Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tipper dette vil endre seg etterhvert som elsykler ender opp som dominerende blant transportsyklister. Da får sport være sport, og transport være transport.
    Folk som kjører med sportsbiler og motorsykler klarer jo stort sett å følge trafikkreglene de også, selv om det i starten sikkert var en del bajaserier der også.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.246
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har kjørt mye bil gjennom mange år.
    Jeg har også syklet mye gjennom enda flere år.

    Ja, jeg har sett en del tullinger på sykkel i Oslo, egentlig bare der.

    Men skal vi begynne å telle opp tullinger så er det bilister som tar kaka: budbiler, pensjonister, husmødre, "gatebiler", drosjer, det er bare å fortsette opplistinga.
    Med det relativt beskjedne antallet syklister vi har i Norge kan jeg virkelig ikke se at sykkelen utgjør et stort problem.

    "Folk som kjører med sportsbiler og motorsykler klarer jo stort sett å følge trafikkreglene de også" ?????
    Hvilken virkelighet dette kommer fra må jeg bare spørre om!

    Bor like ved E18 i nordre Vestfold.
    Her kjører folk i tunnelveggen flere ganger i uka.
    De krasjer der køa starter i forbindelse med særdeles godt skilta vegarbeidsområder.
    På motorveien kommer de fra venstrefeltet og presser seg inn foran deg slik at du må bremse for de kom akkurat på at de bor i Asker eller Horten for den saks skyld.
    Køa går i 100 i tett trafikk med en uendelig rekke foran deg. Da må disse som "stort sette klarer å følge trafikkreglene" ligge 4-5 m fra hekken din.

    I stedet for å peke ut en felles hovedfiende ville det være mye bedre om hver enkelt trafikant hadde passet på seg selv, overholdt vikeplikt og fartsgrense og ellers lagt vekt på å opptre aktpågivende og hensynsfullt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.316
    Antall liker
    18.772
    Torget vurderinger
    2
    Sykler selv og føler ikke at syklister skal pekes ut som noen hovedfiende, men enkelte synes å tro at når de setter seg på et sykkelsete så blir de omsluttet av et usynlig, men ugjennomtrengelig beskyttelsesfelt, som om de opphører å være myke trafikanter. Å smette over på rødt, slik veldig mange gjør, er en veldig rar ting, syns jeg. Det er noen år siden nå, men jeg har også syklet i Danmark -- og ble sjekket opp et par ganger mens jeg sto og ventet på grønt lys. Kanskje det kan være motivasjon nok til å vente?

    Og statistikk er statistikk - i Oslo maules syklister ti ganger mer enn i København. (Skyldes også at norske bilister er sykkelblinde).
     
    6

    65finger

    Gjest
    det er generelt sett bilistene som er de store idiotene som har det tyngste ansvaret men jøssemeg når det ligger 2 lett korupulente typer i tour de france klær på sykler til 100k og pludrer side om side opp slemdalsveien i rushtiden, er det kun eventuelt skade på bilen som hindrer meg i å pløye de ned
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.884
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    50% i mitt tilfelle.
    Men den telehivhatten som sto for de andre 50% hadde vært fjernet om det var en gjennomfartsvei for biler og ikke for sykler.

    Lagern sie die Meinung in Die Aftenposten unter Løgn, statistikk og forbannet dikt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.246
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Holmestrand
    det er generelt sett bilistene som er de store idiotene som har det tyngste ansvaret men jøssemeg når det ligger 2 lett korupulente typer i tour de france klær på sykler til 100k og pludrer side om side opp slemdalsveien i rushtiden, er det kun eventuelt skade på bilen som hindrer meg i å pløye de ned
    Hva har kroppsbygning og pris på sykkelen med noe som helst å gjøre?
    Er ikke problemet her ditt (...eller mitt ...) agresjonsnivå?
    Den tiden jeg blir heftet i trafikken er 99,99999....% relatert til andre biler.
    Differansen, altså de 0,00000... % skyldes "andre"
    Andre er syklister, barnehager på tur, handicapede, fotgjengere etc etc.
    Om disse er tykke, tynne, rike, fattige, nordmenn, utlendinger, kristne, muslimer eller på andre måter kan grupperes framkommer dessverre ikke av min dyptpløyende analyse.

    Tell til 10, pust dypt ut og inn 10 ganger, ta på deg et smil og se om ikke sola skinner på deg like vel.
    Da slipper du å ødelegge andres eller eget liv og verden blir et bedre sted å være for oss alle.
    
    Det betyr selvsagt ikke at jeg og andre syklister ikke skal følge med hva som skjer bak oss og prøve å slippe andre fram så fort som mulig. Vi kan også benytte fortau og gang/sykkelstier der det er mulig. Både av hensyn til andre, men også med tanke på egen sikkerhet. Det er også mulig å stoppe, f eks på et busstopp og slippe trafikken fram.
    :)
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på hvor idiotene befinner seg…

    «…hele 84 prosent av sykkelulykkene skjer uten at det er en bil involvert overhodet.»

    https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/-Sorry_-syklister_-dere-ma-skjerpe-dere-623362b.html
    La oss snu på den da og spørre hvor stor andel av bilulykkene som inkluderer en sykkel?
    Har du tall på det også?

    Det har da liten hensikt å diskutere at det foregår særs uvøren sykling i latteland. Det er nok å gå en tur og holde øya oppe. At det også fins andre idioter under rubrikken trafikanter endrer ikke på det. Selv kjærringer i klimakteriet blir sprø når de får et sykkelsete mellom beina.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har sett en del tullinger på sykkel i Oslo, egentlig bare der.
    "Folk som kjører med sportsbiler og motorsykler klarer jo stort sett å følge trafikkreglene de også" ?????
    Hvilken virkelighet dette kommer fra må jeg bare spørre om!

    Bor like ved E18 i nordre Vestfold.
    Her kjører folk i tunnelveggen flere ganger i uka.
    De krasjer der køa starter i forbindelse med særdeles godt skilta vegarbeidsområder.
    På motorveien kommer de fra venstrefeltet og presser seg inn foran deg slik at du må bremse for de kom akkurat på at de bor i Asker eller Horten for den saks skyld.
    Køa går i 100 i tett trafikk med en uendelig rekke foran deg. Da må disse som "stort sette klarer å følge trafikkreglene" ligge 4-5 m fra hekken din.
    Tydeligvis en del lokale forskjeller her. Jeg er ikke vant med at folk kræsjer i alt mulig rart, men at folk oppfører seg som egoistiske drittsekker er jo en kjent sak. Som oftest iført siste nye fra Audi eller BMW slik tradisjonen skal ha det til, og spesielt i modeller som begynner på Q eller X.

    Men disse blir nok ikke noen bedre trafikanter av å sette seg på en sykkel. Snarere tvert i mot. Men her er det mennesketyper som er problemet. Ikke farkosten.
    Det jeg mente med at elsykkeldominansen vil endre folks holdninger, er at det da blir ansett som et fremkomstmiddel, på lik linje med motoriserte kjøretøy, i motsetning til dagens løsning hvor det er et treningsapparat og et leketøy, og derfor er piloten fritatt for alt som heter forpliktelser, men er proppfull av rettigheter.
    Med tusenvis av elsykler, og da i stor grad store lastesykler, vil folk tilpasse tankesettet sitt. Blant annet er det ikke "krise" å stoppe for rødt lys, siden det er så enkelt å komme i gang igjen.
    Du vil fremdeles se pinarello-pøbelen fra vestkanten, men det blir lettere å luke de ut fra "vanlige syklister" i fremtiden.


    Tror jeg.
     
    6

    65finger

    Gjest
    det er generelt sett bilistene som er de store idiotene som har det tyngste ansvaret men jøssemeg når det ligger 2 lett korupulente typer i tour de france klær på sykler til 100k og pludrer side om side opp slemdalsveien i rushtiden, er det kun eventuelt skade på bilen som hindrer meg i å pløye de ned
    Hva har kroppsbygning og pris på sykkelen med noe som helst å gjøre?
    Er ikke problemet her ditt (...eller mitt ...) agresjonsnivå?
    Den tiden jeg blir heftet i trafikken er 99,99999....% relatert til andre biler.
    Differansen, altså de 0,00000... % skyldes "andre"
    Andre er syklister, barnehager på tur, handicapede, fotgjengere etc etc.
    Om disse er tykke, tynne, rike, fattige, nordmenn, utlendinger, kristne, muslimer eller på andre måter kan grupperes framkommer dessverre ikke av min dyptpløyende analyse.

    Tell til 10, pust dypt ut og inn 10 ganger, ta på deg et smil og se om ikke sola skinner på deg like vel.
    Da slipper du å ødelegge andres eller eget liv og verden blir et bedre sted å være for oss alle.
    
    Det betyr selvsagt ikke at jeg og andre syklister skal følge med hva som skjer bak oss og prøve å slippe andre fram så fort som mulig. Vi kan også benytte fortau og gang/sykkelstier der det er mulig. Både av hensyn til andre, men også med tanke på egen sikkerhet. Det er også mulig å stoppe, f eks på et busstopp og slippe trafikken fram.
    :)
    eh sykler som oftes selv. har forøvrig fortsatt til gode å høvle ned syklister
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Egen statistikk med personskade ut over blåmerker eller materielle skader ut over punktering og oppflisa styretape? Tett oppunder 100% uten biler involvert. Hjernerystelse ca. 100 meter hjemmefra som jeg ikke kan gjøre rede for, knekt håndledd etter for mye fart i en sandstrødd sving, påkjørt bakfra av en tosk på sykkel som skulle leke Tour de France uten å vise at han var der, og deretter smalt rett i bakhjulet da jeg ga tydelig tegn og svingte av. Sånne ting.

    Men nestenulykker? Da er vi nok plutselig oppe i 99% med bilister involvert, og med en temmelig klar overvekt av disse forårsaket av bilistene (jeg forholder meg til at jeg er myk i flere betydninger enn feit som tilsynelatende også er et problem for bilister). Noen ganger er det jeg som avverger katastrofen, andre ganger bilisten, alltid er det jeg som er døden nær. Av og til gjør jeg toskete ting, og skal ikke påstå at jeg er smartere enn bilistene.

    Forklaringen på den store forskjellen ligger kanskje heller i at bilistene #1 rett og slett ikke skjønner at jeg av og til sykler fort, like fort eller fortere enn de selv ville kjørt på samme strekning, og #2 driter i meg fordi jeg er deres ubudne gjest på veien.

    Da har vi et holdningsproblem. Da synes jeg politiet bør ut og renovere trafikken med førerkortinndragelse. Ikke fordi jeg er redd for lakkskader (der har jeg aldri hatt annet enn steinsprut og klaprende kjede mot ramma), men fordi jeg av og til blir vettskremt.

    Det er ikke lenge siden jeg hudfletta bussjåføren til IKEA etter at han passerte meg med høyrehjulene 10-15 cm over streken til sykkelfeltet. Da blir det trangt, i og med at de ikke kostes, så en syklist som ikke gidder å punktere i eninga kun bruker den ytterste halvparten (innerst ligger jo blinklysglassene fra i fjor).

    Det pussige er at jeg ytterst sjelden opplevde sånt da jeg selv kjørte bil.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    427
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Skrekkopplevelse fra Trondheim sentrum i sommer; da var jeg fotgjenger og hva skjer? Jo, her er det eget felt for syklister og annet for fotgjenger. Krysset et fotgjengerfelt i et større veikryss (hadde grønn mann) og måtte stoppe opp for syklist som driter ialt som heter regler og dundrer i vei rett foran meg i sitt felt! Tør ikke tenke på hvilken tilstand jeg ville vært i om jeg ikke hadde sett ham. Nå får jaggu politiet komme og ha fartskontroll og annet av syk(e)lister også!!
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    3.629
    Torget vurderinger
    1
    En liten opplevelse fra i sommer hvor den lokale sykkelklubben hadde et sykkelritt på en mindre sidevei, men som har gjennomfartstrafikk av alle størrelser av kjøretøy. Rittet var skiltet i veikanten her og der, men midt i en relativt skarp sving over en bakketopp, hadde de valgt å anlegge en saftstasjon. Nå kom jeg mot rittet og ankom stedet før syklistene hadde kommet dit, men en flokk med voksne og barn hadde tatt beslag av hele veibredden på stedet. Hadde ikke noe problem med å bremse ned, men det overrasket meg stort at de hadde valgt en bakketopp, midt i en sving til uten at det var skiltet spesielt. Hadde de flyttet saftstasjonen et par hundre meter til den ene eller andre siden, hadde det i minste vært et rettstrekke. Det er/var 80 sone på stedet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    En liten opplevelse fra i sommer hvor den lokale sykkelklubben hadde et sykkelritt på en mindre sidevei, men som har gjennomfartstrafikk av alle størrelser av kjøretøy. Rittet var skiltet i veikanten her og der, men midt i en relativt skarp sving over en bakketopp, hadde de valgt å anlegge en saftstasjon. Nå kom jeg mot rittet og ankom stedet før syklistene hadde kommet dit, men en flokk med voksne og barn hadde tatt beslag av hele veibredden på stedet. Hadde ikke noe problem med å bremse ned, men det overrasket meg stort at de hadde valgt en bakketopp, midt i en sving til uten at det var skiltet spesielt. Hadde de flyttet saftstasjonen et par hundre meter til den ene eller andre siden, hadde det i minste vært et rettstrekke. Det er/var 80 sone på stedet.
    Håper du tar deg bryet med å sende dem en epost med det konstruktive forslaget :)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.246
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Holmestrand
    Ja, jeg har sett en del tullinger på sykkel i Oslo, egentlig bare der.
    "Folk som kjører med sportsbiler og motorsykler klarer jo stort sett å følge trafikkreglene de også" ?????
    Hvilken virkelighet dette kommer fra må jeg bare spørre om!

    Bor like ved E18 i nordre Vestfold.
    Her kjører folk i tunnelveggen flere ganger i uka.
    De krasjer der køa starter i forbindelse med særdeles godt skilta vegarbeidsområder.
    På motorveien kommer de fra venstrefeltet og presser seg inn foran deg slik at du må bremse for de kom akkurat på at de bor i Asker eller Horten for den saks skyld.
    Køa går i 100 i tett trafikk med en uendelig rekke foran deg. Da må disse som "stort sette klarer å følge trafikkreglene" ligge 4-5 m fra hekken din.
    Tydeligvis en del lokale forskjeller her. Jeg er ikke vant med at folk kræsjer i alt mulig rart, men at folk oppfører seg som egoistiske drittsekker er jo en kjent sak. Som oftest iført siste nye fra Audi eller BMW slik tradisjonen skal ha det til, og spesielt i modeller som begynner på Q eller X.

    Men disse blir nok ikke noen bedre trafikanter av å sette seg på en sykkel. Snarere tvert i mot. Men her er det mennesketyper som er problemet. Ikke farkosten.
    Det jeg mente med at elsykkeldominansen vil endre folks holdninger, er at det da blir ansett som et fremkomstmiddel, på lik linje med motoriserte kjøretøy, i motsetning til dagens løsning hvor det er et treningsapparat og et leketøy, og derfor er piloten fritatt for alt som heter forpliktelser, men er proppfull av rettigheter.
    Med tusenvis av elsykler, og da i stor grad store lastesykler, vil folk tilpasse tankesettet sitt. Blant annet er det ikke "krise" å stoppe for rødt lys, siden det er så enkelt å komme i gang igjen.
    Du vil fremdeles se pinarello-pøbelen fra vestkanten, men det blir lettere å luke de ut fra "vanlige syklister" i fremtiden.


    Tror jeg.
    Noe av problemet her er muligens at opp i mot 100% av syklister som oppfører seg som tullinger er bilister når de ikke sykler, og tar med seg sitt egosentrerte verdensbilde fra bilen over til sykkelen?

    Mulig jeg har linket til denne tidligere, men den er like aktuell som alltid?
    Legg merke til kommentaren:
    "30 seconds gone from my life!"
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Fikk et hyggelig nikk fra trikkefører i gamlebyen denne uken. Normalt sykler jeg forbi bilkøen ved rødt lys (jeg stopper selv ved lyskrysset). Trikken kom imot og jeg la meg inn i køen. Det satte sjåføren tydeligvis pris på - det er greit med plass for å sykle i midten, men han var åpenbart ikke veldig begeistret for å ha noen på sykkel mellom seg selv og bilene.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Trikken er i det hele tatt grei å ha med å gjøre: går på skinner og har alltid forkjørsrett. Rutebussene derimot, om de er røde eller grønne, er fienden. Ignorerer vikeplikten for syklister og presser oss mer enn gjerne av veien. Verre enn alle andre sjåførtyper. Jeg er i grunnen ikke så glad i slike hjelmkameraer, eller annen type kamerabruk for den slags skyld, men kampanjemessig dokumentasjon av rutebussjåførenes virksomhet med outing og anmeldelser høres gøyalt ut.

    Til vinteren blir det bybruk av dieselbil igjen, heller det enn å involvere meg i rutebussing.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har vært oppe blant syklister på fjesboka. Flertallet flirer av kommentaren, og skjemmes og irriterer seg samtidig over den elendige jobben til VTS.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi burde forby sykkelbruk i urbane strøk; bare til fare for seg selv og andre, og alt som har med fornuftig omgang mellom bevegende entiteter der det fins flere av dem.

    De burde ha egne veier, og det burde vært lagt ut selvskudd der de inngikk samhandling hvor også andre bevegelige entiteter er involvert. Sykkel gjør folk til idioter i trafikken og el-motor på det samme gjør selv geriatriske individer til irriterende selvmordskandidater.

    FÅ SYKKEL UT FRA SIVILISERTE OMRÅDER!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi har områder som Snåsa (i Norge) hvor de kan bedrive sin ekstremsport uten å sjenere nesten eller utsette ham for fare. Bilister og gående forholder seg til regler for korrekt bevegelse; ikke så med omtalte gruppe, de tror seg hevet over det hele.

    Det er ingen jeg frykter mer i trafikken i urbane strøk enn et legeme som sitter på en sykkel. En form for systematisk uforutsigbarhet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg skal ikke på noen måte frikjenne fortaussyklistene. Verre finnes knapt, men det er fordi de ter seg som fotgjengere, de mest uforutsigbare av alle trafikanter, men samtidig holder en fart som ikke står tilbake for hva man kan prestere med bil innenfor ring 1.

    Der ligger det store problemet, tror jeg. Få dem ned av fortauet, og få politiet ut med skrivesakene, og sett dem i gang med å skrive bøter for dumskapen. Det vil nok gagne både statsfinansene og folkehelsa.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    La meg legge til.

    Ad syklister:
    – De overgår sannsynligvis fotgjengere i å gi blaffen i rødt i lys - fotgjengere er mer fryktsomme, syklister er litt nedsmeltet i sin fryktløshet
    – De tror de er å anse som en fotgjenger i fotgjengeroverganger selv om de sitter i sadelen. De kjenner ikke regler for rett kryssing av gater i slike felt.
    – De gir godt blaffen i å forholde seg til filer i veibanen - en selvfølgelighet for enhver bilist.
    – Når de bedriver ferdsel på fortau tar de sjeldent hensyn til de mykere trafikanter som løshunder og lattedrikkende ungpiker eller oss med rullator.
    – De avpasser ikke farten etter forholdene (elmotorene gjør at selv kvinner og eldre kan komme opp i fart som de ikke har kontroll over).
    – Hodebekledningen er ikke akkurat et vakker skue.

    :)

    Okke som: Folk på sykkel i urbane strøk - les Oslo - er ikke en grei gruppe!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Folk på sykkel er ikke nødvendigvis ei gruppe.

    Men ja. I den grad de er en gruppe, så er det ikke fritt for at egnede ord for å beskrive dem gjerne kommer fra nordnorske dialekter.

    Jeg er blant de som blir varm i hjertet når politiet kjører kampanje med bøtelegging av syklister. Nettopp fordi jeg ses som del av en gruppe, og 'blør' for andres idioti.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    All saklig argumentasjon forholder seg til grupper. Sosiologien snakker ikke om Anne F. Svendsen som tilfeldigvis kjøpte seg el-sykkel på Biltema. Hun er ikke interessant. At noen hedersmenn faller utenfor gruppen gjør ikke gruppesnakk illegitim. Det er som om en skulle gjøre all samfunnsvitenskapelig innsikt til et overgrep overfor unntaka.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sant nok det. Og derfor tar jeg til orde for håndhevelse av loven overfor 'mine'.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.637
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hele holdningen i et nøtteskall (fra lokalavisa):
    IMG_2810.jpg

    Det er et spesielt lyskryss her i byen som går under kallenavnet "den røde plass". Her er det veldig ofte jeg ser syklister fare igjennom på rødt lys.

    Johan-Kr
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    La meg legge til.

    Ad syklister:
    – De overgår sannsynligvis fotgjengere i å gi blaffen i rødt i lys - fotgjengere er mer fryktsomme, syklister er litt nedsmeltet i sin fryktløshet
    – De tror de er å anse som en fotgjenger i fotgjengeroverganger selv om de sitter i sadelen. De kjenner ikke regler for rett kryssing av gater i slike felt.
    – De gir godt blaffen i å forholde seg til filer i veibanen - en selvfølgelighet for enhver bilist.
    – Når de bedriver ferdsel på fortau tar de sjeldent hensyn til de mykere trafikanter som løshunder og lattedrikkende ungpiker eller oss med rullator.
    – De avpasser ikke farten etter forholdene (elmotorene gjør at selv kvinner og eldre kan komme opp i fart som de ikke har kontroll over).
    – Hodebekledningen er ikke akkurat et vakker skue.

    :)

    Okke som: Folk på sykkel i urbane strøk - les Oslo - er ikke en grei gruppe!
    Det overrasker kanskje doktoren, men jeg er langt på vei enig, og har etter erindringen hevdet mye av det samme selv. Når det gjelder å trosse rødt lys, eller å hive seg rett ut i veien fra fortauet i urbane strøk, så er min erfaring at fotgjengerne er enda verre, men som Zomby skrev så er det mer fart i en syklist, hvilket øker faren og skadepotensialet. Når det gjelder påstanden om syklister og bilisters forhold til filer er jeg tvilende. Man ser sjelden syklister i veibanen der det er markert "forbudt for gående og syklende", men parkerte og kjørende biler og rutebusser trives godt i sykkelfilene*. Når det gjelder å på sjenerende og opportunistisk vis hoppe mellom filer er ikke det et ukjent fenomen blant bilister.

    Alle andre punkter slutter jeg meg helhjertet til. I tillegg til å ferdes fort og hensynsløst på fortau og mingleområder der det ferdes uoppmerksomme barn, hunder og senile så kan veldig mange av dem ikke sykle, som Dokoren også er inne på. Dukker det opp en fireåring ute av kurs er ikke akkurat en rask unnamanøver eller kontrollert bråstopp noen opsjon. Forbud mot sykling på fortau og lignende ville være en veldig fin begynnelse. Og så bør flere gå tilbake til dieselbil og slutte å sykle.

    Jeg vil ha protokollført at fiendtligheten min mot syklister ikke må forstås som vennligsinnethet mot fotgjengere og bilister. Folk som holder seg hjemme, derimot, dem liker jeg. (Edit: liker og liker, tolererer er vel heller ordet)

    *som bør fjernes
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Akkurat nå er jeg mer bekymret for den sterke økningen av skigåere i vegbanen. Syklistene har i det minste bremser. Det er tydelig at polstrabarna, som ikke har lært å vurdere risiko, begynner å bli store.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forbud mot sykling på fortau høres kanskje fint ut, men vil skape en hel del problematiske situasjoner. For saken er at dette vil påvirke langt flere enn superspreke landeveissyklister på flat bakke i sentrumsnære strøk.

    for eksempel vil det gjøre at barn ikke har lov til å sykle på fortauet lenger. Og i skikkelig bratte bakker på smale veier med lite gående, tvinges syklister ut i veien selv om de strengt talt ikke beveger seg fortere enn en gående, og sperrer trafikken og skaper farlige situasjoner når de kunne ha rullet helt trygt på fortauet uten å være i veien for noen.

    Løsningen slik jeg ser den, er klare fartsgrenser på fortauet, og streng håndheving. Spesielt i starten, så folk venner seg til å respektere reglene. Konkretiser yttergrensene til "tilnærmet gangfart" så bør mye være gjort.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Akkurat barn skulle være rett fram å gjøre unntak for. Det burde heller ikke være noe problem å lage regler som ettertrykkelig presiserer at syklister har vikeplikt for alle som beveger seg til fots på fortauet, og så håndheve det (med unntak av håndheving er det vel strengt tatt ikke behov for å endre noe). Jeg tviler på at noen har et problem med fortaussyklister så lenge de oppfører seg som fotgjengernes gjester på fortauet. Det er jo akkurat det de er, selv om de ikke alltid oppfører seg sånn.

    Som et apropos. Om det finnes en eneste gruppe som er mer til bryderi enn fortaussyklister (i forhold til antallet), så er det folk i elektriske rullestoler. Det er ikke mange av dem, men himmel og hav så mye de klarer å gjøre ut av seg. Om man så er lam fra livet og ned, så har man ikke rett til å oppføre seg som om man er lam fra nakken og opp....
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn