre der subben står i stedet.
    Det betyr bare at du må ha en til ;)
    Da sliter jeg, for det har jeg ikke plass til. ;) ...Men jeg tror ikke det er så ille. Og med litt lavere delefrekvens tror jeg i alle fall ikke det blir merkbart. ....Uten subben ga jo romme mer bass fra høyre, så dette kompenserer i så tilfelle bare for det. ;)

Gidder ikke gjøre noe mer nå før målemikrofonen kommer, så får vi se.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nok en huskelapp til meg selv.

roomsim8.jpg

Lyttepos. 1m fra bakvegg, 90cm fra gulv. Senter baffel 2,15 fra frontvegg og 65 fra sidevegg .

....Blir spennende å se i hvilken grad virkeligheten stemmer med teorien. ;)

Vedlegg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Huh? Nei.

Har bare brukt REW's "room simulator" til å teoretisere litt om et fornuftig utgangspunkt for plassering. Ikke mer digitalt enn før.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn